Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS - holder det med en billig modell?


Kristin

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av GPS. Sverger egentlig til kart og kompass, men siden jeg farter endel rundt alene, er det betryggende å ha en GPS nederst i sekken:)

Er det ikke godt nok med en enkel utgave, selv om den ikke har kart? :!:

Hvilket merke skal jeg kjøpe, og er det noen merker jeg bør unngå? Bør være enkel i bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Kristin spør om det holder med en billig utgave av GPS uten kartvisning.

Jeg har brukt GPS nesten daglig i halvannet år først og fremt i jobbsammenheng som bilnavigasjon, men også på seterveien og småveier på fjellet. Kjøpte en dyr utgave med bl. a. kartvisning, og har ikke angret en dag. Etter å ha erfart egen og kollegers bruk av systemer med og uten kartvisning vil jeg gi deg det råd å kjøpe et system med kart og heller spare inn noen kroner på annet. Selv har jeg nå bestilt en PDA; Qtek 9090 Windows media. Den kan du lese mer om på hjemmesiden til bl. a Ide-data i Holmestrand. I tillegg til alle de andre funksjonene skal jeg få lagt inn topografiske kart og prøve den som GPS-navigator i terrenget noe som leverandør påstår skal fungere utmerket. Kan evt. komme med en tilbakemelding etter å prøvet ut dette. I tillegg kan den brukes som mobiltelefon, jeg kan sjekke Meteorologisk Institutt sine varsler for området, sende situasjonsrapport til Fjellforum fra Galdhøpiggen osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I kategorien håndholdt;

Jeg kjøpte Garmin Etrex LegendC nylig, til 3300 kroner (kan trolig skaffes langt billigere) Jeg har brukt Garmin 12XL i 6 år, og tenkte at hardwaren kanskje hadde blitt bedre med årene. Det ble mye "spiker" (vektorer i hytt og pine) da jeg lastet inn rutene fra 12XL, og så langt ser det ut som det er langt større nøyaktighet med LegendC. Fra denne modellen er det muligens stort sett minne som driver prisen oppover med noen tusenlapper (synsing fra min side - aksepterer motbør her)

Jeg har ikke sjekket selve koordinatene mot hverandre, men høyden ser mye mer riktig ut med LegendC. Differansen kan være opp til 10m. Nøyaktighet er bra, skal en først ha en GPS.

24MB minne som er på LegendC holder til ett MapSource kartblad, og med mindre en skal gå Norge på langs eller tvers, holder nok dette for de aller fleste. Nå var det også veldig kjekt med kart da, kontra den ensomme prikken på 12XL som bare viste at jeg eksisterte.

Jeg vil nok anbefale denne for de fleste. Jeg vil kalle den "mid-level" GPS som du sikkert vil ha stor glede av.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det kan være tilstrekkelig med en enkel modell uten kart, f.eks. Garmin Geko 201.

Har selv en håndholdt toppmodell med kart, Garmin 60CS, og synes den er kjempeflott siden den gir all slags informasjon. Men hvis man bare er ute etter den sikkerheten det er å vite posisjonen så vil man ha det man trenger så sant man har med kart og kompass og kan bruke det. Kart og kompass bør alltid være med om man har aldri så avansert GPS.

Nesten alle modeller på markedet idag har en nøyaktighet på 10-15 meter, men ut fra egen erfaring kan de fra tid til annen vise unøyaktighet på 40-50 meter hvis satelittsignalene blir svake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det kan være tilstrekkelig med en enkel modell uten kart, f.eks. Garmin Geko 201.

Har selv en håndholdt toppmodell med kart, Garmin 60CS, og synes den er kjempeflott siden den gir all slags informasjon. Men hvis man bare er ute etter den sikkerheten det er å vite posisjonen så vil man ha det man trenger så sant man har med kart og kompass og kan bruke det. Kart og kompass bør alltid være med om man har aldri så avansert GPS.

Nesten alle modeller på markedet idag har en nøyaktighet på 10-15 meter, men ut fra egen erfaring kan de fra tid til annen vise unøyaktighet på 40-50 meter hvis satelittsignalene blir svake.

Enig med "Hinko" ! Kart og kompass må selvfølgelig alltid være med, men det kan være greit å ha en GPS for å sjekke posisjonen en gang i blant. Da er en enkel Garmin eTrex helt OK spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med sistnevnte dersom bruksområdet er som du har forespeilet. Har selv en Garmin Etrex, enkelste sort. Billig og viser posisjonen dersom man skulle rote seg lit bort. Mener den holder lenge som et supplement til kart og kompass.

Fordelen med å ha kart på GPS'en er selvfølgelig at du klarer deg dersom du skulle miste kart og/eller kompass, eller oppdager at du har glemt igjen et kartblad hjemme. Men slikt gjør man vel ikke?

:x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har selv en Garmin 12XL uten kart som jeg har hatt i 6 år og den fungerer bra. En tilsvarende modell i dag vil sikkert koste mindre enn de 3000 jeg ga for min den gang.

Jeg er av den oppfatning at man SKAL ha med Papir kartet uansett og at det derfor ikke strengt tatt er nødvendig å ha GPS med kart, men det er praktisk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du kjøper en med kart fordi det i de fleste tilfellene er nok å bruke kartet i gpsèn for å lage veipunkter og dermed lage en rute. Du sparer masse tid på det. Det er gørr kjedelig å bruke kart for å finne koordinatene. Og ikke minst så er det fort gjort å taste et siffer feil ved bruk av kartkoordinater og da blir ruten ubrukelig.

Men det viktigste er følgende problemstilling: Du er ute på tur med kompasset, kartet og gpsèn i ryggsekken uten at du har laget noen rute i gpsèn. Det er nemlig bare de første turene etter nyinnkjøpt gps`man lager ruter. Været blir litt dårligere men du vet hvor du er og føler deg trygg da du kan bruke dine hjelpemidler om det trengs. Men ganske raskt forandrer været seg så pass at du blir nødt til å bruke gpsèn for å komme frem til målet. Det blåser, regner og skodda gjør at du bare ser 20 meter. Veien mot målet er slik at du ikke kan gå i rett linje, men må vinkle flere ganger. Å gjøre dette med bare kart og kompass er rimelig umulig, da man etter kort tid ikke vet hvor langt man har gått. Dermed ønsker man å bruke gpsèn. Og det beste er å lage en rute til målet. Hvis man ikke har gps med kart må man finne koordinatene på kartet noe som normalt tar en del tid og som i drittvær med mye vind og nedbør blir litt av en prøve. Og uansett hvor fjellvant man er så blir man noe stresset i en slik stuasjon. Dermed er muligheten for å taste feil siffer så absolutt til stede og som vil få konsekvenser for deg. Hvis man derimot har kart i gpsèn er jobben mye lettere, og man lager veipunkter i en fei og konfererer med kartet hvis man er usikker. Så kan man i tillegg sjekke med gpskartet underveis at ruten er riktig. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Anbefaler at du kjøper en med kart . Hvis man derimot har kart i gpsèn er jobben mye lettere, og man lager veipunkter i en fei og konfererer med kartet hvis man er usikker. Så kan man i tillegg sjekke med gpskartet underveis at ruten er riktig. :D

Jeg irriterer meg Voldsomt på denne uvitenheten ang gps her og spesielt i Turistforeningens lederskap !

Jeg må få blæst ut noen ord - nye GPS med Kart - eks Garmin 60 - har blitt fullstendig nødvendig for mtt fjelliv (www.krovoll.net) utfra følgende basis:

a) kunne kart og kompass og ta kurs og posisjon med dette ett hundre % sikkert !

B) ha reservebatteri i sekken.

Den nye 60 c greier seg lenge med 2 vanlige batteri om dagen

(alle andre gps jeg har prøvd spiste 2 i timen !!)

Med kart i gpsen så finner du fram raskere og langt tryggere enn å fikle med kart usikkerheten.

Går en noen runder i kjent hjemmemark og får i ryggmargen åssen kartet funker på gpsn så vil navigering i fjellet bli en fryd.

Jeg lager aldri ruter for turene - jeg går etter gsps kartet, og da finner jeg fram - alltid !

Jeg skal inrømme at gps vil ha problem i granskogen, men her snakker vi fjell liv ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp etter sau på hardangervidda i 6 uker i sommer. Klarte meg lenge med en gps uten kart. Hvis det er et bestemt sted du vil gå til er det bare å å finne posisjonen i kartet for så og legge den inn på gps'en.

Min erfaring med gps i fjellet er egentlig at det beste er å klare seg uten siden de har begrenset batterikapasitet. Greit som en sikkerhet i tilfelle tåke/dårlig vær, men ellers bare en morsom greie som er "kjekt å ha".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke godt nok med en enkel utgave, selv om den ikke har kart? :)

Jo absolutt! Til den bruken du skisserer er det tilstrekkelig med en meget enkel utgave som gir deg posisjonen når du måtte ha behov for det :lol: Så kan du spare de ekstra pengene du ellers måtte legge ut til en senere anledning, eller bruke dem på noe annet. Ett er sikkert, og det er at prisen på GPS-navigatorer vil gå ned betydelig, og de blir stadig mer avanserte.

Mitt råd blir altså: kjøp det du føler du har behov for nå, og vent med de kostbare fasilitetene til du eventuelt blir en "helfrelst" GPS-bruker. Det er ihvertfall slik med en lang rekke andre ting, at man betaler dyrt for de ekstrafunksjonene som man aldri bruker :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med "ThomasB" at en GPS kan "være kjekt å ha" "nederst i sekken" som Kristin sier.

Jeg har en eldre modell av Garmin eTrex som jeg har fått i gave og som jeg bruker som leketøy og når jeg har vært lat og ikke har fulgt skikkelig med på kartet hvor jeg er. Da kan det være greit å bruke GPS-en. Men for all del ! Hvis det er så enkelt å bruke en med kart som enkelte hevder så kan jeg godt tenke meg å "investere" i en. Men jeg har vanskelig for å forestille meg hvordan det er å lese et lite kartutsnitt i vinduet i en GPS som jo er ganske lite.

Til Kristin vil jeg si: Hvis budsjettet er stramt så prioriter andre nødvendige ting foran en GPS. Kjøp i alle fall ikke en dyr en.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kristin: Du kommer aldrig til å angre på at du kjøpte en gps med kart! De fleste trenger kurs for å lære seg gpsèn og det tilbudet finner du sikkert i Stavanger. Sikkerhetsmessig er en med kart uovertruffen. Tips: Kjøp en Garmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Min erfaring med gps i fjellet er egentlig at det beste er å klare seg uten siden de har begrenset batterikapasitet. Greit som en sikkerhet i tilfelle tåke/dårlig vær, men ellers bare en morsom greie som er "kjekt å ha".

Dette representerer de foreldete og helt teite meninger så alt for mange har om gps !!

Slike standpunkter kommer gjerne fra bønder og militære som kun har prøvd type 12 serien.

Den klassiske Garmin 12 ga deg på et vis posisjon som en fant med leting på kartet - men håpløs leting for novis må en si !

Slike forstå seg på ere vil ikke engang høre når jeg kan føre fast bevis for at min Garmin 60 (ikke CS !) gir meg gps posisjon og kurs på kart i 18 timer før de to batteriene kommer på 1/4 nivå.

Hvor tungt et det å bære 4 reserve batteri ? Som gir deg gps kurs i ytterlige 3 dager til ? Jeg bare spør.

Nei - jeg selger ikke gps - jeg går i fjellet - Med gps for å finne frem - med kartet langt nedi sekken !

Egentlig kjenner jeg igjen syndromet fra et annet teknisk kjekt å ha; SMS fra mobil er bare for vanskelig for min 80 år gamle far ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
er å lese et lite kartutsnitt i vinduet i en GPS som jo er ganske lite.

Det var et problem i de første turene rundt hasselbuskene hjemme.

Som med SMS på mobil, det krever en rask tilvenning fra å se skriften in folio på A3 til å få det mindre i et display.

Mens en SMS blir "e D hem" så har gps zoom funksjon -

fra 5 m til 300 m målestokk, som jeg bruker mest, og opptil - tja hvor stort skal det være.

Dessuten har kart gps mulighet for "detalj" - alle koter, kun hver 100 m, med eller uten kartnavn, med eller uten granskog etc etc

I gårsdagens tette snøføyk / tette regnvær priset jeg kartet på gps - det å skulle brette i posisjon et 1:50 000 kart ble for stor utfordring , især fordi måltoppen lå oppe i høyre kart kvadrant, midt under kartbretten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Garmin GPS 76S med kart, sort hvit skjerm, og den har vært mye brukt, i skog og fjell samt i bilen. Det er utstyrt med 2 stk batterier (AA) og holder mellom 6-8 timer på rundt 0 grader. Har altid reserve batterier i sekken uansett. Kjøpte den i august 2003, og ikke ett feilslag. Kostet da 4975,oo + noen kart og ext antenne for bruk i bil. Må bare si at jeg er godt fornøyd med GPS`n, og at den er altid med, både på jakt og turer ellers, den tåler rein og snø bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg se de faste bevisene du påstår du kan føre på at batteriet ditt holder i 18 timer før det er nede på 1/4 nivå fjellfinn?

Jeg ser ellers at vi har ganske ulike oppfatninger om hvorvidt hvermansen har bruk for gps i fjellet, men en ting er vi nok enig om; nemlig at bønder og militære også sikkert kan ha konservative holdninger til gps. Selv har jeg såvidt vært innom militæret og gjeterjobben var bare en veldig fin måte å tjene penger slik at jeg kan avslutte mastergraden min innen signalbehandling.

Til Kristin: En ting som er verdt å tenke på er at hvert kart koster 750 kr, dvs 15000 skal du ha hele norge. Hvis du skulle finne på å kjøpe en gps så har jeg hele kartpakken til Garmin over norge liggende på cd. Send meg en melding så kan du få låne cd'n min for å prøve litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg har Garmin GPS 76S med kart, sort hvit skjerm, og ikke ett feilslag. Kostet da 4975,oo + noen kart og ext antenne for bruk i bil. Må bare si at jeg er godt fornøyd med GPS`n, og at den er altid med, både på jakt og turer ellers, den tåler rein og snø bra.

76 S var en fin gps - dog er en marine gps, litt klumpete og ufiks for fjellbruk, og sørgelig lite kartminne. Det som gjorde at jeg byttet den ut etter ett års bruk var den håpløse batterikapasiteten - typisk 3 timer pr sett ved 5 grader og aktiv navigering.

Jeg handla 76 fordi den hadde litt større skjerm en de andre Garmin pr. sommer 2002.

Men jeg bytta til den nye 60 i fjor vår, den skulle ha typisk 6 ggr lengre og mer _stabil_ batterilevetid.

Noe som faktisk stemmer etter snart ett år i marka.

At 60 har et mye bedre og skarpere display - må vel også telle med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Kan jeg se de faste bevisene du påstår du kan føre på at batteriet ditt holder i 18 timer før det er nede på 1/4 nivå fjellfinn?

Jeg ser ellers at vi har ganske ulike oppfatninger om hvorvidt hvermansen har bruk for gps i fjellet, men en ting er vi nok enig om; nemlig at bønder og militære også sikkert kan ha konservative holdninger til gps. .

Jeg har aldri sagt og vil aldri si at hverman skal ha GPS !!

Til det er hvermansens kjennkap til kart og kompass for dårlig !!

Håndfast bevis -- bli med på denne turen du:

http://www.krovoll.net/Salen/

Men ta med en kasse batteri til 12 xl da ...

Jeg har også den CD´n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Enig med sistnevnte dersom bruksområdet er som du har forespeilet. Har selv en Garmin Etrex, enkelste sort. Billig og viser posisjonen dersom man skulle rote seg lit bort. Mener den holder lenge som et supplement til kart og kompass.

Fordelen med å ha kart på GPS'en er selvfølgelig at du klarer deg dersom du skulle miste kart og/eller kompass, eller oppdager at du har glemt igjen et kartblad hjemme. Men slikt gjør man vel ikke?

:)

En grov forenkling.

Man klarer seg helt fint uten kart på gps'en, dette skyldes jo at man ikke får oversikt over terrenget på en så liten skjerm. Men kart har et par andre fordeler;

* det går mye raskere å finne sin egen posisjon, fordi man slipper å forholde seg til en ruteanvisning.

* det er lettere å bruke gps'en under marsj dersom dette skulle være nødvendig. Årsaken er at du hele tiden kan se hvordan du beveger deg i forhold til terrenget. Uten kart må man plotte en nøyaktig rute, ev. stoppe opp jevning for å sjekke posisjonen.

Oppsummert vil jeg si at GPS uten kart funker bra dersom man utelukkende har den som en back-up/ ren nødløsning. Min erfaring er likevel at dersom det skulle bli svært dårlig sikt, slik at man velger å ty til gps-navigering (noe som går 100 ganger raskere enn å forsøke seg på kompassmarsj) er kartfunksjonene en faktor som sparer deg for mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ang. batterier;

Jeg har en garmin etrex vista som eter batteri når det er kaldt. Pga ca 10 m sikt hele turen gikk vi med gps'en mer eller mindre konstant på i to dager... Tror vi brukte 30 aa batterier. Sykt. Men vi hadde ikke kommet av flekken hadde det ikke vært for gps'en.

Eneste alternativ hadde vært å sende ut en mann i forveien og å bruke han som fastpunkt for kompasmarsj. Det ville ha tatt en evighet med så dårlig sikt vi hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fjellfinn skrev:

Slike standpunkter kommer gjerne fra bønder og militære som kun har prøvd type 12 serien
.

Vi har i de siste dager sett at flere tråder er blitt fjernet fra Fjellforum trolig mye på grunn av det språket enkelte benytter seg av.

Jeg håper at vi ikke skal få oppleve det også her på denne tråden når Fjellfinn nå trekker inn forhold som er totalt irrelevante for vurderingen av det spørsmålet som Kristin har stilt.

Uttalelsen styrker ikke akkurat troverdigheten til den som kommer med slike bemerkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg synes man bør ta inn over seg at GPS for alle representerer et fremskritt, de nyeste gps'ene med fargeskjermer og kart, uten de værste gimmickene holder i ca 20 timer før batteriskift. (Sansynligvis avhengig av tempratur).

Personlig vil jeg, dersom jeg går i ukjent terreng, benytte GPS som primary navigasjonsmetode, kartet og kompasset er selføgelig med, men dette ser i allefal jeg på som manuell backup dersom GPS'en skulle svikte.

Det er da en kjennsgjerning at kart og kompass har større feilmargin enn dersom man følger en gps i ulendt og uoversiktelig terreng. Relevansen er jo enda større dersom man har flere "waypoints", det er ikke BARE folk som går fra topp-til-topp som beveger seg i marka :twisted:

Etter min mening burde vedkommende som startet tråden gå for en Garmin Etrex C, denne koster 3300,- på komplett pr 05.03.2005, den har fargeskjerm, god batterikaparitet fordi de har tatt vekk noen features som storebroren har (og som også har dårligere batterikapasistet), og nok minne for ett kartblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute å testet batterikapasiteten på min Garmin Etrex Vista C. Temperaturer fra -20°C til -5°C. Ved bruk ca 8 til 9 t pr dag for logging av spor, skjekking av kompasskurser og kikking på sporloggen etterpå holder den i 4 døgn før nye batterier (2xAA) måtte til. Man trenger ikke å bruke bakgrunnslyset i fullt dagslys.

Kuleste dippedutt jeg noen gang har hatt med meg på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.