Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaukasus sommeren 2011


Anbefalte innlegg

Hei,

vi er en gjeng som planlegger å dra til Kaukasus neste sommer for å bestige Elbrus og Kazbek.

Vi har vært i kontakt med Pilgrim Tours og tror vi kommer til å benytte oss av deres Lite package.

Problemet er at de ikke tilbyr noe lignende for Kazbek. Vi vet ikke helt hvordan vi skal komme

oss fra foten av Elbrus til foten av Kazbek, eller evt. motsatt.

Ser for meg at vi må krysse grensen mellom Russland og Georgia, noe som jeg antar

ikke er det letteste man kan gjøre. Noen som har efaring med det?

Ellers lurer vi på hvordan det er å bestige to 5000-metere rett etter hverandre.

Er det sånn at man kan gå fortere opp det andre fjellet da man allerede er

godt akklimatisert?

Alle tips, trix og råd fra folk som har vært i området mottas med stor glede.

Kan forøvrig nevne at alle deltagerne har vært på Kilimanjaro og enkelte på

noen andre fjell i tillegg.

-dådfen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg kan bare si noe om spørsmålet ditt relatert

til akklimatisering. Ja, du kan gå så raskt opp

på nummer 2 som du "klarer". Det bør ikke gå alt for

lang tid i "lavlandet", men 3-4 dager er antagelig

ikke noe problem.

Jeg har to eksempler på dette.

Var på Elbrus 5. august, deretter ned i dalen og rett opp til

toppen av Elbrus igjen den 8. august.

Litt mer relevant:

Toppen av Ararat 9. august deretter reise via Tehran og til topps

på Damavand den 14. august. (omtrent samme høyde som Elbrus).

Høyde hever dag var da ca: 9/8 5137 -> 1500

10/8 1500 -> 1200

11/8 1200 -> 1200

12/8 1200 -> 3040

13/8 3040 -> 4230

14/8 4230 -> 5610

Oppstigningen til Damavand slik du ser den her, er antagelig i raskeste laget

for de fleste, dersom man ikke hadde vært høyt like i forveien (på Ararat)

Hilsen Petter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp.

Et lite tips: Ikke ta akklimatiseringen på Elbrus, men bruk heller tiden i en av de nydelige nabodalene. Vi gikk ut fra Schelda Mountain Camp og akklimatiserte på fjellene Kormichi og Anderchi(usikker på staving). Dødsfint. Når vi så dro til Elbrus sov vi bare noen timer før vi ruslet mot toppen. Tok Ararat så mye som tre uker seinere, men var fortsatt akklimatisert nok til å gjøre det uten problemer på tre dager. Kunne sikkert gått på to.

Vurderte også pilgrim tours. De er billige, men hadde dengang(2006) et litt frynsete rykte(guider som hadde forlatt kunder i dårlig vær). Hvis man er godt fjellvant er det imidlertid ikke noen krise å ikke ha guide. Har du en GPS og vet hvordan du skal bruke den bør du komme deg ned selv i snøstorm:)

Vi brukte et lite enmannsforetak som heter alexclimb. Du kan jo høre med han også. En litt harry russer, men han ordna en kjempefin tur for oss. www.alexclimb.com. Hils fra meg hvis du skal høre med han, så blir han happy.

Har du lyst til å lese om bestigningene kan du sjekke www.t3m.info eller bestille boka på www.utforlaget.no

SuperSindre Sørhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg tviler på at dere bør satse på reise over Kaukasusfjellene fra Kazbek til Elbrus. Det er ikke spesielt god sikkerhet på den russiske siden.

Kazbek kan 'gjøres' uten bruk av guider og support. Det er vel 3 år siden jeg var der, men jeg tviler på at det er mer styr nå enn da. Det er en fordel om noen av dere snakker russisk, eller til nød tysk. Et realistisk progresjon vil være å kjøre tidlig fra Tbilisi og ta første natt i telt et sted ovenfor kirken. Andre eller tredje natt overnatter man i eller ved den gamle værstasjonen. Så ta man noen dagsturer før toppstøtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenker noe ala dette opplegget:

http://www.geographicbureau.com/trips/caucasus/georgia/mt_kazbek_and_mt_elbrus.jdx

Altså fly til Tbilisi og så ordne transport til/fra foten av Kazbek.

Deretter fly fra Tbilisi til Min.Vody og ordne transport til/fra foten av Elbrus.

Og så fly hjem fra Min.Vody via f.eks Moskva.

Noen som har efaringer med dette byrået eller andre byråer i området

som kan bistå med å ordne nødvendige papirer og transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker noe ala dette opplegget:

http://www.geographicbureau.com/trips/caucasus/georgia/mt_kazbek_and_mt_elbrus.jdx

Altså fly til Tbilisi og så ordne transport til/fra foten av Kazbek.

Deretter fly fra Tbilisi til Min.Vody og ordne transport til/fra foten av Elbrus.

Og så fly hjem fra Min.Vody via f.eks Moskva.

Noen som har efaringer med dette byrået eller andre byråer i området

som kan bistå med å ordne nødvendige papirer og transport?

Jeg skjønte ikke hvordan de flyr folk direkte fra Tbilisi til Min.Vody. Jeg tviler på at det er noe direktefly, men at man må "fly home" først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.

Ekspedisjonsarrangøren Hvitserk avlyser alle sommerens turer til Elbrus på grunn av sikkerhetssituasjonen i den delen av Kaukasus.

Vi skulle hatt med fire grupper til Elbrus i år. Gjestene som skulle til Elbrus i sommer, har fått tilbud om å få tilbake alle pengene eller bli med på alternativ tur til Kazbek. Les mer om den turen her:

http://www.hvitserk.no/artikler/2011/april/nyhet_mt.kazbek

Mvh

Trygve, Hvitserk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist! Militær aktivitet da vi var der, var jo et synlig signal om at det var et konfliktområde. La oss håpe at russiske myndigheters signal om økt satsing på turisme kan bedre velstanden og demme opp for slike tilstander i framtida. Kaukasus er et fantastisk naturområde og innbyggerne der er i hovedsak veldig hyggelige og imøtekommende.

I en slik region skulle engelskundervisning vært prioritert. Lokalbefolkningen er med rette svært stolte av hjemstedet sitt, men språket er oftest en hindring mellom dem og utenlandske turister. Når man reiste gjennom Baksandalen var det også tydelig at svært mange av arbeidsplassene der var relatert til turisme/tilreisende. Russiske myndigheter bør gjøre denne regionen til et trygt sted. Elbrus og omland kan med litt innsats bli ett av verdens beste skisteder og fjelleldoradoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist! Militær aktivitet da vi var der, var jo et synlig signal om at det var et konfliktområde. La oss håpe at russiske myndigheters signal om økt satsing på turisme kan bedre velstanden og demme opp for slike tilstander i framtida.Russiske myndigheter bør gjøre denne regionen til et trygt sted. Elbrus og omland kan med litt innsats bli ett av verdens beste skisteder og fjelleldoradoer.

Det er lite sannsynlig at det kan bli varig fred i Kaukasus. Området befinner seg på grensen mellom kristendom og islam, er etnisk svært sammensatt og folkene som bor i området er krigerfolk. Kaukasus er likt Balkan, bare mye mere sammensatt.

I fredstid vil man treffe mennesker som er hyggelige og gjestfrie imot besøkende. Men man skal ikke la seg forføre av all gjestfriheten, fordi dette harde kulturer som for å overleve alltid har måttet snu kappen med vinden alt ettersom hvilke utenforstående stormakter og innbyrdes grupperinger som styrer.

Er det uklare politiske maktforhold, kan mannen som inviterer deg på te den ene dagen kidnappe deg og kreve løsepenger den andre.

For eksempel så kan det være greit å minne om at i islam så er man pliktig til å være særdeles åpen og gjestfri den første dagen en utenforstående gjest kommer på besøk. Og man er pålagt å servere den beste maten man har. De to påfølgende dagene skal en muslim vise vanlig gjesfrihet og først etter dette har han lov til å begynne å stille spørsmål. De vestlige journalistene Libya fortalte om iveldig møtekommende mennesker de tre første dagene, men etter at en uke var gått hadde de begynt å bli rundstjålet og dårlig behandlet.

Mitt poeng er for å overleve i en så tøff region som Kaukasus, så har folkene der måttet utvikle en hviss form for oppurtunisme og ha evnen til å både være smilende og imøtekommende, kunne lyve og villede, og bruke vold for å forsvare seg eller hevne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar.

Det ser ut til at vi gjør en helomvending og heller satser på Kazbek.

Tanken var jo først å ta både Elbrus og Kazbek, men det ble etter hvert til kun Elbrus

og nå ser det altså ut til at vi ender opp med Kazbek.

Finnes det noen tilsvarende guide-byrå for området ala Pilgrim-Tours?

Ikke noe negativt om norske turoperatører, men det blir litt i dyreste laget

for studenter og i tillegg er litt å morroen å fikse ting selv.

Jeg er litt bekymret mtp at gruppen har begrenset med breerfaring og bruk

av tau, stegjern og isøks til sikring. Har alt av utstyr, men har altså ikke brukt det.

Er det greieste å fly fra Moskva til Tbilisi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greieste å fly fra Moskva til Tbilisi?

Tre ting avgjør dette.

1) Pris vs komfort. Ikke alle er like begeistret for Aeroflot.

2) Om man vil akseptere tilleggsrisikoen ved at flyreisen går via et naboland som har for vane å enten går til krig med eller påføre Georgierne ulike restriksjoner. Sjansen for at det kan oppstå problemer med flyereisen er mye større når man reiser via Moskva.

3) Når flyet ankommer. Ettersom SUS-landene (småstatene i det tidligere Sovjetunionen) tilhører Europas bakgård, pleier de vestlige flyselskapene å behandle dem deretter. De gidder ikke å sette opp fly som ankommer disse landene på et noenlunde fornuftig tidspunkt på dagen. Alle ankommer sånn i 2-4 tiden om morgenen. Det vil si at de sender fly til disse landene kun når flyene ellers hadde stått på bakken ett eller anet sted i Vest-Europa. Så returneres flyene til Vest-Europeiske flyplasser akkurat tidsnok til å kunne brukes på dagsruter innad i Europa. Resultatet er at man får nesten ikke noe søvn og man begynner ferien med å gå rundt som en zombie i Tbilisi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen tilsvarende guide-byrå for området ala Pilgrim-Tours?

Ikke noe negativt om norske turoperatører, men det blir litt i dyreste laget

for studenter og i tillegg er litt å morroen å fikse ting selv.

Pilgrim Tours er et lokalt russisk selskap.

Da vi var på Elbrus i fjor syntes det som om de var enerådende i Baksandalen men du finner kanskje noen andre selskaper vha din venn Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmolejo: Hovedgrunnen til at vi vil fly fra Moskva til Tbilisi er at vi allerede har bestilt billetter tur-retur Moskva,

og disse får vi nok ikke refundert. Kanskje ikke optimalt, men på litt stramt budsjett så funker det vel.

SturlaS: Har kontakt med et byrå nede i Georgia, men vil gjerne har tips/innspill fra andre som har vært i området.

Greit å få høre andres erfaring. Google var ikke så voldsomt vennlig.

Noen som hvilket guideselskap Hvitserk bruker om noe i det hele tatt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

Er akkurat kommet hjem etter en flott tur på Elbrus østtopp. Pga at sørsiden er stengt, så valgte vi å bestige fjellet fra nord. Pilgrim fikset transport til nordsiden. Veldig lite folk, og flott natur. Ikke den beste bilveien fram til Base camp. Vi traff noen svensker og dansker, men ingen norske folk. Vi gikk i taulag fra Camp 1 (3700 moh) til Lenz Rock (4600 moh). Tauet la vi igjen ved Lenz rock.

Jeg var på Kazbek for ca. 10-11 år siden. Vi var da de eneste som overnatta på metrostasjonen, og møtte ingen andre på de dagene vi var i fjellet. En veldig flott tur det også. Vi hadde med oss guide fra Tiblisi (organiserte alt på sparket da vi var på ferie i Tiblisi). Blå isen opp til metrostasjonen kryssa vi uten bruk av stegjern og tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

er naa i Tbilisi etter en fantastisk tur opp til Mt.Kazbek. Vi brukte ingen guide, men hang oss paa en gruppe med guide paa toppdagen.

Det var et vanvittig vaer under toppstotet med lyn og torden, haggel, og ekstremt daarlig sikt. Hadde vi ikke hatt gruppen foran oss

med guide hadde vi aldri i verden kommet oss til toppen. Vi betalte selvsagt guiden litt naar vi kom ned igjen.

Fjellet var hakket mer teknisk enn jeg hadde forestilt meg og det var ganske saa bratt de siste 400 hoydemeterne.

Var blant annet klatring i rundt 60 graders helning med isoks og stegjern.

Les mer paa www.nhhse.no under ekspedisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Makabert spørsmål: Blir lik liggende igjen på Elbrus?

Har aldri hørt om det før men en "bekjent av en bekjent" påstår at han så flere lik på vei opp Elbrus. Er dette reellt eller er det en fjær som er blitt til fem høns etter en øl for mye? Jeg har mine tvil men ville ikke gå inn i en diskusjon om forholdene på et fjell jeg bare har lest om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbrus er ikke høyere og vanskeligere terrengmessig enn at omkomne kan bringes ned relativt greit. Jeg så hvertfall ingen døde personer på normalruta. Men det forsvinner jo mennesker på Elbrus stadig vekk. Så det er jo ingen umulighet at forulykkede personer kan dukke opp igjen ved foten av brefall og tine fram fra snøen igjen. Men at man vasser i lik er nok en overdrivelse. Det ble aldri snakket om det da jeg var der nede, men jeg regner med at folk blir brakt ned igjen, enten når de forulykker eller når de senere blir funnet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.