Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinter-telt til to!


Kinek

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et telt som passer!

Det må være plass til to mennesker og to hunder inni. Jeg kommer aldri til å dra med det alene, så vekta må være passende til at to personer kan bære den. Det skal kunne brukes alle sesongene.

Jeg har sett litt på Fjellreven akka r/s 3. Tror dere dette hadde passet? Jeg har også vært litt inne å kikket på helsport.

Det er første gang jeg kjøper telt selv, så jeg blir takknemlig for alle svar og tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport svalbard 3 high. Ikke mindre enn 3 manns, og selvfølgelig størst mulig fortelt. Antar at bikkjene skal campe der? Har et Hilleberg Namatj 3 gt selv, kan også anbefale dette. Disse teltene går i arv. Men er dere over 190, kan Hilleberg Keron 3 gt være bedre. Stormmatter er en smakssak, jeg har aldri savnet det. Sidebarduner mellom stengene som på Helsp fjellheimen extrem syns jeg er et minus da det kan bli en seng med snø oppå teltet. Hva med eget telt til bikkjene, så de ikke river ned primusen mv. Pulk er vel en selvfølge med hund? Hvis det ikke er polarhunder/slike som ligger ute så må de tørkes skikkelig om kvelden så de ikke begynner å fryse, da kan dere oppleve å få våte gjester mellom soveposene deres på natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Fjällrävens Akka R/S 3. Teltet har veldig romslig fortelt med god høyde. God lufting som funker fint i alle årstider. Til vinterbruk kreves det at man skuffer litt snø langs veggene, siden det ikke har stormmatter. Det tetter allikevel godt mot bakken. Har brukt det under de fleste forhold i alle årstider, og er strålende fornøyd. Ikke minst er teltet lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye plass, fin høyde i innerteltet. Konstruksjonen, den litt mindre Spitsbergen, er testet av bl.a Børge Ausland.

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Spitsbergen_Camp

Mindre plass og mål enn spitsbergen, men også lettere. Topp kvalitet.

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=377&cid=176

Skal man ha et telt til helårsbruk, så blir det også tyngre.

2 innganger og to fortelt er utrolig praktisk, hunder i det ene, og matlaging og divere i det andre.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter og at 3 manns telt passer for 2 personer, hvertfall vinterstid.

Har selv Svalbard 3 og kunne ikke falle meg inn å være 3 i det. 2 pluss bikkja er passe.

Kommer litt an på hvor du skal bruke teltet og. Er det til fjellbruk er det best med skikkelig telt ala ekspedisjonstelt. Det blir jo en del ekstra å dra på om sommeren da.

Selv camper jeg mest i marka og da bruker jeg Helsport Lavvulight både sommer og vinter. Der går det fint med 2 voksne, 2 hunder og bagasje inne. Det veier bare 2,3 kilo med bunn. Du får natrueligvis litt mer kondens inne siden det bare har en duk da.

I tillegg titter jeg litt på et veldig lett 1+ telt til meg og bikkja samt en ultra lettvekts tarp til korte sommerturer i marka når det bare er meg og bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.