Gå til innhold
  • Bli medlem

kjele til vinter bruk


sinje

Anbefalte innlegg

hei, vinteren nærmer seg og jeg trenger en kjele som vil egne seg å bruke vinterstid.

kjelen må ha lokk

kjelen burde ha en form for varmereflektor

kjelen burde være på 2-3L

skal brukes til snøsmelting

den kjelen jeg har sett på i utgangstidspunktet er Primus ETA Power Pot

men idag kom jeg over denne kjelen msr REACTOR 2.5L POT

og lurte dermed på hvilken av disse kjelene som egner seg best til vinterbruk? eventuelt om det er noen andre som er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvorfor bare til vinterbruk? En kjele er like god hele året den :!:

Stor kjel til snøsmelting. Mindre kjel til alt anna. Ein stor kjel er derfor noko ein ikkje treng til anna enn vinterbruk :)

Min snøsmeltingkjel har ingen form for varmereflektor, derfor har eg ingen forslag til trådstartar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 bålkjeler. en på 0,7 liter som jeg bruker om sommern og en på 1,5 som jeg bruker om vinteren. Evt den store hvis det er mange på tur.

Stort sett holder jeg meg til kortere turer om vinteren og som regel med pilking så jeg har tilgang til vann på den måten. Har derfor ikke så stort behov for stor kjele.

Bålkjelen finnes i 4 liters utgave og men har jo litt begrenset bruk til annen koking enn vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes også 4 liter kan bli for mye, men ser faktisk også etter en gryte som er lik øystein sin , men i ca 1 liter.

liker personlig gryter med stor åpning.

ville ikke ha kjøpt støre gryter enn 2 liter, tar stor plass og tar tid og koke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ETA Power 2,9L og den fungerer veldig bra. Når det gjelder størrelsen på gryta så bør den for snøsmelting være så stor som mulig hvis du skal gjøre dette i teltet. Hvis ikke blir det mange runder med påfylling av snø. Jeg har en 1,7L ETA også men tar med 2,9L på vinterturer pga. dette.

Mener å ha lest en plass at MSR Reactor pot kun kan brukes sammen med MSR reactor gassbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte akkurat denne http://www.raymears.com/Bushcraft_Product/197-Zebra-Stainless-Steel-Billy-Can-12cm/

holder for meg når jeg er alene på tur alene.

blir spennende å bruke den.

men er det flere som blir med på turen bruker jeg denne http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kjeler-bestikk/kasserolle-i-kober-1008743 god gammel type har også kaffekjele i kobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De småkjelene er jo veldig hendige men kanskje ikke så gode om man vil utnytte drivstoffet man bærer på. Da hjelper det mye med en stor omkrets slik at man får utnyttet mer av varmen før den forsvinner oppover sidene. Ellers må jo dette være ett bra konsept, https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14939&highlight=kjelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eta power 2,1 l kjelen og den har 20-30 % raskere koketid for en liter vann enn en kjele med samme diameter som ikke har varmeveksler i bunn...

Jeg lagde en kjelevarmer av 1 cm tjukt liggeunderlag og epoxylim som jeg testet i fjor....

Kokte opp vann og satte det ut på verandaen i -10 celsius i kjelevarmeren og etter en time var tempraturen 80 grader.

Rimelig grei isolasjonseffekt for en vekt på 51 gram!

Fargegleden skyldes at kjelevarmereren er laget av sitteunderlag fra Clas Ohlson...

8)

post-5983-133474732966_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eta power 2,1 l kjelen og den har 20-30 % raskere koketid for en liter vann enn en kjele med samme diameter som ikke har varmeveksler i bunn...

Jeg lagde en kjelevarmer av 1 cm tjukt liggeunderlag og epoxylim som jeg testet i fjor....

Kokte opp vann og satte det ut på verandaen i -10 celsius i kjelevarmeren og etter en time var tempraturen 80 grader.

Rimelig grei isolasjonseffekt for en vekt på 51 gram!

Fargegleden skyldes at kjelevarmereren er laget av sitteunderlag fra Clas Ohlson...

:P

så faktisk sammen prinsippet på baffin babes. men har ikke liggeunderlaget litt lett for å smelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kaffekjelen. Om vinteren skal man allikevel fyre i teltet, så da er det bare å smelte litt mens man holder på med fyringa. Har med en termos som jeg heller det smeltede (og litt oppvarmede) vannet på. Da slipper jeg å dra med ekstra kjeler. Tiden i teltet er uansett så lang vinterstid at det er mer enn nok tid til å smelte i flere omganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.