Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med hilleberg Allak


rakafisk

Anbefalte innlegg

Nå har dette teltet vært en stund på markedet så hadde vært spennende om dere som er lykkelige eiere av det hadde kommet med erfaringer både på godt og vondt. Hva er teltets sterke side og eventuelt svake side?

Sikkert mange som går å sikler på dette teltet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt teltet et par sesonger (sommer/høst) og er svært godt fornøyd så langt. Gjorde mange vurderinger frem og tilbake før vi bestemte oss. Telt som Hilleberg kaitum, Helsoprt fjellheimen og Exped orion var også til vurdering.

Det som appellerer til oss er (i tillegg til svært god kvalitetsfølelse og lav vekt):

-Enkelt oppsett (korte stangkanaler hvor tre like lange stenger tres kryssende, og hvor resten av teltet klipses videre opp. Innerteltet er festet til ytterteltet og dermed er teltet satt opp på under fem minutter hvis man er to som gjør jobben)

-Inngang på hver side av liggeflaten. Dermed har begge i teltet "sin" side for utstyr og lett adgang til teltet. Også praktisk siden man stort sett har en inngang i le for vær og vind. Inngangene er dessuten store nok til at begge kan sitte i åpningen.

-Brukbar takhøyde gjør at man kan sitte oppreist når man oppholder seg i teltet. Kjedelig å ligge i timesvis hvis man blir værfast.

-Krever lite areal. Enkelte steder er det vanskelig å finne stor teltplass, og telt som kaitum 3GT som vi vurderte krever god plass.

Under bruk har vi erfart at luftemulighetene er gode (og kan tilpasses bra i forhold til behovet), lett å få god "trim" på duken som hindrer blaff (mange og godt plasserte barduner) og nok plass (men ikke mer) til det bruket vi har hatt så langt.

Eneste negative opplevelse som hovedsakelig skyldes naiv tro på godværet, var i sommer da det blåste kraftig opp utpå natten og teltduken ble klemt mot hodene til oss som lå og sov. Liggelengden er ikke mye mer enn den må være, og kombinert med litt slapp teltduk fikk vi en litt hustrig oppgave med å gå ut i regn og vind for å gjøre jobben som vi burde gjort da teltet ble satt opp.

Kan vel også antyde at prisen oppleves litt stiv, men vi så på kjøpet som en investering som vi ville ha glede av i mange år fremover. Det vi ikke forutså var at vi to år senere plutselig var tre, og trenger et større plass til fremtidige turer. :) Kanskje kaitum 3GT eller nallo 3GT blir det vi må se på fremover.. :lol:

post-2561-13347473181_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Helt uten kunnskap og erfaring med dette teltet fra Hilleberg, så har jeg bare et spørsmål, kanskje dumt, men får ikke teltet "løft" i sterk vind? tenker da på måten luftinga er konstruert, det at vinden kommer til under toppduken på hele vindsiden? Blir det ellers nå ekstra blafring i "topphatten" i sterk vind?

Jeg begynner å bli mer og mer interesset i Hilleberg telt, og etter å ha testet Keron, så må jeg si at det ikke er mye på markedet som kommer opp mot kvaliteten. Nytt vintertelt skal kjøpes, og Allak er helt opp i toppen av lista!

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir noe løft. Slipper jo like lett ut på lesia lufta som den slipper inn på vindsia.

Og uten at jeg har erfaringer med teltet enda, så ser jo den topphatten veldig veldig stram ut så kan ikke se for meg den blafrer heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke følt at dette har vært noe problem på mitt Allak telt. Topphatten ligger såpass stramt over stengene at vinden ikke får særlig tak i den.

Var på telttur i forholdsvis sterk vind for bare ett par uker siden, og den eneste plagsomme blafringen jeg hørte kom fra Ringstind teltet som var slått opp noen meter unna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Saivo med samme toppsystem som Allak. Gir fantastisk lufting (huske at en på forumet her sa han stekte fisk inne!). Har ikke hatt noen problemer med løft, selv i liten storm. Kan blafre hvis en ikke strammer toppen i sterk vind, men den blafrer ikke hvis den er strammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Allak selv, og har vært ute i god vind langs kysten i vinter. Stabilitetsmessig er det nok likegyldig hvilken vei teltet står. Men rent praktisk er det best at man sette teltet med 'ryggen' mot vinden. Med ryggen mener jeg den enden som er breiest når begge ingangene er oppe. Dersom det står med den smaleste enden mot vinden når man åpner glidelåsen, vil vinden få litt mer tak, og gjør det litt mer ukoselig. Men slik er det jo med alle telt.

Topphatten som var nevnt her er helt uproblematisk i vind. Selv med vind og regn er det helt uproblematisk.

Teltet er utrolig stabilt og lett å sette opp. Fantastisk lufting, og gode glidelåser er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var litt det jeg så for meg ja.

men, ulempen med å sette den siden mot vinden er jo at det er den siden som det er tiltenkt at man skal ligge med hodet, og da kan man jo om det er mye vind få duken blafrende mot hodet?

Burde egentli vært et ekstra pluggfeste på midten av hodeenden der dersom man skal sette det opp den veien.

Ser for meg at det kanskje er brukbart med vinden inn fra en av sidene også.

Da vil det ikke være like trivelig å bruke begge fortelene dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er strålendes fornøyd med mitt. Har brukt det like mye om sommeren som vinteren.

"Topphatten" er ikke en sak og den har jeg aldri vært plaget med selv i mye vind.

Luftemulighetene er mange og har måtte prøve ut litt forskjellige måter alt etter forholdene. Om vinteren har jeg i alle fall hatt stor glede av luftemulighetene vs et annet telt jeg har brukt tidligere.

Forteltet er litt lite etter min smak spesielt om vinteren. (har da gravet en "kuldegrop" for å stable kokeutstyr osv på en litt mer effektiv måte)

Det kan også være litt vanskelig å fyre opp primusen om det er mye vind sammenliknet med andre som har større fortelt. Men man kan raskt "slå" ned deler av innerteltet f.eks når man skal få fyr på primusen om det skulle være behov for litt ekstra plass.

et lite tips som ikke er revolusjonerende er å løsne stroppene i åpningen som går på tvers når man pakker det sammen for da ungår man at det blir for mye spenn i stengene når man skal slå det opp igjen. (greit å tenke på om vinteren for da ønsker man ikke å dille men å få opp teltet fort)

To åpninger er også et bonus noe jeg ikke hadde på tidligere telt.

"rennen" på teltet er også greit slik at man slipper kondens/regn i nakken når man skal inn/ut. Det renner fremdeles bort til nærmeste stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg og på denne tråden. Har brukt som mange andre, for mye tid på å finne meg et nytt telt. Har fra før et stort Helsport 3 manns camp telt, men ser nå etter et lett 2 mannstelt.

Står igjen med to valg, Hillesport Nallo 2 eller Allak. Liker Allak best, men er litt usikker på vekten på 3kg, det er sikkert 1.5kg under det jeg nå har, men Nallo sine rett over 2kg lokker. 3kg har jo en del å si når ting skal slepes med over fjellet. Ventilering er og et teama for oss, ikke bare for vinterbruk/kondens men og sommerbruk da vi kan finne på å dra veldig langt sør på tur :)

Råd mottas med takk, da jeg ikke har vært på på tur med noen av teltene, eller har mulighet til å sjekke de ut i butikk. Bruken blir hovedsaklig 3 sesong, med lettere og sporadiske vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje ikke rett post til å diskutere andre telt enn Allak?

Allak har iallefall sin styrke i

- at det er selvstående

- er veldig idiotsikkert å sette opp alene, enten det er mørkt, blåser eller regner.

- har to fortelt som gjør det lettere for to personer å ha hvert sitt system, eller evt å ha et fortelt til utstyr og et til matlaging og ut/inngang

- vindretning betyr ikke så mye?

- tåler mer snøvekt

- god ventilasjon på vinteren med luftingen i toppen

- god ventilasjon på sommeren, kan åpne begge sidedørene og få gjennomtrekk

- flott utsikt (også opp på stjernehimmelen om man tar av topphatten :) )

ulemper er vel uten tvil vekta

og kanskje noen smådetaljer.

Hadde Allaken kunne veid ned mot 2kg tror jeg det ville vært enda flere sånne å se rundt omkring :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kansje ikke helt korrekt sted å diskutere andre telt, men på en annen side er dette en tråden for personer (som meg) som lurer på erfaringene med Allak, da vi står med pengene i handa. Tenkte så at f.eks vektratio vs en tunellversjon fra samme levenrandør, som ellers er sammensatt av mye av samme materiale burder være gyldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaitum 2 var nærmeste sammenlignbare telt når jeg skulle kjøpe mitt Allak...

(Nallo syns jeg var uaktuelt fordi det virker til å ha for kort liggelengde pga skrå duk i fotenden, samt minus med et fortelt og mangelfull ventilasjon på vinterstid)

Når man sammenligner Kaitum 2 og Allak så ble vektforskjellen så liten at det at Allak er selvstående (og andre pluss nevnt i min forrige post) veide opp for vektøkningen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilering er og et teama for oss, ikke bare for vinterbruk/kondens men og sommerbruk da vi kan finne på å dra veldig langt sør på tur :-)

Med tanke på å få varm luft ut, er det stor fordel med inngang i begge ender. Då går det ann å få full gjennomtrekk. Telt med bare ein inngang kan aldri bli like luftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliegfix har karbon stenger til Allak...

Disse skal være like sterke som orginalstengene og veier 445gram mot 622 orginalt.

167 gram spart der.

Så har jeg også veid at bardunene er 13.7g stk... (164 gram totalt).

Om man bytter til "mini line-loks" (0.5gram stk) og 1.5mm dyneema cord (1.3g/meter) kan man få de 12 bardunene ned på ca 45gram, antatt 2.5m lange per stk.

Det er også 119gram spart.

pluggene kan man også kutte ned på og spare ca 100gram. Praktisk å ha med 4 eller 6 plugger, øvrig kan man bruke stein, pinner, etc

Pakkposen til stengene 30gram spart.

Med disse modifikasjonene er man nede på en pakket vekt på rett under 2.7kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jamez: En stor takk til @jamez for detaljerte tilbakemeldinger og en interesant slankekur :) Helt klart om man Kaitum 2 er den man bør sammenligne med, kan man like greit velge en Allak, Kaitum 2 er veldig lik den 3-mann jeg i dag har. Ang. størrelse på innertelt er såklart viktig, jeg er 1.85m så ikke alt for lang men såklart bør høyden i teltet være såpass at man kan sitte på en fornuftig måte og ikke har duk i ansiktet når det blåser.

Med tanke på å få varm luft ut, er det stor fordel med inngang i begge ender. Då går det ann å få full gjennomtrekk. Telt med bare ein inngang kan aldri bli like luftige.

Et veldig godt poeng @afe, absolutt nyttig informasjon å ta med seg. Ser at Allak har en mesh/netting innertelt som kan kjøpes for ørkencamping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående toppduken, så var jeg forleden dag på overnatting med mitt Allak, og merket da at vinden fikk noe tak i toppduken.

Toppduken var helt strammet og de fleste barduner var strammet opp på teltet. Jeg hadde ene langsiden mot vinden, altså ene fortelt-siden.

Det er mulig at terrenget gjorde slik at vinden kom i oppdrift rett før teltet, ikke vet jeg. Var forøvrig ikke noe problem men ble noe blafring i teltet.

Bildet viser toppduken som løftes av vinden.

Ellers et fantastisk telt med mange fine løsninger. Tar man av toppduken og åpner opp luftingene i taket kan man jo faktisk ligge å se på stjernene! :)

post-4252-133474752709_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bumper borti denne tråden her, da jeg sterkt vurderer Allak. Det eneste jeg lurer på, er om det er myggnetting i luftelukene i toppen. Jeg tenker at det må være helt fantastisk en varm sommermorgen å ta av topplokket og kikke ut, uten å få myggen inn. Noen som kan hjelpe meg på dette punktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Bumper borti denne tråden her, da jeg sterkt vurderer Allak. Det eneste jeg lurer på, er om det er myggnetting i luftelukene i toppen. Jeg tenker at det må være helt fantastisk en varm sommermorgen å ta av topplokket og kikke ut, uten å få myggen inn. Noen som kan hjelpe meg på dette punktet?

Inte myggnät, se 5,17 in i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.