Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmelett sekk på vinteren


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Annonse
Fire pluggar i vinterfjellet?

For at sekken skal vera lettast mogleg.

Når lettsumarsekktråden gjekk frå dyre lettprodukt til å droppe unødvendige ting, fekk eg sansen for den tråden. For meg er vintertur noko ganske anna. Mykje meir av komforten ligg i kva ein har med seg. Og pulken gjer at vekta ikkje er så viktig lenger.

Sjølv har eg alltid med snøpluggar til alle pluggfeste på teltet. Å bruke ski og stavar til å forankre teltet, gjer at ein også vert forankra til teltet. Å ta ein liten skitur i skumringen, etter at teltet er satt opp, er for meg ein viktig luksus. Men når ein i ein slik tråd, skal gjera utstyret lettast mogleg, koste kva det koste vil, er det all grunn til å rekne med ski og stavar som fullverdige teltpluggar. Etter kva eg har forstått, vert det lagt opp til at 2 mann skal dele teltet, i så fall er det 8 teltpluggar basert på ski og stavar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-RM: God idé å bruke Platypus og jeg har skiftet ut til 2l flasken. Den tåler kokende vann og frysetemperatur iflg produsent.

Jamez: Med den letteste soveposen du foreslår, synes jeg vi beveger oss litt i grenseland da de -21C° som er oppgitt; er minimumstemperatur iført noe bekledning. Som du påpeker, så har vi mellomdun bukse/jakke som kan brukes i soveposen, og jeg synes at den Minim posen du nevner er et tryggere alternativ og har lagt inn denne. Minimus dunbukse er et godt alternativ. Den går helt ned til føttene ifht Hidrun, samt at den er 20 gram lettere. Jeg beholder Mont Bell jakka siden den er lettere. Har for øvrig justert vekten ned til 204 gram som er nettovekt uten den medfølgende posen, men har lagt til en pakkepose på 21 gram, som klærne kan ligge i for å unngå å bli blandet med telt og annet utstyr som kan gjøre det fuktig.

halvorep: Ull har som kjent fordelen at den holder deg varm selv når den blir våt. Siden vi kun snakker om kuldegrader og som et mellomplagg som ikke blir utsatt for direkte kontakt med vær og vind, synes jeg det er trygt å bruke dun fremfor ull. Riktignok produserer kroppen svette som vil skape fukt i dunklærne, men hvis man justerer aktivitetsnivået deretter burde det ikke være noe problem på en 5 dagerstur.

Den Scotch tapen som er tenkt i sekken er av typen duct/gaffa, http://www.3m.com/intl/ca/english/centres/home_leisure/duct_tape/

Kulde krever et høyere næringsinntak, men samtidig så er dagsetappene gjerne kortere som følge av tidlig mørke. Men vi kan selvfølgelig øke næringsinnholdet noe dersom det er konsensus om at det blir for lite mat. Jeg har satt opp et nytt forslag som inkluderer en havregrøtblanding med tilbehør til frokost og lunsj og REAL til middag. Følgende forslag gir ca 2300 kcal pr dag.

160 gram tørrvekt av denne oppskriften gir ca 750 kcal, http://blogg.uteligger.com/#post25 og hvis vi beregner 2 x 160 gram til frokost lunsj og et middagsmåltid fra REAL på 800 kcal så ender vi opp med en totalvekt på 2405 gram for 5 dager. Jeg har ikke endret det i pakkelisten foreløpig, men gi meg en tilbakemelding på hva dere synes, så ser vi hva vi ender på.

Vandrefanten: Ja, spade er lurt å ha med seg

Bøygen: Du har rett i det med vekt på snøankrene. Jeg trodde vekten var for 4 stk. Jeg har ikke noe erfaring med disse snøankrene ifht lange snøplugger, så jeg må nesten høre litt mer hva andre på forumet synes.

Fjellbaronen: Det er klart at, kakao med et næringsinnhold på i overkant 400kcal/100g er en mer fornuftig drikke en kaffe. Skal noe til at jeg legger kaffen hjemme, så jeg har lagt til 200 gram kakao i tillegg og dermed får vi 200 kcal ekstra pr dag. Årsaken til at det er to drikkeflasker er at på vintertur, foretrekker jeg å smelte hele dagens behov med snø, så en slipper å gjøre det underveis i tillegg.

Jamez/Fimax: Jeg har kiket på teltløsningene og vurderer de som usikkert til bruk på høyfjellet om vinteren. Det jeg har funnet på nettet indikerer at det er 3 sesongs-telt.

Vandrefanten: Iflg Wikipedia har bensin en tetthet på 0,74 kg/l http://no.wikipedia.org/wiki/Bensin

OBS. Nedenstående liste er et utvalg turutstyr beregnet for å få en lettest mulig sekk på vintertur. Vekten kan i tilfeller gå på bekostning av utstyrets kvalitet, og være marginalt hvis dårlig vær og uheldige omstendigheter oppstår. Det anbefales at utstyr velges utfra eget mestringsnivå, med henvisning til DNT's anbefalte pakkeliste for skiturer i vinterfjellet for en "komplett" liste, http://www.turistforeningen.no/rondvassbu/article.php?ar_id=6749&fo_id=5539

Bekledning/utstyr under forflytning

Underbukse: Varde ullunderbukse : 102 g

Langt undertøy: Helly Hansen langt ullundertøy : 460 g

Tynne sokker: Ulvang : 64 g

Tykke sokker: Ulvang : 145 g

Jakke/bukse: Marmot Gore-Tex paclite : 800 g

Lue: Ulvang Bugøynes hat : 125 g

Votter: Lowe Alpin Down Mitt Glove : 152 g

Vindtett balaclava: Lowe Pro Multi-tasker Pro-stretch Balaclava : 63 g

Ullhals: Buff ullhals : 45 g

Alpinbriller: Uvex Tomahawk : 127 g

Drikkeflaske: Nalgene 0,5 l : 106 g

Kart og kompass 80 g

I sekken

Sekk: GoLite Pinnacle Pack : 710 g

Liggeunderlag: Helsport Jerv : 440 g

Sovepose: Minim 800 : 1180 g

Telt : Hilleberg Nallo 2 : 1900 g

Snøplugger : 4 stk Helsport : 226 g

Brenner: Optimus Nova : 425 g

Brenselflaske: Trangia 1 liter : 160 g

Brensel: 0,9 liter miljøbensin : 666 g

Kjele: Firelite 475ml Titanium Trapper's Mug, 47 g

Termos: Thermos light and compact m/kopp : 343 g

Bestikk: Sea to summit plastskje, 6 g

Mat: Real pakket om i liten plastpose til middag/lunch, gryn til frokost, 0,391 kg pr dag : 1805 g

Kaffepulver: Frysetørret : 10 g

Kakaopulver: 200 g

Vannbeholder: Platypus Platy Bottle (2 liter) : 36 g

Multiverktøy: Leatherman Skeletool : 142 g

Tape: Scotch : 50 g

Tau: 5 meter/3mm polyestersilke : 23 g

Fyrstikker : 10 g

Førstehjelp : 85 g

Toalettsaker: tannbørste, tannkrem, zalo og noen meter med dopapir : 80 g

Langt undertøy (skift): Helly Hansen langt ullundertøy : 460 g

Tykke sokker (skift): Ulvang : 145 g

Mellomplagg overdel: Mont Bell UL Down Inner Jacket : 204 g

Mellomplagg bukse: Minimus Down Trousers : 230 g

Pakkepose: Granite Gear Uberlight CTF3 DrySack (18 liter) : 21 g

Spade: ATK Pala Vektran : 75 g

Hodelykt: Petzl Tikka m/batterier : 78 g

Bekledning/utstyr under forflytning totalvekt: 2.269 kg

I sekken totalvekt: 9.757 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at det er to drikkeflasker er at på vintertur, foretrekker jeg å smelte hele dagens behov med snø, så en slipper å gjøre det underveis i tillegg.

Eg foretrekk også å ha med meg ferdigsmelta vatn på vintertur.

Men ettersom målet for tråden er "drømmelett sekk", må du nok droppe å bera med deg vatn :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg foretrekk også å ha med meg ferdigsmelta vatn på vintertur.

Men ettersom målet for tråden er "drømmelett sekk", må du nok droppe å bera med deg vatn :shock:

Man kan gjerne vurdere været hver dag, ifht om man ønsker å fylle opp flasken eller ei før avgang. Det er jeg helt enig i, men jeg ville uansett hatt den med meg i sekken for å kunne fylle den opp hvis været er/blir veldig dårlig, så man slipper å rigge opp teltet underveis. Man kommer ikke langt med 1 liter veske (1/2 l på termos og 1/2 liter på drikeflaske). Man kan alltids klare seg en god stund uten mat, men uten vann går det heller dårlig. Derfor er min personlige mening at det er sikkerhet å ha med selve "flasken", som ikke veier mer enn 36 gram. Men det er lov å være uening med meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollvarsel :D

Kan vi ikke bare putte alt i en pulk så trenger vi ikke sekk :)

En halv parispulk kan være et godt alternativ sammen med alt dette lette utstyret... se :

http://www.fjaderlatt.se/2010/04/across-sarek-in-winter-rebooted-rulk.html

Tror jeg ville beholdt sekken da, så man kan bære sekk+pulk om det er dypsnø eller teknisk terreng.

Bruker fort mer energi på å kontrollere en pulk enn å bære 10kg...

Angående teltene... F.eks. Tarptent Scarp1 sin jeg har... Jeg hadde ikke hatt så veldig store betenkeligheter med å bruke dette på høyfjellet på vinterstid.

Tror ikke det tåler så veldig mye mindre enn mitt Keron 4 totalt sett... Keron 4 har nok 4 ganger så sterk duk og dobbelt så sterke stenger.. Men, så fanger det også dobbelt så mye vind og er mindre stivt av konstruksjon, og mindre aerodynamisk.

Ikke så veldig vanskelig å lage en levegg for telt av denne størrelsen heller om det skulle være nødvendig...

Tror ikke nallo tåler mer enn de jeg foreslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-...

Jamez/Fimax: Jeg har kiket på teltløsningene og vurderer de som usikkert til bruk på høyfjellet om vinteren. Det jeg har funnet på nettet indikerer at det er 3 sesongs-telt.

...

Ifg Black Diamond er Firstligth/Lightouse 4-sesongstelt. http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/shelters/firstlight Alpinist Magazine gir det gode karakterer: http://www.alpinist.com/doc/web07f/ms-el-bd-firstlight-tent

Om sikkerheten er godt nok ivaretatt i et endukstelt kan diskuteres. Telt er definitivt blant det tyngste turutstyret en tar med.

Nallo 2 har problemer med luftingen om vinteren. Et annet problem er at det er vanskelig å sitte oppreist i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifg Black Diamond er Firstligth/Lightouse 4-sesongstelt. http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/shelters/firstlight Alpinist Magazine gir det gode karakterer: http://www.alpinist.com/doc/web07f/ms-el-bd-firstlight-tent

Om sikkerheten er godt nok ivaretatt i et endukstelt kan diskuteres. Telt er definitivt blant det tyngste turutstyret en tar med.

Nallo 2 har problemer med luftingen om vinteren. Et annet problem er at det er vanskelig å sitte oppreist i teltet.

Interessant indeed. Nettstedet Trailspace omtaler det som et 3-sesongs telt http://www.trailspace.com/gear/black-diamond/lighthouse/ mens andre nettsteder omtaler det som et 4-sesongs telt for tøft vær :D I lys av dette, endrer vi teltet og sparer ytterligere 400 gram. Totalvekt: 9,357 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne disclaimeren på Lighthouse-teltet

Selv om vindstabilitet og pusteegenskaper er som på Bibler-telt, blir nødvendigvis den superlette duken mer sårbar for skade. Dette er teltet som må pleies og ikke settes opp i en grushaug. Finn en myk plass eller ta med presenning til beskyttelse. Du må også være nøye ved oppsetting. Uvettig plassering av stengene som slås opp innvendig, kan fort medføre hull.

ville ikke jeg vurdert Lighthouse som vintertelt på fjellet.

Hva er poenget med ekstra ullklær som skift på vinterfjellet? Blir man våt av svette så tørker det på kroppen når det ytterste isolasjonsplagget kommer på. Man får jo ikke skiftet undertøy før teltet er oppe uansett, og da er man jo i ly for vinden.

Men som ekstra isolasjon kan man jo godt ha to lag ullundertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Soveposen kan vel også med fordel byttes ut til en lettere.

hva med en PHD Hispar 600, med 600 gram 900 fill dun, vekt 1010gram. ned til -21grader, og sikkert lengre kombinert med mellomdunbuksa og jakka.

http://www.phdesigns.co.uk/product_info.php?cat=26&products_id=244

Evt kan man også koste på seg enda 200gram dun og gå for PHD minim posen som duger til -27 og veier 1180gram.

http://www.phdesigns.co.uk/product_info.php?cat=26&products_id=120

Er disse temperaturangivelsene i linje med EN-standard? Nå bruker PHD en del energi på å prate om dette på sine websider, men av en eller annen merkelig grunn synes jeg det er greit å ha standardiserte målemetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-R

Bekledning/utstyr under forflytning

Underbukse: Varde ullunderbukse : 102 g

Langt undertøy: Helly Hansen langt ullundertøy : 460 g

Tynne sokker: Ulvang : 64 g

Tykke sokker: Ulvang : 145 g

Jakke/bukse: Marmot Gore-Tex paclite : 800 g

Lue: Ulvang Bugøynes hat : 125 g

Votter: Lowe Alpin Down Mitt Glove : 152 g

Vindtett balaclava: Lowe Pro Multi-tasker Pro-stretch Balaclava : 63 g

Ullhals: Buff ullhals : 45 g

Alpinbriller: Uvex Tomahawk : 127 g

Drikkeflaske: Nalgene 0,5 l : 106 g

Kart og kompass 80 g

Har du tidligere gått tur i helly hansen ullundertøy med marmot gore-tex paclite i 20 minus? vil tippe at dette blir litt lite, spesielt rundt vitale organer som varmer resten av kroppen?

I`m just saying.. har prøvd en tynn AT paclite med ull under på beina i rundt 20-25 minus på dovrefjell, det var kaldt nok og gjentas ikke.. godt at jakka mi var mer solid enn bare paclite. :D

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tidligere gått tur i helly hansen ullundertøy med marmot gore-tex paclite i 20 minus? vil tippe at dette blir litt lite, spesielt rundt vitale organer som varmer resten av kroppen?

I`m just saying.. har prøvd en tynn AT paclite med ull under på beina i rundt 20-25 minus på dovrefjell, det var kaldt nok og gjentas ikke.. godt at jakka mi var mer solid enn bare paclite. :P

ST

Nei, det frister ikke :) men vi har tilgjengelig 2 sett med ullundertøy + et mellomplagg i dun. Det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har tatt med vekten på klærne man går i kunne det kanskje vert en ide og hatt litt fokus på vekten av ski,staver, skisko og feller også. Dette har jo egentlig vel så mye å si for å få en bra turopplevelse. Det er heller ikke tatt med skismurning. Det ene drar det andre med seg. Her på vestlandet har i hvert fall vekt på skiutstyret veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at denne tråden blir mer personlig enn sommertråden, det er veldig inviduelt hvordan man føler seg trygg i fjellet vinterstid. De fleste kan inngå kompromier for å lette sekken sommerstid, men på vinteren har gjerne de med lang erfaring flere opplevelser av naturkreftene som gjør det udiskutabelt å endre på sin egen pakkliste, den kanskje reddet turen(livet) den dagen..

jeg synes det så beror et ansvar i denne tråden, og det ansvaret gjelder ovenfor de som ikke har vert på tur før. En nybegynner som finner tråden i et google søk, hopper til siste side, stikker på xxl og legger ut på vintertur. Selvfølgelig er det hans ansvar, men jeg ville følt det litt ille hvis noen skadet seg eller omkom på grunn av feiltolkning av mine råd.

Noen forlsag for å unngå missforståelser i tråden:

Inkludere betingelsene for turen hver gang pakklisten gjentas. - lage mer spesifiserte kanskje.

komme med en begrunnelse når det tas valg av en type utstyr fremfor noe annet, og la denne begrunnelsen ligg ved utstyret i pakklista.

Følge en "godtatt" pakkliste som fks. DNT sin pakkliste for vintertur, med mulighet for å diskutere nødvendigheten av hvert enkelt punkt. - legge til punkter.

H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten stille et spørsmål: Er det optimalt å GÅ med dunvotter? Har ikke prøvd selv men er litt skeptisk da det er fort gjort å bli svett og våt på hendene... Og skulle det bli tilfellet er det godt å ha et par i reserve. Votter er også noe av det som er mest utsatt for å bli tatt med vinden og skulle det skje er man faktisk i store vanskeligheter.

Forslag: Dunvotter inn på sekkelista og på med ull evt fleece + vindvott på hendene under marsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Halvorep at en "superlett" vintersekk lett kan bli farlig. Det er lite tvil om at kombinasjonen lett telt, lett liggunderlag/sovepose, lite klær og mat kan skape trøbbel hvis man er uheldig og først blir utsatt for virkelig dårlig vær eller en ulykke. En skikkelig advarsel er på sin plass.

Samtidig kan nettopp diskusjonen omkring hva som er akseptabelt virke oppklarende for "nybegynnere". For høy vekt er i seg selv en ikke ubetydelig sikkerhetsrisiko, spesielt hvis en går med sekk. Husker en ulykke for ca 20 år siden på en DNT-fellestur. Føreren plasserte en ung, godt (les tungt) utstyrt gutt bakerst i rekka da det blåste opp. Han forsvant. Han klarte sannsynligvis ikke holde tempoet til de lettere utstyrte andre fjellvandrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har tatt med vekten på klærne man går i kunne det kanskje vert en ide og hatt litt fokus på vekten av ski,staver, skisko og feller også. Dette har jo egentlig vel så mye å si for å få en bra turopplevelse. Det er heller ikke tatt med skismurning. Det ene drar det andre med seg. Her på vestlandet har i hvert fall vekt på skiutstyret veldig mye å si.

Klart at vekt på ski og staver etc også er viktig, men jeg tror det kan bli utfordrende å enes om hva som er riktig utstyr. Tipper det er ganske mange meninger om skiene skal være smørefri eller ei. Basert kun på vekt, så må det vel bli smørefrie ski, så man slipper ekstra vekt på skismøring. Hvor brede skiene skal være for å kunne kalles brukelige fjellski, kan også bli et hett tema :-) Men jeg skal sette opp ett førsteforslag i utstyrslisten, så ser vi hvordan det barker i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefanten: Har lagt til ski, staver, skisko, feller og smøring nederst i listen

Halvorep: En disclaimer lagt til ved utstyrsliste. Godt tips forresten

MH: Siden det er snakk om en lettest mulig sekk, ønsker jeg ikke å ta med ekstra skift, jfr ekstra par med votter/hansker. Det eneste som er dobbelt opp er tøy som skiftes så en kan ligge tørr i soveposen. Skulle man være uheldig å miste en vott, kan man eventuelt surre det tørre ullundertøyet rundt hånden.

OBS. Nedenstående liste er et utvalg turutstyr beregnet for å få en lettest mulig sekk på vintertur. Vekten kan i tilfeller gå på bekostning av utstyrets kvalitet, og være marginalt hvis dårlig vær og uheldige omstendigheter oppstår. Det anbefales at utstyr velges utfra eget mestringsnivå, med henvisning til DNT's anbefalte pakkeliste for skiturer i vinterfjellet for en "komplett" liste, http://www.turistforeningen.no/rondvassbu/article.php?ar_id=6749&fo_id=5539

I sekken Sekk, GoLite Pinnacle Pack, 710 g

Liggeunderlag, Helsport Jerv, 440 g

Sovepose, Minim 800, 1180 g

Telt, Black Diamond Firstlight, 1500 g

Snøplugger, 4 stk Helsport, 226 g

Brenner, Optimus Nova, 425 g

Brenselflaske, Trangia 1 liter, 160 g

Brensel, 0,9 liter miljøbensin, 666 g

Kjele, Firelite 475ml Titanium Trapper's Mug, 47 g

Termos, Thermos light and compact m/kopp, 343 g

Bestikk, Sea to summit plastskje, 6 g

Mat, Real pakket om i liten plastpose til middag/lunch, gryn til frokost, 0,391 kg pr dag, 1805 g

Kaffepulver, Frysetørret, 10 g

Kakaopulver, 200 g

Vannbeholder, Platypus Platy Bottle (2 liter), 36 g

Multiverktøy, Leatherman Skeletool, 142 g

Tape, Scotch, 50 g

Tau, 5 meter/3mm polyestersilke, 23 g

Fyrstikker, 10 g

Førstehjelp, 85 g

Toalettsaker, tannbørste, tannkrem, zalo og noen meter med dopapir, 80 g

Langt undertøy (skift), Helly Hansen langt ullundertøy, 460 g

Tykke sokker (skift), Ulvang, 145 g

Mellomplagg overdel, Mont Bell UL Down Inner Jacket, 204 g

Mellomplagg bukse, Minimus Down Trousers, 230 g

Pakkepose, Granite Gear Uberlight CTF3 DrySack (18 liter), 21 g

Spade, ATK Pala Vektran, 75 g

Hodelykt, Petzl Tikka m/batterier, 78 g

Bekledning/utstyr under forflytning

Underbukse, Varde ullunderbukse, 102 g

Langt undertøy, Helly Hansen langt ullundertøy, 460 g

Tynne sokker, Ulvang, 64 g

Tykke sokker, Ulvang, 145 g

Jakke/bukse, Marmot Gore-Tex paclite, 800 g

Lue, Ulvang Bugøynes hat, 125 g

Votter, Lowe Alpin Down Mitt Glove, 152 g

Vindtett balaclava, Lowe Pro Multi-tasker Pro-stretch Balaclava, 63 g

Ullhals, Buff ullhals, 45 g

Alpinbriller, Uvex Tomahawk, 127 g

Drikkeflaske, Nalgene 0,5 l, 106 g

Kart og kompass 80 g

Forflytningsutstyr

Skisko, Alfa Kikut BC GTX fjellskistøvel, 3000 g

Ski, Fischer E99 Crown smørefrie ski, 2090 g

Bindinger, Rottefella NN BC Manuell, 480 g

Staver, Leki Active XC alu.stav m/stor trinse, 376 g

Feller, G3 Expedition skins 70 mm skifeller, 511 g

Smøring, Swix Easy Glide, 50 g

I sekken totalvekt: 9.357 kg

Bekledning/utstyr under forflytning totalvekt: 2.269 kg

Forflytningsutstyr: 6.507 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.