Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med reinsdyrskinn


Gjest Barsknorway

Anbefalte innlegg

Jeg har ett gammelt reinsdyskinn, kjøpt på OBS eller XXL. Ett mykt og rent skinn som man lett ruller sammen.

I det siste, etter litt praktisk bruk, har jeg oppdaget hvor gode disse er. De ligger mye bedre på bakken, er varme og myke, og lettere og raskere å rulle sammen enn ett liggeunderlag. De passer alltid perfekt uansett hvor man legger de :) 

Klipper man det til i bredden er jammen ikke vekt og volum ute på vidden heller 👍

1: Hva gjør dere med reinskinnet på turer hvor det regner? Pakker det inn i en søppelsekk utenpå sekken?

2: Hva behandler jeg undersiden med for å få det til å trekke mindre vann, og uten at det blir klissete eller smitter av på teltbunnen? (Grønlandsvoks? Impregneringsspray?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker reinskinn bare om vinteren, så regn er ikke noe problem. Ruller sammen skinnet og henger det utenpå sekken. Men for god beskyttelse kan du sy deg en pose av noe tynt og vanntett nylonstoff, eller kjøpe en passe pakkpose. Søppelsekk blir ødelagt med en gang.

Det høres ut som skinnet ditt er garvet, og hvis det ikke er behandlet etterpå suger det vann, og er i grunnen lite egnet til utebruk. Det finnes noe to-komponent stoff som holder lenge, eller du kan gjøre som jeg gjorde i ungdommen: Male det med vanlig oljemaling og la det tørke lenge. Det holdt i årevis med mye bruk. Men det var et tørket skinn, og de trekker i utgangspunktet mye mindre vann enn garvede skinn.
Jeg kjøpte et garvet skinn på XXL i fjor som skulle være behandlet for å tåle vann. Så langt ser det ut for at det er riktig, men jeg har ikke brukt det så mye at jeg kan konkludere ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
5 minutter siden, Lars L skrev:

Den er på lista! Jeg vurderer den, men liker å sjekke størrelsen på dem i person.

Jaja, men da er jo ikke problemet at det er lettere å få tak i garva enn tørka ;) men greit nok  .. mitt hadde helt grei størrelse men det er jo helt tilfeldig hva man får tilsendt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2019 den 13.50, Lars L skrev:

Vi kjører nok en bump. Ser ut som tørka reinskinn er det jeg er på jakt etter, men garva og impregnert er hakket enklere å få tak i. Noen som har erfaring med de som selges på G-sport? I motsetning til rådene her og andre steder, hevder Granberg at disse er mer til bruk ute enn inne... 

Jeg har G sport-skinnene og er godt fornøyd. Røyter nesten ikke heller. Jeg har ikke erfaring med tørkede skinn, så jeg kan ikke kommentere på forskjellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, varmtvann said:

Jeg har G sport-skinnene og er godt fornøyd. Røyter nesten ikke heller. Jeg har ikke erfaring med tørkede skinn, så jeg kan ikke kommentere på forskjellen. 

Akk for sent. Blei et fra Fjellsport nå. Det er en del større enn de jeg kikka på hos G-sport, men er billigere, stivere og lukter daudt dyr (ekte mann). Det gjør nok nytten for mitt bruk, men kan nok hende jeg ville blitt mer fornøyd med ett derfra. Vi får no se :)

Edit: Dette røyter hvertfall en del. Spørs om det blir med inn i teltet flere ganger enn én om jeg må støvsuge mellom hver gang 😅

Endret av Lars L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars L skrev:

Edit: Dette røyter hvertfall en del. Spørs om det blir med inn i teltet flere ganger enn én om jeg må støvsuge mellom hver gang 😅

Jeg hadde også et annet først (kjøpt på finn) som røyta så mye at det ikke var aktuelt å ta med på tur. Fikk solgt det til noen som bare skulle ha noe til hytteveggen og så ble det G sport i stedet. Greit om man kan sjekke hvor mye de røyter før man handler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lars L said:

Akk for sent. Blei et fra Fjellsport nå. Det er en del større enn de jeg kikka på hos G-sport, men er billigere, stivere og lukter daudt dyr (ekte mann). Det gjør nok nytten for mitt bruk, men kan nok hende jeg ville blitt mer fornøyd med ett derfra. Vi får no se :)

Edit: Dette røyter hvertfall en del. Spørs om det blir med inn i teltet flere ganger enn én om jeg må støvsuge mellom hver gang 😅

Det er tørket, derfor er det stivere enn garvete skinn. På fjellsport sine sider står det at det er kalv, og lengde 100-120 cm. Var ditt så lite? Personlig synes jeg det blir for kort til turbruk. Synd at det røyter så mye - det er tydeligvis veldig stor forskjell fra skinn til skinn. Ingen av mine skinn har røytet i særlig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Bjørn J said:

Det er tørket, derfor er det stivere enn garvete skinn. På fjellsport sine sider står det at det er kalv, og lengde 100-120 cm. Var ditt så lite? Personlig synes jeg det blir for kort til turbruk. Synd at det røyter så mye - det er tydeligvis veldig stor forskjell fra skinn til skinn. Ingen av mine skinn har røytet i særlig grad.

Det jeg fikk er godt over 170cm, nærmere 180 uten at jeg har målt. Det står at "rygglengden" er 100-120, så det stemmer sikkert på kalven. Men det er mye lenger brukbar lengde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.