Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lage reinskinnpose


Ourdahl

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har begynt å lese bøker om og av Mikkjel Fønhus i det siste, fantastiske bøker! Fønhus brukte reinskinnpose når han var på tur, og en reinskinnspose har jeg lyst til å prøve!

Jeg har lyst til å prøve å lage en slik selv, men aner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har prøvd å søke etter hvordan dette skal gjøres, men finner ingen nyttige linker.

Hvor mye og hva slags reinskinn trenger jeg?

Hvordan skal sy det sammen?

Håper noen har peiling! :D

mvh

Ourdahl :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan sikkert være lurt å ha ett slags for i form av en silkepose eller lignende inni og kanskje noe utenpå også for å slippe alle hårene. Ser for meg at man våkner og det har vært litt for varmt slik at man blir litt klam. Vips så ser man ut som et reinsdyr selv.

Sakset fra turtips.no

Reinskinnsposen

Reinskinnsposen kommer best til sin rett ved vinterbruk. Du bruker skinnet av høstslaktede dyr. Hårene skal vende inn og peke mot fotenden. Posen tåler ikke væte, er tung og volumiøs og er ikke særlig holdbar. Reinskinnsposen fører deg nærmere naturen og gir en friluftsromantisk opplevelse. Du kan også sy sammen reinskinn til to store tepper - feller. Sengefellen/skinnfellen var våre forfedres madrass og dyne, og har holdt vinterkulda unna gjennom mange tusen år, så hvorfor ikke oppleve naturen mest mulig rotekte?

Du kan diskutere sovepose så mye du vil, bare du ligger i en reinskinnspose med hårene inn, hevdet den sagnomsuste klatre- og fjellmannen Peter Zapffe. Han mente at dette er den eneste posen som holder deg varm uansett kulde. Det beviste også våre store polarforskere for omkring 100 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink: I bøkene "Øst for den store bre" og "Sydpolen" beskriver henholdsvis Ingstad og Amundsen sine reinskinnssoveposer. Det er nok noen flere bøker som også inneholder en beskrivelse vil jeg tro.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at zapfe, Amundsen og de andre for drøye hundre år siden sverget til reinskinnspose, men jeg skal vedde høyrearmen min på at de ville brukt heeelt andre poser om de hadde levd i dag :)

Jeg har forøvrig sovet i reinspose. Varmt og godt. Husk at man ikke sov i underbuksene i posen før. Klærne på, så gjør det ikke noe med litt hår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men jeg lurer vel egentlig mest på hvordan man lager en reinskinnpose, rent praktisk.

Jeg har en Mountain Equipment Dunpose som jeg kommer til å bruke når kulda biter, så reinskinnsposen kommer jeg bare til å teste på noen korte turer. Jeg har egentlig bare lyst til å prøve å lage en reinskinnspose :roll:

Phaser

Silkepose var ikke dumt. Har en liggende som kan brukes til noe slikt. Takk! Jeg har allerede lest de fleste linkene som google kom opp med, jeg har allerede lest det turtips.no skrev om posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.