Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Alpinist II og rygglengde


sjuspringarn

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har sett etter ny sekk lenge, og valget har falt på en Bergans Alpinist II. Jeg har dog ikke fått prøvd den. Jeg har prøvd Viking II, men denne ble alt for kort i ryggen. Jeg er 181 cm høy, og ca. 57 cm lang i ryggen. Noen som kan bekrefte at Alpinisten ikke vil bli for stor meg, med disse opplysningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo ann på ryglengden din i forhold til min , men jehg tror det vil gå bra!

Jeg prøvde først Viking og fant ut at den ble for kort (stabliseringstrammerene gikk feil vei)

Bytte så til Alpenist og den satt som et skudd

Jeg er 182 høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Da jeg prøvde Vikingen opplevde jeg at hoftebeltet satt altfor høyt. Mulig at jeg er ekstra lang i ryggen, i forhold til resten av kroppen. Er fremdeles litt redd for å kjøpe uten å være helt sikker. Har ingen butikker i mange mils avstand som fører disse sekkene, så setter gjerne pris på flere innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anledning til å prøve en Bergans Powerframe 110l idag. Dette er en pakkrammesekk, men med samme anbefalte høyde som alpinisten (175-195 cm), så jeg så for meg at den var i samme str. i ryggen som Alpinisten.

Da jeg prøvde den erfarte jeg imidlertid det samme som med Vikingen. Hoftebeltet ble sittende alt for langt oppe. Jeg fikk justert den nogenlunde, men hadde ikke oppi noe vekt. Synes at dette var litt merkelig.

Hvis den passer til folk som er 190, så burde den vel passe til meg som er 181 også?

Har forstått det slik at det ikke er så store justeringsmuligheter mtp. rygglengde.

Innspill til dette mottas med takk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anledning til å prøve en Bergans Powerframe 110l idag. Dette er en pakkrammesekk, men med samme anbefalte høyde som alpinisten (175-195 cm), så jeg så for meg at den var i samme str. i ryggen som Alpinisten.

Da jeg prøvde den erfarte jeg imidlertid det samme som med Vikingen. Hoftebeltet ble sittende alt for langt oppe. Jeg fikk justert den nogenlunde, men hadde ikke oppi noe vekt. Synes at dette var litt merkelig.

Hvis den passer til folk som er 190, så burde den vel passe til meg som er 181 også?

Har forstått det slik at det ikke er så store justeringsmuligheter mtp. rygglengde.

Innspill til dette mottas med takk.

:)

Det var rart, for jeg trodde alpinisten hadde veldig bra justeringsmuligheter for rygg. Jeg har sekken og er 180 med "normal" rygg, og sekken passer som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det slik at det ikke er så store justeringsmuligheter mtp. rygglengde.

:D

Hvor har du dette fra..? Vet ikke med powerframe, men både alpinist og Viking har store justeringsmuligheter.

Lett å finne ved å løfte opp putene i ryggen. På sidene til bergans finnes det sikkert en instruksjon.

Du MÅ forøvrig prøve med vekt i sekken. Hvis ikke finner du ikke ut om sekken passer før første tur.

(det gjør du kanskje ikke skikkelig uansett, men du får i alle fall en bedre idé hvis du prøver den med vekt i butikk :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra..? Vet ikke med powerframe, men både alpinist og Viking har store justeringsmuligheter.

Lett å finne ved å løfte opp putene i ryggen. På sidene til bergans finnes det sikkert en instruksjon. )

Er det de to spilene du sikter til? Da jeg lånte Vikingen av en kompis prøvde jeg å justere litt på de, men fikk ikke justert så mye. Deretter ringte jeg til kontoret til Bergans, hvor jeg fikk beskjed om at det ikke var så store justeringsmuligheter mtp. rygglengden. Derfor turte jeg ikke å fikle noe mer med den. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Jeg fikk anledning til å prøve en Bergans Powerframe 110l idag. Dette er en pakkrammesekk, men med samme anbefalte høyde som alpinisten (175-195 cm), så jeg så for meg at den var i samme str. i ryggen som Alpinisten.

Da jeg prøvde den erfarte jeg imidlertid det samme som med Vikingen. Hoftebeltet ble sittende alt for langt oppe. Jeg fikk justert den nogenlunde, men hadde ikke oppi noe vekt. Synes at dette var litt merkelig.

Hvis den passer til folk som er 190, så burde den vel passe til meg som er 181 også?

Har forstått det slik at det ikke er så store justeringsmuligheter mtp. rygglengde.

Innspill til dette mottas med takk.

:)

Har en eldre versjon av Bergans Alpinist, og her er det foruten vanlig toppstramming, hoftebelte, brystbelte og hoftestrammere en justering for hvor høyt skulderremene sitter. Det er bra mange cm å justere høyden på (rundt 20), så det burde være nok. Selv er jeg 185cm, og med litt justering får jeg hoftebeltet et godt stykke nedpå baken om jeg vil. Det gjelder bare å slakke topp- og hoftestrammingen før du justerer/prøver for rygghøyden. Vekt i sekken har også veldig mye å si for følelsen. Det er nesten ekkelt å bære sekken uten særlig vekt i. Sånn er det vel generelt med større anatomiske sekker.

Så til spørsmålet ditt: jeg har vanskelig for å tro at du er så lang i ryggen i forhold til resten av kroppen at det vil være noe problem. Gi bruksanvisninga 5 minutter, så har du fått justert sekken riktig. Det er i grunn fleksibiliteten jeg liker best med hele sekken. Håper du trives med sekken du velger i alle fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.