Gå til innhold
  • Bli medlem

Nanok vinterpose-spørsmål


tommygutt

Anbefalte innlegg

Annonse

Nanok lager mye bedre parkaser/jakker enn soveposer. Tro meg, jeg har begge deler... Jeg hadde holdt meg unna soveposene. Skal man ha billig sovepose med dun, kan man driste seg utpå med noe så utradisjonelt som Exped! Lest tester og snakket med flere erfarne fjellfolk med Exped - poser. Dette er svært billig, men holder høy kvalitet. Akkurat som med Exped-teltene, skal posene deres være 80% av det beste som finnes , men til halv pris. Dette hadde vært godt nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nanok lager mye bedre parkaser/jakker enn soveposer. Tro meg, jeg har begge deler... Jeg hadde holdt meg unna soveposene. Skal man ha billig sovepose med dun, kan man driste seg utpå med noe så utradisjonelt som Exped! Lest tester og snakket med flere erfarne fjellfolk med Exped - poser. Dette er svært billig, men holder høy kvalitet. Akkurat som med Exped-teltene, skal posene deres være 80% av det beste som finnes , men til halv pris. Dette hadde vært godt nok for meg.

er litt uenig med deg, jeg har selv både -30 og -10 dunpose fra nanok. -10 posen synes jeg lekker altfor mye dun, men -30 posen synes jeg fungerer bra.

skal du ha -10 ville jeg nok funnet en anen pose, men hvis du skal ha -30 posen, og du vil ha en billig pose ville jeg nok kjøpt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinje skriver noe interessant her. Han har to ulike poser fra Nanok, minus ti og minus tretti. Bare minus tretti holder mål.

Jeg har D:R:Y 860 -20. Den er en av de litt mer avanserte posene, men det er bare tull med den. Sømmene er svake, jeg har sydd nytt med symaskin flere ganger. Den lekker dun hele tiden og nakkelukkingen har en patent jeg aldri har forstått. Det eneste som er bra er at ytterstoffet holder vannet ute. Kombinasjonen masse dun ut, men ikke noe vann inn er en sann gåte for meg...!

Når jeg reklamerer, hører jeg at det bare skal være sånn... Det de påstår er "den beste dunkvalitet som er tilgjengelig" er visstnok så liten og lett at den smetter ut av sømmene ved trykkbelastning.

Alle sier det er mine egne sømmer som lekker dun, men jeg har ikke sydd i posen som har kontakt med fyllstoff i det hele tatt. Det er den hersens lukkemekanismen i nakke - hals som ryker hele tiden...

Folkens, skal dere ha Nanok sovepose, kjøp noe som er billig; Comfort Down -10 eller noe sånt. Da er det sikkert penger til overs dere kan kjøpe en annen pose for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har faktisk tre -10 nanok poser i huset og en -30 pose, jeg har også 2 venner som har -30 posen. synes det er rart at jeg ser ut som en påskekylling vær gang jeg står opp av -10. mens i -30 posene er det ikke noe problem, de har brukt samme stoffe bare i forskjellig farger. så skjønner egentlig ikke hvorfor det skal være forskjell på posene, kan det være at -30 har bedre sømmer? vill egentlig trodd at de skulle være helt like. begge vennene mine som har -30 har heller ikke hatt noe problem med posene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett litt på den Nanok-30 posen. Jeg er skeptisk til at den bare er fylt med 1050 gram dun. Det virker litt lite i forhold til andre soveposer som ligger i det samme oppgitte temperatursjiktet. For eksempel er Helsport Polheim fylt med 1400 gram dun. Den var nylig på tilbud på komplettfritid.no til godt under 4000 kr, men nå er det tydeligvis utsolgt.

Jeg er på utkikk etter en dunpose til dama mi for vinterbruk. Den skal ihvertfall være komfortabel i -20 grader, og det er det Helsport Polheim posen oppgis til å ha som nedre komfortgrense for damer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv -30 posen i dun.

Har ikke hat noe å klage på på den. Har en Helsport 3 sesong og en ajungilak sommer i tillegg.

Dukker opp et dun nå og da fra alle 3 men veldig lite.

Har bare brukt min ned til -18. Da hadde jeg kun ullboxer på. I tillegg en headover rundt hals og hode.

Men bruker som regel den posen så fort det blir noen minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var ute på tur i helga med min vanntette Nanok D.R.Y. 860. Nå får det jammen være nok! Åpningen for nakke-hals revnet igjen. Siden siste havari, har jeg levert posen inn på skikkelig systue. Der hadde de dyktige skreddere med kloke ideer hvordan de skulle få sømmene til å sitte. Var ute på tur sist helg. 25 blå hele veien. Kaldt! Snørte meg godt inn... Spjær! Når jeg nå sitter her med en ødelagt pose, ser jeg at det egentlig ikke er sømmene som det er noe galt med. Det er stoffet som synes å revne i vevingen. Synes som om Nanok har brukt et stoff som likner litt på en teltduk. Det kan forklare vannresistens. Rivestyrken duger ikke.

Nå vil jeg ha ny pose - noe skikkelig for slike turer med minus 25 inne i teltet utpå morraskvisten. Vet det blir dyrt, men jeg har ikke noe valg dersom jeg skal holde ambisjonen om å bruke fjellet hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte.meg -30 hos sportsnett til halv pris for noe uker siden. Har ikke brukt den ute enda. Det første jeg merket var at glidelåsen hadde en tendens å være vrang,men den blir nok bedre etter hvert. Skal teste den I marka om to uker,blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med at denne komprimeres dårlig? Greit nok det er jo en stor pose. Jeg prøvde å få den i sekken med orginal trekket,det var helt umulig fordi den komprimertes veldig dårlig. Hadde et helsport medium trekk liggende,det gikk men den tar fortsatt hele sekken så og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.