Gå til innhold
  • Bli medlem

glutenfri frokost på tur


Constanze

Anbefalte innlegg

Etter år med konstant vondt i magen har jeg funnet ut at jeg er inntolerant ovenfor gluten - hurra? Litt nedtur egentlig.

Men, så er det sånn at jeg skal på en 4-5mnd tur i løpet av 2011 og da trenger jeg tips fra kansje andre som har litt problemer med gluten, eller andre som har noe å komme med.

Jeg trenger tips til frokost som ikke er glutenfri havregryn (for jeg er ikke spesielt begeistret for havregrynsgrøt).

Det må være lett å bære og ikke ta evig mye plass.

Ikke minst så må det gi langvarig energi og være lett å lage.

Jo, også burde det smake ok, slik at jeg får det ned.

Hvis noen har andre glutenfrie tips (middager etc) så er det bare å skrike ut, Alt taes i mot med stor takk.

Mia K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg trenger tips til frokost som ikke er glutenfri havregryn (for jeg er ikke spesielt begeistret for havregrynsgrøt).

Det må være lett å bære og ikke ta evig mye plass.

Ikke minst så må det gi langvarig energi og være lett å lage.

Jo, også burde det smake ok, slik at jeg får det ned.

Er ikke selv inntolerant ovenfor gluten, så er det sagt.

En favoritt til frokost er pannekaker eller pannebrød. Dette kan du enkelt lage med glutenfritt mel. Ha med en solid smørklatt og proteinrikt pålegg som ikke inneholder gluten.

Her er et par oppskrifter som er enkle, veier lite og tar kort tid å fikse i stand til frokosten.

http://www.tursiden.net/2010/08/turpannekaker/

http://www.tursiden.net/2010/06/pannebrod/

Ellers er tipset å ta med det du ville spist hjemme. Kjeks, knekkebrød, pålegg, osv. Dette kommer jo selvsagt an på hva slags tur du skal ut på, og hvordan du planlegger å tilberede maten.

Hva som gir langvarig energi er det mange meninger om. Raske og langsomme karbohydrater, osv, er vel fasiten...

På lange turer (over 2 uker) har jeg ofte opplevd at det må mer til en karbohydrater for å ha energi ut over dagen. Etter et par uker, blir en raskt sulten om en spiser havregrøt, kornblanding, risgrøt, el. Min erfaring er da at en solid frokost med proteiner og fett gir mer langvarig energi. Dette kan være så enkelt som tørket kjøtt, nøtter, spekemat, o.l.

Som en nødløsning er det mulig å få kjøpt glutenfrie varianter av "turmat" som REAL og Mountain House. Bakdelen er prisen og at de ikke fyller kravet ditt om å smake ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst prøve å unngå Knekkebrød og annet brød. Erfaringen min er at det er alt for lite mat i det.

På turen blir vi å gå ganske mye hver dag ganske lenge. Kansje 1-3 uker mellom hver gang man får fylt opp sekken med nye rasjoner. Derfor er vekt og energi litt viktig. Regner med at det blir en del proteiner og fett i kostholdet mitt, spesielt siden jeg er en ganske spinkel person og burde klare å holde vekten på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du er en spinkel person så vil du fort få vekttap om du ikke spiser nok. Jeg er også en lettvekter, like under 70kg, og tok av nesten 3 kg på en ukestur med litt for tung sekk. Fyll på med fett og proteiner. Kjøtt og fiskeprodukter. Fisk kan du kanskje skaffe under veis, og kjøtt og flesk kan være tørket, røkt eller saltet for å holde seg. Karbohydrater, i den grad du trenger det, kan du f.eks. få fra tørka frukt. Brød og kornprodukter kan du lett klare deg uten noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de kriteriene du har tror jeg ikke du kommer unna havregryn.

Et alternativ kan være ris men det krever mye brensel for å tilberede.

Hvis du ikke er allergisk, bare intollerant så kan du kanskje spise vanlig havregryn, den lettkokte varianen smaker veldig mye bedre enn den glutenfrie. Eksperimenter med forskjellige tilsetninger og venn deg til den mener jeg. Bruk masse smør, det gir smak og ikke minst mye energi så du kan kutte ned på grynene.

Jeg er selv intollerant for gluten men spiser vanlig lettkokt havregryn hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke nødvendigvis spise grøt, korn eller brødmat til frokost.

Var på en ukes telttur i Thailand en gang, sammen med en del lokale folk og de spiste tre varme måltider til dagen, og ikke verken brød eller kornprodukter, bortsett fra ris da.

De fyrte opp bål og satte over en wok. Så stekte de nesten alltid en løk som luktet som når hannkatter har markert revir. Frokosten var som regel en slags suppe med grønnsaker, kylling, fisk eller diverse andre rare sjødyr. Lunk og middag var som regel en fiske- eller kjøttrett med mye grønnsaker og frukt. En del ris, men ikke så mye nudler. Og så chili selvfølgelig. De var glade i sterke krydder.

Grønnsaker og frukt ble kjøpt inn hver dag fra lokale bønder og torghandlere.

Denne lokale thaimaten smakte veldig godt, men var ganske forskjellig fra det du får på en thairestaurant her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Karbohydrater, i den grad du trenger det, kan du f.eks. få fra tørka frukt. Brød og kornprodukter kan du lett klare deg uten noen uker.

Hmm! Karbohydrater er det viktigste du får i deg ved hard fysisk utfordring, både som energikilde og for resturasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer langt med fett og :)

Kroppen bruker mye mer tid og energi på å omdanne fett til monosakkarider enn den bruker på å bryte karbohydrater ned til monosakkarider. Det er derfor viktig med karbohydrater på tur!

Grovbrød med brunost er en super kombinasjon på tur. Denne komboen holder meg gående lenge på tur ;)

Grovbrød funker ikke en med gluteninntoleranse!

På toro.no kan du finne en oversikt over alle produktene de har som er glutenfrie.

Kinsarvik frukt i Bergen selger et glutenfritt mel som er produsert av Dove farms. Dette er billigere og bedre å bake med enn annet glutenfritt mel jeg har funnet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

har selv glutenallergi og kjenner til "artighetene" med det..

selv bruker jeg glutenfri havregröt med ferdigdosert melkepulver og sukker.. jeg bruker ogsä ca 1 dl solsikkeolje(ca 990 Kcal bare fra oljen)... bör väre en rimelig fin frokost:) rosiner er ogsä godt :)

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips hvis du er ny i "gamet" med glutenallergi:

hvis du har mulighet; ta en tur til sverige.. der er prisene pä glutenfrie produkter under halvparten av de i norge, samt at de har et heftig utvalg sammenliknet med Norge. som en nevner over: toto.no eller i alle litt större butikker har de et hefte fra toto som inneholder alt du kan spise fra dem. i begynnelsen tror man verden gär under, MEN det er egentlig ikke sä ille, man mä bare spise litt sunnere og planlegge litt mer enn tidligere.. min lösning er en proteinbar(mältidserstatter) som jeg alltid har med om jeg skulle bli sulten(da fastfood sjelden funker bra). bare ä sende meg pm hvis du trenger noen gode oppskrifter pä bröd, pizzabunn eller andre ting.

jeg har laget en träd om glutenfri turmat för sä bare sök pä forumet sä finnet du endel firmaer som lager törrmat ihvertfall.. man kan faktisk spise de fleste ting.. mä bare droppe bröd og posesaus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.