Gå til innhold
  • Bli medlem

Pelsdyrnæringen møter ministeren i dag; Hva er sannheten????


Håvard

Anbefalte innlegg

Hmmmmmmmmm, driver disse pelsdyrmotstanderne et kynisk spill ved å oppsøke unntakene ved pelsdyrnæringens "Sykehotell"..?

Er dette derimot regelen og ikke unntakene hos pelsdyrnæringen, tja da har neimen ikke denne næringen livets rett syns nå jeg da.

Noen må da kunne stilles strafferettslig her, enten deler av næringen eller motstandernes "feilinformasjon"....

Hvis næringen, god tur til NAV L P Brekk.............

Synspunkter :-)

http://www.dagbladet.no/2010/11/01/nyheter/pelsdyrneringen/dyrebeskyttelsen/innenriks/lars_peder_brekk/14089436/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig svakt av landbruksministeren! Og mattilsynet sitter jo som vanlig på kontorene.

Så noen bilder på Flicker fra mitt nærområde.

http://www.flickr.com/photos/dyrsfrihet/collections/72157625253440462/'>http://www.flickr.com/photos/dyrsfrihet/collections/72157625253440462/

For jævlig - for å si det mildt!

EDIT: Flere bilder fra hele Norge her http://www.flickr.com/photos/dyrsfrihet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal le eller gråte når landbruksministeren sitter og sier at løsningen på problemet er strengere regler.. Betyr det at det som nå blir dokumentert ikke er brudd på gjeldende regler?! Neppe.. men det er ganske utbredt blant norske politikere å svare på blatante regelbrudd med å kunngjøre nye regler... Det er vel hva man kan kalle ansvarsfraskrivelse..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuskepelsen ruler........... :-)

Tull! Det er masse fin vill rødrev i norsk natur. Det kan høstes av den bestanden, gir jegerne utfordringer og damene kan få seg fin pelskåpe.. Dessuten er det alt for mye villmink der ute som skulle vært fangstet på.. Maaaange pelskåper der også! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull! Det er masse fin vill rødrev i norsk natur. Det kan høstes av den bestanden, gir jegerne utfordringer og damene kan få seg fin pelskåpe.. Dessuten er det alt for mye villmink der ute som skulle vært fangstet på.. Maaaange pelskåper der også! :D

Tull. Dersom all jakt opphører vil naturen gå i balanse, uten hjelp av dette forfengelige mennesket som skal iføre seg andres pels........... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det jeg har funnet betenkelig er Mattilsynet samt L P Brekk sine unnskyldninger og bortforklaringer. Mattilsynets representant uttalte endog i dag i media at han holdt dyrevernsorganisasjonene tildels ansvarlig for galskapen da disse ikke hadde varslet MT om sine funn (det hadde de, men da drev MT med ferieavvikling). Hjelpe meg...

Det alvorlige her er dog at selv om det fra politisk- og departementshold ble gitt ganske så kraftige signaler for et år siden har ikke næringen som sådan tatt dette ad notam i noen særlig grad. Næringen graver sin egen grav både poilitisk, økonomisk og omdømmemessig ved slike saker som vi igjen blir vist.

Det jeg mener trengs her er en annen form for kontrollvirksomhet, dette er åpenbart ikke Mattilsynets bord.

Jeg ønsker meg et "dyrevernspoliti", noe ala RSPCA i England og Wales, drevet med både offentlige og private midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Dersom all jakt opphører vil naturen gå i balanse, uten hjelp av dette forfengelige mennesket som skal iføre seg andres pels........... :D

Det siste er vel helle tvilsomt; det er litt viktig å tenke på hvordan vår såkalte sivilisasjon påvirker dyrene utover jakt. Eksempelvis har kråker, måker, ravn, rev osv. helt klart fordeler av vår måte å kvitte oss med avfall, følgelig vil bestandene av disse ha fordeler i konkurransen byttedyra deres bare kan drømme om. Normalt skal rovfugl/dyr bestander få en knekk når de har gomlet i seg for mye av byttedyra sine, men når de istedet bare kan ta en tur på nærmeste søppelhaug vil vi ikke opprettholde den dynamikken. Når så man sist en tiur på søppelhaugen?

Og villminken i norsk natur er uansett etterkommere etter rømt farmmink, så den har ihvertfall ingenting med balanse å gjøre. Men legg gjerne ned pelsfarmene, men da må det også komme et importforbud på farmpels fra resten av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ASI.

Det er vår skyld at kråke- og revebestandene har gått i været. Det bør også være vårt ansvar å ta dem litt ned.

Pelsdyrnæringa er litt som Serbia, de har et imageproblem. Det er forøvrig interessant at vi godtar at dyr lever under kjipe forhold når vi skal ete dem, men når vi skal beholde pelsen er det ikke lenger stuerent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ASI.

Det er vår skyld at kråke- og revebestandene har gått i været. Det bør også være vårt ansvar å ta dem litt ned.

Pelsdyrnæringa er litt som Serbia, de har et imageproblem. Det er forøvrig interessant at vi godtar at dyr lever under kjipe forhold når vi skal ete dem, men når vi skal beholde pelsen er det ikke lenger stuerent.

.

Jegere i dag gidder ikke å jakte på rev og kråke. De vil bare skumme fløten og ta mest mulig rype og storfugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strebus85 skrev:

Det er vår skyld at kråke- og revebestandene har gått i været. Det bør også være vårt ansvar å ta dem litt ned.

Nå bor jeg i et område som er overvintringsplass for kråker. Ikke bare fra Norge, men fra hele nord og øst Europa. Det er funnet overvintrende kråker her som hører hjemme i Sibir. Da jeg var liten gutt, på slutten av 1960 tallet var bestanden av overvintrende kråker i området mange ganger større enn i dag, og da var faktisk også vintrene kaldere og mer snørike enn i dag. Den gang var det stort sett bare vanlig kråke og kaie som overvintret her, men i dag har vi i tillegg både kornkråke og svartkråke.

(Under siste verdenskrig ble det fanget store mengder kråke på Jæren. Disse ble flådd og solgt til butikker og restauranter blant annet i Oslo og de ble da kaldt Jærryper.)

Ingen har klart å legge frem tall på at vi har mer kråke i dag enn tidligere, men her hos oss er overnattingsområdene for kråka redusert til et minimum de siste 20 -30 årene og det resulterer i at prsset på de bynære parkområdene blir ekstra stort. Byens pene fruer som går seg en aftenstur klager sin store nød over kråkelarm og kråkeskitt og bøndene henger seg på når vipa og de fleste andre vadefuglene forsvinner, på grunn av at det ikke er våtmarksområder igjen, kråka får skylda og må vekk.

Revebestanden, i hvert fall her hos oss, følger gnagerbestanden og blomstrer opp når det er mye smågnagere og så blir den skabbete,svak og dør når det er dårlige tider. I gode år roper mange på mer revejakt siden det er så mye rev, og i magre år roper de samme på mer revejakt siden det er så mye reveskabb og svake dyr.

Jeg tror ikke det er mer av verken rev eller kråke nå enn det var før, men matfatet til disse dyra har blitt sterkt redusert og spesielt kråka er en art med stor overlevelsesevne og uballansen har nok en like stor årsak i at andre arter er så sterkt redusert.

"Har jeg rett eller har jeg vrangt?"

Men tilbake til pelsdyra. Vi har hatt mye pelsdyroppdrett og har fremdeles en god del av dette i vårt område, og da jeg vokste opp var det flere minkfarmer i nabolaget. Jeg har vert innom flere av disse i tidens søp og har aldri sett slike ting som her vises. At dyra var stresset var tydelig, men slike fysiske skader så jeg aldri. Det hendte fra tid til annen at forsvaret hadde lavtflyvning med jagerfly, og midt på 70 tallet var det fremdeles en del Starfighter igjen her, og da ble det ofte rapportert om at mink drepte ungene sine i stor stil. Jeg har også en slektning som lever av å produsere minkpels og heller ikke der har jeg sett slike ting. Du vil selvfølgelig kunne finne noen "rottne eppler i alle kasser", og i dette tilfellet så er bare et tilfelle alt for mye synes nå jeg. Hvis ikke næringa klarer å rydde i eget hus så var det kanskje best av vi avviklet hele næringa.

Selv er jeg motstander av å sette dyr i bur enten det nå er for pengenes skyld eller fordi de er så fine å se på, men når de først er der så burde det være en selvfølge at vi steller godt med dem. Disse tingene som nå er kommet frem er nok unntakene, men motstanderne bruker selvfølgelig dette for alt det er verd.

Jeg har ingen ting i mot at vi forbyr pelsdyrproduksjon, men resten av verden har nok en lang vei å gå før det samme skjer der. (Se bare på hva som skjer i Kina.)

Vi har mye villmink som kan beskattes. Dette er bare rømt oppdrettsmink som har etablert seg her. Dette er amerikansk mink som har fortrengt den europeiske minken og etablert seg her. Europeisk mink finnes i dag bare i øst og nord Europa og her hos oss er den helt borte på grunn av den amerikanske minken. http://www.snl.no/europeisk_mink

Det finnes mye fin "juksepels" og i mange tilfeller så må man faktisk være buntmaker for å se forskjell.

Heia Devold, mye bedre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jegere i dag gidder ikke å jakte på rev og kråke. De vil bare skumme fløten og ta mest mulig rype og storfugl.

Egentlig burde alle jaktutleiere stille krav om at hver jeger skulle levere minimum 1 kråke / måke/ skjære / rev / ravn / mink før de i det hele tatt fikk jakte på edlere vilt. Men å legge ned pelsfarmene og forby import er et godt stykke på vei - skinnprisen på viltfanget pels vil da være eneste alternativ, og følgelig vil prisen øke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr i bur er dyreplageri, uansett. Fjern hele pelsdyrnæringen.

Det samme gjelder undulater og gullfisk, fjern hele dritten. Kuer på bås bør også forbys snarest. Haltbrekken bør bli statsminister og kvinnegruppen Ottar må få likestillingsdept. Jippi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jaktet rev i mange år med og uten hund, faktisk lite skabb i år.

Det jeg savner er å kunne få litt mer penger for pelsen, kanskje flere ville ha jaktet på dem.

Rev er ikke godt å spise.

Er faktisk ikke mange som driver aktiv revejakt, har også vært på mye harejakt.

Om pels oppdrettnæringen forsvinner i Norge, tror jeg faktisk ikke at vi klarer å levere nok pels selv om flere vill begynne å jakte rev, mink mm.

Tror vi ville få oppdrettpels fra andre land som vi ikke har kontroll over, der tilstanden på dyrene er mye styggere.

Personlig er jeg imot bur dyr om det er pels eller annet, men det er vårt forbruk som har skapt det.

Mener vi trenger nye og strengere regler, litt større plass til pelsen og helst ikke nettingbur.

Men å forby pels oppdrett i Norge vill bare å flytte forbruke vårt til et annet land.

Kanskje kattepels fra Spania hadde vært fint :D

Men vi som kan og har lyst, jakt på noen rev og lag en god og varm lue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernerne har ingen troverdighet i mine øyne så jeg tar alt som kommer fra den kanten med store mengder salt, men at det finnes folk i pelsnæringen som ikke følger reglene for ansvarlig dyrehold er det neppe tvil om. For å bedre situasjonen må mattilsynet få flere midler til å utføre tilsyn og ikke bare sjekke at det finnes internkontroll på plass men at den faktisk blir fulgt. Det er tydeligvis altfor enkelt å drite i dyrevelferd og fordi noen gjør nettop det går det ut over hele bransjen.

Pels er utmerket til bekledning. Hvis jeg får lov til revejakt noe sted tar jeg gjerne oppfordringen til å lage meg revelue :D

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man skal legge skylden på Mattilsynet for manglende kontroll - i det tilfellet er det heller snakk om manglende bevilgninger fra politikerne slik at Mattilsynet får ressurser til å følge opp kontroll- og tilsynsoppgaven fullt ut. Det hjelper lite med fagre ord fra Landbruksministeren og andre politikere når ikke ordene følges opp med penger. Herunder ligger også at det må gis mere ressurser til kontroll over tid, og ikke bare en økt "ekstrapott" når det politiske presset er stort, for så å ikke følge opp dette i "normalår".

Et eget organ, et slags dyrepoliti, vil ikke hjelpe nevneverdig på situasjonen det heller. Dette krever langt mer ressurser fra staten, enn hva som er nødvendig for at Mattilsynet, som eksisterende organ, skal kunne utføre oppgaven sin.

Jeg er forøvrig tilbøyelig til å være enig med Mattilsynet i deres kritikk av dyrevernorganisasjonene, når disse kun melder fra anonymt. Det skulle ikke forundre meg om Mattilsynet stadig mottar anonyme tips om dyremishandling på minkfarmer, hvor tipsene rett og slett kommer fra motstandere av pelsdyroppdrett, uten videre belegg for tipsene. Hvis derimot dyrevernorganisasjonene hadde sendt inn tipsene med video- og bildedokumentasjonen med en gang, videre dato, sted og tid for når opptakene har funnet sted, gir dette Mattilsynet en langt bedre og bredere grunn til å handle.

Nå skal jeg presisere at jeg hverken er ansatt i Mattilsynet eller har noen bafatning med dem, jeg lufter kun mine egne antagelser.

Pelsdyroppdrett som sådan skal jeg ikke uttale meg om, jeg kjenner ikke til næringen annet enn det som kommer frem gjennom media. Og media vil neppe fortelle solskinnshistoriene, som jeg ganske sikkert tror eksisterer i denne næringen, som i de fleste andre næringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverk uten reell og uavhengig kontroll er å gi slappfiskene fri adgang til å ignorere det som passer dem av regler. Slappfisker finner du over alt, i alle bransjer.

Vil man rydde opp så må man bruke ressurser på uavhengig kontroll. Det holder ikke at de 10 ivrigste og flinkeste pelsdyrfarmerne har sitt i orden.

Når det er sagt - jeg tror det er flere betenkelige sider ved moderne pelsdyrnæring, og det selv om man får jaget slappfiskene ut av bransjen. Og ja, jeg har bullshit-filteret skrudd opp ganske høyt når jeg hører den følelsespregede agitasjonen til dyrevernerne her i landet. Likefullt tror jeg de har et poeng når de hevder at å holde revedyr i såpass trange bur er systematisert dyremishandling.

Prinsippielt er jeg tilhenger av at man holder dyr for å utnytte kjøtt, pels eller andre ting. Men dyrehold skal være skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverk uten reell og uavhengig kontroll er å gi slappfiskene fri adgang til å ignorere det som passer dem av regler. Slappfisker finner du over alt, i alle bransjer.

Prinsippielt er jeg tilhenger av at man holder dyr for å utnytte kjøtt, pels eller andre ting. Men dyrehold skal være skikkelig.

Tilsluttes. Vi har eksempler på dårlig hushold av alt fra storfe til hund, ikke dermed sagt at det er slik alle bønder eller hundeeiere her til lands er dyremishandlere. Generelt er vi i den bedre delen av skalaen når det gjelder å behandle dyr, det er mye som skjer rundt omkring i verden som er et hav under det vi i det vi mener er på grensen til dyremishandling. Men som likevel er business as usual i deres kultur.

Mattilsynet har ressurser til å utøve kontroll. Det er ikke noen stor bransje dette, det er nok at oppdretteren sitter med en følelse av at mattilsynet kan komme når som helst. Altså de må være alt annet enn forutsigbare mht når de dukker opp. Det virker preventivt i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss husker sikkert tilfeller av at bønder har misshandlet sine dyr. Til og med hele besettninger av storfe og sau har vert vist frem, uten mat og med skitt opp til under buken. Ja til og med dyr som har sultet i hjel på båsen, men hvor mange er det som går inn for å forby husdyr av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverk uten reell og uavhengig kontroll er å gi slappfiskene fri adgang til å ignorere det som passer dem av regler. Slappfisker finner du over alt, i alle bransjer.

Det er feil å se at det kun er noen få som har gjort dette. Noen av de grove bildene er tatt hos Norges nest største oppdretter... Se på bildematerialet -det er i så fall mange slappfisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å se at det kun er noen få som har gjort dette. Noen av de grove bildene er tatt hos Norges nest største oppdretter... Se på bildematerialet -det er i så fall mange slappfisker!

1) Jeg har aldri sagt noe om antall eller andel slappfisker i pelsdyrnæringen. Vær så snill å ikke legge ord i munnen på meg :wink:

2) Er det virkelig overtallighet av slappfisker i pelsdyrnæringen??? I så fall er jeg ikke overrasket: Det er jo nettopp det du får hvis du innfører strikse regler uten å følge det opp med kontroll. Det koster penger, tid og energi å følge et strikst regelverk. Driter du i regelverket kan du drive billigere og med mindre heft. Legg til faktorer som priskonkurranse og ikke all verdens inntjeningsevne så er resultatet dessverre ganske forutsigbart.

Men nå er jo mattilsynet i den heldige situasjon at de ikke trenger gjøre oppsøkende kontrollvirksomhet mot pelsdyrnæringen lenger: Det gjør dyrevernaktivister tydeligvis aldeles gratis.Jeg tror frykten for mediaoppslag burde være et minst like stort pådriv for å drive skikkelig som frykten for et mattilsyn på uanmeldt besøk... men de siste nyhetene kan jo tyde på at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å se at det kun er noen få som har gjort dette. Noen av de grove bildene er tatt hos Norges nest største oppdretter... Se på bildematerialet -det er i så fall mange slappfisker!

Nå må vi huske at de som viser bildene ikke går av veien for å bruke "skitne" metoder for å vinne fram. Det finnes mye litteratur om moral og etikk om hva som er akseptabel framgangsmåte osv. Målet er viktigere enn metoden i disse miljøene, derfor bryr de seg ikke om norsk lov heller. Et eksempel er innbrudd hos oppdrettere for å ta bilder.

Nå hadde mattilsynet hatt kontroll med en av de store oppdretterne som er trukket fram og kritisert. 1 promille av 5000 oppdrettsdyr ble tatt ut og avlivet (dvs 1 av 1000). Markedet er globalt, hvis vi kutter produksjonen i Norge vil det ikke påvirke etterspørselen i det hele tatt. Hvilket betyr at tilbudet blir økt et annet sted. Kan de vise til tilsvarende, jeg vil påstå veldig gode tall? Neppe. Reven eller minken bryr seg lite om hvor den står i bur, men hvor bra den har det er vel viktig? Det er vel tross alt opphavet til denne tråden :wink: Dette blir som å sende gass ut av landet for så å importere strøm tilbake. Vi er "flinke" her på bjerget men totalen blir tross alt verre.

Bildene som er vist fram vet vi egentlig lite om, hvor og når de er tatt og om dyrene ventet på behandling av veterinær, de viser heller ikke noen representativitet i besetningen. Mattilsynet har dessuten sagt at de nå vil øke antall kontroller, finnes useriøse aktører så forventes det at de blir irettesatt eller avskiltet. Det er slik det skal fungere, ikke at media og skitne metoder er kanalen til avskilting av ei hel næring.

Det er forresten ikke noe problem å sverte hvilken som helst næring ved å ta slike bilder som dette. Slike eksempler finnes overalt, men de er ikke representative for totalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder undulater og gullfisk, fjern hele dritten. Kuer på bås bør også forbys snarest. Haltbrekken bør bli statsminister og kvinnegruppen Ottar må få likestillingsdept. Jippi.

Ah. Det er så sykt morsomt når folk er ironiske. Men joda, jeg tror spesielt gullfisken setter mer pris på å leve i havet kontra å leve i et akvarium. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.