Gå til innhold
  • Bli medlem

Kondensproblemer i fjellduk


TheAgaue

Anbefalte innlegg

Har en Thermo Hunter fjellduk fra jerven. Da jeg kjøpte den trodde jeg denne skulle være kondensfri pga av vattering.( Eller har jeg misforstått? )

Men i hvertfall, har brukt den som soveposeforsterker et par vinterturer. Bardunerte fjellduken mellom to trær så det ble et lite telt. Greia er at når jeg våkner neste morgen er duk og sovepose kliss våt. Har prøvd å ha alle glidelåser lukket, og delvis åpne som luftehull, men duken blir like våt.

Noen som har lignende erfaringer eller tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kondens oppstår når kald luft møter varm luft. Det at duken er vattert betyr at du ikke kommer til å føle at det blir fuktig med en gang men fuktighet vil oppstå. Om du ligger med bare sovepose får du også som regel litt kondens pga samme regla. På et eller annet punkt vil det varme møte det kalde. Husk at materialet i duken er vanntett og ikke designet for å slippe noe igjennom det betyr også i praksis at din egen fuktighet i form av svette heller ikke går noen vei og det vil bli fukt. Har selv en Jerven hunterduk og synes det er et fantastisk produkt men det skal ikke stikkes under en stol at Jerven er flinke til å smøre litt tjukt på i reklamen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens oppstår når kald luft møter varm luft. Det at duken er vattert betyr at du ikke kommer til å føle at det blir fuktig med en gang men fuktighet vil oppstå. Om du ligger med bare sovepose får du også som regel litt kondens pga samme regla. På et eller annet punkt vil det varme møte det kalde. Husk at materialet i duken er vanntett og ikke designet for å slippe noe igjennom det betyr også i praksis at din egen fuktighet i form av svette heller ikke går noen vei og det vil bli fukt. Har selv en Jerven hunterduk og synes det er et fantastisk produkt men det skal ikke stikkes under en stol at Jerven er flinke til å smøre litt tjukt på i reklamen :oops:

Så fjellduken egner seg rett og slett ikke til å sove i? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt slikt du som er vanntett som du tar utenpå posen vil du få kondens med.

Har selv Ajungilak Grevling 2000 og det ble vått(de 2 gangene jeg brukte den).

Det jeg har brukt slik du til selv er å splitte den og legge den på bakken. Sover jeg på ene siden og har bagasje etc på andre. Blir det ikke så mye snø på alt. Du har jo dog ikke noe skydd for nedbør evt slik da.

Alt må du spenne den opp som en V oppe ned over dog og så ligge under. Da blir den mer som et tak og da vil det neppe bli kondens. Da får du jo ikke den som forsterker til soveposen. Men vil tro at det blir like varmt siden posen ikke blir våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fjellduken egner seg rett og slett ikke til å sove i? :oops:

Jeg har aldri prøvd det sjøl, men ut fra andres erfaringer er mitt inntrykk at noen får det til å funke ("rått men greit"), og de er svært fornøyd. Andre får sin verste natt noen sinne. På ekstremløsninger med lite komfort er det nok svært individuelt hva som funker med hensyn til soving.

I de forede dukene vil kondensen legge seg i foret, og der vil du neppe merke så mye til den, i hvert fall ikke første natta. Over tid vil du få redusert isolasjonsevne fordi foret blir vått. Hvor lenge du skal holde på og hvor mye isolasjonen reduseres har jeg aldri prøvd.

På uforet duk smitter kondensen direkte over på klær og sovepose, hvilket nok gjør at kondens oppleves som et mye større problem mye fortere enn på en uforet duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på en snøhuletur og der var det også med en politimann. Han hadde med seg en slik sekk med glidelås i som de bruker til å frakte bort "mors" i, eller med andre ord, en liksekk.

Denne dro han utenpå soveposen og trakk igjen glidelåsen.

Dette funka den første natta, men soveposen ble liggende i plastsekken, i snøhula til neste kveld og da var den stivfrossen. :oops:

Det jeg synes funker best når du ligger ute er å spenne opp det du har, prsenning, seil eller fjellduk som et tak, 1/2 til 1 meter over soveposen. Da unngår du nattedugg og regn på soveposen og du unngår også kondensproblemer. Du får samme effekten hvis du legger deg under ei stor gran med tette greiner som henger ned mot bakken. Som trekk utenpå soveposen bruker jeg bare pustende trekk. Eks. et gammelt militærtrekk fungerer bra. Har også prøvd en "grevling" fra Ajungilak, men den funket bare om sommeren. Høst og vinter ble det kondens med våt sovepose som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Sommerstid bruker jeg fjellduken hunter og flissovepose. Dette funker for meg.

Sovepose på sommerturer utgår.

Fjellduken har betydelig større bruksområde enn soveposen.

Merker lite til kondensproblemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mange gode erfaringer med Hooped Bivy http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/shelters/hooped-bivy/

Et vanntett og godt pustende soveposetrekk for utenetter. Med denne utenpå soveposen kan du fint ligge i storm ute på vidda. Eneste "svakhet" er at den ikke isolerer noe ekstra i særlig grad.

Fjellduken er for det første ikke vanntett når den møter ekstreme forhold og det blir fort kondens innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fjellduken egner seg rett og slett ikke til å sove i? :?

Joda, men du må ta høyde for at det vil bli fukt. Jeg har selv brukt duken som overtrekk til posen ved flere anledninger men er nøye med å lufte. jankj ga en god oppsummering av egenskapene til foret kontra uforet duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mange gode erfaringer med Hooped Bivy http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/shelters/hooped-bivy/

Et vanntett og godt pustende soveposetrekk for utenetter.

Uansett hvor godt produsenten sier at den puster - er den vanntett puster den ikke godt nok til å hindre kondens i å oppstå. Det er rett og slett ikke mulig. Inni soveposen inni bivy'en ligger en person som svetter ut en kaffekopp eller to med vanndamp iløpet av natta. Utenpå har du null grader. Et sted i mellom kondenserer vanndampen.

Det er meget mulig den funker bedre enn fjellduken for utesoving. Men at den er fri for kondens skal ingen tro.

EDIT: Ser at konstruksjonen ikke ligger inntil soveposen, med har noen spiler og greier. I så fall kan det tenkes at det kan bli god nok luftsirkulasjon for å lufte ut overskuddsdamp. Synes fremdeles det virker trangt og klamt, men mulig det funker. Jeg vil likevel tro at du får kondens på innsiden av bivy'en - det er bare et spørsmål om temperaturforskjeller og fuktighet. På en eller annen magisk måte må man unngå at denne kondensen overføres til soveposen. Kan bli interessant med 90 cm bredde og kanskje 30 cm høyde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd fjellduk med vatt i og bruker bare den uforete som tarp/tak. Kommer ikke til å kjøpe noe annen fjellduk heller siden ulempene utveier fordelene for meg.

Mitt vanlige oppsett er å bruke en goretex bivy utenpå soveposen og lage et tak med fjellduken. Funker helt fint for meg iforhold til kondens og man holder seg tørr. Goretex bivyen er trelags og puster, pluss at det er et luftehull man kan sette opp (hvor vann ikke kan komme inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.