Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste lette, selvstående, tomanns, toduks vintertelt??


jangk

Anbefalte innlegg

Annonse
Helst under 3.8 kg. Ventilasjonsmuligheter bør være ok!

Pris er relativt underordnet.

Selv har jeg Hilleberg Jannu (2,9 kg) og Hilleberg Staika (3,7 kg) som begge er selvstående og meget gode telt. Noe bedre og sterkere selvstående telt enn Staika tror jeg du skal lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det har vært nevnt flere ganger før.

Vintertelt for 2 = 3-manns telt.

Tro meg, de ekstra grammene veier opp, når dere sitter der i stormen og skal organisere dere.

Kan nok være enig i det.

Hvilke(t) telt liker du?

For meg er særlig liggelengde viktig.

Oppgitt lengde på 210 cm kan erfaringsmessig ofte være for kort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør bestemme deg om du skal satse på 2 eller 3-manns telt.

At du setter ei vektgrense på 3.8kg er ikke det mest gunstige, dette er et produkt dere må kunne stole på, vi snakker kongvinter her.

Hva med å satse på et 3-manns telt, ikke tyngre enn 4,5kg, det er 700gr mer enn det du hadde tenkt?

Forresten, skal dere bære teltet, eller bruke pulk?

Hvilke(t) telt liker du?

Opp gjennom årene har jeg hatt gleden av å prøve flere modeller fra forskjellige produsenter, dette pga av at man har opparbeidet en ganske stor turkrets over mange år, turkompiser som har andre telt enn meg selv. De siste 15 årene har jeg brukt mest tunneltelt om vinteren, fordi jeg foretrekker/prioriterer stort fortelt, dette pga bagasjeplass, matlaging, nødtoalett osv.

Det er jo veldig vanskelig å annbefale telt, og jeg synes at det viktigste er at teltet er gjennomprøvd, praktisk og sikkert, men ikke nødvendigvis et telt du ønsker, fordi du har satt en vektgrense, derfor synes jeg endel gode vintertelt forsvinner fra lista.

I fjor fikk jeg gleden av å være på tur der vi brukte Exped Orion, og dette virket veldig solid og praktisk, litt kort liggelengde, men de ganske rette veggene veide opp for min del siden jeg kun er 180cm. Jeg tror flere her på FF har gode erfaringer med Orion, og Exped som produsent.

Exped venus kommer som 3-manns. (Linkene under)

Exed har en god duk, gode løsninger og tåler endel vær. Eneste "minuset" med f.eks dette teltet er høyden, da vinden får bedre tak, men det har også endel å si hvor og hvordan man setter camp.

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_na.nsf

+ Jeg liker god høyde innvendig, letter klesturningen, sikrere fyring inne i teltet hvis nødvendig, samt tørking av klær.

+ 2 innganger.

+ Liggelengde 220cm er helt greit, ganske rette vegger i denne modellen.

Et annet telt som er godt utprøvd er jo Helsport sitt svalbard telt.

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Svalbard_High_Camp

+ 250cm i liggelengde.

+ 110m høyde er helt ok.

+ 190cm fortelt.

Happy hunting :?

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns Big Sky Convertible 2P ser ut som et svært potent LETTVEKTS vintertelt.

Ca 2 kg med 3 stk heavy duty alu stenger.

Stormmatter, rikelig med barduneringsfester.

Ser ut som veldig bra plassutnyttelse med nok liggelengde og 115/140cm bredde i innertelt, og to fortelt.

Mulig litt mangelfull ventilasjon?

Har ikke erfaringer med det selv da, enda :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha selvstående, billig vintertelt for to som ikke veier mer enn 3,8 kg, vil jeg bare følge opp andre tråddeltakere med å fortelle om Exped Orion Extreme. Teltet oppfyller kriteriene med et nødskrik. Jeg har et sånt, type Terracotta farge (rødbrunt).

Teltet skal visstnok ha ekspedisjonsegenskaper. Litt usikker på det. Jeg har utsatt teltet for det verste vær dette landet kan by på. I MEGET sterk vind, når Silvaturbinen min måler mer enn 25 m/s, velger jeg å montere ekstra barduner og jobber seriøst med egne snøplugger fra Helsport montert på tvers, liggende ned i snøen. Plasserer det i så mye ly jeg finner.

Teltet er mye høyere enn ekstremtelt flest og vindfanget er der etter. God komfort i innerteltet og fint til primusfyring og klestørk der, men det er kanskje unødvendig høyt i de verste vinternettene. Da kunne forteltene med fordel vært større.

Luftinga er kjempegod. Litt uvant med telt uten stormmatter, men det garanterer ventilering. Har ennå ikke opplevd at snøføyka blåser inn i teltet.

Det finnes tester som hevder stengene fryser fast i stangfestene på Venus og Orion. Den ikke omtalte teorien går på at når det er varmegrader i sola og smeltevann renner nedover teltsiden, havner dette i rørene som stengene er montert i. Når kvelden kommer skal vannet visstnok fryse i stangfestene. Jeg hevder testpanelet (John Arne Tungen) demonstrerer inkompetanse da dette utelukkende skjer når festene er vridd 180 grader. (Måtte eksperimentere lenge før jeg klarte å kopiere disse frostproblemene.)

Bruk simpel logikk og fest på den måten som faller mest naturlig. Da skjer ikke dette...!

Link til test; http://www.klikk.no/helse/friluft/article549463.ece

Exped Orion Extreme er ikke verdens beste telt! Det er litt for mye campingpreg over konstruksjonen, men sømmer og duk holder mål.

Til den prisen - ca. 4500 kroner på Amfibi på Lillestrøm - fungerer det likevel helt fint, i sær på barmark...

Skal du ha bedre telt blant flere kanditater med dine spesifikasjoner (minus pris), kjøper du heller Hilleberg Staika!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Orion Extreme er ikke verdens beste telt! Det er litt for mye campingpreg over konstruksjonen, men sømmer og duk holder mål.

Til den prisen - ca. 4500 kroner på Amfibi på Lillestrøm - fungerer det likevel helt fint, i sær på barmark...

Skal du ha bedre telt blant flere kanditater med dine spesifikasjoner (minus pris), kjøper du heller Hilleberg Staika!

Takk for tips!

Hva med amerikanske alternativer (pen dollarkurs om dagen..)?

Snuser litt på MSR Fury. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt råd vedr. amerikanske telt er å ikke la seg se seg blind på dollarkurs. Fraktomkostningene er temmelig drøye.

Amerikanske telt settes hovedsaklig opp med innerteltet først. Så skal ytterduken legges over og festes til stenger og plugges fast. Metoden krever mye øvelse i vind. Det er best å være to til jobben selv i moderat vær. Når det regner, vil innerduken bli våt før ytterduken legges på. Dersom du har en fin dag og velger å sløyfe ytterduken, mister du viktige muligheter til å legge utstyr i forteltet til ly for sola.

Når man har pepret menyen endel, må det også sies at Amerikanske ekspedisjonstelt er svært gode. North Face Ve-25 er en klassiker jeg har brukt for en tid tilbake. Hadde vekten tillat det, burde teltet vært på din liste... Mountain Hardware Trango 2 får masse skryt. MSR Fury kjenner jeg ikke, men er av velkjent toppkvalitet fra den kanten.

Dette er dyrt i Norge, og altså ikke så veldig mye billigere fra USA når ferden hjem til deg er unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det regner, vil innerduken bli våt før ytterduken legges på. Dersom du har en fin dag og velger å sløyfe ytterduken, mister du viktige muligheter til å legge utstyr i forteltet til ly for sola.

Når man har pepret menyen endel, må det også sies at Amerikanske ekspedisjonstelt er svært gode. North Face Ve-25 er en klassiker jeg har brukt for en tid tilbake. Hadde vekten tillat det, burde teltet vært på din liste... Mountain Hardware Trango 2 får masse skryt. MSR Fury kjenner jeg ikke, men er av velkjent toppkvalitet fra den kanten.

Dette er dyrt i Norge, og altså ikke så veldig mye billigere fra USA når ferden hjem til deg er unnagjort.

Har VE-25 fra før. Er superfornøyd med det, men er på jakt etter et lettere type telt i tillegg.

Regnvær er ikke aktuelt tema i denne sammenheng, siden det er vintertelt jeg er på jakt etter.

Dere som telter mye om vinteren: hvor ofte opplever dere at kondensen fryser på innsiden av innerteltet i todukstelt? Tenker spesielt på forhold der temp < -15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger man å telte vinterstid er rim i taket noe en må regne med å oppleve også på innerteltet. Et godt tips er å ikke lukke innerteltet helt når du sover. Selv liker jeg å sove med i minimum 1/4, helst 1/3 åpning eller mer. Det gir i hvert fall meg en stor forskjell på mengden rim i innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dy meg for å gå litt utover speclista til trådstarter. Exped Polaris er en fantastisk enduker som bare tvinger seg fram på denne tråden... Spesielt når man begynner å diskutere rim på innsiden av dukene, kan Polaris skilte med to digre snurpenoter av noen ventilåpninger som er gode å ha i skikkelig vinterkulde. Vekten er 2,9 kg for en liten og trang 2 manns, men har langt soverom og et slags fortelt. Prøvd det noen netter. Fantastisk i sterk vind. Bedre enn eget Orion på alt i aller verste vintervær. 6600 kroner på Amfibi, Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dy meg for å gå litt utover speclista til trådstarter. Exped Polaris er en fantastisk enduker som bare tvinger seg fram på denne tråden... Spesielt når man begynner å diskutere rim på innsiden av dukene, kan Polaris skilte med to digre snurpenoter av noen ventilåpninger som er gode å ha i skikkelig vinterkulde.

Sett at det er -20, stille og klarvær. Ikke rim/is på innsiden av duken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrondA:

Det er litt for mye campingpreg over konstruksjonen.

Hva er det du sikter til?

Jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen, og det må være første gang jeg har hørt om et camping telt med en duk med rivestyrke på 14kg.

Jeg siktet forøvrig til modellen Exped venus, i 3-manns versjon, ikke orion.

Når det gjelder Amerikanske modeller, og dette med at de er så vanskelige å sette opp, og at innerteltet blir vått.

- Alle bør trene på å sette opp teltet sitt, da snakker ikke jeg bare om ute i hagen i sola, men i regn, vind, kulde og snø, gjerne simulere forholdene, f.eks ha på vindvotter osv. Ved å gjøre dette sammen med noen man turer mye med, og alene, så står man bedre rustet.

- På et av mine tidligere Amerikanske telt, Eureka!, var det slike clips i hvert hjørne der man festet ytter til inner. Det jeg gjorde var at jeg lot bare ytter være festet, så når jeg la det ut så dekket ytter inner, så jobbet jeg med telt stenger og de øvrige clipsene under duken. Ved vind så bardunerte jeg ut ytter duken helt lett, og fortsatte med samme prosedyre. Så det er ikke helt håpløst, og dessuten, disse teltløsningene er mye brukt på virkelig tunge ekspedisjoner, så får de teltene satt opp på 6000moh, ja så får man dette til å funke her på fjellet også. Det er ikke sånn at vi har mye jævl.... vær en alle andre plasser.

Så til trådstarter, det er litt å velge i, men sørg for at det er litt ekstra plass, det kommer så godt med på vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.