Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva synes dere om "pile-pertex" plagg ? e.g Montane extreme eller buf


Remedy

Hva synes du om pile-pertex plagg ?  

27 stemmer

  1. 1. Hva synes du om pile-pertex plagg ?

    • Det er utdatert og forbigått av bedre løsninger. ( jeg har selv prøvd)
      1
    • Det er dårlige saker.
      0
    • Det er ålreit.
      3
    • Det er supert!
      3
    • Har ikke hørt om det..?
      20


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny på forumet men relativt erfaren i utendørsfaget (farlig å svinge sabelen høyt her) og i de siste årene har det å ferdes ute i skog og mark gått fra hobby til nødvendighet i det daglige yrkesliv.

Jeg jobber iblant hardt og bærer tungt i terreng, varierende med å stå rett opp og ned stille og lenge, noe som med østfoldsværet året rundt setter store krav til riktig bekledning for å være komfortabel på jobb.

Etter flere episoder med membranbekledning der jeg i regn jobber tungt og beveger meg i buskaset så er erfaringen at; blir jeg om ikke klissvåt av vannet utenfra alene er jeg garantert pissvåt fra svetten.

Etter litt frustrasjon med membranopplegget sjekket jeg ut alternativer jeg hadde skimtet en gang tidligere og fant noe som kan kalles "pile - pertex", eller det som egentlig er softshell og ikke modifserte hardshell fra produsenter som driver med sånt ( les gore tex etc)

Etter litt vurdering bestilte jeg meg en slik jakke og har egentlig vært ganske fornøyd (den var desverre litt trang i skuldrene) og den holder i stor grad hva den lover kontra andre tøyprodusenter.

Den er IKKE vanntett men nokså vannresistent allikevel. Den puster svært bra og tørker svært raskt, men det som er så fint med denne er at når den er våt så føles den tørr og varm. Fuktighetsfølelsen som vanligvis følger med ullundertøy etc er borte og det er først når jeg tar på huden min under jakka jeg kjenner at jeg er våt.

Den isolerer godt og har gode ventilasjonsmuligheter og transporterer svette veldig raskt fra kroppen.

Jakken holder ikke vann og hvis man dypper hele plagget i vann vil det meste renne ut umiddelbart og plagget er brukbart med en gang og vil tørke på kropp iløpet av rimelig tid.

Det finnes derimot ulemper, det er ikke plagg beregnet for mainstream folk som ikke har høy aktivitet på vinteren og vil se noenlunde moteriktig ut. Den ser rett og slett ikke pen ut da ytterstoffet er tynt og virker som en billig joggedress eller noe. Ytter stoffet er som nevnt ganske tynt men skal være rimelig slitesterkt ifølge foruminlegg jeg har lest. Har ikke sett slitasje på min men jeg har vært forsiktig. Gloer og andre varme saker er nok skadelig for ytterstoffet men det er ikke uvanlig med dagens syntetiske plagg.

Jeg ser litt på bukser i denne utføringen da jeg inbiller meg at jakke og bukse vil bli en ganske komfortabel sak på vinterstider.

Dette er min erfaring sålangt, men jeg er ute etter å vite hva dere synes og har erfart. Har noen i det hele tatt hørt om slike plagg og holder det fortsatt på statusen som beste proffplagg sålangt ut i 2000 tallet ?

Har sett at det er lite import/salg og markedsføring av slikt i Norge, er det fordi det er upopulært eller bare forsvunnet i markedsapparatet til membranprodusentene ?

Hadde vært veldig glad om folk vil dele med sine tanker og erfaringer :)

Noen linker til sider som beskriver plaggene

http://www.psychovertical.com/thebestsoftshell

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2043&highlight=pile+pertex

http://www.jackson-sports.com/Reviews.aspx?ModelID=222

Fra produsentenes nettsider

http://www.buffalosystems.co.uk/Buffalo_Your_Stories.htm

http://www.montane.co.uk/products/men/extreme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nesten forventet at flere villa ha noe sagt om en av de få alternativene til lagbekledning. Det er da flere enn meg som har prøvd det og mange aktive friluftsfolk har vel interesse for dette ?

Hadde satt pris på litt meningsutveksling hvis noen har noe å dele, lite eller stort. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Remedy,

jeg er også nyskjerrig på disse plaggene også men har kun tuklet med en Rab-jakke (Vapour-Rise) i en butikk i London (tror Rab-jakken baserer seg på samme prinsipp som P+P plaggene fra Paramo og Buffalo?). Jeg har ikke sett slike plagg til salgs i norske butikker, så det kan jo rett og slett hende at få har erfaringer med denne typen plagg? Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk, oppflasket som jeg er med lag-på-lag-prinsippet. På den andre siden skryter jo mange briter hemningsløst av slike plagg for vinterbruk (også i Norge!)

Så vidt jeg har skjønt er poenget å ha slike plagg rett på huden, evt med tynt syntetisk (wicking) tøy under, for å optimalisere transporten av fuktighet fra kroppen. Det høres jo rart ut - hvordan funker dette når man stopper opp, blir man ikke kald? Jeg er vant til alltid å ha ull underst - varmt selv om det er vått. Men kanskje p+p plaggene er varme nok selv med syntet under, evt med dunjakke over under pauser? Når bomullsanorakken min dør kan det tenkes at jeg tester ut et Paramo-plagg som erstatning (om jeg får tak i slikt da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt konseptet noen år og det har fungert bra for meg. Men buksene har vært for varme og brukes ikke.

Det som kan skje med jakken er at svetten legger seg i korsryggen.

Man holder seg ganske tørr ved aktivitet når det regner/sludder men blir våt ved lenger stopp. Noe må da over.

Klærne trenger å være ganske kroppsnære ellers blir det fort meget kalde områder der det blir luftlommer.

P&P rett på kroppen funker helt greit. Ellers er ullnetting eller thermonetting utmerket under.

Ved stopp må en varmejakke på over det hele.

Montane har nå en såkalt oppgradert versjon av sin Extremesmock. Med Epic i ytterstoffet, noe som nok vil bli fryktelig tett. Er redd konseptet da ikke vil fungere som tenkt. Den vanlige gamle modellen er nok best.

Senere år har jeg brukt Nikwax Analogy ( Paramo og Finisterre bruker dette material) Det er ikke så varmt som Pile & Pertex men føles smidigere og kan brukes når det blir varmere enn 5 plussgrader. 5 plussgrader føler jeg er øvre grense for hvor P&P er komfortabelt.

Anders

Vapour-rise og Nikwax Analogy (paramo og Finisterre) er ikke det samme som P&P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet ser veldig interessant ut, men jeg lurer på en ting:

Det ser ut til at jakkene er ment å gå utenpå en bukse, hvordan blir det da med luft som kommer inn nedenifra hvis man ikke har noe under? I 10 minus blir jo bittelitt kald luft iskaldt over hele kroppen.

Eller har jeg misforstått noe her?

Og hva med f.eks 20-30 minusgrader, hvordan fungerer de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Kardang, det blir bittelitt kallt om det blir en glipe :)

Men på den smocken jeg har er det skrittstropp og den har aldrig glidd opp. Det er god bevegelighet i armene slik at man ikke "løfter" hele jakken. Da blir det tett nok.

Jeg har brukt systemet ned til -25. Helt greit. Men jeg synes de største fordelene er når det er rundt 0 grader og fuktig vær, sludd og vind.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må inrømme at jeg sikler litt på resolute smocken til montane, men det er ingen som har skrevet noe særlig på nettet om den, og jeg finner heller lite om "epic alcatraz" stoffet. Forsterkningsstoffet tipper jeg er omtrent vanntet. Har noen prøvd "epic" eller funnet noen som har skrevet om det ? Står bare at det er "breathable" men det er det mange diffuse tolkinger av.

Utseendemessig er den absolutt et skritt i riktig retning og det kunne iblant vært hendig med en anelse mer vannmotstand i p+p klærne, men går det for mye på bekostning av pusteevne så er det kanskje ikke så interresant allikevel. Norske nettbutikker har stygge priser på dette, ser utenlandske har mye mildere priser på alt av p+p.

til andben, hvilke plagg har du brukt og hva synes du om spesifikt den ? Er passformen bra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Montane Extreme Smock og salopette( salopetten brukes minimalt)

Passformen er god men nå har jeg blitt tynnere og burde ned en størrelse, det blir for mye løst stoff rundt kroppen nå. Og da blir det fort ubehagelig.

Jeg har prøvd en del klær med Epic. Skuffet over pusteevnen. Og vanntett er det ikke. Litt av poenget med P&P er jo at det kan puste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt litt forskjellig og det jeg husker er:

En vindjakke fra Feathered Friends i Epic ripstop.

Turistforeningens Anojakke i Epic-cotton( den har gått ut av produksjon) Ble sydd av Klättermusen.

Skuffet!!!

Hvis du ser på www.outdoorsmagic.com og kikker på forumet der kanskje du kan få en del svar.

Det ser ut som det blir mindre og mindre klær med Epic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg ble så interessert i dette konseptet at jeg har bestilt en Montane Extreme Smock. Skal nok oppdatere her når jeg har fått litt erfaring med den.

Er Helly Hansens varmejakker (arbeidstøy) akkurat det samme minus pertex?

http://www.dpr.no/arbeidsklaer/helly-hansen/isolasjonsklaer/helly-hansen-liestal-jakke.html

Har lest litt på Helly Hansen sine sider og de skryter mye av varme evnen men nevner ikke svettetransport i det hele tatt. Såvidt jeg kan skjønne er det allikevel det samme, så en slik jakke eller bukse burde passe perfekt sammen med f.eks Montane Featherlight eller annet pustende skall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Fiberpels (pile, teddy-bear) er veldig brukt som arbeidsklær i skog, offshore mv. og motsvarer langt i vei fleece/ull. Jeg har brukt det i massevis bl.a. under tørrdrakt til dykking supplert med ullstillongs og ullgenser.

Interessant i denne tråd er nok engelske Snugpack (forsøk å google det!) som har tilsvarende til rimeligere priser. Deres "smocks" mv. har været brukt av det engelske forsvar i mange år.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.