Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktiviteter med barn på tur


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Jeg har stadig med meg barn når jeg er på tur og synes en tråd med tips til forskjellige aktiviteter kunne være kjekt, og jeg gir det første bidraget.... :wink:

Farging av garn eller stoff med planter

Kok opp en kjele med vann og fjern fra bålet/primusen. Hell vannet i en bøtte eller noe det ikke skal lages mat i hvis du bruker alun. Han en liten spiseskje med alun (fås på apoteket) i kjelen og legg i naturmaterialet sammen med garnet eller stoffet og la det trekke i tre kvarter. Pass på at garnnøstet er "luftig" og ikke for stramt nøstet opp, så det blir en jevn farge over det hele. Du får best resultat av å bruke ull eller bomull da syntetisk stoff ikke trekker til seg like godt av fargen.

Det meste i naturen avgir mer eller mindre farge, og røsslyngen som finnes over det meste av landet kan brukes hele året. Er det snø, kan du fint grave røsslyngen frem og bruke den om vinteren også. Det er det grønne på røsslyngen som avgir farge og resultatet blir fin påskegul farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har stadig med meg barn når jeg er på tur og synes en tråd med tips til forskjellige aktiviteter kunne være kjekt, og jeg gir det første bidraget.... :-)

Farging av garn eller stoff med planter

Aktiviteten fungerer også når du har svigermor med på tur. :wink: Min svigermor er i hvert fall veldig opptatt av å farge ull med plantemateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.