Gå til innhold
  • Bli medlem

Leirdals-Geita - Sokse Ø1 - Killingen august 2010


knutsverre

Anbefalte innlegg

Jeg møtte Øyvind Mathiassen på Leirvassbu 18-19. september 2009, som fortalte meg om den “nye” toppen Killingen som var oppdaget nedenfor ryggen mellom Geite og Sokse. Etter å ha lest diverse spennende turrapporter på Fjellforum, bl.a. av Mayhassen og askogvoll (I ettertid også av 500fjell), hadde jeg fått veldig lyst på å få med meg Geita og toppene vestover mot Sokse. Sokse hovedtopp og Nordklo var jeg på 31. mai 2009 – en flott vintertur med Krossbu som utgangspunkt.

GEITE (2002 moh) GPS: 4.55420 68.25892.
27. august 2010. Start fra Leirvassbu etter frokost. Vi kjørte ca. 2 km nedover til stor parkeringsplass, og fulgte deretter stien som nå brukes av fjellførerne fra Leirvassbu over Bjørnebreen til Storebjørn og Krossbu. Stien går rett vestover til greit tilrettelagt elvekryssing over elven fra Leirvatnet og videre bortover til Tverrbyttbekken som også var grei å krysse. Der tok vi av fra stien og gikk i NV retning rett opp til sadelen mellom Rundhøe (1816) og Geite (2002). Lettskyet fint vær. Videre greit opp til toppen av Geita i steinur, noen steder med lett klyveklatring. Flott varde på toppen. Nydelig utsikt mot Smørstabbtindane, Storebjørn og Stetind. Med på turen var våre gode turvenner Susanne Daae-Quale og Pål Hadler. Susanne, Pål og Astrid satt en god stund og nøt finværet på toppen for deretter å returnere samme vei som vi gikk opp. Vi brukte ca. 3 timer opp og 2.5 t ned.
Jeg fortsatte videre bortover østeggen mot Sokse Ø1. Det var ikke aktuelt for meg å gå rett ned det bratte stupet på vestsiden av på toppen av Geite. Jeg gikk derfor litt tilbake og deretter nedover i uren på nordsiden av ryggen (ned mot Storbrean), hvor det var greit å gå. Kom etterhvert frem til den bratte hammeren som beskrives I Norges Fjelltopper over 2000m, og i mange turrapporter. Søkte ut mot venstre foran hammeren, og fant en skrå og ikke alt for bratt vegg med diverse sprekker som ga nok feste til at jeg kom meg greit opp uten bruk av sikringsmidler. Fant ved hjelp av litt leting også en grei trase videre opp til toppen av denne delen av østeggen. Det var lite spor etter andre, og ingen varder. Jeg ikke hadde særlig lyst til å gå tilbake ned igjen denne hammeren, og bestemte meg derfor for heller å gå ned fra Killingen. Fikk gitt beskjed om dette med en SMS til resten av turfølget (dårlig mobildekning). Passerte Killingen på vei bortover mot Sokse Ø1. Deretter grei vandring videre vestover på ryggen, delvis på fjell og delvis på nysnø, med flott utsikt nedover på begge sider av eggen til:

SOKSE Ø1 (2092 moh, PF 11m) GPS: 4.54328 68.25641
Oppe der kl. 1420. Liten varde på toppen. Flott utsikt bortover den skarpe eggen videre mot Sokse og bortover østeggen mot Leirvassbu. Gikk tilbake østover eggen til jeg begynte å nærme meg Killingen. Bratte sva de fleste steder bortover langs ryggen. En liten stein lagt oppå en annen markerte en mulig nedgang (GPS Ø/V koordinat ca. 4.54650). Her var det en bratt, V-formet renne nedover med støvletak på begge sider. Videre nedover i meget bratt og løst terreng mot foten av Killingen. Kom ned et stykke vest for foten, og fant en horisontal sprekkdannelse på et sva som førte bort til foten av selve Killingen.

KILLINGEN (2015 moh, PF 10m GPS 4.54683 68.25614)
Killingen så imponerende og veldig ut der jeg sto ved foten av klippen! Fant en trase mot toppen på østsiden av nordryggen opp til et par meter under toppen. Siste stykket aket jeg meg på bryst og mage opp til den lille varden. Klokken var blitt 1500. Returnerte ned iigjen samme vei, bortsett fra nedre del da jeg valgte å traversere ut på nordryggen ved hjelp av en kort “armgang” på en steinkant som passet fint til formålet. Derfra lett ned til foten. Gikk så videre nedover helt inntil fjellet på østsiden av Killingen. Her var det meget bratt med masse løs grus og småstein. Utløste fllere mindre utglidninger av masser, men ingenting stort. Unngikk snøflaten som var meget bratt og glatt. Kom etterhvert ned på fast grunn, men fortsatt var det mye bratte sva. Valgte ut fra terrengvurdering å gå ned omtrent rett sørover mot NØ-siden av Bjørnbreen. Fulgte kanten av denne til jeg møtte sporene etter brefølget som hadde gått til Storebjørn samme dag Flott tur hjemover i nydelig vær med utsikt over det grønnblå Tverrbyttjønne, Stetind, Bjørnbreen og Storebjørn. Tilbake ved bilen ca. kl 1730. En spennende og flott tur! Godt med kald pils og påfølgende herlig middag hos alltid like hyggelig vertskap på Leirvassbu om kvelden!

post-7577-133474731233_thumb.jpg

post-7577-133474731249_thumb.jpg

post-7577-133474731282_thumb.jpg

post-7577-133474731301_thumb.jpg

post-7577-133474731323_thumb.jpg

post-7577-133474731337_thumb.jpg

post-7577-13347473135_thumb.jpg

post-7577-133474731368_thumb.jpg

post-7577-133474731389_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.