Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan unngå snø i løpet


strebus85

Anbefalte innlegg

Hvordan unngår folk snø i løpet under vinterjakt?

Det beste er selvfølgelig å ikke tryne i snøen, men det kan jo skje likevel. Hagla er ei trollgammal Remington 870 Wingmaster, altså ikke ei o/u som en kan knekke og & blåse fri for snø etter et fall. For å slippe å måtte demontere hagla hver halvtime for å få blåst løpa reine, så har jeg fundert på om det går ann å feste en liten teipbit (t.d. hudteip) forran munningen. Gummi er vel også et alternativ.

Det jeg lurer på er:

Risikerer jeg løpsspreng når jeg teiper igjen munnigen?

Er det noen annen mulighet for å unngå snø i løpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skiskyttere har jo en slik klaff de kan felle foran munningen når det snør. Vet ikke om det finnes til grovkalibrede rifle og.

Til AG fantes det vel en rød gummipropp, dog kan den ikke skytes med.

Selv er jeg ikke så mye rundt i skogen på vinteren me våpen. Evt sitte i treklynge på jorde men det er bare 200m å gå fra hyttedøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jaktet i snø selv enda, da vi sjelden hadde snø på Jæren. Nå bor jeg i Møre og skal jakte om vinteren, det blir da en tynn tapebit foran munningen som er remediet jeg hører blir nevnt oftest, også på rifler. Tynn tape, regner med det utelukker Gaffa fullstendig ;>

Dette skal heller ikke påvirke treffpunkt noe særlig, mener det var i boken "Riflejakt hele året" som står i hylla her jeg leste dette i. Men avvent gjerne svar fra noen mer erfarne, kan hende jeg har feilsitert nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tape som nevnt over er en god ide men kan i blant være vanskelig å enkelt feste en ny bit om det er kaldt ute så limet ikke kleber så godt. Jeg har gjerne med en potesokk som jeg enkelt kan feste på løpet under transport når hagla er på ryggen/sekken/pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jaktet mye i snø og vind, men fant ut at fingeren til en gul oppvaskhanske fungerer godt.

kjøp en i liten størelse.

det enkleste er ofte best :oops:

Den var genial! Skal prøves.

Jeg har brukt litt glad-pak og surret en strikk rundt. Har funket greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg likte Jasons ide' best. Kjøper man ett par hansker kan en skyte hull i 10 fingrer før en må på butikken igjen. Om noen ikke liker gule hansker, så tror jeg en kan få dem i blå farge også :lol:

Ellers som også er nevnt, så er en kondom en mye brukt løsning i både snø og sand i forsvaret. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hvordan unngår folk snø i løpet under vinterjakt?

Det beste er selvfølgelig å ikke tryne i snøen, men det kan jo skje likevel. Hagla er ei trollgammal Remington 870 Wingmaster, altså ikke ei o/u som en kan knekke og & blåse fri for snø etter et fall. For å slippe å måtte demontere hagla hver halvtime for å få blåst løpa reine, så har jeg fundert på om det går ann å feste en liten teipbit (t.d. hudteip) forran munningen. Gummi er vel også et alternativ.

Det jeg lurer på er:

Risikerer jeg løpsspreng når jeg teiper igjen munnigen?

Er det noen annen mulighet for å unngå snø i løpet?

Et tips for å ikke få snø i løpet er og tre på en kondom. hørest nok litt rart ut. men det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpskondom beregnet til paintball burde jo fungere utmerket. En "sokk" med justerbar strikk på. Tre sokken over løpet og strikken rundt kikkerten. Fåes i de fleste farger. For eks en her http://www.pbstore.no/items?pid=7405&L%C3%B8pskondom

Ulempen er at denne må tas av før man skyter. (eller må og må men en fordel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits. Er sikkert dyrt ++ er like enklt og bare ta en plastbit eller en kondom utpå :evil:

det er jo en grunn til at det selges. kondom kan jo bare brukes en gang. i og med at den blir slitt ut. pluss etter du har tatt av kondomen for å skyte og da skal videre må du begynne å styre med å få den på. det beste er nok å kjøpe noe som er laget for å settes utpå (min mening ivertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.