Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke nødvendig eller unøvendig?


norpixx

Anbefalte innlegg

Dunvest er ganske praktisk. Til dømes gjev han akkurat nok varme over ein sveitt rygg til at teltoppsettet går smertefritt. Vidare funkar han bra som forsterking i soveposen, og når ein dreg pulk er han fin å hiva over jakka nær det bles. Eg har óg brukt han utanpå vindjakka ved lange unnarenn dersom det er grisekaldt. På hausten er han eit glimrande pauseplagg - så sant det ikkje regnar.

Men dunvest er ikkje noko ein MÅ ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dun er knallbra! Det veier relativt mye mindre enn andre isolerende plagg. Det er f.eks ypperlig til skikjøring i grisekulde eller annen litt mindre intensitiv aktivitet. Jeg pleier å beholde dunjakken de første minuttene etter pauser for å få skikkelig varme i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Har aldri hatt dunjakke, og tror det blir lenge til jeg skaffer meg en også. Innen den tid har det kanskje kommet syntetiske materialer som danker ut dun fullstendig på vekt/varme.

Hehe, Amatør!

Tror du alle de som har gått Sydpolen, krysset Grønnland, klatret høye og kalde fjell har dratt med seg dunjakke unødvendig??

Frys gjerne ræva av deg du, mens du venter på noe bedre...

Litt synd å høre den siste idiot fortsatt ikke er født :P

Hvilke alternativer mtp vekt & varme har du mens du venter på "de syntetiske alternativer" Phaser ??

Fryse, eller venter du med turen ut i kulda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde kanskje ringt Ingstad & Amundsen og hørt hvilke merker dunjakker de foretrakk Håvard :P

Jeg synes ikke du har rett til å pålegge folk ett behov for dunjakke. Jeg har en, men den blir sjelden med ut på tur likevel.

Går fort hull i de, koster sinnsykt mye og klapper sammen når de blir våte. Ulempene veier opp for "must have" delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde kanskje ringt Ingstad & Amundsen og hørt hvilke merker dunjakker de foretrakk Håvard :)

Jeg synes ikke du har rett til å pålegge folk ett behov for dunjakke. Jeg har en, men den blir sjelden med ut på tur likevel.

Går fort hull i de, koster sinnsykt mye og klapper sammen når de blir våte. Ulempene veier opp for "must have" delen.

Hallo, Amundsen i 1911.... :P

Går du Aspiranten fortsatt med treski nå i snart 2011???

Våkne opp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Bergans dunjakke som jeg aldri kommer til å bruke blant folk i bøgda. Kjøpte den brukt på Finn i vår kun til et formål.

Det er kun en tur/pausejakke. Til det er den perfekt.

Har hatt mange turer på ski i fjellet siste mnd. Svinkaldt som det har vært, har det vært umulig å sette seg ned å kose seg uten et skikkelig pauseplagg.

Tar veldig liten plass i sekken!

Der har jeg også hvilepose til bikkja, mat/kaffe, BF til hodet og vindvotter med ullvotter inni, og prikken over i'en: dunsokker! Av med skisko og på med dunsokker og deretter sette føttene i den tomme sekken.

Ha ha ler rått av 20 minus:-)

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Amatør!

Dersom du lar vera å kalle dei som har eit litt anna syn på utstyrsbehov enn deg, for amatør og ufødt idiot, så hadde det vore litt lettare å ta deg seriøs. Di nedlatande holdning vert bare patetisk.

Når det gjeld Amundsen og 1911, så var dun oppfunne på den tida. Dersom Amundsen ville ha med seg dunjakke, så hadde det bare vore å få sydd seg ei. Men han valgte reinskinn. Til mitt bruk er i alle fall reinskinnsjakke som pauseplagg, uaktuelt på grunn av vekta. Skulle eg stå på ein hundeslede til Sørpolen, er det godt mogleg eg hadde valgt som Amundsen.

Men med dagens kunstfiber i forhold til dun, er ikkje foskjellen stor. Dun gjev litt, men ikkje mykje, betre isolasjon i forhold til vekt. Største forskjell er prisen. Sjølv har eg ei pausejakke med kunstfiber, og greier meg godt med denne. Nokre gram tyngre enn ei tilsvarande dunjakke, veldig mykje billigare. Til vintersoveposen foretrekk eg kunstfiber på grunn av nokre uheldige eigenskapar til dun, heilt uavhengig av prisen.

Om eg har bruk for pausejakka? Nei eg har ikkje det! Det er rein luksus, ingenting anna. Ein ullgenser til 150kr gjer same nytten, men ikkje på ein like behagleg måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt enig i at vi ikke skal komme med ufordelaktige karakteristikker av hverandre.

Det er beviselig ikke nødvendig med dunjakke, men som flere allerede har sagt, du verden hvor deilig!

Noen hevder "dunspruten" står om en får en rift eller et gnisthull, men det er litt overdrevet. En bit gaffa gjør susen. Andre hevder "en ikke skal bruke jakken under forflytning", - folk gjør vel det de lyster. Om jeg fryser og skal subbe noen kilometer til neste sted spør jeg selvfølgelig ingen andre om å beholde dunjakken på!

Men med dagens kunstfiber i forhold til dun, er ikkje foskjellen stor. Dun gjev litt, men ikkje mykje, betre isolasjon i forhold til vekt. Største forskjell er prisen. Sjølv har eg ei pausejakke med kunstfiber, og greier meg godt med denne. Nokre gram tyngre enn ei tilsvarande dunjakke, veldig mykje billigare. Til vintersoveposen foretrekk eg kunstfiber på grunn av nokre uheldige eigenskapar til dun, heilt uavhengig av prisen.

Om eg har bruk for pausejakka? Nei eg har ikkje det! Det er rein luksus, ingenting anna. Ein ullgenser til 150kr gjer same nytten, men ikkje på ein like behagleg måte.

Her synes jeg du legger vel mye godvilje til egen forherligelse av kunstfiber (event motforestillingene dine mot dun). Vekt og isolasjonsforskjellen synes jeg virker betydelige, men en ting du ikke nevner er volumet. Der har dun også sine fordeler.

Å påstå at en ullgenser gjør samme nytten vet jeg nesten ikke hvordan jeg skal kommentere, men det blir litt hummer og kanari for meg.

Prismessig er ikke dun så avsindig dyrt. For det første varer den veldig lenge, for det andre er den gjerne så fleksibel at den kan brukes til mye. Min brukes til alt fra en kjapp luftetur med hunden med T-skjorte under i -20ºC til pausejakke utenpå full skimundur. Dessuten finnes det mange gode tilbud. Rart ingen nevner at skalljakker er dyre, de koster oftest 3-5.000 og majoriteten brukes i bygatene. Du får dunjakker på tilbud for under 1000-lappen selv om de fleste ligger i området 2-4.000.

Det er nesten så jeg fristes til å tro at de som har noe imot dun eller mener det er bare tull ikke helt vet hva de snakker om.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg du legger vel mye godvilje til egen forherligelse av kunstfiber (event motforestillingene dine mot dun). Vekt og isolasjonsforskjellen synes jeg virker betydelige, men en ting du ikke nevner er volumet. Der har dun også sine fordeler.

Når det gjeld ei enkel pausejakke, er volumforskjellen ubetydeleg. For ein vintersovepose er både volum- og vektforskjell betydeleg. Dersom eg skulle ha soveposen i sekken, er det godt mogleg at eg hadde hatt ein dunpose høgt på ønskelista. Men ettersom posen ligg i pulken, betyr verken vekt eller volum så mykje. Eg har prøvd vinterpose med både dun og kunstfiber, og kunstfiberposen var den som passa meg best. Så enkelt er det.

Det er nesten så jeg fristes til å tro at de som har noe imot dun eller mener det er bare tull ikke helt vet hva de snakker om.

Eg kan villig innrømme at eg meiner dun er oppskrytt, i alle fall på dette forumet her. Men bare sett i forhold til dagens kunstfiber, som har eigenskaper som ikkje ligg langt etter dun, og til ein betydeleg rimelegare pris. Dersom tråden hadde vore gjennomsyra av at kunstfiber var det einaste brukbare, kan det godt hende eg hadde skrive eit innlegg om dei gode eigenskapane til dun. Det er ikkje meir komplisert enn at eg prøver å belyse alternativa.

Når det gjeld punktet om ullgenseren, så må du ikkje gløyme kva som var utgangspunktet for tråden. Eit pauseplagg som skal halde ein varm. Og då er påstanden min at ullgenseren er god nok, sjølv om det er utruleg kjekt med ei isolasjonsjakke som det bare er å slenge utanpå det ein står og går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du skriver er helt greit "afe", og for meg stikker ikke dette dypt i det hele tatt. Forholdet dun/syntetisk tenkte jeg ikke stort over før min første syntetiske sovepose.

Og egentlig var det sånn på tur før dunjakke også. Kunne liksom ikke helt skjønne hva jeg skulle med dunjakke. Jeg frøs egentlig ikke stort, og gjorde jeg det slo jeg tarpduken rundt meg eller satt meg i fjellduken.

Men nå! En ny verden og en helt annerledes opplevelse. Det hender ikke jeg tar på meg jakken uten å lovprise den. Men nå skal jeg ikke mase mer om det :D

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge ønsket meg en dunjakke som pausejakke, men har enda i greid å rettferdiggjøre prisen. I søken for det nest beste alternativet så har jeg havnet på Wenaas fiberpels jakke:

http://www.wenaasbutikken.no/productdetails.php?product=186

Det er nå ikke helt sikkert at dette er det nest beste alternativet heller, men på varme/kr faktoren så er den uslåelig. Jeg har en XL som jeg trer utenpå skalljakken når jeg har pause. Dersom det er vanskelig å finne ly for vinden, så tar jeg den på innsiden av ytterjakken. Og med en passende kompresjonspose så tar den ikke all verdens plass i sekken heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk lenge tenkt på reinskinn jakke, noen som hvet om hvem som lager disse av god kvalitet.

Har selv dun jakke, men blir ikke brukt ofte, ull og jakt dress har fungert for meg mange ganger.

Men om jeg hvet at det blir veldig veldig kaldt har jeg dun i sekken oftest når det er over 30 minus og vind.

God kvalitets bommuljakke, holder også vind og litt kulde ute.

men dette er min erfaring, alle har sine egene erfariger.

Noen fryser mer en andre også, viktig å ikke bruke for mye tøy med det samme det blir kaldt, viktig å herde seg litt mot kulda.

Selv fryser jeg mest på hendene, etter at jeg frost skader på de.

Idioten meg skulle bare gjøre noen små ting uten hansker, ikke lurt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
I søken for det nest beste alternativet så har jeg havnet på Wenaas fiberpels jakke:

http://www.wenaasbutikken.no/productdetails.php?product=186

Jeg har også noen slike.

Ved neste runde når jeg må ha ny så blir det Helly Hansen. Bukse må jeg sikkert ha i ny i løpet av vinteren, men når jeg må ha ny jakke så blir det sikkert litt mere avansert med lommer og ekstra forsterkning.

Disse er suverene på tur på kalde kvelder og ellers når gradestokken kryper under 20 blå.

http://www.hhworkwear.com/ww/baselayer (kryss av kuldeisolerende tøy i menyen til venstre)

Vurderer Villars jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan villig innrømme at eg meiner dun er oppskrytt, i alle fall på dette forumet her. Men bare sett i forhold til dagens kunstfiber, som har eigenskaper som ikkje ligg langt etter dun, og til ein betydeleg rimelegare pris

Helt uenig med deg her, men du kan selvfølgelig mene det du vil :P

For meg spiller det egentlig liten rolle hva andre har på seg, så lenge jeg får bestemme hva jeg vil ha på meg. I mine øyne er det ingen kunstfiber som er i nærheten av dun. Og hitech fiber som "er like bra" er ofte minst like dyre. Dessuten synes jeg de er stive og tette. Ull er supert og uerstattelig, men som skikkelig varmeplagg for pauser og basecamp vil jeg alltid velge dun foran ull i kulda. Unntaket er selvfølgelig bålturer, men da velger jeg ikke bort dun fordi det er dårligere, men fordi jeg ikke ønsker å ødelegge plaggene mine. På vintertur tenner jeg sjelden bål og fyrer stort sett med primus så da løser det problemet for meg. På høsten og tidlig vinter derimot er bålet gjerne på plass og da er heller ikke dun nødvendig.

Jeg støtter bruk av kunstalternativ i relativt tynne pausejakker da de kan fungere tilnærmet like godt og tåle vann bedre. Til en skikkelig tykk, god jakke for å holde kulda ute eller en ordentlig sovepose er det derimot etter min mening ingen ting som slår komforten til dun. I noen tilfeller kan jeg likevel være enig i at kunstfiber er mer hensiktsmessig for sistnevnte, men det betyr ikke at det er mer komfortabelt. Er vel for øvrig ikke mange som trasker opp Everest med kunstfiberdress?!? Ikke ulldress heller for den saks skyld.

Men kanskje en gang i fremtiden kommer kunstfiber på nivå med dun. Verden går jo fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Hehe, Amatør!

Er man amatør om man klarer seg med minst mulig moderne produkter eller om man gjør seg mer eller mindre avhengig av tilførsel fra utstyrindustrien for å overleve? Jeg ville jo i min grensesløse naivitet trodd at jo mindre tekniske duppeditter og bekledning man trenger jo bedre er en. Da er det nemlig ens egen mestringsevne og kunnskapsnivå som avgjør om en får en komfortabel tur og ikke en vilkårlig produktdesigner.

Noen av oss går forøvrig fremdeles på treski når det er kaldt og tørt vær, den dagen jeg blir tilstrekkelig sta skal jeg begynne å gjøre det når det er våt snø også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.