Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Trollveggen vs Arcteryx Alpha/ Theta


sinje

Anbefalte innlegg

hei. jeg er på utkikk etter en ny gtx jakke og er veldig usikker på hva jeg skal velge. jeg har sett spesielt på tre jakker men sliter veldig med å velge.

jeg kommer til å bruke jakken hele året både på fjellet og litt i skogen(trenger allrounder som fungerer til det meste). hvilken jakke burde jeg velge til dette bruke egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hvilken jakke burde jeg velge til dette bruke egentlig?

Vanskelig å si hvliken du burde velge, men jeg kan jo si at jeg er meget fornøyd med min Theta AR. Den er brukt ganske mye etter hvert og ser fortsatt ut som ny. Den har blitt vasket og strøket noen ganger nå og alle glidelåser, sømmer og tapinger er helt intakte fortsatt. Hektet fast jakken i et metallgjerde en gang og var overbevist om at jeg hadde revet hull, men da jeg så nærmere etter så var den like hel, ikke en skramme, hehe.

Jeg har den forrige utgaven med den lille lommen på brystet. Den er flyttet til overarmen på den nye varianten. Liker snittet godt på den selv, og anbefaler den gjerne som en slags "altmuligjakke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna bruker et håpløst ytterstoff som føles og virker svært kjipt. Dette er i vertfall tilfellet med min lofoten jakke. Har lagt merke til at Arc' bruker et mye "glattere" stoff. Til slutt vil jeg si prøv! Passformen til norrøna er ikke veldig bra. (etter min erfaring)

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har theta AR og nye trollveggen-jakka. Må si at trollveggen virker veldig bra. Har ikke fått prøvd den skikkelig enda.HAr vært veldig fornøyd med thetan også, men arcteryx har helt håpløse snitt. Jeg er nesten 190 og bruker str. small!arcteryx later til å lage jakker for folk som er like brede som høye. Men for all del, kvaliteten til arcteryx er upåklagelig!det beste jeg har opplevd!Blir spennende å se om trollveggen kan hamle opp med det;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har hatt Theta AR i en god del år og er godt fornøyd.

Liker kraveløsningen og er veldig god slitestyrke på min utgave (har XCR-utgaven).

Hetten dekker litt dårlig deler av ansiktet, på riktig kalde og våte dager på tur kan det være lurt å ha en neoprenmaske.

Skal man ha en meget god allround-jakke så har jeg få betenkligheter med å anbefale denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har theta AR og nye trollveggen-jakka. Må si at trollveggen virker veldig bra. Har ikke fått prøvd den skikkelig enda.HAr vært veldig fornøyd med thetan også, men arcteryx har helt håpløse snitt. Jeg er nesten 190 og bruker str. small!arcteryx later til å lage jakker for folk som er like brede som høye. Men for all del, kvaliteten til arcteryx er upåklagelig!det beste jeg har opplevd!Blir spennende å se om trollveggen kan hamle opp med det;) Lykke til!

Jeg har Theta AR og er veldig fornøyd med den. Liker snittet også, er 192cm og bruker XL. Den har plass til en fleecejakke under, så den er ikke helt slimfit. Jeg har mer problemer med snittet til Norrøna, har f.eks en jakke i XXL som strammer over brystkassa. Synes Norrøna er veldig lite konsekvente når det gjelder størrelser fra modell til modell, f.eks er Recon i XL veldig romslig til meg. Arcteryx er mye mer konsekvente, der er XL akkurat passe i alle modeller jeg har prøvd, og jeg kan dermed kjøpe uprøvd på nettet. Kjøpte Theta AR i fargen Oregano for bruk på jakt og turer i høyfjellet, en flott farge som nå er utgått. Hette- og krageløsningen er bra, men jeg har enda mer sansen for slik den er i nye SV. Nye AR er også blitt lettere enn den gamle. Skulle jeg kjøpt en ny kraftig GTX jakke i dag, hadde det uten tvil blitt Theta SV. Norrøna er også bra, men de mangler litt på slitestyrke, detaljer og finish i forhold til Arcteryx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Arceteryx Alpha SV og er strålende fornøyd. Jeg prøver konsekvent å kjøpe norske produkter, men butikkbetjeningen overbeviste meg om å gå for Arceteryxen fremfor Norrøna i dette tilfellet. Hvis jeg ikke husker helt galt så var argumentasjonen at selv om begge to bruker Pro-shell, så produserer Norrøna til de laveste kravene for å kunne bruke dette merkenavnet. Arceteryx derimot gikk noen steg videre. Jeg husker dessverre ikke alle detalaljene, men det var noe slik som at Arceteryx hadde det dobbelte av sømmene/sveisingene osv osv. Hvorvidt det er hold i det er jeg neimen ikke sikker på, men butikkbetjeningen har ikke for vane å å kun prakke på meg arceteryx når jeg tar turen innom, har flere andre Norrøna produkter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Alpha SV og kan absolutt ikke klage på kvaliteten. Har brukt den både på tur og i byen i ca 3 år og den ser fremdeles ny ut. Snittet på Alpha SV mener jeg er noe videre enn på de andre modellene til Arcteryx. Jeg har plass til en kraftig fleecejakke under min. Det jeg ikke liker på jakken er lommene som er utformet slik at det umulig å putte inn kalde fingre for å varme dem litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AR - All round

Flere av jakkene kommer i AR versjon, de vil passe bra.

Når det gjelder hvilken modell du bør gå for må du nesten vurdere selv, hetteløsninger, lommeløsninger.. Finn ut hva du liker.

skal nok få teste jakken i butikken så fort som mulig. denne forkortelsen var nyttig og få vite om, hva betyr egentlig de andre forkortelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV er Severe Weather (selv om det er V og ikke W). Disse SV jakkene (Theta, Alpha) er laget i 480N Gore-Tex Pro Shell 3L, mens AR er laget i en kombinasjon av 480N og 380NR GORE-TEX® Pro Shell 3L og , noe som gjør AR litt lettere og kanskje litt mindre slitesterk.

I tillegg har man SL og LT, som er lettere versjoner.

Det beste er om du ser på hjemmesiden til Arc, der kan du sammenligne materialer, vekt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

jeg kommer til å bruke jakken hele året både på fjellet og litt i skogen(trenger allrounder som fungerer til det meste). hvilken jakke burde jeg velge til dette bruke egentlig?

Spørs hvilke egenskaper du vektlegger mest. Om vinteren - i slapsevær og sterk vind er en kraftig jakke (kraftig stoff som ikke presses så lett mot kroppen og isolasjonen), som går lang ned over rompa (hvis du ikke bruker bib), som har mange lommer til votter, GPS mm og med en hette som kan snøres helt igjen rundt snøbrillene - best. Til det bruket har jeg en gammel Norrøna Trollveggen (som minner mer om dagens Svalbard). Under tregrensa om sommeren fungerer nesten alle GTX jakker greit. Største ulempen med de kraftige jakkene er ikke vekten, men at de tar stor plass.

Jeg synes de fleste Arcteryxjakker (og mange andre) er for korte. Hva med Alpha Long? http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1438&cid=309 Mangler som de fleste andre jakker for tiden lommer nederst (alle jakker blir lagd for klatrere). ME Kongur har fått gode kritikker, og er en tusenlapp billigere.http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=454&cid=309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg kjøpte Norrøna Trollveggen tidligere i høst og jeg kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd.

Det som vippet i trollveggens favør når jeg skulle velge (Dette er bare personlige betraktninger og ikke nødvendigvis harde fakta):

- Jeg fikk den på salg på sportsnett til 3999,-

- Når jeg prøvde og sammenlignet med Theta SV, så virket norrønajakken hakket lengre i ryggen.

- Borrelåsfestene på armene virker mer solid på norrønajakken.

- Lufteåpningene under armene føltes større på norrønajakken.

- Den generelle robustheten virket bedre på norrønajakken.

- Jeg synes fargen "Poppy red" med to nyanser av rødt + svarte og hvite detaljer (Norrønaemblemet på ryggen) ser kul ut.

- Strammer jeg den litt inn i livet, så føltes norrønajakken som den perfekte skalljakken til en lang hengslete kropp som meg.

Men for all del.. Thetaen er også en helt suveren jakke (Kanskje den beste hetten som finnes på markedet?) så du vil uansett ikke bomme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Theta og jeg synes hetta dekker for dårlig på sidene av ansiktet til vinterbruk, men den sitter godt og følger bevegelsene til hodet bra. Men jeg liker jakken godt, synes den passer best vår, sommer og høst.

Til vinterbruk foretrekker jeg jakker med stormklaff over glidelåsen og helst mulighet for å feste pelskant på hetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Trollveggen og Arcteryx Alpha/ Theta er topp jakker. Men er de praktiske til ditt bruk? Skal du henge i en fjellvegg i timesvis? Begge modeller fokuserer vel på at de er "klatrejakker".

Jeg har prøvd begge modeller mens syns spesielt Arcteryx har alfor små lommer. Hadde Trollveggen jakke før men sett i forhold til nyeste Trollveggen modellen syns jeg også Norrøna er blitt gnitne på lommene. Jeg forstår hensikten hvis du skal ha klatresele osv, men skal du eksempelvis gå i skogen eller til Galdhøpiggen/Dovre/Rondane tre fire ganger pr år og ellers bruke den når det regner i byen, ser jeg ikke hensikten med å bruke nærmere 5500 kroner med unntak av de sikkert har flotte farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Norrøna Trollveggen tidligere i høst og jeg kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd.

Det som vippet i trollveggens favør når jeg skulle velge (Dette er bare personlige betraktninger og ikke nødvendigvis harde fakta):

- Jeg fikk den på salg på sportsnett til 3999,-

- Når jeg prøvde og sammenlignet med Theta SV, så virket norrønajakken hakket lengre i ryggen.

- Borrelåsfestene på armene virker mer solid på norrønajakken.

- Lufteåpningene under armene føltes større på norrønajakken.

- Den generelle robustheten virket bedre på norrønajakken.

- Jeg synes fargen "Poppy red" med to nyanser av rødt + svarte og hvite detaljer (Norrønaemblemet på ryggen) ser kul ut.

- Strammer jeg den litt inn i livet, så føltes norrønajakken som den perfekte skalljakken til en lang hengslete kropp som meg.

Men for all del.. Thetaen er også en helt suveren jakke (Kanskje den beste hetten som finnes på markedet?) så du vil uansett ikke bomme..

Takk for nyttige innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Theta og jeg synes hetta dekker for dårlig på sidene av ansiktet til vinterbruk, men den sitter godt og følger bevegelsene til hodet bra. Men jeg liker jakken godt, synes den passer best vår, sommer og høst.

Til vinterbruk foretrekker jeg jakker med stormklaff over glidelåsen og helst mulighet for å feste pelskant på hetta.

Jeg har en eldre norrønajakke til vinterbruk.

Stormklaff syens forøvrig å være mangelvare i disse tider. Synd! Har hatt flere jakker hvor glidelåsen har gått til dundas. Gaffateip er greit der og da, men ikke i lengden... Har testet ut ME Kongur (mye nettopp pga stormklaff og gode lommer), men synes hetta var for dårlig til vinterbruk. Som du selv påpeker dekket også denne dårlig på sidene. Opplevde også at regnet kom sigende inn glidelåsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig der, ser ut for at det ikke er på moten med stormklaff lenger... Virker som om mange av turjakkene nå for tiden er laget for å ta seg godt ut i byen...

Ser de nyste modellene av Theta har kraftigere glidelås enn på den jeg har, min er vel et par år gammel nå. Regner med glidelåsen tåler mer på de nyeste modellene. Ellers så er jakka bra, den har et nokså romslig snitt i forhold til mange jakker nå til dags, så det er plass til ullgenseren under. Og kraven er veldig god!

De minusene til jakka er som nevnt at det ikke er stormklaff og hetta dekker for dårlig på sidene, men ellers så har hetta gode justeringsmuligheter.

Hvis du har egen jakke til vinterbruk, kan Theta være et godt valg for sommerhalvåret. Den er lett og pakker ikke stort i sekken.

Edit: Nyeste Trollveggenjakkene ser meget bra ut, synd de har gått bort fra stormklaff på den også :shock:

Det er nok Svalbard (jakka til Ousland) som har tatt over etter Trollveggen, til å være den kraftigste jakken Norrøna har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Nyeste Trollveggenjakkene ser meget bra ut, synd de har gått bort fra stormklaff på den også :roll:

Det er nok Svalbard (jakka til Ousland) som har tatt over etter Trollveggen, til å være den kraftigste jakken Norrøna har.

Enig. Skulle jeg hatt en ny vinterjakke ville det per nå blitt Svalbard Ousland edition. Den er nok litt voldsom for vår, sommer og høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Klättermusens Froste og Brede. Ekstremt slitesterke jakker med alt av viktige detaljer. Stor hette med vindstrut, unikt ventilasjonssystem (ryggen kan rulles opp bak sekken for å få optimal luftgjennomstrømning), inn- og utvendige stormklaffer. Ingen av jakkene er noen lettvektere, men jeg mener at det oppveies av alle de gjennomtenkte detaljene og at jakken er laget for å tåle ekstrem slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.