Gå til innhold
  • Bli medlem

Havregrøt med noko attåt : Smakfull energibombe


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Havregrøt er et sunt måltid, inneholder bra med energi i forhold til vekt, enkelt å tilberede og kan oppbevares uten å tenke for mye på holdbarhet. Ganske enkelt et glimrende alternativ på tur. Men hva med smaksopplevelsen? Har hørt mang en gang at det ikke smaker spesielt godt, men det er ikke noen grunn til det. Bare noen små, og enkle tillegg øker både smaksopplevelsen, så også energimengde i forhold til vekt. Jeg synes denne kombinasjonen er både smakfull og gir godt med energi.

100g havregryn

30g mandler

30g mørk sjokolade

10g matolje

30g tørrmelk

20g sukker

½ ts salt

7dl vann

Kok opp havregryn, vann og matolje og la det småputre i 3 minutter. Fjern kjelen fra varmen og tilsett tørrmelk, sukker, salt og mandler og bland godt. Tips for å unngå klumping av tørrmelken: spar litt av vannet og bland ut tørrmelken i lunkent vann før det helles oppi havregrøten.

Her kan du se litt mer om energi ifht vekt samt energiinnhold, http://blogg.uteligger.com/#post25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe dette var en ny vri...

jeg bruker bare 2 dl havregryn(jeg mä desverre ha den glutenfrie versjonen)

4dl melk eller vann(pä tur bruker jeg melkepulver)

1 dl sulsikkeolje(1000 kcal bare der)

3 spiseskjeer sukker(vet.. mye, men liker ting litt sött)

tilsammen ender dette fort pä over 1500 kcal som en liten frokost :D

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker aldri havregrøten, bare heller kokende vann over. Det smaker bedre da, det er noe med kokt havregryn som ikke smaker godt synes jeg.

Sjokolade passer heller ikke så godt til grøt for min del, men nøtter, masse smør og litt sukker er knall. Tørrmelk er et must hvis man tåler det, men det gjør jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På småturer synes jeg at Møllerens havregrøt er bra. Porsjonspakninger som kun tilsettes varmt vann. Vannet kan du ha på en termos så slipper du å ha med kokeutstyr, eller du kan koke vannet om morgenen og bruke termosen ut over dagen.

Ellers liker jeg Toro sin havregrøt med eple og kanel. Den må kokes på vanlig måte, men pakken inneholder det du trenger og da slipper du å være kokk og dra med deg flere ingredienser. (Hvis du da ikke vil tilsette noe mer snadder i tillegg til det som er i pakken.)

Men selvfølgelig, koker du din egen havregrøt på vann og ikke synes at den smaker så veldig godt så hjelper det med sukker og litt melkepulver.

post-4379-133474732974_thumb.jpg

post-4379-133474732976_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Drar opp en hauggammal tråd her nå. Men havregrøt. Det smaker lim uansett hva jeg putter i den. Eple og kanel smaker ok i to biter og så blir det lim. Har prøvd syltetøy også men ender opp med syltetøy med litt havregrøt til. 

Jeg er ikke engang kresen. Jeg er glad i all mat (som jeg tåler). 

Men nå vil/må jeg lære meg havregrøt. Og da en turvennlig variant uten for mye mikk makk. Gjerne blandet ferdig på forhånd. 

Så er det noen her som har andre oppskrifter enn overstående? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hivi oppi rosiner og aprikos  noen ganger og det har vært greit.
Lager jeg på 0,5 liter melk så hiver jeg alltid oppi minimum en liten eske rosiner (typen man får i 8 pk.)
Eneste fordelen jeg ser med havregrøt er at den skal kokes i 3 minutter. Toro hurtigkokte Risengrøt (5-7 min koketid)
smaker mye bedre:)  Semulegrøt (Regal gryn) har koketid 8-10 minutter men har man mulighet/gass til det så smaker det himmel i forhold til havrelimgrøt ☺️

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hehe, jeg digger havregrøt. Spiser det til middag når det bare er meg :) 

Mos en banan oppi, rør inn en stor spiseskje eller to med cottage cheese i grøten etter at den er ferdig. Da pleier jeg ikke å bruke sukker, bananen er søt.

Eller bare hell kald melk/surmelk/kefir over grynene og smak til med sukker og rosiner :)

Men havregrøt laget på vann krever en del sukker kanel og smør. Nok sukker og smør blir alt godt.

siste utvei: lag pannekaker med havregryn 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Gittiamo skrev:

Drar opp en hauggammal tråd her nå. Men havregrøt. Det smaker lim uansett hva jeg putter i den. Eple og kanel smaker ok i to biter og så blir det lim. Har prøvd syltetøy også men ender opp med syltetøy med litt havregrøt til. 

Jeg er ikke engang kresen. Jeg er glad i all mat (som jeg tåler). 

Men nå vil/må jeg lære meg havregrøt. Og da en turvennlig variant uten for mye mikk makk. Gjerne blandet ferdig på forhånd. 

Så er det noen her som har andre oppskrifter enn overstående? 

Jeg synes konsistensen på Steel cut havre er bedre enn vanlig lettkokte. Et annet tjuvtriks er å ta i melkesjokoladebiter rett før servering slik at de er for det meste hele når du spiser. Har du i en god neve hakkede nøtter, så blir det straks mer næringsrikt. Pass på å ha nok melk i grøten. Og spe gjerne med mer væske etterhvert i måltidet da grynene sveller bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gittiamo said:

Der har vi problemet kanskje? Melk skjer ikke. 
1f602.png

Som i at du ikke drikker ren melk eller ikke tåler melk eller mat med melk i?

Selv synes jeg at "vassgraut" bare smaker høgg. Men på turer som nå sist helg så er grøt kokt på havregryn med en god mengde tørrmelk i, en fin og varmende start på dagen. Og den gir energi og metthetsfølelse som varer lenge.

Må kokes til riktig konsistens, ikke være for fast eller flytende, og nok kanel, sukker og rosiner for min del. (velg fra egne favoritter, barna digger eple på grøten).

Det fine med å ha havregryn + tørrmelk med på tur er at de har ca ett års holdbarhet i romtemperatur. Det gjør det enkelt å ha med som ett av turdagens måldtid.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Gittiamo skrev:

Der har vi problemet kanskje? Melk skjer ikke. 

Kanskje jeg skal satse på nøtter og sjokolade med havregrøt? Vil ha noe som tar lite plass, gir mye næring og er kjapt. Og alle sier havregrøt som om det er et vidundremiddel, så jeg skulle så gjerne like det litt bedre 1f602.png

Haha. 

Jeg ringte visst til min mor på jobb en gang jeg var liten for å klage på at min far serverte meg havregrøt med vann. Så jeg hadde tidlig erfaring med havregrøt uten melk. 

Hvis du ikke spiser dem med melk så smaker jo de ikke godt, men det går an å bruke nøttemelk, eller soya som erstatning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Som eratatning til melk har keg prøvd endel forskjellig, min kone tåler ikke melk.

Noe som er minst like godt som melk er iKaffe. Det er havredrikk, men den er feit, tilsatt fett, så den er nesten like feit som H-melk. Det er den eneste vi nå bruker, bruker den til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

For meg er havregrøt næring - ikke mat. Litt sukker og kanel gjør susen, i tillegg kan rosiner være bra.

Enig med @tubbs at uten melk kan det minne litt om tapetlim ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er ment som kun effektiv næring her også, men må kunne spises. Spesielt på morgenkvisten når alt man vil er å forbli zombie og kun kaffe duger. Mat er et herk før klokka ti Men når man skal ha en lang og energikrevende dag, så må en kraftig frokost til. 

Laktose er helt uaktuelt her, men nøttemelk eller lignende skal sjekkes ut :)  Må være lett å pakke i sekken og tåle et par dager uten kjøleskap. Bare nøtter og sjokolade til frokost blir for lite næring, så vil virkelig få til havregrøt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 timer siden, Prebb skrev:

Jeg synes konsistensen på Steel cut havre er bedre enn vanlig lettkokte. 

Hvor får du kjøpt dette? Helsekost? Har hørt mye bra om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså om du ikke liker det så er jo det ingen grunn til at du skal tvinge det i deg. Du kan få i deg havre uten å spise det som grøt. Du kan jo lage en sconesrøre som bare tilsettes vann, hviler og stekes som en svele. Tilsett gjerne tørket frukt, og deler av melet kan erstattes av frysetørket banan som du kjører til fint pulver i foodprosessor eller blender.

Spis med syltetøy, med smør, eller bare til kaffen. Sjokolade funker i disse også. Eggepulver er lett tilgjengelig via internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt "dilla" på axa havregrøt med vanilje og rosiner.  Lager den bare med vann... er litt søt så går helt fint å spise uten sukker el. 

Jeg forsøkte meg på annen grøt men syntes det ikk smakte godt,  så enn så lenge er jeg tilbake til favoritten..  Det finnes jo mange varianter I butikker så selv om det er dyrere enn "havregryn" så er det jo fortsatt utrolig billig og enkelt og kjapt.  Verdt å prøve ut ulike varianter av "ferdiggrøt" (som en jo selvsagt kan vaiere videre med)  før en "gir opp"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Prebb skrev:

Altså om du ikke liker det så er jo det ingen grunn til at du skal tvinge det i deg. Du kan få i deg havre uten å spise det som grøt. Du kan jo lage en sconesrøre som bare tilsettes vann, hviler og stekes som en svele. Tilsett gjerne tørket frukt, og deler av melet kan erstattes av frysetørket banan som du kjører til fint pulver i foodprosessor eller blender.

Spis med syltetøy, med smør, eller bare til kaffen. Sjokolade funker i disse også. Eggepulver er lett tilgjengelig via internett.

Nei må ikke være havregrøt. Men når man har liten tid på morgenkvisten og skal ha en lang og veldig fysisk krevende dag, så må jeg få i meg noe som er kraftig, effektivt og som lett lar seg lage i campen uten for mye styr. Og som jeg får i meg :) sliter med å spise nok når jeg er veldig fysisk aktiv. 

Så da tenkte jeg havregrøt ferdig blandet i porsjonsposer på forhånd. Noe som maks krever et kort oppkok. Det hadde vært så enkelt med havregrøt med nogot attåt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.