Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstrem vinter sovepose


OES

Anbefalte innlegg

Kan dere hjelpe meg med følgende:

Skal atter en gang gå til innkjøp av en ny sovepose.

1. Ønsker en varm fiberpose som jeg kan bruke i telt på de mest ekstreme vinterdagene på høyfjellet i Norge.

2. Den bør være romslig (Jeg er 195 høy og liker romslige poser, selv på bekostning av at den blir litt kaldere).

(Vekt) og pris er av mindre betydning. Regner med at jeg kommer til og bruker den maks 4-5 dager sammenhengende ute i felten.

Jeg har en Tyin winter 5-season i dag og jeg er ikke fornøyd til ønsket bruk (Trang og kald).

Ser at jeg må nøye meg med mindre plass i en fiber- vinterpose, men

uten sammenlikning for øvrig, har jeg en Mountain Equipment Dream catcher 650 og jeg elsker plassen den kan tilby.

Erling

(OES)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men hvorfor i all verden vil du ha fiber og ikke dun ?

He he, nei kanskje jeg tar feil. Tenkte å ikke dra dette over i dun/fiber diskusjonen.

Jeg har hatt noen forferdelige netter med våt dunpose på + fem tusen meter i Andesfjellene.

Mulig jeg er litt konservativ, med tanke på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment Moonwalker V! (XL-varianten vel og merke). Vet ikke om denne duger til de aller mest "ekstreme" vinternetter - men varm, relativt lett og komprimerbar er den i alle fall. Har den selv og er meget fornøyd, ganske rimelig var den og (kjøpt fra Sverige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg ang. dunposer. Har elendig erfaring fra fjellturer med fuktig vær og dunposer. Har gjort at jeg måtte avbryte turene flere ganger. Heretter er det kun fiberposer som gjelder.Jeg bærer heller på den lille ekstra tyngden...og sover varmt og tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vil absolutt anbefale Isbjørn, Bjørnøya eller Jan Mayen. Hvis du tar kontakt med produsenten, får du den akkurat sånn som du vil, med/uten glidelåser, lommer osv.

Har selv en Bjørnøya uten glidelås, den gjør etter 10 års bruk fremdeles jobben ned til -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert Isbjørn Jan Mayen, men har ikke prøvet den. Senest den virket litt lett til og ta den verste kulla (ser også litt 80 talls ut på bilde :) )? Noen som vet i farten om det er forhandlere i Trondheimsområdet på denne eller er det bare på nett?

Hvordan er plassen i denne posen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Nanok Performance - 45. Den finnes i lengde ooptil 205cm.

Har selv Performance WGD - 30(den er i dun) og veldig fornøyd. - 10 versjon med dun har noen klaget på lekker mye dun.

-45 er kunstfiber så den lekker neppe dun :) Bra priser på disse posene.

Alt har Helsport noen poser med dun innerpose, synt ytterpose, dampsperre innerst.

Kan du bruke ytterste alene til "hyttepose" og sommerpose". Innerste til vinter når det ikke er for kaldt. og hele pakka når det blir virkelig kaldlt. Mener det stod -47 på siden. Har dog aldri testet den type posekonsept selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg ikke ser helt problemet. Posen skal brukes til max 4-5 dager sammenhengende, og i høyfjellet. Pleier det da være både 30 minusgrader og varmt og vått? Det er greit at det norske været er variabelt, men det får da være grenser.

Jeg ville personlig hatt en god dunpose til bruk når det er tørt og kaldt, og en kunstfiberpose med komfort-temp ned til ca -10 grader hvis man absolutt skal på tur når det er vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har en Mountain Equipment Dreamcatcher. Den har noe de kaller TDS som er en fleksibel del på posen. Har en slik selv og følte at det måtte være bedre med TDS på hele posen. Hvis du sjekker på merkelappene i ME posen så står det at patenten på TDS tilhører MontBell. Kjøpte derfor et par poser fra MontBell og jeg er meget godt fornøyd de. Posene mine er dun og topp fornøyd med mitt valg men de har også godt utvalg i syntetiske poser, kanskje ikke temperatur ratet til de helt kaldeste nettene. Ser at MontBell har forandret modell siden jeg kjøpte mine poser men er overbevist om at dette også er gode poser, om ikke bedre. Må nevne at jeg også har endel tøy fra MontBell, både dun og syntetisk, og jeg har stor sans for alt jeg har fra MontBell.

http://www.montbell.us/products/list.php?cat_id=798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Isbjørn sin jan mayen med kort glidelås.

Ikke i nærheten av å fryse i -25.

Rask levering for min del, og jeg tror de kan spesial lage pose etter dine mål hvis du ringer.

tror de kun selger via nett.

Eneste som ikke er av all verdens kvalitet er kompresjons trekket. Dette kan man sikkert få tak i andre steder. posen tar ganske stor plass.

Den er også veldig billig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp!

Jeg har lenge tenkt på Isbjørn Jan Mayen, men var litt usikker, da jeg ikke hadde sett den live.

Nå har det seg slik at... (fant jeg ut i dag) kremt.. Isbjørn- posene blir produsert på Heimdal (Trondheim) og tilfeldigvis arbeider jeg 500m lenger bort i gaten ;) .

Skal bort dit nå, slik at de kan måle meg opp og ned og få tilpasset en pose.

Blir spennende.

Alternativ 2 blir en Nanok Performance -45. Plassen i posene blir avgjørende.

Liten note: Jeg tror også at på seriøse leverandører av vinter-fiberposer, skal man også se på vekten. Hvor tyngre, hvor varmer (satt på spissen altså!, men jeg skal ikke ligge ute i -25°C med en 1Kg fiberpose uansett Txtrem, comfort eller andre min/max verdier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.