Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorforiallverden må joggerne løpe i skiløypa ved siden av nybrøyta vei?


andersno

Anbefalte innlegg

Måtte ut og trekke litt frisk luft mens vi ennå har det fint og kaldt her i Trøndelag. Tok min sedvanlige tur oppover mot Estenstadhytta og veien opp var både brøytet og strødd etter som det foregår oppussing på hytta.

Men da jeg passerte Tømmerholt gård kom det en joggende ung dame nedover skiløypa som så ut til å være temmelig nypreparert - riktignok ikke med spor på grunn av forholdsvis beskjeden snømengde, men nok til at jeg forrige dag møtte en skiløper på vei ned den samme løypa. Det er mulig at jeg er i ferd med å bli en gammel grinebiter, men hva i all verden er det som får folk til å gjøre sånn :)

Jeg kan til nød forstå at det er mykere underlag å løpe på enn en nybrøytet vei, men allikevel! Selv kan jeg aldri tenke meg annet enn å gå på veien når jeg går på beina, særlig hvis veien og løypa går parallelt slik som det var her. Men det blir vel verre - i fjor kom jeg på ski i samme område og møtte en dame med barnevogn i skisporet, temmelig slitsomt vil jeg tro. Men alternativene lå temmelig nær.

Det var dagens utblåsning, nå kan jeg trekke pusten og slappe av igjen. En riktig god ettermiddag til alle sammen!

post-474-133474732985_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.....Er litt spørsmål om dette i Oslomarka når det blir vinter og.

HVertfall i forhold til kommunens skoger er følgende kjøreregler å finne:

- Det toleres at man går til fots i de mindre brukt 2 spors løypene så lenge man går i midten og ikke i spor

- Det toleres ikke at man går i løyper med 1 spor.

Folk til fots henvises primært til de brøytede veiene i marka.

Så er det jo et spørsmål hva er "mindre brukte løyper". Løyper som egentlig ikke er så gode å gå på ski s¨å ingen bruker de, max 10 skiløpere pr time eller?

Dog vil det være forskjell på føret hvor mye det ødelegger. Er det steinhard så setter man ikke noe spor å snakke om hverken til fots eller sykkel. Går man til fots i midten når det er løst så ødelegger man for de som skøyter selv om man ikke ødelegger sporene.

Skiløyper er jo for folk som skal gå på ski. Men man kan ferdes der på annen måte så lenge man ikke skaper situasjoner(man går ikke i løype der 100 stk trener f.eks) eller ødelegger løypene.

Som det meste annet så løses det sikkert greit hvis folk bruker hue og ikke på død og liv må ha skriftlig dom på at de ikke har lov til det ene og andre før de gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo det samme som alle hestefolka som skal ødelegge alle de fine stiene i skogen og gjøre de til svære gjørmehøl.

Hvorfor drar man en svær hest inn i tetteste skogen i det hele tatt? Grusveiene må da være greit? Er så drittlei av stier som bare er gjørme som blir havra til mer og mer av de dype spora hestene legger igjen.

Og skal de med hund måtte plukke opp dritten sin kan også hesteeierne gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liten respekt for andre, når folk ødelegger skiløyper.

Jeg lærte fra mine foreldre da jeg var liten at man ikke skulle gå i skiløyper uten ski, da måtte jeg finne en annen vei å gå.

Viktig med respekt for andre, å ski sesongen er ikke av de lengste her i landet heller.

Bruker ofte truger da blir det å vandre langt utenfor ski spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.....Er litt spørsmål om dette i Oslomarka når det blir vinter og.

HVertfall i forhold til kommunens skoger er følgende kjøreregler å finne:

- Det toleres at man går til fots i de mindre brukt 2 spors løypene så lenge man går i midten og ikke i spor

- Det toleres ikke at man går i løyper med 1 spor.

Folk til fots henvises primært til de brøytede veiene i marka.

Så er det jo et spørsmål hva er "mindre brukte løyper". Løyper som egentlig ikke er så gode å gå på ski s¨å ingen bruker de, max 10 skiløpere pr time eller?

Dog vil det være forskjell på føret hvor mye det ødelegger. Er det steinhard så setter man ikke noe spor å snakke om hverken til fots eller sykkel. Går man til fots i midten når det er løst så ødelegger man for de som skøyter selv om man ikke ødelegger sporene.

Skiløyper er jo for folk som skal gå på ski. Men man kan ferdes der på annen måte så lenge man ikke skaper situasjoner(man går ikke i løype der 100 stk trener f.eks) eller ødelegger løypene.

Som det meste annet så løses det sikkert greit hvis folk bruker hue og ikke på død og liv må ha skriftlig dom på at de ikke har lov til det ene og andre før de gir seg.

Nei Borgern - det er ikke ok å gå på beina i løyper i Oslomarka med 2 spor fordi det er der man kan gå i fristil - skøyte om du vil. Det finnes ikke 2 spors løyper som er lite brukt...

Enig med 500fjell - la bikkja være hjemme til det er kjørt opp et par ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Borgern - det er ikke ok å gå på beina i løyper i Oslomarka med 2 spor fordi det er der man kan gå i fristil - skøyte om du vil. Det finnes ikke 2 spors løyper som er lite brukt...

Enig med 500fjell - la bikkja være hjemme til det er kjørt opp et par ganger

Jeg refererte bare til det som står på Friluftetatens sider. Selv om jeg er enig at de ikke skal gå der heller. Nettop fordi jeg skøyter en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo det samme som alle hestefolka som skal ødelegge alle de fine stiene i skogen og gjøre de til svære gjørmehøl.

Hvorfor drar man en svær hest inn i tetteste skogen i det hele tatt? Grusveiene må da være greit? Er så drittlei av stier som bare er gjørme som blir havra til mer og mer av de dype spora hestene legger igjen.

Og skal de med hund måtte plukke opp dritten sin kan også hesteeierne gjøre det.

Skal svare på denne selv om det blir off-topic: Hestefolka rir på skogstier fordi dette er morsomt, utforende og annerledes enn å ri på vei. Dette blir akkurat likt med at mange liker å sykle skogstier (og fjell, parker, terrengløyper o.l.) istedenfor bare vei. Du kan prøve rask trav og galopp på en skogsti, gjerne med naturlige hinder, det er et skikkelig adrenalinrush! Videre er det og bedre for helsen til hestene (naturlig underlag, balanse, koordinasjon, mindre belastning o.l.).

Når det gjelder å plukke opp skit burde dette være en selvfølge alle steder der det er selvfølge å plukke opp hundeskit og. Jeg vil vel ikke beskrive en skogsti som et sted der det er en selvfølge at du plukker opp skiten til hunden din.

On topic: Be joggerne å hute sæ til hælvete ut av løypa di! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic Om det er på plass å ta opp hundeskiten på en skogsti vil jeg påstå er litt avhengig av hvor populær skogstien er å gå tur med hund i. Men hvor setter man en grense..... Heste droppings er mye større men tråkker mye heller i den enn i hundebæsjen da det er snakk om litt annen konsistens :P

On topic

Syns heller ikke joggerne har noe i skiløypa å gjøre, skal de gå der så får de ta på seg minimum truger. Mer en nok brøyta veier å bruke beina på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skiløyper i Oslo flyter av hundepiss og hundedritt. Særlig gjelder det lysløypene som ligger nært byen og hvor hundefolket ofte går til fots og ser en annen vei når bikkja driter.

Dette er rekreasjonsområder for ganske mange mennesker som ikke synes det er noe særlig å vasse i andre menneskers dritt. Det hjelper ikke noe særlig at noen hundeiere plukker opp etter seg når det uansett er mange som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic Om det er på plass å ta opp hundeskiten på en skogsti vil jeg påstå er litt avhengig av hvor populær skogstien er å gå tur med hund i. Men hvor setter man en grense..... Heste droppings er mye større men tråkker mye heller i den enn i hundebæsjen da det er snakk om litt annen konsistens :wink:

.

Greit nok om det ligger rett uta for stien, men midt i veien? Hadde jo ikke satt deg og dreti midt i løypa du heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal svare på denne selv om det blir off-topic: Hestefolka rir på skogstier fordi dette er morsomt, utforende og annerledes enn å ri på vei. Dette blir akkurat likt med at mange liker å sykle skogstier (og fjell, parker, terrengløyper o.l.) istedenfor bare vei. Du kan prøve rask trav og galopp på en skogsti, gjerne med naturlige hinder, det er et skikkelig adrenalinrush! Videre er det og bedre for helsen til hestene (naturlig underlag, balanse, koordinasjon, mindre belastning o.l.).

Når det gjelder å plukke opp skit burde dette være en selvfølge alle steder der det er selvfølge å plukke opp hundeskit og. Jeg vil vel ikke beskrive en skogsti som et sted der det er en selvfølge at du plukker opp skiten til hunden din.

Sikkert moro det, men kunne kanskje droppa de mest brukte stiene når de veit det er søkkvått i gjørma og spora dems ødelegger mye mer enn løping og sykling.

Og jeg har ennå tilgode å se noen plukke opp etter hesten sin, det har jeg aldri i mitt 20 år lange liv sett.

Sorry for offtopic til trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor elgen skal gå å trampe gjørmestier i skogen. Kan han ikke dra de klauvene ned på en bilskogsvei.....

Nei ærlig talt. Hest (og andre dyr) i skogen er ikke noe å klage over. Folk har sikker noen tex fjellsko og noe anna tex bukse som tåler litt gjørme og hestemøkk :wink:

Sau har laget mange fine stier i heiene her i området. De går sin vanlige sti år etter år.

Kan ikke jage sauen hjem fordi den driter mens den holder stien åpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor elgen skal gå å trampe gjørmestier i skogen. Kan han ikke dra de klauvene ned på en bilskogsvei.....

Nei ærlig talt. Hest (og andre dyr) i skogen er ikke noe å klage over. Folk har sikker noen tex fjellsko og noe anna tex bukse som tåler litt gjørme og hestemøkk :-)

Sau har laget mange fine stier i heiene her i området. De går sin vanlige sti år etter år.

Kan ikke jage sauen hjem fordi den driter mens den holder stien åpen :D

Hehe, jeg skjønner hvor dumt det høres ut! Men da er det vel ok at folk løper tur med bikkja i skispora også da siden elgen går der.. Nei skal gi meg. Det er min mening, som sikkert har noe med at jeg ikke liker hester overhodet. men ja.

Hehe

ontopic nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert moro det, men kunne kanskje droppa de mest brukte stiene når de veit det er søkkvått i gjørma og spora dems ødelegger mye mer enn løping og sykling.

Og jeg har ennå tilgode å se noen plukke opp etter hesten sin, det har jeg aldri i mitt 20 år lange liv sett.

Sorry for offtopic til trådstarter

Du spurte ganske generelt om hvorfor man ridde på sti, så jeg svarte på det. At man skal ta hensyn til andre er en selvfølge, dette gjelder hestefolk, som hundefolk, som joggere, som skigåere etc. De stiene jeg har ridd på for min del har vært stier som vi disponerte selv og i områder der vi hadde avtaler med grunneier. Når man rir hest i områder brukt aktivt av allmennheten skal man selvsagt ta hensyn.

Generelt handler det hele å tenke seg om, og ta hensyn til andre. Noen folk gjør ikke dette, tar seg tilrette og tenker kun på sin egen aktivitet. Husker en gang jeg kjørte skiløyper med snøskuter, på løyve fra kommunen, for å så returnere hjem langs den løypa jeg hadde tråkka og bli kjefta huden full av en skigåer som kom i sporet mitt og var forbanna fordi jeg kjørte snøskuter i skisporet (og ja han fikk høre det etterpå ;) ). Noen tenker kun på seg selv og sin aktivitet og tar ikke hensyn, da er de idioter og hestkuker uansett framkomstmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang opplevd at en elg hadde trampet flere km gjennom en smal scooterpreparert løype og ødelagt hele sporet jeg skulle bruke. :)

Men jeg kunne egentlig skjønne dyret godt. Snøen var veldig løst og overalt ellers var det umulig å gå, både for skiløpere og for elg.

Når jeg løper om vinteren, bruker jeg veier. Om jeg velger en trygetur på fjellet, kan det hende at jeg bruker scootersporet, men da ved siden av trikkeskinnene.

Jeg har også vært på skitur med nybegynnere hvorav 2 stykker ikke fikk det til å gå på ski og som etterhvert syntes det var greiere å gå med skiene festet til sekken. Dette var i Oslomarka i nærheten av Tryvann. De fikk noen kommentarer, men de var forsiktig ved å gå utenom trikkeskinnene. For å kunne fortsette turen sammen med oss andre var de nødt til å gå enten på innsiden eller på utsiden av sporet. Det fikk bare være sånn for en gangs skyld, selv om det ikke bør bli vanlig for vanlige turgjengere. Snøen var såpass kompakt at de ikke ødela for skøyterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel stort sett ann på folks oppdragelse. Skal man ta hensyn til andre eller bare kjøre sitt eget løp.

I løpet av 20 års aktivt medlemskap i Røde Kors Hjelpekorps har det etter hvert blitt noen kilometer på snøscooter. Når vi, fra vårt hjelpekorps, kom kjørende med scooter så opplevde vi at folk flyttet seg ut av skisport for å gi plass, selv om vi, så langt som mulig forsøkte å kjøre utenom skisporene. De visste sikkert at det er lettere å kløre i sporet enn i løssnøen ved siden av. Når vi passerte, enten det var skiløpere på tur eller hyttefolk i solveggen så vinket de og smilte. Flere av våre snøscootere er faktik betalt av dalens hytteeiere.

I nabodalen lå et annet hjelpekorps. De klaget stadig over problemer med øvelseskjøring og utrykkning på grunn av hyttefolk og skiløperes fientlige innstilling til scooterkjøring.

Jeg bare spør: Er det folkene på stedet eller hjelpekorpsmedlemmene det er noe galt med? Hvordan kan holdningene til denne kjøringen være så forskjellig bare 15 minutters biltur borte. Hyttefolkene og turistene i begge dalene kommer jo fra samme plassen. De er jo faktisk nesten naboer når de er hjemme.

Det er kanskje noe av det samme vi møter i konflikten mellom skiløpere og soggere, eller syklister og fotgjengere for den del.

FOLKESKIKK tror jeg mine foreldre og besteforeldre kaldte det. Kanskje det ikke er pensum lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang opplevd at en elg hadde trampet flere km gjennom en smal scooterpreparert løype og ødelagt hele sporet jeg skulle bruke. :)

Men jeg kunne egentlig skjønne dyret godt. Snøen var veldig løst og overalt ellers var det umulig å gå, både for skiløpere og for elg.

.

Elgen bor jo i marka , ikke så rart den går der det er lettest å gå. Men folk bor ikke i marka(bare noen få) og har masse turveier og brøytede veier og gå. Hvis elgen drar ned i byen og går på turveier blir den i i beste fall fanget men som regel skutt :)

Den ser vel på både turgåere og langrennsløpere som fremmedelementer og bryr seg ikke om den ødelegger. Neppe skjønner den det heller.

Men folk er såpass oppegående at de vet hva de gjør og kan velge. Masse joggere og turgåere i løyene nå om dagen men det er helt greit siden de ikke har kjørt løyper enda.

Ser og stadig langrennsløpere som helst burde gått på inngjerdet området fordi de alltid tror det er VM når de er på trening. De snidder jo både voksne og unger og skriker de ut av løypa, for bremse er ikke aktuelt.

Så det koker ned til hensyn man velger ta til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spør: Er det folkene på stedet eller hjelpekorpsmedlemmene det er noe galt med? Hvordan kan holdningene til denne kjøringen være så forskjellig bare 15 minutters biltur borte. Hyttefolkene og turistene i begge dalene kommer jo fra samme plassen. De er jo faktisk nesten naboer når de er hjemme.

Det er kanskje noe av det samme vi møter i konflikten mellom skiløpere og soggere, eller syklister og fotgjengere for den del.

FOLKESKIKK tror jeg mine foreldre og besteforeldre kaldte det. Kanskje det ikke er pensum lenger?

Jeg lurer på om det kan ha noe å gjøre med hvordan de kjører scooter. Ved hytta vår på vestsiden av Femunden har jeg ikke opplevd plagsom scootertrafikk, heldigvis. Når jeg ser Samer på snøscooter og de kjører rolig forbi, hilser jeg alltid. Det samme gjelder scooteren til Femundhyttene som også kjører behersket og pent. De ungdommene jeg har sett på scooter har jeg bare sett mens de kjørte opp skiløypa, noe jeg også setter pris på. Heldigvis er kommunen restriktiv ved å gi tilgang til scooter. Da blir det ikke plagsomt og god atmosfere mellom de som må kjøre og skigåere. Honnør til Os kommune (Hedmark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.