Gå til innhold
  • Bli medlem

Str på mormyrska


c702

Anbefalte innlegg

Annonse

Riktig som knutis sier. Det er dybden som er det mest avgjørende pga kontakt/mangel på kontakt med mysjkaen. Isfiske etter ørret er ikke enkelt, men det lar seg gjøre. Det er ikke så mye agnet som det kommer an på, heller hvor på vannet du klarer å lokalisere fisken. Ørreten er veldig treg om vinteren, så tålmodighet er ditt beste våpen. Røya er det mer fart i på denne årstida. Om sommeren står den oftest på dypere/kaldere vann, men på høsten trekker den inn mot sand- og grusbanker for å gyte (dvs røyevarpene). Her er røya territorial og aggresiv mot alt mulig, t.o.m. mysjka og balansepilker. Du kan ta de på under 1m dyp, og gjerne med kikkfiske gjennom hullet (spennende). Litt senere på sesongen er trikset å gjøre et godt forarbeid med å analysere vannet, dvs finne ut hvor inn- og utosene er, grunner, og steder hvor det kan være litt bevegelse i vannet. Marbakkene kan også være greie å finne ut av. På disse stedene er det ofte fisk pga større mattilgang og litt mer oksygenrikt vann (innos spesielt).

Av agn/lokketing kan det nevnes

-mysjka

-røyeblink

-blinkende dioder (waterlight)

-balansepilk

-maggot (både kunstig og ekte)

-fjærmygglarver (ditto)

-foring av hull hvis du har god tid (gjerne 1-2 dager i forveien)

www.isfiskeren.no

www.leirudfiske.no

www.skittfiske.no

www.abru.no

...er noen greie steder å starte

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvilken farge er opp til hver enkelt. Personlig syns jeg grønt er kult fordi jeg får assosiasjoner med militæret. Når man fisker må få tak på de fiskene som kan identifisere seg med deg. Liker du blå kommer den fisken som liker samme farge. Hvis du fortsatt er usikker på hvilken farge du bør velge er det sikkre kortet å bruke gul. Fisk, særlig ørret og røye misliker asiatere sterkt og da biter dem til, og du har fått mat på bordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror gult er et godt valg om du ønsker deg de agresive fiskene. dvs fisker mellom 300 - 400 gram, som er agresive.

om jeg skulle fisket på sjøen ville jeg valgt mere blåaktig, fordi her er fisken avslappet en i innlandsvann.

lykke til på isfisket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det du sier!

Selv om jeg ikke liker å være pirkete må man av og til ta ansvar.

Husk alltid stor forbokstav når du starter en ny setning.

agresive = aggressive

fordi her er fisken avslappet en i innlandsvann. = fordi her er fisken MER avslappet ENN i innlandsvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Mener å ha hørt av selveste Monsen at gull og sølv fisker bra også. Noen med erfaringer om dette....? Men ellers tar jeg imot at gult er et bra tips. At jeg får fisk med samme fargesmak som jeg selv har finner jeg tvilsomt ettersom jeg er fargeblind :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vranglære! rødt og svar setter seg stikk i strid til selve læren om hvordan man fisker store fist! rødt og sort trekker til seg mindre fisk, som igjen lokker til seg store fisk. skarpe farger og kontraster som rød og oransje er både lette og se og irriterer også fisken til å bite. absolutt å anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dybden er viktig ja. Når det gjelder røyefiske så bør du prøve ut balansepilken, med maggot i buken. Finner du ett varp, er sterke farger ofte bra. Eks firetiger. Er fiskene på ett varp er fisken hissig, og tar oftere bytte som ligner på fisk for å beskytte gytegropa enn en blinke med maggot. Persne min på røye på 6180g tok en firetiger balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.