Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk og forbruk - Hva gjør du for å redusere ditt økologiske fotavtrykk?


jakro

Anbefalte innlegg

Føler ikke at jeg latterliggjør elbiler akkurat , men det er fremdels for mye "fuzz" forbundet med lading, holdbarheten på batterier og prisene på nye, etc. Selv med "hele" 400km rekkevidde, hvilket sikkert er mer enn nok for de fleste, så er det faktisk ikke bra nok for mine behov og måten jeg normalt bruker bil på til at jeg definitivt velger elbil ennå. Jeg er sikkert mer konservativ enn deg, men føler samtidig at måten jeg bruker bilen jeg har i dag er mer tilpasset meg. Det må jo være lov å ha disse meningene uten å virke latterliggjørende, fordømmende eller empirisk? De som kjører elbil i dag er sikkert fornøyde med det til sitt bruk, men som serviceingeniør er det mer befriende å vite at jeg ikke trenger ekstra tid på lading etc, når hverdagen ofte krever at jeg må kjøre mer enn 400km til oppdrag. Visse steder her i landet så er det så langt mellom både folk og stasjoner, at jeg ville brukemer tid på å planlegge lading enn å komme meg raskest mulig til jobb..

Synes forøvrig ikke det er mindre latterliggjørende å kalle de av oss som kjører biler med fossilt brensel for "dinosaurer", steinalder, etc, heller, fordi totalt sett er ikke disse bilene sååå mye mer miljøskadelig enn elbiler, etc..

Jeg kjører eksplosjonsbil selv sier jeg jo, og det èr en steinalderbil. 2006 modell riktignok, men likevel steinalderteknologi. Og totalt sett ER fossilbilene mer skadelige enn elbiler. Bodde ikke du i Oslo? Dieselbilene blir jo fortløpende vurdert forbudt i hovedstaden og i Bergen på grunn av giftige utslipp som fremkaller både kreft og luftveisproblematikk. Med elbiler slipper man helt unna dette problemet.

Med 400km rekkevidde begynner man å bruke meget lang tid bak rattet for å bruke opp rekkevidden. Jeg vil påstå at man er en fare for andre trafikkanter hvis man ikke tar seg en spisepause på de 5 timene i bilen. Og mens man spiser, kan man lade batteriet med nye 300km rekkevidde igjen. Hvordan i alle dager skal dette være ett problem? :D

Fuzz med lading: Ja, det er kjempevanskelig å sette bilen til lading: plugg i kontakten og dingsen blinker "lader". Verre er det ikke :D Synes du mobilen også er irriterende å plugge til lading? Som jeg sa så trenger du ikke å forsvare ovenfor meg hvorfor du ikke kjøper elbil, det er ikke poenget. Problemet er alle fordommene. Som det at å lade bilen er masse hodebry. Det er jo bare en kabel som skal settes i en plugg. Det fungerer faktisk på samme måte som bensinpumpa, bare at du slipper å holde i den :)

http://www.trondheim.kommune.no/content/1117707834/Hurtiglading-av-elbiler-og-elbiltaxi-pa-Trondheim-lufthavn-Varnes-

Elbiltaxier! :)

http://evseupgrade.com/files/page0-pic.jpeg

Bilde av ladekabelen til Nissan Leaf. Legg merke til støpselet: kan puttes alle steder hvor man kan bruke en mobillader. (utenlandsk kontakt på bildet riktignok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous

Jeg kjører eksplosjonsbil selv sier jeg jo, og det èr en steinalderbil. 2006 modell riktignok, men likevel steinalderteknologi. Og totalt sett ER fossilbilene mer skadelige enn elbiler. Bodde ikke du i Oslo? Dieselbilene blir jo fortløpende vurdert forbudt i hovedstaden og i Bergen på grunn av giftige utslipp som fremkaller både kreft og luftveisproblematikk. Med elbiler slipper man helt unna dette problemet.

Med 400km rekkevidde begynner man å bruke meget lang tid bak rattet for å bruke opp rekkevidden. Jeg vil påstå at man er en fare for andre trafikkanter hvis man ikke tar seg en spisepause på de 5 timene i bilen. Og mens man spiser, kan man lade batteriet med nye 300km rekkevidde igjen. Hvordan i alle dager skal dette være ett problem? :D

Fuzz med lading: Ja, det er kjempevanskelig å sette bilen til lading: plugg i kontakten og dingsen blinker "lader". Verre er det ikke :D Synes du mobilen også er irriterende å plugge til lading? Som jeg sa så trenger du ikke å forsvare ovenfor meg hvorfor du ikke kjøper elbil, det er ikke poenget. Problemet er alle fordommene. Som det at å lade bilen er masse hodebry. Det er jo bare en kabel som skal settes i en plugg. Det fungerer faktisk på samme måte som bensinpumpa, bare at du slipper å holde i den :)

http://www.trondheim.kommune.no/content/1117707834/Hurtiglading-av-elbiler-og-elbiltaxi-pa-Trondheim-lufthavn-Varnes-

Elbiltaxier! :)

http://evseupgrade.com/files/page0-pic.jpeg

Bilde av ladekabelen til Nissan Leaf. Legg merke til støpselet: kan puttes alle steder hvor man kan bruke en mobillader. (utenlandsk kontakt på bildet riktignok)

Vel, nå gidder jeg ikke bruke mye mer tid på å fortelle deg hvorfor mine behov er riktig for meg, selv om det er en pest og plage for deg. Nå er jeg klar over at det er svært enkelt å plugge en bil til lading, men nå handler ikke "fuzzet" for meg om det, men snarere det faktum at jeg må "planlegge" å være i nærheten av en stikkontakt. Med fossilt brenstoff kan jeg stå parkert langt inni skogen i månedsvis uten å tenke på at den må lades, og det passer MEG. Det er slik jeg bruker bilen de gangene jeg bruker den på fritiden. Ellers tar jeg toget, sykler, etc. På jobb blir det noe annet, og da vil jeg ha friheten av å kunne være på steder uten tilgang til stikkontakt.

Nå har jeg kjørt mer enn 5 timer uten stans i mange år uten noen form for ulykker, så det handler kanskje om hva slags sjåfør DU er eller hva du føler deg som dersom DU skulle kjørt så langt/lenge uten stans. Igjen vil jeg ha meg frabedt at DU definerer overfor meg hva som er riktig for MEG, og igjen, for meg passer det dårlig PR I DAG med elbil, fordi jeg kjører ofte langt mer enn de 400km du mener burde holde for samtlige, fordi det jo passer DEG.

Igjen utelukker ikke jeg heller elbil en gang i fremtiden, uvisst når, men da må kapasiteten bli bedre i tillegg til at jeg ikke må bytte batterier "hvert 4. år" til 100 000,- stykket. Dessuten vil jeg ha det slik at jeg ikke må være i nærheten av en stikkontakt dersom jeg ønsker å parkere bilen for noen uker, slik jeg ofte gjør når jeg er i fjellet, etc, også om vinteren. Videre tillater jeg meg også uten innblanding fra deg, å ha tro på hydrogenbil som MIN drømmefremtid, på samme måte som DU har funnet din med elbilen. Jeg vet utmerket godt at det verken er lønnsomt eller effektivt pr i dag, men jeg har tro på at det bli bedre i fremtiden på samme måte som batterier også blir bedre. I fremtiden kan det hende at vi får begge deler, slik som det er med bensin/diesel i dag. Det ene utelukker ikke det andre, med andre ord..

Hva som er verst totalt sett er det forskjellige meninger om. Når jeg sier totat sett, mener jeg globalt sett og ikke bare en by i Norge. Noen hevder til og med at det er mer forurensende totalt sett med elbiler, fordi produksjonen av batterier ikke er spesielt miljøvennlig og at de må byttes oftere enn vanlige biler. Men, du har vel lest noe DU liker angående dette også, og latterliggjør andre som du pleier. Du får ikke mer rett av den grunn..

Globalt sett er det ikke sikkert elektriske biler miljømessig er bedre enn biler som går på bensin og diesel. Virkningsgraden ved kraftverkene er ofte dårligere enn på de fleste biler med forbrenningsmotorer, samt at mesteparten av strømmen som blir produsert i verden kommer fra kullkraft som er den mest forurensende eneregikilden vi har. De er også dyre i produksjon samtidig som de har miljøfarlige stoffer i batteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle familier som har to biler, tror jeg at det i dag er helt fullstendig unødvendig med to bensin/dieselbiler. Og for de som driver med mest kortkjøring, tror jeg også at elbil kan være tingen.

Lading begynner jo å bli bra tilrettelagt. Problemet er vel å finne uttak til hurtiglading når det trengs.

Men hvis alle bensinstasjoner får ett eller to 63A uttak (det er vel det som kreves) så kan man nå hele Norge med elbil.

Men er ikke elbil veldig dyrt i lengden i forhold til en knøttliten bensinbil? Tenker på batteriskift og sånt, og levetid på batteriene?

Hvordan er miljøbelastningen ved utskifting av batteri på slike biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har jo ikke kunnskaper om dette i det hele tatt cornix, du har bare bestemt deg for at hele verden tar feil og du har rett, også ser jeg at du klamrer deg fast til syltynne argumenter som støtter ditt syn.

----------------

4. Vi holder på å gå tom for olje, og krigene i midtøsten er i ferd med å presse prisene til nye rekorder. Mens vi hadde laveste strømpris på 5 år her en dag, fikk vi ny listeprisrekord på bensin. Høyeste noensinne. Det er ikke Stoltenberg som legger disse pengene i egen sparegris til en regnfull dag.

Ja.

Jeg har bestemt meg. Årsaken er det du skriver i punkt fire.

90% av verdens totale energiproduksjon, alt inkludert, er nemlig basert på fossilt brensel. 7% er atomkraft og 3% vannkraft.

For å møte den fremtidige energiknappheten med påfølgende eksplosjon i energiprisene må det langt andre tiltak til en batterier i biler. Men det som VIRKELIG monner, det vil ingen snakke om. Alt dreier seg nemlig kun om avgifter til staten.

Batterier for biler vokser ikke på trær. Både gruvedrift, transport, resursknapphet på metaller, forurensende produksjon og enorme mengder med brukte batterier som skal resirkuleres vil utgjøre en stor del av batteribilens totale energiforbruk og forurensning. Når man så legger til strømtapet i nettet, ladeprosessen og i elmotoren, så vil man se at man lett kan finne tusen ganger bedre investeringer for å spare energi. Du nevnte selv hus.

Vi er hjernevasket til å tro at det vi private forbrukerne gjør i bittelille Norge veier virkelig tungt i verdenssammenheng. Men det blir bare brøkdelen av promille. Staten kunne kanskje gjort litt, men det gidder den ikke. Det eneste Staten er opptatt av er

avgifter og atter avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til:

Når det fossile brenslet begynner å stige i pris vil det dra strømprisen med seg opp.

Men Norge vil uansett produsere både gass, olje og strøm. Det burde uansett være nok til innenlands bruk i mange år til.

Det eneste som vil avgjøre prisen på bruk av bensin, diesel, gass eller strøm er avgiftene og atter avgiftene. Hvis politikerne skulle prise opp det fossile drivstoffet så ingen nordmenn vil få råd til å kjøpe det vil det uansett bli solgt og brukt et annet sted.

Utslippene vil garantert bli 100 % av det de greier å få opp av nordsjøen.

Politikerne leker katt og mus med sine velgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu
For alle familier som har to biler, tror jeg at det i dag er helt fullstendig unødvendig med to bensin/dieselbiler. Og for de som driver med mest kortkjøring, tror jeg også at elbil kan være tingen.

Vi har hatt en bensin og en dieselbil, der behovet for langkjøring titt og ofte har ført til at ingen av de to bilene ville vært hensiktsmessige å bytte ut i en elbil. Men jeg ser ikke bort ifra at mange familier med to biler kunne byttet den ene ut i en elbil, uten å få nevneverdige problemer med dårlig rekkevidde på elbilen.

Skjønner egentlig ikke at dette med elbil diskuteres så vanvittig her på fjellforum, ettersom de per dags dato har dårlig rekkevidde, mangel på plass og mangel på 4-hjulstrekk. Alle som er noenlunde vant med å dra på fjelltur vet at en elbil, per dags dato, ikke tilfredstiller de behov turfolk har til en bil som skal kjøres til fjells. Man skulle tro at folk på dette forumet var mes interessert i SUVer... Og det er de nok også...

Må bare atter engang skryte av hvor god volvo XC90 er når man skal på tur! Anbefalere virkelig den bilen til alle som har behov For STOR plass og 4-hjulstrekk. Med XC90en har jeg plass til 5 voksne karer, og i det svære baggasjerommet får vi plass til full vinterutrustning til alle og ski på taket. Videre har den ubegrenset rekkevidde, bare å fylle diesel på tanken.. Så kan man stå parkert milevis fra nærmeste stikkontakt i ei uke og så kjøre hjem igjen når man kommer seg ned fra fjellet. Uten bekymringer for flatt batteri...

At forbrenningsmotorer er "steinalderteknologi" er for så vidt sant, men duverden hvor genial den teknologien er! Det funker jo! Og man har enda ikke kommet opp med noen tilfredstillende teknologi som fullt ut kan erstatte "steinalderteknologien"... Mange spennende hybridløsninger i diverse former er under utvikling nå, og enkelte av dem kan nok bli tilfredstillende for fjellturfolk, men de er ikke i butikken riktig enda. Å karakterisere vanlige elbiler som hypermoderne teknologi er vel å ta hardt i. Elektromotorer i seg selv er også eldgammel teknologi og elbiler har eksistert i maaaaaaaange år, så elbiler i seg selv er forsåvidt også steinalderteknologi... Det er batteriteknologien som er spennende i elbiler. Og følgelig er det i batteriteknologien den avanserte utviklingen ligger, ikke i selve elbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle familier som har to biler, tror jeg at det i dag er helt fullstendig unødvendig med to bensin/dieselbiler. Og for de som driver med mest kortkjøring, tror jeg også at elbil kan være tingen.

Lading begynner jo å bli bra tilrettelagt. Problemet er vel å finne uttak til hurtiglading når det trengs.

Men hvis alle bensinstasjoner får ett eller to 63A uttak (det er vel det som kreves) så kan man nå hele Norge med elbil.

Men er ikke elbil veldig dyrt i lengden i forhold til en knøttliten bensinbil? Tenker på batteriskift og sånt, og levetid på batteriene?

Hvordan er miljøbelastningen ved utskifting av battri på slike biler?

Oljelobbyen har gjort en ekstremt god jobb i å henge ut elbiler.

I USA har Nissan 8 års garanti på batteriet. I Norge har Ford 8 års garanti på batteriet. (De andre har 5 år) Nissan oppgir levetiden på batteriet til å være minimum 10 år (70% restkapasitet etter 10 år, ca. 105km rekkevidde). Når vi ser på nybilprisene mellom en Nissan Leaf og hovedkonkurrenten, den mindre bilen VW Golf, så er Leaf ca. 100,000,- billigere dersom vi utstyrer Golfen med tilsvarende utstyr. (Navigasjon, varme i ratt, ryggekamera, varme i bakseter, internettoppkobling til Nissan m.m.).

Det er mye billigere å kjøre på strøm enn på bensin, selv i USA. I Norge hvor avgiftene på fossile energikilder er høy kan man spare 10,000,- i året ved ganske normal kjøring rundt 12-15,000km i året.

På 10 år blir dette 100,000,-

I tillegg har man følgende:

2500,- spart på årsavgift hvert år = 25,000,- (Denne forsvinner når det finnes 100,000 elbiler eller mer, har regjeringen sagt)

1500,- spart på forsikring hvert år = 7,500,-

(Gratis bomring)

(Gratis ferger (!))

(Gratis parkering

(Kjøre i kollektivfeltet)

Legger vi sammen tallene får vi jo nesten gratis bil! :)

Men elbilen har jo bare garanti i 5 år. Etter dette KAN man måtte bytte batteriet. For å motvirke batteribyttene som hjemsøkte elbilene fra 90 tallet så har Nissan delt opp batteriet i 48 celler som kan byttes individuelt, fremfor å måtte bytte hele batteriet ved feil. Dermed kan feil på batteriet i dag sammenlignes med feil på fossilmotorens flere hundre deler: man bytter den ødelagte, og beholder resten. Dermed sitter vi igjen med slitasje som hovedårsak til hvorfor vi evt. må bytte batteri. Nå kan det jo skje en ulykke og man vil være nødt til å bytte batteri, men som du ser på tallene, man har jo så billig bil at inntil det skjer, så vil ett batteribytte bare gjøre elbilen "like dyr som en vanlig bil" ;)

Men vent nå litt, hva med fossilbiler? De tåler ikke kaldstart, småkjøring og høyt stress når de er kalde. Spesielt dieselbiler, men også bensinbiler vil få en del feil og fine verkstedsregninger etterhvert som garantien går ut. Eksplosjonsmotoren inneholder såpass mange ømfindtlige deler at dette kan bli en dyr affære. På èn side har man også 10x oljeskift (40 liter motorolje), 2 bytte av registerreim og vannpumper, 10 luftfiltere, en del kjølevæske m.m., men man har også girkasse (40,000,-), svinghjul (20,000,-), clutch (10,000,-), turbo (30,000,-), ventilhavari (50,000,-) m.m. som kanskje skjer. Vi har måttet bytte svinghjulet på vår fossilkjerre. Sånn er det bare. I elektromotoren har man omtrent ikke bevegelige deler :)

I USA har Leaf vært på veiene i over ett år nå, og de har tatt sin første service der borte. Ut ifra det vi vet fra det amerikanske forumet mynissanleaf.com har det ikke hatt noe som helst effekt på batterikapasiteten å kjøre fra 5000km til 30,000km dette året. Folk opplever ikke forkortet rekkevidde, og det kan stemme godt med Nissans minimum 10 år.

Nå, hva med verdifallet og bruktbilprisene? De vil dumpes på elbiler sier folk, og det har de gjort på iMiev og de andre to trillingene. Men jeg mener at dette ikke var normale biler til å begynne med, så når Nissan Leaf da kommer på markedet sier det seg selv at man ikke lenger klarer å selge blikkbokser til høy pris. Siden Leaf allerede oppfyller alle kriterier unntatt to, rekkevidde og batteriprodukskostnad, så vil vi ikke se en like rask markedsdumping på denne. Men den vil bli gradvis billigere å kjøpe ny.

Batteriteknologien vil bli vesentlig billigere nå fremover. Mitsubishi, Audi, BMW, Skoda, Mercedez, Toyota, Renault, Peugot, Citröen m.fler er nå med i kampen om elbilistenes penger. Det betyr at rullebåndsfabrikkene starter opp med volumproduksjonen sin. Mitsubishi halverte sine produksjonskostnader på bare 24 måneder, og vi vil se flere slike eksempler i årene fremover. Bruktbilprisene på 2 og 4 år gamle elbiler vil nok gå raskt nedover på grunn av at nye biler blir billigere som følge av batteriteknologi og produksjonsmetoder. Men bil har aldri vært en investering for avkastning, og vi må se dette prisfallet i sammenheng med hvor mye man kan spare i regnestykket ovenfor.

Så har jeg kommet til veis ende: bilen skal omsider selges med oppbrukt batteri etter 10-15 års trofast tjeneste. Batteriet tar jeg selv og installerer i huset mitt som batteri til solcellepanelet på taket, mens bilen går som delebil til andre Leaf eiere som liker å mekke. Evt. på dynga hvis den er helt opprustet.

En 10år gammel VW Golf går for 30-50,000kr på bruktmarkedet. Dersom jeg har spart 150,000,- (+ mye ekstrautstyr vs. Golf) på de 10 årene, så er ikke dette ett veldig stort tap for meg. Og dersom batteriene holder til 15 år, så må også sparetallet plusses på med 50% mer.

Og siden jeg uansett måtte kjøpt ett batteri til huset mitt, så blir ikke avhendingen så uøkonomisk dårlig likevel :) Hva har jeg så brukt de 150,000,- som jeg sparte, til da? Vel, en kulere bil nr. 2 til meg selv? Ett par ferier? Klatretur i østen? Fotosafari på Island? Vandre Hadrians Wall? Kilimanjaro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke at dette med elbil diskuteres så vanvittig her på fjellforum, ettersom de per dags dato har dårlig rekkevidde, mangel på plass og mangel på 4-hjulstrekk. Alle som er noenlunde vant med å dra på fjelltur vet at en elbil, per dags dato, ikke tilfredstiller de behov turfolk har til en bil som skal kjøres til fjells. Man skulle tro at folk på dette forumet var mes interessert i SUVer... Og det er de nok også...

Elbilen vår er på størrelse med småSUV`ene som selger så godt idag. Det er ingen problem å få plass til 5 stk voksne menn i den.

Fjellfolk på fjellforum er over gjennomsnittet miljøinteressert Tyranitar, derfor er det naturlig at elbiler blir tema i en tråd om miljø og livstil. ;) Og i 2013 selges det biler med 400km rekkevidde her i Norge. Dersom man tar ett bedre måltid med guttaboys og hurtiglader bilen så er rekkevidde på 600-800km ingen utfordring. Ergo, bør en begynne å planlegge allerede hvis en vil bestille elbil.

Jeg skal overse ditt forsøk på å provosere med traktoren din. Henviser bare til http://www.tv2.no/underholdning/broom/er-det-eierne-eller-suvene-det-er-noe-galt-med-3634813.html :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til:

Når det fossile brenslet begynner å stige i pris vil det dra strømprisen med seg opp.

Men Norge vil uansett produsere både gass, olje og strøm. Det burde uansett være nok til innenlands bruk i mange år til.

Hvorfor leser du ikke det vi svarer til deg?

Disse to skjedde samtidig:

http://e24.no/bil/mandag-setter-statoil-prisrekord-paa-bensin-igjen/20152349

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Laveste-strompris-pa-fem-ar-6752764.html

E.T., go home! www.vg.no/debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globalt sett er det ikke sikkert elektriske biler miljømessig er bedre enn biler som går på bensin og diesel. Virkningsgraden ved kraftverkene er ofte dårligere enn på de fleste biler med forbrenningsmotorer, samt at mesteparten av strømmen som blir produsert i verden kommer fra kullkraft som er den mest forurensende eneregikilden vi har. De er også dyre i produksjon samtidig som de har miljøfarlige stoffer i batteriene.

http://mediamatters.org/research/201202080012

Som jeg sa, oljelobbyen har gjort en glimrende jobb i å ødelegge for elbilene. Dette med kullkraft er ett godt eksempel, fordi folk tror at elbiler bruker noe vanvittig med strøm, derfor må vi bygge ut mer kullkraft. Men det er ikke riktig, og det blir beskrevet i linken her. Fint om du kan lese den istedetfor å fortsette å si at elbilene kjører på kullkraft ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste årene kjørt rundt i to gamle bensinbiler. En Volvo V70 og en VW golf. For ca. 5 år siden kjøpte jeg en elbil til bruk i nærmiljøet, en Buddy, og første året reduserte vi bensinutgiftene med over 9000 kroner. Bilen er et lite "yoghurtkrus". En spinkel stålramme med et tynt glassfiberskall utenpå. Liten komfort og høyt innvendig støynivå. På grunn av blybatteriene så veier den faktisk ca. 700 kg.

De nye elbilene, eks. Nissan leaf ser litt mer ut som en bil i forhold til min, men jeg tror de er litt for dyre i forhold til et tilsvarende bensinalternativ. 100 000 ekstra for EL i stedet for bensin tror jeg ikke vil øke interessen noe særlig.

http://www.nissan.no/#vehicles/electricvehicles/leaf/pictures

For at elbil skal være interessant for folk flest så må fordelene og rekkevidden bli mye større enn i dag. Det er nok ganske langt frem til den dagen da elbilen kan bli en familiebil, men en bybil i større byer kan nok være et alternativ.

Kjøpte nettopp ny familiebil. På lista stod Volvo V70 Eller Mercedes C klasse, men kona ville ikke ha stor bil og til slutt ga jeg etter, "meldte meg ut" og hun fikk kjøpe bil selv. (Alt for husfreden. ;) )

Det ble denne.

http://www.hyundai.no/no/nyheter/nyhetsartikler/Hyundai+i40+%E2%80%93+vinner+av+EuroCarBody+2011.9UFRnQ2N.ips

Bilen er helt grei. Hadde plass til familie på 4 med skiutstyr, på hyttetur for et par uker siden, og til sommeren beregner jeg en lengre tur over til Femundområdet, så får vi se hva den duger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Elbilen vår er på størrelse med småSUV`ene som selger så godt idag. Det er ingen problem å få plass til 5 stk voksne menn i den.

Fjellfolk på fjellforum er over gjennomsnittet miljøinteressert Tyranitar, derfor er det naturlig at elbiler blir tema i en tråd om miljø og livstil. ;)

Jeg skal overse ditt forsøk på å provosere med traktoren din. Henviser bare til http://www.tv2.no/underholdning/broom/er-det-eierne-eller-suvene-det-er-noe-galt-med-3634813.html :)

Jeg skjønner selvfølgelig godt at turfolk er over gjennomsnittet miljøinteressert. Så glad som jeg er i naturen så er jeg miljøinteressert selv, men intill videre er det bare bensin/diesel som tilfredstiller mine behov for turbil. Det blir akkurat som om vi skulle diskutert om det var hensiktsmessig å ta med et oppladbart batteri + kokeplate til fjells, isteden for primus og bensin...

Traktor? Den har 5 sylindret motor, noe som er mer sofistikert enn en vanlig 4 sylindret diesel. At XC90 er en av SUVene med flest feil er jeg helt klar over, men den er en helt fantastisk turbil!

At din nissan leaf er stor nok til 5 mannfolk som skal ei uke på isfisketur det tror jeg ikke før jeg får se det. Isåfall må du ha tilhenger..? Har du virkelig plass til 5 karer, 4 store ryggsekker på 130 liter, en middels stor sekk, isbor og en pulk i baggasjerommet på leafen? Deretter skal bilen kjøre 200 km til en plass uten stikkontakt for så å stå ei uke på fjellet i lave temperaturer. Så skal gjengen 200 km tilbake. Innse det! Leafen er ikke stor nok, og rekkevidden er for dårlig...

Om man skal på tur i oslomarka kan nok en elbil være tilfredstillende, men hvis du skal opp på ei hytte på ghapperusfjellet, gå på jakt på laksefjordvidda, fiske på sørøya eller opp kåfjorddalen så er du sjanseløs med elbil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

I tillegg har man følgende:

2500,- spart på årsavgift hvert år = 25,000,- (Denne forsvinner når det finnes 100,000 elbiler eller mer, har regjeringen sagt)

1500,- spart på forsikring hvert år = 7,500,-

(Gratis bomring)

(Gratis ferger (!))

(Gratis parkering

(Kjøre i kollektivfeltet)

Legger vi sammen tallene får vi jo nesten gratis bil! ;)

Men her skal vi huske at dette kan ikke fortsette i evig tid. Elbilfordelene er skattesubsidier til rikfolk. De aller fleste som nyter godt av elbilfordelene er rikfolk på vestkanten i oslo, som har elbilen som bil nr 3 eller 4... Det er helt klart at når det etterhvert kommer et tilstrekkelig antall elbiler i norge så må de betale for seg akkurat som alle andre. De må bidra til veiutbygginger og årsavgift, hvis ikke vil staten gå glipp av enorme inntekter som staten må ha. Elbilene er brukere av veiene og parkeringsplassene, de som alle andre. Kjøring i kollektivfeltet blir det nok også slutt på en vakker dag, når det blir elbilkø i kollektivfeltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som jeg sa, oljelobbyen har gjort en glimrende jobb i å ødelegge for elbilene. Dette med kullkraft er ett godt eksempel, fordi folk tror at elbiler bruker noe vanvittig med strøm, derfor må vi bygge ut mer kullkraft. Men det er ikke riktig, og det blir beskrevet i linken her. Fint om du kan lese den istedetfor å fortsette å si at elbilene kjører på kullkraft ;)

Du er vel forpliktet til å tro at den strømmen du lader med utelukkende er fra vindmøller.. Det er for andre en kjennsgjerning at den strømmen vi bruker i dag ikke er særlig miljøvennlig, både fordi den føres med store tap og at den til dels mange steder fremdeles er basert på kullkraftverk.

Det blir nødvendigvis ekstra mye tap når vi fører strømmen ut av landet og tapper magasinene så mye om sommeren at vi må innføre strøm om vinteren. Det er en hovedgrunn til at den strømprisen som føres i dag er som den er i dag, og det er at deler av den er basert på kullkraftverk. Selv om bilen din ikke bruker "vanvittig mye strøm" eller "kjører på kullkraft", så lades den dog allikevel på linje med mye annet, også med importert strøm fra kullkraft. Jeg har heller ikke sagt at det må bygges ut flere kraftverk med kullkraft for å lade elbiler. Det er det du som har hørt i ditt hode. Det eneste jeg sier, og som du ikke kommer deg unna, er at også elbiler pr i dag trenger å lades, og ettersom vi innfører strøm fra kullkraftverk så lades også disse bilene med denne strømmen.

Men, du har vel koplet deg til et eget vindkraftverk rett utenfor huset, eller lader bare om sommeren koplet direkte til et nærliggende kraftverk basert på vannkraft, og da er jo du i Primera Division..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her skal vi huske at dette kan ikke fortsette i evig tid. Elbilfordelene er skattesubsidier til rikfolk.

Hehe, hvorfor belærer du meg på temaet som jeg allerede har dekket? Les siteringen over her. Jeg har tilogmed tallet på når subsidiene til elbiler forsvinner. Og nå kan du det også. :) Norge har per i dag 5500 elbiler. Jeg tviler på at elbilene er dyre allerede i 2015, for å si det slik ;)

Men ang. skattelette for rikfolket... Les artikkelen om igjen. Den SSB forskeren, Holtsmark (igjen...) sier "jeg tror", "jeg synes" og "jeg tenker". Også stoler man som leser på ham fordi han tross alt har tittel som "forsker". Men han har ikke noe grunnlag å uttale seg på, og som forsker kan han ikke si "sånn er det". Derfor bruker han "jeg tror, synes og tenker".

Her er den opprinnelige artikkelen:

http://www.nettavisen.no/motor/article3319992.ece

Her er en liten diskusjon rundt artikkelen på elbilforumet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4752.0.html

Her er motsvaret fra en elbilist: http://www.nettavisen.no/motor/article3331795.ece

Hvis du har lest regnestykkene mine ovenfor Tyrinatar, så er det fort gjort å forstå at elbil + rik ikke er noen forutsetning for å kunne kjøre på strøm. Tvert imot, det er mye billigere med elbil enn ny fossilbil i avgiftsnorge. Ergo ligger det godt til rette for at fattigfolket også kan kjøpe seg elbiler. Vi er helt gjennomsnittlige f.eks., og hadde egentlig tenkt å kjøpe en Golf til 150,000,-. Men elbilen er mer økonomisk (ingen slitedeler må byttes).

Holtsmark mener at elbil er en nummer 3 bil for rikfolk, og at elbilene ikke kan fungere som en familiebil. Rikfolket kjøper dem bare for å parkere gratis og å pendle i kollektivfeltet. Men det stemmer ikke. Elbilen vår er mye større enn Audi stasjonsvogna (kortere selvfølgelig) og den oppfyller alle forventninger vi har til en liten bybil som Golf o.l. representerer. Den er helt rå på snø og is også, selv med piggfrie dekk. Så nå står stasjonsvogna parkert i dagliglivet (jeg har delvis hjemmekontor) mens den venter på at jeg skal pendle til jobb med den (Vi kan ikke ha bare èn bil). Ja, jobb, helgetur og fjell, det er vel eneste bruksområdet den har nå :)

Nissan Leaf var den 13. mest solgte bilen i Norge i januar. Til dømes koster den 1/4 av SUV`er som XC90, BMW X5 o.l., trenger jeg egentlig å gå inn på hvem som faktiske er rik? :)

Her er forresten den elektriske SUV`n med 4x4, stor bagasjeplass og laaang rekkevidde som du etterspurte: http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-x-blir-dette-din-nye-supersuv-3706416.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel forpliktet til å tro at den strømmen du lader med utelukkende er fra vindmøller.. Det er for andre en kjennsgjerning at den strømmen vi bruker i dag ikke er særlig miljøvennlig, både fordi den føres med store tap og at den til dels mange steder fremdeles er basert på kullkraftverk.

Hei kaif.

Kan du vise meg en graf over hva slags strøm, strømmen i Norge består av?

Og kan du fortelle til meg hvorfor du hele tiden overser det faktum at vi bruker like mye strøm per liter drivstoff som elbilene bruker på 15km?

Hvorfor i alle dager skal jeg ha dårligere samvittighet enn deg for å bruke strøm i transporten?

I din verden er elbil = kullkraft

Men du overser dette faktum: fossilbil = bensin + kullkraft

Fossilbil er fremdeles det dårligste alternativet, og for 20. gang, kan dere vennligst lese faktamaterialet jeg serverer på ett sølvfat til dere? Jeg har allerede linket til en rapport som viser dette misforholdet. La meg sitere det inn med tskje denne gang da, forhåpentligvis blir det lest...

http://mediamatters.org/research/201202080012#.Tz2Vrd-ifr8.facebook

MYTH: Electric Cars Do Not Reduce CO2 Emissions

FACT: Electric Vehicles Cause Substantially Fewer CO2 Emissions

Electric Vehicles Emit Less CO2 Even If Coal Supplies The Power. This chart from the Department of Energy shows that, even though coal is the source of nearly half the nation's electricity, all-electric vehicles (EV) like the Nissan Leaf, and plug-in hybrid electric vehicles (PHEV) like the Chevy Volt cause on average substantially less carbon dioxide emissions than conventional gasoline-powered vehicles:

In states like Indiana that are heavily reliant on coal-fired power, hybrid cars cause fewer emissions than plug-in EVs, but EVs still cause fewer emissions than conventional gasoline powered cars. In areas where electric car sales are high, EVs are significantly more environmentally friendly than the national average. For example, the Los Angeles area is projected by Pike Research to have the second highest electric car sales in the nation over the next 5 years, and carbon emissions for all-electric cars there are nearly half that of the national average:

Study: In Every Scenario, Plug-In Hybrid Electric Cars Reduce Greenhouse Gas Emissions "Significantly." A 2007 study by the Natural Resources Defense Council and the Electric Power Research Institute, which represents electric utilities, examined nine potential scenarios to determine the impact of plug-in hybrid electric vehicle use through 2050. The study found that in each scenario greenhouse gas emissions were "reduced significantly" -- even if the electric sector remained carbon intensive and PHEVs only accounted for 20% of the market in 2050. The study further found that each region of country would yield reductions in greenhouse gas emissions if PHEVs were adopted. The study was a "well-to-wheels" analysis that accounted for emissions during production of both electricity and gasoline. [EPRI and NRDC, July 2007, via CFR]

U.S. Coal Use Is On The Decline. A January 24 Reuters article shows that as electric car sales ramp up, coal use in the U.S. is decreasing:

U.S. energy-related CO2 emissions will be 7 percent lower than their 2005 level of nearly 6 billion metric tons in 2020 as coal's share of electricity production continues a steady descent over the next two decades, according to new government data.

[...]

"Over the next 25 years, the projected coal share of overall electricity generation falls to 39 percent, well below the 49-percent share seen as recently as 2007, because of slow growth in electricity demand, continued competition from natural gas and renewable plants, and the need to comply with new environmental regulations," it said.

The retirement of old, inefficient coal-fired power plants will outpace new construction, and the report added that gas-fired plants - which are cheaper to build - will generate 13 percent more power in 2012 than they did last year. [Reuters, 1/24/12]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At din nissan leaf er stor nok til 5 mannfolk som skal ei uke på isfisketur det tror jeg ikke før jeg får se det. Isåfall må du ha tilhenger..? Har du virkelig plass til 5 karer, 4 store ryggsekker på 130 liter, en middels stor sekk, isbor og en pulk i baggasjerommet på leafen? Deretter skal bilen kjøre 200 km til en plass uten stikkontakt for så å stå ei uke på fjellet i lave temperaturer. Så skal gjengen 200 km tilbake. Innse det! Leafen er ikke stor nok, og rekkevidden er for dårlig...

Det er skikkelig deprimerende å lese svarene dine Tyranitar. Du leser jo ikke det jeg skriver.

En Nissan Leaf er ikke en bil man kjører til nordnorge. Rekkevidde er 150km og det har jeg allerede gjort klinkende klart i tidligere innlegg i denne debatten: vi trenger ikke to biler som kan kjøre til Lofoten samtidig.. Man kjører ikke jorden rundt i en Mini Morris med mindre man er spesielt interessert, for å illustrere at man må velge rett verktøy til jobben. Og man kjører heller ikke til Finnmark i en førstegenerasjons elbil. Dette har jeg gjentatt flere ganger nå, og jeg begynner å bli rimelig lei av det. Når jeg skal på langtur så tar jeg bil nr. 2, stasjonsvogna, som står parkert og slipper unna kaldstart, slitasje og høye drivstoffkostnader mesteparten av tiden. Alternativet for oss er å ha to bensinbiler som koster en fot og en arm både i vedlikehold og drivstoffkostnader. Det er jo rimelig poengløst.

Jeg har flere ganger vært enig med dere at rekkevidden på min fylkesbil ikke er god nok til å bruke som friluftsbil året rundt, så dette trenger dere ikke å motbevise meg på. Hadde Leafen hatt like god rekkevidde som Audien så hadde vi kjøpt to av den! :) Men vi visste at rekkevidden er kort når vi kjøpte den, og vi har gjort regnestykkene som viser at den dekker 100% av behovet vårt her i distriktet. Luksusturene i helgene tar fossilbilen seg av.

Siden 10. desember har jeg fyllt tanken bare to ganger på stasjonsvogna, og det kostet meg ca. 50% av årsforbruket til elbilen :twisted:

I 2013 (produksjonstart 2012) kommer det elbiler med godt over 400km rekkevidde. Da mister dere argumentet om rekkevidde :)

(Ps.: Litt mer fjellrelatert, trenger dere seriøst 650 liter utstyr med dere på fisketur i bare en uke? Jeg bruker 130 literen kun til å bære allyen i... Mye voksengodt i sekken kanskje? ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei kaif.

Kan du vise meg en graf over hva slags strøm, strømmen i Norge består av?

Og kan du fortelle til meg hvorfor du hele tiden overser det faktum at vi bruker like mye strøm per liter drivstoff som elbilene bruker på 15km?

Hvorfor i alle dager skal jeg ha dårligere samvittighet enn deg for å bruke strøm i transporten?

I din verden er elbil = kullkraft

Men du overser dette faktum: fossilbil = bensin + kullkraft

Fossilbil er fremdeles det dårligste alternativet, og for 20. gang, kan dere vennligst lese faktamaterialet jeg serverer på ett sølvfat til dere? Jeg har allerede linket til en rapport som viser dette misforholdet. La meg sitere det inn med tskje denne gang da, forhåpentligvis blir det lest...

http://mediamatters.org/research/201202080012#.Tz2Vrd-ifr8.facebook

MYTH: Electric Cars Do Not Reduce CO2 Emissions

FACT: Electric Vehicles Cause Substantially Fewer CO2 Emissions

Electric Vehicles Emit Less CO2 Even If Coal Supplies The Power. This chart from the Department of Energy shows that, even though coal is the source of nearly half the nation's electricity, all-electric vehicles (EV) like the Nissan Leaf, and plug-in hybrid electric vehicles (PHEV) like the Chevy Volt cause on average substantially less carbon dioxide emissions than conventional gasoline-powered vehicles:

In states like Indiana that are heavily reliant on coal-fired power, hybrid cars cause fewer emissions than plug-in EVs, but EVs still cause fewer emissions than conventional gasoline powered cars. In areas where electric car sales are high, EVs are significantly more environmentally friendly than the national average. For example, the Los Angeles area is projected by Pike Research to have the second highest electric car sales in the nation over the next 5 years, and carbon emissions for all-electric cars there are nearly half that of the national average:

Study: In Every Scenario, Plug-In Hybrid Electric Cars Reduce Greenhouse Gas Emissions "Significantly." A 2007 study by the Natural Resources Defense Council and the Electric Power Research Institute, which represents electric utilities, examined nine potential scenarios to determine the impact of plug-in hybrid electric vehicle use through 2050. The study found that in each scenario greenhouse gas emissions were "reduced significantly" -- even if the electric sector remained carbon intensive and PHEVs only accounted for 20% of the market in 2050. The study further found that each region of country would yield reductions in greenhouse gas emissions if PHEVs were adopted. The study was a "well-to-wheels" analysis that accounted for emissions during production of both electricity and gasoline. [EPRI and NRDC, July 2007, via CFR]

U.S. Coal Use Is On The Decline. A January 24 Reuters article shows that as electric car sales ramp up, coal use in the U.S. is decreasing:

U.S. energy-related CO2 emissions will be 7 percent lower than their 2005 level of nearly 6 billion metric tons in 2020 as coal's share of electricity production continues a steady descent over the next two decades, according to new government data.

[...]

"Over the next 25 years, the projected coal share of overall electricity generation falls to 39 percent, well below the 49-percent share seen as recently as 2007, because of slow growth in electricity demand, continued competition from natural gas and renewable plants, and the need to comply with new environmental regulations," it said.

The retirement of old, inefficient coal-fired power plants will outpace new construction, and the report added that gas-fired plants - which are cheaper to build - will generate 13 percent more power in 2012 than they did last year. [Reuters, 1/24/12]

Alt du viser til er i flg deg selv "faktamateriale", mens alt andre viser til som er motsatt eller annerledes er "oljelobbyisme". Da blir diskusjonen usaklig og det er ingen vist i å fortsette.

Videre slenger du ut påstander på vegne av meg som jeg aldri har skrevet. Hvor har du lest at jeg har sagt at "elbil = kullkraft"?! Men det høres ut som om elbiler aldri har vært ladet med strøm fra kullkraftverk.

Du etterlyser en graf som viser hvor mye strøm Norge bruker fra kullkraftverk, men jeg er redd du bare ser på dette som noe "oljelobbyistene" har kommet med, og det er vel egentlig fånyttes å vise til den:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/teknologi/101028/halvparten-av-norsk-strom-er-kull-og-atomkraft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Siden 10. desember har jeg fyllt tanken bare to ganger på stasjonsvogna, og det kostet meg ca. 50% av årsforbruket til elbilen :twisted:

Siden 10. desember har ikke jeg fyllt tanken en eneste gang, og det er til og med billigere enn elbilen din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

(Ps.: Litt mer fjellrelatert, trenger dere seriøst 650 liter utstyr med dere på fisketur i bare en uke? Jeg bruker 130 literen kun til å bære allyen i... Mye voksengodt i sekken kanskje? :twisted: )

Til ei uke på isfisketur langt til fjells trenger vi ganske mye utstyr ja. Da er det nødvendig med blant annet et par primuser med bensin, ekstremtelt, isbor, fjellduker, mye varme klær, ekstra tykke soveposer ++ Det blir ganske mye mer enn på sommerturer. I tillegg må vi ha ekstra plass i tilfelle vi gjør storfangst og skal ha med en god del fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til ei uke på isfisketur langt til fjells trenger vi ganske mye utstyr ja. Da er det nødvendig med blant annet et par primuser med bensin, ekstremtelt, isbor, fjellduker, mye varme klær, ekstra tykke soveposer ++ Det blir ganske mye mer enn på sommerturer. I tillegg må vi ha ekstra plass i tilfelle vi gjør storfangst og skal ha med en god del fisk.

Forsiktig nå. Aspiranten har fasiten på hva som er "fornuftig miljøhensyn", mens andres krav dømmes nedenom og hjem. Du bør lytte til hva slags utstyr Aspiranten bruker på tur, annet er jeg redd blir sett på som totalt hensynsløst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kaif, det høres nok urimelig ut for en som ikke følger med på debatten daglig, men jeg er spesielt interessert og leser mye om emnet. Når man da har lest vanlige folks oppfatninger blitt tilbakevist gang på gang på gang på gang, hva vil du at jeg skal si da? Behandle tingene du sier som fakta når jeg vet at de ikke er det? Vis meg gjerne linker, fakta, rapporter, ikke bare si ting som alle andre sier. Jeg gjentar det jeg sa tidligere: Det er en iboende feil i oss mennesker at når 200 mennesker sier det samme, så tror vi at det er fakta fordi "alle" sier det samme, de er enige. Da må det jo stemme... Eller?

Vedr. kakediagrammet ditt så er dette feilaktig i denne sammenhengen, og jeg mistenker også artikkelen for å være markedsføring for opprinnelsesgarantier. Dvs. at du betaler ekstra for å få garantert vannkraft (men det får man jo ikke, man er bare garantert å ikke betale for kullkraft)

Men ok, strømproduksjon. Du har to naboer. De er begge selvforsynt med strøm. De bruker all strømmen de selv lager og sånnsett er det balanse i ting. Men nabo B kan ikke regulere ned sin strømproduksjon om natten slik som nabo A kan, derfor foreslår de å bygge en kabel over nabogrensene slik at A kan kjøpe råbillig strøm av B om natten, og heller stenge sitt kraftverk når forbruket er lavt. Om dagen kan nabo A selge billig strøm tilbake til nabo B siden nabo B sparer ham for produksjon om natten, da har han jo ett kraftig overskudd på dagtid. Sånnsett vinner de begge på det.

Men produksjonsprosenten i begge landene er likevel uforandret, og det er den jeg er interessert i.

Dersom vi kjører på så mye kullkraft her i Norge, så betyr jo det at de kjører på mye vannkraft i nederland osv., så CO2 blir uansett spart, spørsmålet som gjenstår blir da geografisk.

Vel, vi produserer det vi forbruker i Norge. Hovedgrunnen for at vi har europeisk strømmix i regnskapet er av økonomiske grunner: for å profittere på å kjøpe billig eurostrøm på nattestid, mens vi profitterer på å selge dyr norsk strøm dagtid. Det er altså ikke slik at vi importerer masse kraft fordi vi ikke lager nok selv, tvert imot, hadde vi stanset eksporten så hadde det vel nærmest ikke vært lønnsomt å drive kraftbutikk i Norge, så mye strøm vi har :twisted:

Under kraftkrisen 2010 eksporterte kraftselskapene selv om fyllingsgraden var lav. En komite ser nå på mulighetene for å hindre at slikt skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ei uke på isfisketur langt til fjells trenger vi ganske mye utstyr ja. Da er det nødvendig med blant annet et par primuser med bensin, ekstremtelt, isbor, fjellduker, mye varme klær, ekstra tykke soveposer ++ Det blir ganske mye mer enn på sommerturer. I tillegg må vi ha ekstra plass i tilfelle vi gjør storfangst og skal ha med en god del fisk.

Isfisketur ja, da blir det annerledes! :)

Bruker jo pulk selv, så jeg kjenner til mengdene på vinterturene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Isfisketur ja, da blir det annerledes! :)

Bruker jo pulk selv, så jeg kjenner til mengdene på vinterturene ;)

Ja, på sommerturer trenger man ikke så veldig mye utstyr. Da er det mat som utgjør hovedtyngden.. evt fangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.