Gå til innhold
  • Bli medlem

Plagg mellom ullstillongsen og GTX-buksa (vinter)?


500fjell

Anbefalte innlegg

Noen som har anbefalinger til et ekstra plagg i tillegg til stillongsen og ytterbuksa på vinteren. Når det er veldig kaldt blir det ofte for lite med disse to plaggene, av og til bruker jeg en alpinbuksa helt ytterst også. Hva med fleecebukse? Noen forslag til at man holder seg varm på bena? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ei fleecebukse under ytterbuksa hvis det er skikkelig kaldt. Da med ett eller to lag under der igjen. Alltid Dovres ullundertøy som jeg synes er helt glimrende, og av og til en nettingsak i ull/kunstfiber helt innerst hvis intensiteten er høy. Har aldri opplevd at dette ikke holder. Selv ikke under isfiske i sprengkulde ved Femundsmarka. Da jeg gikk på Elbrus i heller dårlig vær i fjor brukte jeg kun Dovres lange underbukse i ull under ei skallbukse av tynneste sort fra Bergans. Det holdt fint selv om det dog ikke var veldig kaldt. Fleecebuksa øker komfortgraden i kald vær betydelig. kan varmt anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har anbefalinger til et ekstra plagg i tillegg til stillongsen og ytterbuksa på vinteren. Når det er veldig kaldt blir det ofte for lite med disse to plaggene, av og til bruker jeg en alpinbuksa helt ytterst også. Hva med fleecebukse? Noen forslag til at man holder seg varm på bena? :wink:

Forsvaret selger en Genial ullbukse til det bruket du her snakker om. Myk og behagelig ull av grov type(ikke den moderne, behandlede ulltypen). Selges på forsvarbrukt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er skitkaldt er en salopeter av fleece eller ull genial. Er det virkelig kaldt er glippe mellom underdel og ytterdel det man må unngå. Jeg kjøpte min fra ME for under 1000,- lappen. Den eneste jeg fant nå var rådyr (ikke verdt prisen), men det må være mulig å finne et alternativt:

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=544&cid=364

Som rasteplagg og for campbruk foretrekker jeg en varmebukse. Jeg bruker: http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2420&cid=405.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har anbefalinger til et ekstra plagg i tillegg til stillongsen og ytterbuksa på vinteren. Når det er veldig kaldt blir det ofte for lite med disse to plaggene, av og til bruker jeg en alpinbuksa helt ytterst også. Hva med fleecebukse? Noen forslag til at man holder seg varm på bena? :wink:

Hvis en foretrekker ull fremfor kunsfiber er Ullfrotè en fin ting.

Litt tykkere enn en vanlig ullstilongs. Bruker denne mellom stilongsen og skallbuksa når det er under ca 10 minus med litt vind og jeg er i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt individuelt, men sjølv har eg aldri hatt behov for meir enn ein enkel stillongs under buksa når eg er i aktivitet, og skulle eg få behovet ville eg gå for ein nettingstillongs under ullstillongsen.

Men eit eigna pausebukse (og elgpostbukse) har eg vore på utkikk etter i fleire år. Kravet er glidelås så ein få buksa på seg utan å ta av seg skistøvlar, låg vekt, ytterstoff som ikkje snøen festar seg på og komprimerbar. Ull og fleece (som er utanlandsk og faktis betyr ull!) er utelukka på grunn av snøhefteeigenskapane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fikk jeg lyst på! Har den glidelås langs sidene?

Jepp! Lettt å ta av og på også med kraftige støvler. Glidelåsen gjør at det går ann å lufte. Har ligget i flere timer utafor soveposen i -20 grader uten å fryse med buksa, dunjakke og telttøfler (forsøk på å se hvordan jeg ville taklet kulda bare med det utstyret og vindsekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig kaldt er glippe mellom underdel og ytterdel det man må unngå.

Bifalles Fimax! Selv benytter jeg kun ullunderbukse av god kvalitet under ytterbuksa vinterstid, tilnærmet uansett temperatur.

Ytterbuksa er ei noenlunde kraftig softshell (Tilak Crux). Denne er såpass tettsittende, selv for denne slanke skrotten, at jeg slipper fòr mye luft mellom. Med eksempelvis en Trollveggensalopett istedet for Crux'n som ytterbukse, blir det altfor kaldt!

Til Crux og lignende, benytter mange gamasjer. I så henseende kan denne være et godt tips å ha i sekken, kun 250 gram!

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=686&cid=405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett Aclima ullnetting :) Blir det veldig kaldt tar jeg en vanlig ullstilongs utenpå nettingen. Hvis det er varierende aktivitet, så holder det med ullnetting ned til -20, men ved stopp har jeg forsvarets "anda" i kunststoff jeg kan bruke. Gav 30,- for den, og den dekker til nedenfor kneet, har knapper i siden, som gjør at jeg kan ta den utenpå buksa, eller slippe buksa ned på anklene og kneppe på. Veier vel ikke mer enn 150-200g.

Til pauser kan det være like greit å bruke en jervenduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker fleece imellom hvis det er veldig kaldt. Et godt tips er bibs som er beregnet for å ha under vadere. F.eks. disse: http://www.prima-villmark.no/webshop/product/62943/7943#variation=62946

Som en litt lettere variant kan man bruke en tynn stormberg fleecebukse. Etter min mening er det på lårene man fryser, så de kan like jerne kappes under knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde å klippe de av under knærne. Du vil antagelig ikke føle deg kald på legger og ankler, men i likhet med håndledd, hode etc. så er blodårene her nær overflaten og du mister mye varme. Det er faktisk bedre om man hadde beholdt den nederste delen hvis man hadde klippet dem over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde å klippe de av under knærne. Du vil antagelig ikke føle deg kald på legger og ankler, men i likhet med håndledd, hode etc. så er blodårene her nær overflaten og du mister mye varme. Det er faktisk bedre om man hadde beholdt den nederste delen hvis man hadde klippet dem over.

Kald på ankler..? Hva slags sokker og skisko går du med? De fleste har gamasjer til oppunder knærne uansett (utenpå eller inni), og dermed et ekstra lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde å klippe de av under knærne. Du vil antagelig ikke føle deg kald på legger og ankler, men i likhet med håndledd, hode etc. så er blodårene her nær overflaten og du mister mye varme. Det er faktisk bedre om man hadde beholdt den nederste delen hvis man hadde klippet dem over.

Jeg har to fleecebukser og to stillongser som er boot-cut, dvs klippet av under knærne. Det er kun de jeg bruker, da jeg slipper problemer med ting som gnager inni skisko, telemarksko eller jaktstøvler. Fryser gjør jeg omtrent aldri, og hvis jeg gjør det, så er det i fingre, tær eller ansikt.

En fleece-bukse er alt som trengs under en GTX-bukse ned til ca 15 minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.