Gå til innhold
  • Bli medlem

Haute route - Chamonix -> Zermatt


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som har gått denne?

Har et par spørsmål.

- Kommer man seg greit ned fra fjellet dersom man blir liggende værfast (for å rekke fly tilbake)

- Utstyr på hyttene - Sovepose eller lakenpose?

- Ski Telemark med feller, leie randoneeutstyr eller vanlige fjellski?

Eventuelle andre tips og kommentarer mottas med takk.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg gikk turen fra Chamonix til Saas Fee i påsken 1993. En fantastisk tur !!! :D

”Kommer man seg greit ned fra fjellet dersom man blir liggende værfast (for å rekke fly tilbake)”

Det kommer helt an på hvilken hytte man er på, men regn ikke med det. Store deler av turen går på bre (med sprekker) som krever sikt. Så legg inn et par dager slakk i forhold til hjemreise. Slik vi gikk turen, så var vi nede i sivilisasjonen etter dag 2 (husker i navnet på landsbyen) og dag 6 (Zermatt)

”Utstyr på hyttene - Sovepose eller lakenpose?”

Hyttene er greie nok, men dårligere standard enn i Norge. Alt må fraktes inn med helikopter, så vann og brensel spares det på, dvs. begrenset oppvarming og vann kun til matlaging/drikke.

Alle bortsett fra en av de vi var på, var betjente. Det serveres frokost og middag. Frokosten var elendig, middagen grei. Lunsj må man frakte med selv. De fleste brukte lakenpose eller vindsekk, men jeg hadde med en lett sovepose. Selvfølgelig noe mer å bære, men jeg angret ikke !

På sovesalene får man tildelt sin del av fellesmadrassen (50 cm ?) med tilhørende godt brukte og klamme tepper. (Forholdene på hyttene kan jo ha endret seg siden jeg gikk).

”Ski Telemark med feller, leie randoneeutstyr eller vanlige fjellski?”

Vi hadde alle Telemarkski, det fungerte meget bra. Det er mye og bratte nedkjøringer, så ski med gode svingegenskaper er en fordel (dvs. ikke rene fjellski). Feller er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå påska, da blir det fort fullt både på hyttene og i fjellet. Ellers så får du leie det du trenger hos guidefirmaet. Skal dere gå uten guide bør du sette deg litt mer inn i ting. Feks mtp utstyr. (sele, sikringsuts., skredsøker, spade osvosv)

Her er noen linker www.chauvinguides.com, www.path.cam.ac , www.cosleyhouston.com

God tur! Kan bli en fin opplevelse hvis du er heldig med vær og snøforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.