Gå til innhold
  • Bli medlem

Nei til 12 etages hotell og vindkraftverk på Bislingen i Nordmarka.


arildgimse

Mener du det bør tillates et 12 etages hotell og en 30 meter høy vindmølle på Bislingen ?  

64 stemmer

  1. 1. Mener du det bør tillates et 12 etages hotell og en 30 meter høy vindmølle på Bislingen ?

    • Ja. Det bør tilates et 12 etages hotell og 30 meter høy vindmølle på Bislingen
      17
    • Nei. Det bør ikke tilates bygget hverken et 12 etages hotell eller en 30 meter høy vindmølle på Bislingen.
      48
    • Annet
      0
    • vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

"Tommelen ned for Bislingen

Bislingen naturhotell i Lunner får et foreløpig stoppsignal fra Oppland fylkeskommune."

http://www.oppland.n...-for-Bislingen/

Ser ut til å gå mot ytterligere utbygging i Marka dette dessverre. Utbyggingsplanene er faktisk blitt enda mer absurde siden forrige gang dette ble diskutert på fjellforum. Utbygger har lagt til tre leilighetsbygg for å ha noe å gi i forhandlinger med myndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Mye her som er prisverdig - et hotell som er mer eller mindre selvforsynt med strøm er ikke dårlig - men hvorfor må det være en høyblokk? Når man ser hva arkitekter ellers greier å gjemme unna av hytter og hus, så burde det være mulig å lage et hotelltun som er en naturlig (i alle fall i utseende), del av Bislingen (som jeg tydeligvis må besøke før det er for sent). En kloss er en kloss uansett hvor fancy vinduene er plassert.

 

Og når bygget er slik en kloss, så kan jeg dessverre ikke fri meg fra å spekulere over hvor langt investorene kommer til å strekke seg for å være "miljøhotell". Bioanlegg og vindmølle ser fint ut i prospekter, men hva folk synes er greit på en hytte er ikke nødvendigvis hva en hotellgjest forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Från Osloby.no:

 

"Fylkesmannen i Oppland har avvist protestene mot et nytt hotell på Bislingen."

 

Pengar pengar pengar. Det är vad som räknas. Miljöhänsyn betyder ingenting, anant än som uttalande som låter bra i TV och ser bra ut i partiprogrammen. Men i praktiken är det den som kan betala som får sin vilja fram. Och folk som vill ha lugn och ro har sällan några pengar.

 

"Selv om miljøminister Rakel Surlien la markagrensen i en krok som gjør at toppen av Bislingen ligger utenfor "

 

Hur mycket fick miljöminstern för denna fina gåva?

 

"De aller, aller fleste kommentarene jeg har fått, er udelt positive til planene om et miljøhotell på Bislingen."

 

Lustigt, jag har inte hört någon som varit positiv.

 

Hur man skall få detta att gå med vinst begriper jag inte, och troligen är det inte meningen att det skall göra det heller. Snarast är det väl lämpligt som skatteplanering + att man på köpet kan få ett hotell med konferenslokaler.

Man kalkylerar med en byggkostand på 300 miljoner. För ett hotell mitt ute i ingenstans. Med en avskrvningstid på 15 år så måste man tjäna 54800NOK/dag. Året runt i 15 år. Antag att man har ett avancemang på 20%, så måste man ha en omsättning på 280000 om dagen. Varje dag, året runt i 15 år.

Antag att varje gäst bränner av 2000/dygm på rum, mat och sprit. Då måste man ha en beläggning på 136 gäster. Varje dag, året runt. I 15 år. Fortfarande mitt ute i ingenstans.

 

Någon som kollat upp hur beläggningen ser ut på motsavarnde hotell som ligger i Oslos närhet, men avsides? Har dom motsvarande beläggning

Låter det rimligt? Jag menar att det är helt orimligt att detta är avsikt att gå med vinst, eller så har man mycket högre marginal är 20%.

 

Som det står i artikeln så är det rimligt att anta att det kommer med diverse hytter i samma område, om inte annat för att slå ut kostanden för infrastruktur (väg, vatten, avlopp).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.