Gå til innhold
  • Bli medlem

sammenleggbar kajakk


Rudix

Anbefalte innlegg

Vel. Jeg skal ikke mase om Ally da jeg trur en annen løsning passer bedre for meg :D

Joda. Jeg har tenkt tanken på å gå til anskaffelse av ally for å ha noe som er lettere å håndtere for evt solopadling. Men nå har det seg slik at jeg i alle år også har hatt lyst på kajakk. Og det å investere i begge deler kan jeg egentlig bare glemme sånn økonomisk. Og når jeg skal på padletur sammen andre så har jeg en god og solid gammel haslekano, men denne er helvetes tung å håntere alene.

Det jeg da har tenkt på er å kjøpe en sammenleggbar og lett kajakk. Har egentlig kikket en del på pakboats puffin saranec med singel dekk til.

Er det noen her som har noen erfaringer med lignende kajakker, evt noen tanker om jeg viln savne noe eller angre på noe ved ett slikt kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sammenleggbar. Vel. Mulighet for å stue bort. Frakt . Man kan ta med seg på buss/tog til dit man vil og vekt. Den jeg hadde kikket på veier 13 kg. De samme argumentene som folk har for å kjøpe ally kano.

Har ikke kikket så mye på feathercraft kajakkene. Ble skremt av prisen, ja. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Tyskene er faktisk flinke til foldekajakker og har lang tradisjon for de. "Klepper" er et av de store merker. Forsvaret i ulike land bruker ofte disse til ulike snik-operasjoner. Så de er ganske solide. De er dyre og relativ tunge.

www.globetrotter.de pleier også å ha andre merker enn Klepper.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv kajakkene fra Advanced elements - en hybrid mellom sammenleggbar og oppblåsbar kajakk. Convertible-modellen har god plass til bagasje hvis det padles av en person. Jeg synes personlig den er litt tung å håndtere til lands, så favoritten er enmannsmodellen AdvancedFrame. Har ikke prøvd den nyeste modellen, Airfusion, men det blir nok mer som en treningskajakk å regne. Kajakkene er enkle å sette opp, er veldig stabile på vannet og overraskende raske til å være av denne typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladet padling testet en gang i tiden en sammenleggbar kajakk fra Pakboats i USA. Modellen var en XT-15. Den gangen var det Alfa Fritid som importert dem. Testen vist ihvertfall at de var svært så positive til den, da den var ganske stiv med en behagelig gange på sjøen. Monteringstiden var ca 20 minutter og vekten var 18 kg for 15 fots versjonen. Den var også i 16 fots versjon som var 2 kg tyngre. Jeg vet ikke om de fortsatt tar den inn, men det kan jo være verdt å sjekke. Testen fant jeg et eller annet sted på nett, men jeg husker ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

en sammenleggbar kajak er ingen brukskajak i mine øyne. kajaker som kan legges sammen gir etter i skroget når du skal opp stryk.

ser flere personer har anbefalt sammenleggbare kajaker på forumet før, men dette er rene vannvidd spør du meg. virker som folkene her er av en lavere kaliber en meg. men synes det er morsomt å se at så mange har fattet interesse for padling :) stå på folkens, men ikke drit dere helt ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en sammenleggbar kajak er ingen brukskajak i mine øyne. kajaker som kan legges sammen gir etter i skroget når du skal opp stryk.

ser flere personer har anbefalt sammenleggbare kajaker på forumet før, men dette er rene vannvidd spør du meg. virker som folkene her er av en lavere kaliber en meg. men synes det er morsomt å se at så mange har fattet interesse for padling :) stå på folkens, men ikke drit dere helt ut! :D

Vel. Nå har jeg aldri padlet noe elv hverken med kano eller kajakk. Men har sett mange foretrekker og anbefaler f.eks. Ally kano til bruk i stryk o-l- siden den faktisk flexer litt og demper endel.

Men de om det. Veit ikke om jeg noen gang kommer til å padle noe spesielt i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kjempebillig raring :wink:

http://www.headoutdoors.com/catalog/item/4418079/4527786.htm

Eller så går det jo fint å padle i Packraft, men der er prisen litt stiv igjen,

Kjøpte en selv i høst siden de tilbud og er kjempefornøyd med den, virker utrolig solid.

Nå skal det sies at jeg aldri har padlet noe annet før jeg kjøpte packraften da, men den er genial :wink:

http://www.packrafting.com/

La ut et bilde her under tester her www.skaumann.com... PS siden er under oppbygging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kjempebillig raring :wink:

http://www.headoutdoors.com/catalog/item/4418079/4527786.htm

Eller så går det jo fint å padle i Packraft, men der er prisen litt stiv igjen,

Kjøpte en selv i høst siden de tilbud og er kjempefornøyd med den, virker utrolig solid.

Nå skal det sies at jeg aldri har padlet noe annet før jeg kjøpte packraften da, men den er genial :wink:

http://www.packrafting.com/

La ut et bilde her under tester her www.skaumann.com... PS siden er under oppbygging

Hei,

Packraft er definitivt noe jeg har kikket på. De virker superrå. Men til sitt bruk igjen. Der blir jo begrensningene til hvor mye du får med deg igjen, men helt rått der hvor du kan gjøre en ren fottur, om til en kombinert fot-/padletur.

En slik står også på ønskelista mi. Hehe.

og litt OT. Ser på hjemmesiden din noe om terra nova telt. Har du noen erfaring med det? Og veit du om noen norske forhandlere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Packraft er definitivt noe jeg har kikket på. De virker superrå. Men til sitt bruk igjen. Der blir jo begrensningene til hvor mye du får med deg igjen, men helt rått der hvor du kan gjøre en ren fottur, om til en kombinert fot-/padletur.

En slik står også på ønskelista mi. Hehe.

og litt OT. Ser på hjemmesiden din noe om terra nova telt. Har du noen erfaring med det? Og veit du om noen norske forhandlere?

Hei :)

Hvis det blir aleineturer får man med seg mellom 30 og 40 kg uten problem i en packraft, jeg hadde en liten testtur med ryggsekk på 30 kg festet i front og hunden min på 28 kg mellom beina, det gikk det også, men er ikke noe jeg ville gjort på langtur :lol:

Terra nova teltet mitt har jeg kun fått testet en gang, da regnet det småj..... og det holdt meg god og tørr hele natta....

Forteltet rommer nok max en 80-100 liter sekk og klær og sko, skal man koke i forteltet er det nok en fordel med en liten tarp eller lignende over, for da må man hive ut sekken

Det er god høyde mellom innertelt og utterduk, pluggene er 2grams titanplugger, disse fungerer greit der bakken er kompakt, men i skogen er det nok en fordel å spikke noen kvister fpr å få strammet opp duken skikkelig...

ventilasjonen på Terra Nova laser competition er det dårlig med, men det går fint å sette en Y-formet kvist i hver ende så får man litt sirkulasjon, blei uansett endel kondens, men det gjør det vel i de fleste telt i regnvær

Terra nova laser er "2-manns"-versonen, der er det mulighet til å åpne lufteluker i begge ender med snorer innenfra, det er romsligere inni, har to innganger og veier ikke mer enn 150 g mer enn enmannsteltet, Veide selv og havnet på hhv 1120 og 1280 g

Personlig syns jeg det var veldig koselig å ligge inni den lille hula :D

Kvaliteten er nok ganske bra med vekten tatt i betraktning..

de lager også et annet som virker interresant,

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/Superlite_Tents/Laser_Space_2.html

Det er ingen norske forhandlere av terra nova så vidt jeg vet, men i sverige har du iallefall

http://www.goclimb.se/tlt-c-78.html

Kjøpte mitt i aberdeen hos http://www.nevisport.com/ Der er det endel rimligere enn i Sverige.

Det er mye sannsynlig jeg skal til Aberdeen igjen før Våren springer så det er bare å sende en PM så kan jeg være behjelpelig med å handle og sende i posten slik at man unngår toll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg fant 2 tester/brukeromtale av henholdsvis Packboats XT-15 og Folbot Cooper som ser ut som 2 bra kajakker;

http://www.padlesiden.no/Global/Tester/tester%202008%20pdf/Pakboats%20XT%2015.pdf

http://turliv.no/troms2/05foldingkayaks.html

Fant ut at Alfa Fritid selger Packboats XT-15 for 13500kr, men fant ingen norsk forhandler til Folbot Cooper. Den kan kjøpes av Folbot i USA for 1895usd.

Er det noen som har erfaring med kvaliteten til noen av disse kajakkene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans produserte i noen år en kajakkmodell (Ally modell 520) med samme konstruksjon som Ally kanoene. De hadde vanntett glidelås midt etter dekk i hele lengden, slik at den var grei å pakke uten å stuve. Ble levert med oppfellbart ror. Den hadde følgende data: Lengde 520, bredde 63, bæreevne 160 kg og veide 20,5 kg. Pakkmål må vel ha vært omtrendt som en Ally kano.

De må ha laget dem ganske lenge, for jeg har katalog fra -98 med den og den var med i noen episoder av 71 gr Nord. Hvorfor de sluttet med dem vet jeg ikke, men kan jo hende du finner en brukt modell om du finner den interessant.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Noen som har nye erfaring med sammenleggbare/oppblåsbare kayaker.

Bruksområde: kveldstur på fjorden med kamerater (ikke for lang tid på oppsett), bruk fra seilebåt (ikke for stort volum), bære fra vann til vann på overnattingsturer (ikke for høy vekt), og selvfølgelig bør den være rask... Javel, kompromisser må til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med at du bør sjekke ut amfibi, har selv oppblåsbar sevylor rio og den er rå på tur, er det snakk om bæring og ferskvann så er den helt rå, se egen tråd om oppblåsbar, padles med kajakkåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg brukt en Sevylor Colorado i to sesonger nå og er meget fornøyd med den. Det er "storebroren" til Sevylor Rio, litt større og dermed litt mere komfort. Den kan ta to personer men det blir trangt, i praksis så tar den en person med masse oppakning. Padles helst med padleåre. Vekta er marginalt høyere enn en Rio, og den bæres greit av en person ved å bruke hode/skuldre som støtte. Kan fint bæres (oppblåst) i tillegg til en sekk, men har man veldig tung sekk og eventuelt litt i tillegg så blir det fort to turer frem og tilbake. Uoppblåst så er den stor og litt uhåndterlig og den virker faktisk lettere å bære i oppblåst tilstand (selv om den selvsagt veier det samme).

Disse kanoene er vanvittig stabile, og kan brukes i meget grunne elver og sklir over det meste av stryk så det er en fryd. Tåler utrolig mye, jeg har vært borti/nedi en god del stein uten at den tykke PVC bunnen har fått så mye som ei ripe. Men det går ikke veldig fort, og spesielt i motvind er det tungt å padle på litt større innsjøer. Motstrøms i elv er heller ikke helt greit, men medstrøms går det jo som en lek.

Jeg har selv blant annet vært ute i veldig høy sjø på Femund med denne, og den håndterte det faktisk veldig bra. Med en Ally eller hvilken som helst annen kano ville jeg nok hatt betydelige problemer i samme vær.

Så som det meste annet så har denne typen kano både fordeler og ulemper - og man må velge det som passer best i forhold til bruksområde. Selv har jeg både denne og en Ally, og velger helst Ally'en når det er lite bæring samt elver som ikke er for grunne. Er mye på tur alene og da blir fort Ally'en for tung å bære over litt lange strekk.

Så, nå ønsker jeg meg en Denali Llama packraft i tillegg. Vi får se når isen begynner å gå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har både Ally og Denali Llama packraft. Jeg ønsker altså en kajakk med litt mer fart. Packraften er ikke akkurat rask. Er redd Sevylor Rio/Colerado ol. ikke er spesielt mye raskere.

Har mer tro på foldekajakk framfor oppblåsbar av den grunn.

Ps: Bølger på Rogen chjohans. Jeg og Martin M (og bikkja hans) har padlet Ally på Rogen i over en meter høye bølger. Det gikk fint. Måtte til lands tilslutt pga motvind. Ingen fremdrift!

Pakboat XT-15 ser interessant ut. Noen med erfaring med den eller lignende båter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Etter å ha brukt et betydelig antall timer på å finne en sammenleggbar kajakk endte jeg opp med en Folbot Yukon i fjor sommer. Har brukt den på flere korte og lange turer i Arendal, Sandefjord, Femund og Lierne.

Det jeg liker med denne kajakken er at den er allsidig og stabil. Fordelen med en sammenleggbar kajakk er at du lett kan ta den med deg i bilen og at den blir med på turer hvor du ellers kanskje ikke ville tatt med en "hardkajakk". Det er også en perfekt alternativ når du bor i leilighet med begrenset oppbevaringsmulighet til en vanlig kajakk.

Grunnen til at jeg valgte Folbot Yukon, var at jeg vurderte den som det beste kompromisset mellom pris og kvalitet. Folbot Yukon likner kanskje mest på Kleppers modeller, men til halve prisen. Den er også en del lettere enn Klepper, som har ramme av tre. Skulle jeg gått opp i kvalitet og pris ville jeg valgt en modell fra Feathercraft. På meg virker det imidlertid som om du må bruke lengre tid til å sette sammen en Feathercraft enn en Folbot.

Alle Folbots modeller er laget for hånd, og du får inntrykk av at de holder høy kvalitet. Yukon er ikke den raskeste, men den er stabil og tar mye last. Jeg padler mye alene og bruker kajakken til fiske, derfor valgte jeg den Yukon foramfor feks. den raskere Cooperen fra Folbot. Den store åpne cockpiten til Yukon gir god mulighet til å ordne med fiskeutstyr, fotoutstyr osv.

Ulempen med Yukon er at den ikke er like rask som en hardkajakk. Jeg vil anta at den likevel er raskere enn oppblåsbare kajakker, uten at jeg har sammenlignet. I store bølger vil den også virke litt "humpete" siden en sammenleggbar kajakk flyter over bølgene heller enn å gå gjennom.

Kan uten problem anbefale Yukon hvis du vil ha en allsidig og stabil sammanleggbar kajakk. Bestill den rett fra Folbot i USA. De har svært god kundeservice og leverer raskt.

Sjekk kajakken her

http://www.folbot.com/kayaks/yukon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vel ca 20 min på oppsett uten å stresse.

Da jeg vurderte hvilken kajakk jeg skulle kjøpe var jeg veldig opptatt av kort tid på oppsett. I ettertid ser jeg at dette ikke er så viktig for meg likevel. Synes egentlig det er litt av moroa å sette sammen kajakken og se hvordan delene passer sammen :-) .

Med litt trening kan du sikker presse oppsett ned i 10-15 min uten stress.

Her er en fyr som setter sammen en Klepper Aerius på 4 min. Tror absolutt det burde være mulig å gjøre det sammen med Folbot Yukon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen Tors ;)

Jeg har bestilt en Advanced Elements AirFusion. Skal bruke den bl.a. etter jobb til treningsturer. Da betyr oppsettiden litt. Har dårlig erfaring med å stresse med Allyoppsett.

Lav vekt på 14,5kg passer meg også. Så får du heller padle forbi meg med Foldboten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.