Gå til innhold
  • Bli medlem

LETTSPINNSTANG


REs

Anbefalte innlegg

Rydder opp i utstyret etter siste tur og må bare konstatere at det har skjedd igjen.

Min lettspinnstang, Kinetic Discovery 8´6" - 3 - 12gr, er brukket igjen.

Første tuppen brakk etter en uke og ble erstattet av butikken. Så holdt den i et års tid før den knakk igjen, like under toppringen. Denne gangen reparerte jeg den selv. Så gikk det et års tid og i sist uke knakk toppen igjen. Helt uten varsel. Jeg kastet en liten sluk og tuppen fulgte med ut.

For ikke å få turen spolert, spjelket jeg den med litt av en binders og sportstape. Dette holdt turen ut.

Vel hjemme var den, utrolig nok, brukket igjen, like under toppringen.

Dette gidder jeg ikke lenger.

Er det noen som har et forslag til en bra stang, 3 eller 4 delt, med slukvekt 2 - 10 eller 2 - 12 gr.?

P.S.

Kanakje jeg burde kjøpe en tube til å transportere slike stenger i og ikke bare feste dem utenpå sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en Daiwa på Jesting Sport på tilbud som funker bra så langt.

Er lettspinn 2-15 gr. Er en 6 delt stang med lett og fin tube. Blitt den stanga som blir med i sekken når jeg går turer i tilfelle jeg fikk lyst på noen kast. Vil jo tro at man merker godt en kilos fisk på den så litt bua på stanga m¨man regne med da.

Kastlengder er og bra. Ikke like bra som en annen stang jeg har men den koster en del mer.

KJøpte Daiwa'en egentlig som stang nr 2. Men vel lettpakking blir den med som nr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano Beastmaster 3 - 14 gram. :)

Støtter dette forslaget fullt ut, nydelig stang å fiske med. Dessuten følger det med kogger :)

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=29866&prodid=10479

Og benytter du deg av tilbudet de har på Exage snella også så har du bra utstyr som tåler litt.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=29129&prodid=10715

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter dette forslaget fullt ut, nydelig stang å fiske med. Dessuten følger det med kogger :)

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=29866&prodid=10479

Og benytter du deg av tilbudet de har på Exage snella også så har du bra utstyr som tåler litt.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=29129&prodid=10715

Lykke til!

Ser at det er tomt for Exage snalle med bakbrems på jakt og friluft, men de har den på skittfiske til samme pris: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49908 hvis det er av interesse for noen! Personlig er jeg bakbrems-elsker, så måtte bare nevne muligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslagene over. Kjøp gjerne Beastmaster eller Speedmaster stenger til turbruk. De tåler endel mer enn de nyeste beste reine karbonstengene. Biofiber er gull på tur!

Har stanga selv, og den passer perfekt i sekken. Helt grei aksjon. Eneste minuset er at hvis man bruker den delen hvor man lager den minste stanga (stanga kan settes sammen til to forskjellige lengder) så blir første øyet i minste laget for de lengste kasta. Jeg har min utstyrt med en Stella 1000FD på tur. Veldig glad i tursettet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Shimano Beastmaster (er mange valører av den)

2. Berkley Lightningrod

Sist jeg sjekket så var det høstsalg på www.villmarksbutikken.no på Jessheim :shock:

De er ganske så flinke der, og kan sikkert anbefale både snelle og snøre for stangas aksjon og vektklasse.

Er sikkert flere nettbutikker som har salg i disse dager også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går hjemme og sturer, sykemeldt og ille til mote så er det nok ikke uvanlig å starte dagen med avisen og en kopp kaffe. Dette ritualet var godt i gang da jeg kom over en annonse fra MX sport Kvadrat. Klær og fotballsko til redusert pris, og så, der, nede på venstre siden, "Alle fiskestenger og sneller - 50%". Jeg hoppet over frokosten, landet i bilen og er nå den lykkelige eier av en Shimano BeastMaster BX S.T.C. 180/210L og en Mitchell Avocet II G-500ULF.

Ja sånn endte denne historien og hadde det ikke vert for forslaget fra "famjsv" og andre her på forumet så er det ikke sikkert at jeg hadde gått og spurt etter akurat denne stanga.

Takk for tipset, jeg gleder meg allerede til neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv en Shimano Beast Master AX S.T.C 180/210L 2-10gr. denne er 5 delt så du kan velge to lengder på stanga. det følger også med en tube til denne. total lengde er 63 cm. er kjempe fornøyd med denne stanga. jeg bruker en Shimano Twinpower 1000FB med Fireline 0,08 sene, denne kaster du veldig langt med selv de minste spinnerene. bruker også en Shimano Speed Master SSM270 3-12gr stang. Denne blir noe lang men det er en hel rå stang. lykke til

Tomer`n :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en snartur og testet den nye stanga, og etter nøye overveielse var jeg ute i butikken og hentet en stang til. :D (Det var jo halv pris.) En Shimano BeastMaster BX S.T.C. 240/270. Faktisk likte jeg denne stanga enda bedre. Den første blir nok fin i bekker og små elver eller fra kanoen, men dene nye var rett og slett en fornøyelse å fiske med fra bredden av vannet. (Store Stokkavann, uten fiskekort. :D )

Synd at det går mot vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sjelden mindre stang enn 13" på fjellet.... Kinetic godspeed er et eksempel. Kombinert med sluker av en viss tyngde, tynn fireline e.l. og litt kraft i kastet når man oftere utom marbakkene der kilosfisken kommer sigende inn om kvelden :)

I små tjern går det nok vel så greit med kortere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var erfaringene med en Kinetic stang som resulterte i at jeg skaffet meg en Shimano. Denne skal, i følge selgeren, være laget av glassfiberarmert carbon og derfor mente han at den ikke var så sprø.

Har ingen erfaring med bruk av fireline, men er ikke den manglende elastisiteten i firelinen en utfordring når storfisken hugger? Da må jo all energien tas opp av stanga og snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.