Gå til innhold
  • Bli medlem

Bomullsanorakk til vinterbruk!


Snublefot

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en anorakk som kan erstatte Gore-tex'en på de klade vinterdagene på fjellvidda. Og også til bruk på tur ellers i året og til jakt!

Fått sterkt anbefalt Klättermusens Njål anorakk istede for Norrøna Arktis. Ser at også turistforeningen har en egen Anojakke, fra Klättermusen. Har fått vite at denne er laget av turistforeningen og produsert av Klättermusen.

Lurer på om noen har noen erfaring med noen av disse produktene. Likte Njål svært godt, men føler at den kan bli vel spinkel hvis uværet senker seg over vinterfjellet? Føler at den ligger mer i et søndagstur sjikt enn de andre, men mulig jeg tar feil? Den er svært lett, enkel og fin. Duger den til høyfjellet om vinteren?

http://www.klattermusen.se/swe/produkter/njal.shtml

http://www.dnt-tarandus.no/ProductDetails.aspx?MainCategory=2&SubCategory=21&SubSubCategory=2110&productID=2110007

http://www.norrona.com/web/products.nsf/AppWPByDescriptionNO/57df823c4f112780c1256b4f007e450d

Har også sett på Klättermusen Nunatak, men føler at det blir for høyt oppe i pris!

http://www.klattermusen.se/swe/produkter/nunatak.shtml

Alle tips, råd og erfaringer mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Vet ingenting om Njål, men Klattermusen skal jo være supert - bortsett fra at de er overpriset da...

Når en velger anorakk er det viktig å være trygg. Uvissheten om utstyr holder når det virkelig blåser opp på vinterfjellet er argument for å la vær å kjøpe i seg selv. Bergans Finse kan du sikkert bruke på Nordpolen, Norrøna Arktis har allerede vært der flere ganger i standard originalutgave ! Har brukt den i årevis, og den duger godt i marka også. Ellers en ting som irriterer meg: vær forsiktig med å stable opp Nord eller sørpolen som noe helt annet enn norske vinterfjell. Har du tjue minus og full storm på 1000 meter i norge, noe som langt fra er sjelden i januar / februar, har du høyere chill faktor enn Ousland eller andre vanligvis har på sine ekspedisjoner i nord eller sør. Å velge utstyr som en skal bruke i høyfjellet i januar - mars er stort sett å velge skallplagg som faktisk også må tåle å gå til Nordpolen, spør du meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg vil gjerne sparke igang denne diskusjonen her igjen om mulig!

Jeg skal omsider pensjonere min gamle hederlige lange Gore-Tex-jakke fra studietida, som har blitt brukt til "alt". Og har kommet til at som lønnsmottager har jeg nå råd til TO jakker - BÅDE Gore-Texjakke og bomullsanorakk! :)

Anojakkene liker jeg dårlig, for tunge og klumpete. Norrøna Arktis er en god gammel klassiker, men nokså tung. Klättermusen Njal har suveren passform og vekt, men er dyr, og kanskje for spinkel. Men den ser ut til å ha tettere og mer stormsikker bomullsstoff (tilsvarer Ventile).

Hovedbruken er til toppturer om vinteren, fra februar og utover, overnatting både i telt og i hytte. Noen som har noen meninger å melde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Klättermusen Njål og er svært fornøyd med den. Den er super som helårsjakke, og den fungerer utmerket på en vanlig tur. God utlufting via lommene. Svært god passform og meget godt stoff. Men hvis du skal på en skikkelig vintertur i den norske fjellheimen tror jeg den blir litt spinkel! Har ikke testet den i uvær, men som en nevnte over i ett tifligere inlegg er uvissheten om den fungerer nok i seg selv til at man bør være skeptisk. Det som får meg til å være usikker er i første omgang:

-Den har ingen stormklaffer foran glidelåsene, og den sitter såpass tett på kroppen at det er vanskelig å ha på for mye tøy under. (Alternativet er å smyge dunjakka utenpå!)

-Den er litt kort!

-Hetta er litt liten, og dekker ikke sidene av ansiktet skikkelig

En annen ting jeg synes er litt irriterende, men som ikke har noe med kvalitet eller bruksområde er at den har en rem inni den ene lommen for å ha rundt livet hvis du skulle pakke den inn i seg selv, denne remmen er mer i veien enn til nytte! Men den kan nok kappes greit av!

På den positive siden har jeg:

-Stoffet som vistnok er helt suverent i forhold til andre bommulsstoffer. Det virker svært solid og gjør nytten. Klättermusen selv skryter av at det er samme stoff som blir brukt i draktene til jagerpiloter og som i tilfelle havari i vann skal holde dem varme!! Dessuten får det mye skryt for sin vanntett het på en uavhengig test på www.marius.as og jeg har bare hørt lovord om dette.

-Suveren passform og akkurat så enkel og funksjonell som den bør være

-Gode store lommer som også fungerer glimrende som lufteventilerHar ikke testet alt for mange andre anorakker slik at jeg kan si jeg merkeså jeg har ikke så stort sammenligningsgrunnlag, men jeg er svært tilfreds. Fargen earth er nydelig til f.eks. jakt og den ser ikke så skogfarvet ut at den blir harry i byen.

Gå for Njål hvis du trenger en super helårsanorakk, men kanskje holder deg unna de værste stormene på vidda, og kjøp heller Norrøna arktis o.l. hvis du skal dit eller til polene. Klättermusen har også en anorakk som heter Nunatak som er laget for slike forhold. Denne har samme stoffet som Njål, og er tyngre og mer solid, men den koster ca 4000,-!!! Dessuten kom Norrøna Arktis bedre ut i en test i et gammelt DNT blad jeg har hjemme!

Eventuelt kan du jo kjøpe begge deler nå som du er lønsmotager :?: Så får du både i pose og sekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennom bl.a. dette forumet fattet interesse for fjellbekledning i tettvevd bomull. En fellesbetegnelse for den spesielle bomullen er Ventile bomull, selv om mange produsenter gir stoffet egne navn. Det stemmer at stoffet ble og blir brukt som overlevelsesdrakt av jagerpiloter. Ventile er ikke en ny oppfinnelse, men ble produsert allerede før andre verdenskrig. I tiårene etter krigen var Ventile bomull noe av det beste man hadde innen stoffer til friluftsantrekk, men det ble så dessverre skøvet nesten helt ut av markedsføringsmaskinene bak membranstoffer som Gore-tex m.fl.

Ventile bomull er gjerne fire-fem ganger så dyr som andre bomullstoffer og dette forklarer noe av prisen på plaggene fra Klättermusen. Så et sted at det kostet ca 400kr pr. kvadratmeter. Det er bare 2% av verdens bomullsproduksjon som har god nok kvalitet til å brukes til Ventile.

Dersom man er ute etter høykvalitets klær i Ventile bomull, men som ikke koster mange tusen kroner, kan man lete i butikker for militært overskuddsmateriell eller lignende utsalg. En del av bomullstøyet som selges er av Ventile kvalitet, men det kan ofte være vanskelig å få bekreftet hva slags bomullskvalitet det er i de forskjellige plaggene. Disse plaggene mangler også mange kjekke finesser som man finner på dyrere modeller, men de koster gjerne bare noen hundrelapper.

For noen dager siden kom jeg over og kjøpte et sett med kakihvit fjellanorakk og overtrekksbukse i tettvevd bomull fra det svenske forsvaret, men jeg aner ikke om det er Ventile kvalitet.

Er det noen som vet om svenske forsvaret bruker Ventile kvalitet i skiklærne?

En annen ting som jeg lurer på, er om man bør impregnere eller ikke. Ventile bomull sveller og tetter for videre vanninntrenging hvis det blir fuktig på utsiden. Nils Faarlund sier bl.a. angående utstyrsvalg at han bruker uimpregnert tettvevd bomull. Impregnering vil i ulik grad, avhengig av type, forringe pusteegenskapene i stoffet.

Hva sier f.eks. Klättermusen angående impregnering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullsanorakk

Jeg har en Bergans Finse 100% bomull som jeg har brukt i skikkelig styggvær en gang på Venabygdsfjellet og jeg tror jeg kan si at den tåler det aller meste. Men den er jo litt tung da og er for meg ikke noe for turer rundt hytta og i Oslomarka.

Jeg var for ikke så lenge siden innom DNT i Storgt. Der henger DNT-anorakken. Den er mye mykere og lettere enn min Bergans og virket OK. Jeg lette forgjeves over alt på plagget uten å finne noe om hva slags materiale den var sydd av og gutten bak disken var så opptatt av en ung dame som, nettop der og da, måtte vite absolutt alt om DNT og hele Fjellnorge, så jeg gav opp og gikk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT hadde for få år siden en fjelljakke i Ventilestoff. Jeg har selv en som jeg er fornøyd med bortsett fra at fargen taper seg over skuldrene hvor sekkreimene gnager. Den er betydelig lettere enn Norrøna og Begans sine anorakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lønnsmottageren her igjen. Jeg kjøpte Norrøna Arktis, og testet den i 15-20 kalde nå i vinterferien. Dommen er: utmerket anorakk, og jeg kan fint leve med at den er relativt tung når den ekstra isolasjonen faktisk trengs.

Men en ting er pussig: jeg kjøpte XS, og anorakken er enorm. Ja, jeg trenger plass til tykk fleece under, men ikke fire?? Og hva gjør de som er mindre enn meg, som er 165 cm?

Nå er det Gore-Texjakke som står for tur, til bruk i varmere vær, og Njal-anorakken skal jeg spare opp til og kjøpe som lettjakke når jeg går lei av knatringen fra Goretexen.

Fint å heve lønn! :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.