Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt?


stsolem

Anbefalte innlegg

Har ennå bare ett telt, ,men det skal jeg nå gjøre noe med.

Har nesten helt og holdent bestemt meg for å kjøpe en lettvekter som f.eks. MSR Hubba Hubba eller Helsport Ringstind til bruk i sommerhalvåret.

Det teltet jeg har i dag er en Helsport Børgefjell Light 2 Camp. Har vært i kontakt med Helsport, og de skal ha ca 1100,- for å sy på stormmatter på dette teltet.

Så spørsmålet til ekspertene her på forumet er da: Er det verd å bruke penger på å sy stormmatter på børgefjellen?

Vil det bli et helt greit telt for høyfjell og vinter, eller er det like greit å legge i noen ekstra tusenlapper og kjøpe nytt, f.eks Trollspiret fra Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen liker stormmatter , noen synes ikke de er et must.

Jeg foretrekker det selv. Er det dyp snø har du ikke noe problem å få det tett langs duken uten matter. Men er det f.eks hard snø så kan du legge klumper på mattene. Tilsvarende steiner eller stokk hvis det ikke er snø.

Når er vel det teltet du har og noe mindre enn 2 manns telt som er til vinterbruk. Der er ofte litt mer lendge i innertelt til å ha ting på vintertelt. Som regel bedre lufting på vintertelt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at stormmatter kan være en fordel på vinteren. Spesielt hvis det blåser. Desuten bør du regne størrelsen på teltet en person mer enn du beregner å være i det. Skal to personer bruke teltet så bør det være et tremannstelt, for tre personer et firemannstelt osv.

Du drar med deg en del mer bagasje inn i teltet og hvis du ikke klarer å lage en kuldegrop i forteltet som er stor nok til at du klarer å stå der og kle av og på deg, så skjer dette stort sett inne i teltet og da trenger du / dere litt "armslag".

God ventilasjon er også en fordel, men du vil få kondens uansett. Ved temperatur under 0 grader fryser kondensen på innsiden av ytterduken og kan ristes av når du river teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg stormmatter er en fordel, men har inntrykk av at mange her på forum ikke mener dette, kanskje spesielt dem som sverger til Hilleberg.

At teltet har ventiler som ikke snør igjen er viktig. Vet ikke hvordan ditt telt er, men sammenlign med fjellheimen xtrem-teltene til Helsport, som har luftesystem for vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg stormmatter er en fordel, men har inntrykk av at mange her på forum ikke mener dette, kanskje spesielt dem som sverger til Hilleberg.

Eit telt som er konstruert for å fungere utan stormmatter vinterstid (Hilleberg sine telt er det), fungerer godt utan stormmatter vintertid.

Eit telt som ikkje er konstruert for å brukast vintertid, og som derfor ikkje tettar godt i underkant, kan fungere betre vintertid dersom ein syr på stormmatter. Men så er det slike ting som ventilasjon, styrke og andre detaljar som kan gjera at mange slike telt aldri kan fungere godt vintertid.

Særleg ventilasjon kan lide voldsomt på eit telt som vert tetta i underkant med stormmatter. Slike telt er gjerne konstruert med tanke på at det skal ventilerast under teltkanten. Så vert dette tetta, samtidig med at teltet vert tatt med på bruk som sett ekstra store krav til ventilasjon. Det fungerer aldri bra.

Når det kjem til spørsmålet om det er verdt å koste på eit telt som aldri vil bli meir enn middelmådig til formålet, eller om ein heller skal kjøpe eit telt som er skreddersydd til formålet, så vert dette avhengig av kor god råd ein har og kor mykje ein har tenkt å bruke det osv. Eit fullblods vintertelt er dyrt, men sjølv meiner eg at det er verdt det. Eg har ikkje lyst til å ligge langt til fjells i ordentleg ruskever, og vera usikker på om teltet var eit lurt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet blir brukt av meg og hunden, så plassen er ikke noe problem. Er mere bekymret for hvordan teltet vil takle kraftig ving og store snøfall... Børgefjell skal vistnok være forløperen til denne http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/Pro/Fjellheimen_Camp

Hva er forskjellen på det og dette http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Fjellheimen_X-Trem_Camp annet enn stormmattene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser du på Fjellheimen Extreme så tror jeg nok ikke du vil angre. Jeg har brukt det mye vinterstid og har vært godt fornøyd. Jeg ville ikke vært i tvil i forhold med/uten stormmatter. Litt ekstra veier det, men det kommer praktisk med fra tid til annen. Et annet som også kan være verdt å se på er Trollspiret, http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Trollspiret_2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene ved stormmatter er ikke midtvinters. Da kan man alltid grave ned teltet en del. Pluggfeste er skjeldent et problem, så sant man har egnete snøplugger. På frossen, steinete marmark og ved lite snø kan stormmatter være en fordel. Da kan man sparke løs større steiner og legge på stormmattene. Ferdes man mye under slike forhold kan stormmatter være en fordel.

På seinvintern klan det også være fint å legge seg på avblåste rabber å nyte vårsola, framfor å legge seg snøflekker med godt pluggfeste.

Jeg foretrekker et lettere telt med bedre lufting, altså uten stormmatter. Men de fleste steinhøstesturer går i Nordmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport xtrem telt med stormmatter og er kjempefornøyd med det.

Men en ting jeg lurer på; hva er best for teltet når det pakkes bort mellom hver tur, å brette det fint og rulle sammen, eller bare stappe det ned i trekket slik man ofte gjør med soveposen når man er på tur. Eller sagt på en annen måte, skades teltet av bare å stappes ned i posen uten å brettes og rulles pent ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg lurer på; hva er best for teltet når det pakkes bort mellom hver tur, å brette det fint og rulle sammen, eller bare stappe det ned i trekket slik man ofte gjør med soveposen når man er på tur.

Pakk det ned slik du vil at det skal vera når du skal pakke det ut og sette det opp. Vil du rulle det ut, må du rulle det inn også. Vil du dra det ut, må du dytte det inn. Vil du vite kva ende du står med når du byrjar å pakke ut teltet, må du alltid pakke det ned i same retninga.

Så lenge teltet er tørt, og du ikkje lagrar det for varmt, greier du ikkje å oppbevare sundt eit telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.