Gå til innhold
  • Bli medlem

primusunderlag


raster

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng
På 25.1.2017 den 21.03, Mareng skrev:

Lagde nytt primusunderlag.

6mm finèrplate, soft style serveringsfat stiftet fast som reflektor (og lettere å rengjøre enn en grisete finèrplate), og strikk til feste av tank og brenner.

Strikken passer alle 3 størrelsene til MSR drivstofftanker.

Vekt 320 gram, bredde ca 30 cm.

Veldig fornøyd, hva synes dere? :)

IMG_0055.JPG

IMG_0056.JPG

Modifisert platen litt, for å spare vekt.

Fra senter under brenneren tok jeg passeren og tegnet en sirkel med radius på 11 cm. Det er akkurat stort nok til at vindskjermen står oppå. Forsøk på kjøkkenbenken viser at det ikke blir varme rundt platen både med og uten kjele som kan skade teltbunnen.

De tynne strikkene som holder føttene på plass smelter ikke. Har vert utprøvd på flere turer.

Ny vekt 180 gram 👍👍

 

IMG_0579.JPG

IMG_0580.JPG

IMG_0581.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse
  • 1 måned senere...
På 23.6.2017 den 18.24, Mareng skrev:

Modifisert platen litt, for å spare vekt.

Fra senter under brenneren tok jeg passeren og tegnet en sirkel med radius på 11 cm. Det er akkurat stort nok til at vindskjermen står oppå. Forsøk på kjøkkenbenken viser at det ikke blir varme rundt platen både med og uten kjele som kan skade teltbunnen.

De tynne strikkene som holder føttene på plass smelter ikke. Har vert utprøvd på flere turer.

Ny vekt 180 gram 👍👍

 

IMG_0579.JPG

IMG_0580.JPG

IMG_0581.JPG

Etter å ha brukt dette underlaget i forteltet på vestlandet er vekten permanent økt til 185 gram. Når det er fuktig etter svært våt tur har jeg målt vekten til 230 gram.

Hadde noen skjærebrett fra Øyo liggende. Tynne fleksible plastbrett 1 mm tykt, umulig å ødelegge. Det ene kappet jeg opp til skjærebrett for å filetere fisk, 60 gram ble det.

Det andre lagde jeg ett nytt primusunderlag av. Den forrige modellen er jeg så fornøyd med, så jeg brukte denne som mal, og lagde en kopi av denne. Ny vekt 85 GRAM! :) 👍

Slå den vekten, for ett primusunderlag som er umulig å knekke, har reflektor, ikke kan trekke fuktighet og holder for brenner og flaske! :)

(Den eneste grunnen til at reflektoren er litt mindre, er fordi jeg ikke hadde mer liggende, men det betyr nok ingenting).

Sammen med Simmerlite er dette en meget lett kombinasjon for slangebrenner med flytende drivstoff!

IMG_0582.thumb.JPG.94b30043f54f61575ad1253509a96014.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anund Wigen skrev:

Jeg har hentet hjem en, men ikke rukket å feltteste den, passer også til MSR Windpro II. Platene er bøyd til en 90° "kant" ytterst som ender opp under, det betyr at den ikke er helt slett i bunnen. Til vinterbruk gjør det nok at den ikke sklir om den trykkes bittelitt ned i snøen.

Det jeg normalt bruker har brukt til sommerbruk er en liten bit av dette, da ikke som stabiliseringsunderlag men som varmeskjold mot bakken. Kjekt at fattern hadde 1m2 av det liggende i garasjen som rest fra motorkassen til båten. Så da rappet jeg en bit.2000022291.jpg.b855dc5d1331c1be55defa4f95ed0b3c.jpg

Varmeskjold fra Biltema.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk för alla information jag fått!

Jeg har nu også underlag av finerplate limt med kork. Primussen är fixerad med tråd øyne, blev redan testad i trädgård och tänker att metal på underlag är icke nødvändig. Den første bruken ska vara i mars på tur i Norge. 

DSC04510.jpg

DSC04511.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TonePåTur skrev:

For dokke som har Kovea Booster; korleis fester dokke brenneren til plata? Har prøvd å finne øyeskruer, men finner ingen som er så små😟 Vurderer strips, men vil ikkje dei smelte pga varmen? 

 

På 22.10.2017 den 18.54, Mareng skrev:

Etter å ha brukt dette underlaget i forteltet på vestlandet er vekten permanent økt til 185 gram. Når det er fuktig etter svært våt tur har jeg målt vekten til 230 gram.

Hadde noen skjærebrett fra Øyo liggende. Tynne fleksible plastbrett 1 mm tykt, umulig å ødelegge. Det ene kappet jeg opp til skjærebrett for å filetere fisk, 60 gram ble det.

Det andre lagde jeg ett nytt primusunderlag av. Den forrige modellen er jeg så fornøyd med, så jeg brukte denne som mal, og lagde en kopi av denne. Ny vekt 85 GRAM! :) 👍

Slå den vekten, for ett primusunderlag som er umulig å knekke, har reflektor, ikke kan trekke fuktighet og holder for brenner og flaske! :)

(Den eneste grunnen til at reflektoren er litt mindre, er fordi jeg ikke hadde mer liggende, men det betyr nok ingenting).

Sammen med Simmerlite er dette en meget lett kombinasjon for slangebrenner med flytende drivstoff!

IMG_0582.thumb.JPG.94b30043f54f61575ad1253509a96014.JPG

Jeg har brukt tynne tynne strikktau. De er ikke i nærheten av å smelte engang, og brenneren sitter meget godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan snur dere flaska til "off" posisjon når den er festet til plata?

Eg bruker plate under brenneren, men liker å ha flaska liggende løst både for å kunne snu den og håndtere den enklere når eg skal pumpe trykk eller etterfylle drivstoff. Har aldri hatt problemer med at selve flaska har smeltet ned i snøen, har eg oversett noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.12.2017 at 12:11 PM, Jan Otto said:

Hvordan snur dere flaska til "off" posisjon når den er festet til plata?

Eg bruker plate under brenneren, men liker å ha flaska liggende løst både for å kunne snu den og håndtere den enklere når eg skal pumpe trykk eller etterfylle drivstoff. Har aldri hatt problemer med at selve flaska har smeltet ned i snøen, har eg oversett noe :)

Ja. Du har oversett noe.

En av fordelene med plate er at alt sitter fast + er stødig. Dette gjør alt sikrere.  Som f.eks ved å løfte platen inn i innertelt for kosefyring. Slik at det ikke hovedsaklig er for at det ikke skal smelte ned i snøen. 

Jeg har flasken festet med "skistropp". Da løsner jeg den kjapt og snur til off. Enkelt å pumpe også. Bare hold fast platen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Jan Otto skrev:

Hvordan snur dere flaska til "off" posisjon når den er festet til plata?

Eg bruker plate under brenneren, men liker å ha flaska liggende løst både for å kunne snu den og håndtere den enklere når eg skal pumpe trykk eller etterfylle drivstoff. Har aldri hatt problemer med at selve flaska har smeltet ned i snøen, har eg oversett noe :)

Ett bånd/strikk med borrelås er vel det enkleste.

Det er veldig greit å ha alt festet på platen, og nærmest nøvendig om det skal inn i innertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, TonePåTur skrev:

Her er mitt ferdige produkt! Nåke forbedringspotensiale her??

20171208_124328.jpg

Ser jo veldig fint ut!
Men om du ønsker å spare vekt kan du kutte av hjørnene og mye av det mellom flasken og brenner ;)

Og så er det en fordel å lime/stifte fast reflektorplaten langs kantene, slik at den ikke henger seg opp i noe når den ligger i sekken.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mareng skrev:

Ser jo veldig fint ut!
Men om du ønsker å spare vekt kan du kutte av hjørnene og mye av det mellom flasken og brenner ;)

Og så er det en fordel å lime/stifte fast reflektorplaten langs kantene, slik at den ikke henger seg opp i noe når den ligger i sekken.

Eg bruker pulk på vinterturane, så litt ekstra vekt ekje såå nøye. Det med å stifte, det skal eg gjere! Har sett fleire som gjere det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 8.12.2017 den 14.23, kajakkpadler1 skrev:

DSC_1098.JPG

DSC_1100.JPG

Jeg liker løsning, vektbesparelse, plassbesparelse og utførelse, men en slik leddet sak gjør at noe av selve hovedfunksjonen jeg ønsker i en brennerplate forsvinner. En av de viktigste funksjonene for meg er at det hele blir stødigere og sikrere blant annet ved pumping med varmen på. 

Jeg har full forståelse for at andre av gunksjonene du har oppnådd her er av høyere betydning i ditt (og evt andres) friluftsliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/22/2017 den 18.54, Mareng skrev:

Etter å ha brukt dette underlaget i forteltet på vestlandet er vekten permanent økt til 185 gram. Når det er fuktig etter svært våt tur har jeg målt vekten til 230 gram.

Hadde noen skjærebrett fra Øyo liggende. Tynne fleksible plastbrett 1 mm tykt, umulig å ødelegge. Det ene kappet jeg opp til skjærebrett for å filetere fisk, 60 gram ble det.

Det andre lagde jeg ett nytt primusunderlag av. Den forrige modellen er jeg så fornøyd med, så jeg brukte denne som mal, og lagde en kopi av denne. Ny vekt 85 GRAM! :) 👍

Slå den vekten, for ett primusunderlag som er umulig å knekke, har reflektor, ikke kan trekke fuktighet og holder for brenner og flaske! :)

(Den eneste grunnen til at reflektoren er litt mindre, er fordi jeg ikke hadde mer liggende, men det betyr nok ingenting).

Sammen med Simmerlite er dette en meget lett kombinasjon for slangebrenner med flytende drivstoff!

IMG_0582.thumb.JPG.94b30043f54f61575ad1253509a96014.JPG

Denne likte jeg. Må prøve å få lagd meg en sånn, men lurer på en sak eller tre:

Det skjærebrettet, er det sånn som tåler ekstra varme? Typ OK for oppvaskmaskin? Blir det noengang for varmt under? Det ser veldig tynt ut, men stødig, noe som får meg til å tenke at de tynneste skjærebrettene på IKEA ikke egner seg noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lars L skrev:

Denne likte jeg. Må prøve å få lagd meg en sånn, men lurer på en sak eller tre:

Det skjærebrettet, er det sånn som tåler ekstra varme? Typ OK for oppvaskmaskin? Blir det noengang for varmt under? Det ser veldig tynt ut, men stødig, noe som får meg til å tenke at de tynneste skjærebrettene på IKEA ikke egner seg noe særlig.

Tåler oppvaskmaskin ja.

Jeg har gjort forsøk på kjøkkenet med tynn vanlig plastfolie på ett skjærebrett med brenner oppå, og det blir aldri varmt nok til å skade plastfolien. Så jeg føler meg trygg på at hva som helst duger, det går meget lite varme nedover på min brenner. Overlever plastfolien helt fint, overlever alt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lars L skrev:

Denne likte jeg. Må prøve å få lagd meg en sånn, men lurer på en sak eller tre:

Det skjærebrettet, er det sånn som tåler ekstra varme? Typ OK for oppvaskmaskin? Blir det noengang for varmt under? Det ser veldig tynt ut, men stødig, noe som får meg til å tenke at de tynneste skjærebrettene på IKEA ikke egner seg noe særlig.

Tykkelse: 0,5 - 1 mm. Fleksibelt, men stødig nok.

Øyo som lager slike skjærebrett. Bruker en bit av ett annet som fileteringsbrett til fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mareng skrev:

Tåler oppvaskmaskin ja.

Jeg har gjort forsøk på kjøkkenet med tynn vanlig plastfolie på ett skjærebrett med brenner oppå, og det blir aldri varmt nok til å skade plastfolien. Så jeg føler meg trygg på at hva som helst duger, det går meget lite varme nedover på min brenner. Overlever plastfolien helt fint, overlever alt ;) 

11 minutter siden, Mareng skrev:

Tykkelse: 0,5 - 1 mm. Fleksibelt, men stødig nok.

Øyo som lager slike skjærebrett. Bruker en bit av ett annet som fileteringsbrett til fisk :)

 

Interessant! Jeg får se hva jeg finner i fjorden her, jo billigere jo bedre :) Har vurdert alu-tape, om jeg ikke finner sånn soft style serveringsplate. Det er jo litt sjarm at ingen av disse blir helt like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tema.

Jeg bestilte nylig en 'Soto Muka Stove' og tenkte nå å forsøke finne på en løsning til et mer stabilt underlag for brenneren.

Så, planen er, når jeg omsider mottar brenneren, å kjøpe en rund tallerken (tremateriale) med passende diameter, og så borre hull i tallerkenen og bruke ståltråd til å feste bena på brenneren til tretallerkenen.

Det er viktig for meg at tallerkenen er stor nok til brenneren, men liten nok, til å få plass i en kjele som jeg også må skaffe meg (for transport, lagring).

 

Det aller enkeleste for meg kunne ha vært et gryteunderlag i kork, sammen med ståltråd, men dette kan muligens ta fyr, og så vil vel korken omsider bli våt og deformert.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Epletre skrev:

Artig tema.

Jeg bestilte nylig en 'Soto Muka Stove' og tenkte nå å forsøke finne på en løsning til et mer stabilt underlag for brenneren.

Så, planen er, når jeg omsider mottar brenneren, å kjøpe en rund tallerken (tremateriale) med passende diameter, og så borre hull i tallerkenen og bruke ståltråd til å feste bena på brenneren til tretallerkenen.

Det er viktig for meg at tallerkenen er stor nok til brenneren, men liten nok, til å få plass i en kjele som jeg også må skaffe meg (for transport, lagring).

 

Det aller enkeleste for meg kunne ha vært et gryteunderlag i kork, sammen med ståltråd, men dette kan muligens ta fyr, og så vil vel korken omsider bli våt og deformert.

En lettere og biligere løsning er en tynn finèrplate eller tilsvarende som du sager til passende diameter, og gjør som du har tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Epletre skrev:

Nei, jeg tror nok at en finerplate vil ende opp med å se helt jævlig ut hvis den blir fuktig.

Nei.

Flere på forumet bruker dette, og slik ser min finerplate ut etter mye bruk (se litt opp på siden)

Men det er selvfølgelig ingenting i veien for å male/lakke/olje den om man ønsker.

Bruk den tallerkenen hvis du vil, det var bare ett forslag til billigere og lettere løsning.

(Ikea selger barnefat i plast i alle mulige farger. De fungerer også svært godt til formålet. Tåler mye, veier lite, suger ikke vann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.