Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen gang regnet på hva en topptur vinterstid KAN koste?


krisryen

Anbefalte innlegg

Heisann !

I kjedsomhet en mørk trasig høstdag satt jeg meg ned og regnet litt på hva en topptur vinterstid faktisk KAN koste deg dersom du ikke har NOE utstyr. Følg linken nedenfor :

http://www.kristenryeng.com/Diverse/tekster/kostnadervintertopptur.html

Listen er ikke komplett, det finnes sikkert både dyrere alternativ og øvrig utstyr som ikke er med i beregningen.

For øvrig; jeg tør ikke regne på hvor mye eget utstyr faktisk har kostet.... tror jeg blir skremt da...

Ha en fin dag folkens.

Mvh

Kristen Ryeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok an å gjøre ting rimeligere.

I tillegg trenger man mat på slike turer, og å reise til fjellet koster ca 38 kroner pr mil med privatbil i Norge, reiser man offentlig er det heller ikke spesielt billig.

Det går mot vinter og da foretrekker jeg å reise på topptur i varmere og billigere strøk med utstyr som passer for sommer i norske fjell. I vinter blir det Etiopia, et lite besøkt turistland. Heller 6-7 slike turer enn utstyrspakken din :)

Smaken er som baken - den er delt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser han har med seg Real turmat, men da trenger han vel kokeutstyr i tillegg. Så prisen blir vel enda høyere.

Mestparten av utstyret på listen kan brukes i flere år. Jeg tipper at deler man prisen på 5 så er man inne på ca riktig pris. Jeg forutsetter da at han ikke plutselig mister interessen for toppturer etter 1 år og kaster alt utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ingenting, man må jo ha bil også hvis man ikke har det fra før. DA blir det skremmende dyrt å gå topptur...

Mye rart her og mange rare/høye priser, men 45l sekk til 7.699 syns jeg tok kaka. At det koster er greit nok, men jeg kommer i alle fall veldig langt til femteparten av prisen.

Dette tenkte jeg også.

Mye å spare på å handle på tilbud, se bort ifra hva som er mote\statusprodukter og heller velge ut ifra funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt mitt første toppturutstyr, og har kjøpt det meste brukt... Fant ski (Salomon Scarlet), feller (Black Diamond), bindinger (BD Diamir Freeride) og teleskopstaver (BD) brukt på finn.no, brukt èn sesong, jeg betalte 4500,- for alt.

I tillegg kom støvler, Scarpa Vanity Lady, som jeg kjøpte nye på Outdoor i Bergen, fikk 10% rabatt, og prisen endte på 2699,-

Kjøpte Norrøna Trollveggen bukse i GoreTex. Med 20% rabatt ble prisen 3590,-

Foreløbig har jeg skalljakke fra LoweAlpine, som er en del år gammel, men fullt brukbar. Eneste minuset er at det ikke er lufting under armene, så jeg ser på ny jakke som skal kjøpes etter nyttår (fattig student, så må dele opp utgiftene).

Dunjakke har jeg, Bergans Dyna Down, men vurderer å bytte den i Sauda-versjonen etter nyttår, da den jeg har tar for stor plass i sekken :/

Sekk fikk jeg med når jeg fornyet abbonementet på UTEmagasinet, ab. og sekk 699,- Bergans Sport Alpin 40l

Ull har jeg i massevis (selv om jeg kjøper nytt litt oftere enn nødvendig), votter, luer og halser likeså, selv om jeg også kjøpte noen nye votter nettopp :wink: MacKinley vindvotter med innervott som kan tas ut, 299,-

Så utgifter de siste månedene kommer på totalt 11787,- Og hadde jeg da skulle kjøpt mye av klær, ull og dun, hadde det selvsagt blitt noen tusenlapper til, men jeg synes jeg har vært heldig mtp rabatter og bra funn på finn.no :wink:

Det trenger ikke være dyrere enn du vil at det skal være! (Og som student vil jeg helst ha alt billigst mulig) ;)

Edit: I tillegg kommer søkestang, spade, skredsøker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er om å gjøre å finne ut hvor dyrt det er mulig å lage en topptur så tror jeg ikke det er noe tak. Ta deg en tur på everest utenfor sessongen. Bli bært opp til tops. 5retters middag og underholdning av gjennoplivet michal jackson. Osv Men regner ikke med det var helt denne sjangeren du tenker på.

Hva behøver det å koste er mer interessant. Du får kjøpt ferdig pakket sekk fra forsvarets overskudd til rundt 300kr. Der har du alt du trenger minus telt, matpakke og ski om det ikke er skare. Bytter du ut soveposen trenger du ikke telt om du satser på fint vær.

Kan komme deg opp på mange fine topper med dette utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig liste, som er sannheten for veldig mange-mange av de som ferdes i fjellet. Men hvis utstyret forbedrer opplevelsen jo høyere prisen på utstyret er, så er det vel sånn da. God tur i hele vinter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt syk liste, 2000 for votter helt villt.

Er mote med fjellutstyr om dagen ser det ut som, slike priser og mote utstyr hører hjemme i Aspen og andre overklasse steder.

Der kan de sitte i afterski og snakke om hvem som har best utstyr.

trenger ikke allt fancy dill dall for å gå i fjellet, utstyr trenger ikke alltid se pent ut for at det skal fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... hører hjemme i Aspen

Du mener "Fat City", hehe. HST omdøpte jo den byen for lenge siden :)

Morsomt regnestykke. Noe skal vi jo bruke penga på. Jeg prøver å gå for rimeligere alternativer selv (og hyppigere bruk, så per gang-prisen ikke blir så gale). Gjennomsnittlig døgnpris bland båtfolket er et annet morsomt regnestykke. Forskjellen er ofte at da er det banken som eier båten, hehe.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.