Gå til innhold
  • Bli medlem

Pemmikan


wwwesbitno

Anbefalte innlegg

[b]Pemmikan en gammel reisekost

Pemmikan var nistemat fra Steinaldertiden, idag får man kjøpt det til mennesker og nå også til våre hunder.

Jeg tar med meg en moderne versjon når jeg er på tur og det er en boks med Corned Beef som jeg spiser både kaldt og varmt. Det er oksekjøtt som er saltet og kvernet og hermetisert. Når jeg koker vann til potetmosen så har jeg boksen i, den smelter og sammen med potetmosen blir det et kraftig måltid.

Spiser jeg den kald, har jeg ofte spist noen rosiner og hasselnøtter sammen det for å balansere måltidet. Så får kroppen min både proteiner, karbohydrater og et sunt fett.

post-8839-133474730976_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får man kjøpt en ”menneskevariant” av pemmikan også? Har brukt en del Pemmikan fra Konch på bikkja; -fungerer godt det, men er skrekkelig dyrt. Har smakt på den selv også, men frister ikke til gjentagelse. Hovedbasis er svinespekk og fiskemel.

Men å kalle corned beef et pemmikansubstitutt blir kanskje litt på kanten? Det er jo mer som en amerikansk variant av vår snurring/turistproviant. Står forresten mye bra på wikipedia om denne ”retten”:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pemmican

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[b]Pemmikan en gammel reisekost

Pemmikan var nistemat fra Steinaldertiden, idag får man kjøpt det til mennesker og nå også til våre hunder.

Jeg tar med meg en moderne versjon når jeg er på tur og det er en boks med Corned Beef som jeg spiser både kaldt og varmt. Det er oksekjøtt som er saltet og kvernet og hermetisert. Når jeg koker vann til potetmosen så har jeg boksen i, den smelter og sammen med potetmosen blir det et kraftig måltid.

Spiser jeg den kald, har jeg ofte spist noen rosiner og hasselnøtter sammen det for å balansere måltidet. Så får kroppen min både proteiner, karbohydrater og et sunt fett.

Blir det ikke en litt metallisk smak av vannet dersom boksen smelter?

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pemmikan til hund er vel et merkenavn? Og er et slags høyenergifor til hunder? Jeg har smakt pemmikan laget etter den oppskriften som Amundsen benyttet foran sine ekspedisjoner. Var vel ikke så veldig godt egentlig.. Mener å huske at den hovedsakelig besto av kjøtt, bær, grønnsaker og fett og da en god del nyretalg... :/ Men utvilsomt ei skikkelig energibombe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info: Pemmican er diskutert her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7932 og her https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=184628&highlight=pemmican#184628 også. Jeg har fremdeles ikke fått somla meg til å lage det sjøl dessverre, men jeg skal definitivt handle fra http://canawa.com hvis jeg er i Canada en gang :)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pakkene kan kanskje ligne litt på andre saker ja, hehe. Er vel uansett best og gå på rødt og deklarere innførsel av slik mat uansett hvor suspekte eller ikke pakkene ser ut. Det er sikkert noen tollregler for matvarer som slår inn.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Pemmikan er supert på tur og veldig lett å lage sjølv. 

Tradisjonellt så var det bison kjøtt og talg evt. m/ frukt som t.d. bær frå virginahegg.

Enkel måte å gjere det på sjølv er å berre kjøpe litt magert kjøtt. Eg brukar reinsdyr. Del opp i små tynne bitar of tørk i ovn eller dehyrator. Mal opp. Tilsett talg. Eg satsar på ca. 30% protein til fett ratio. Smak og behag. Tørka reinsdyr har ca. 40 protein pr. 100g. Ein kan bruke kva som helst tørka frukt om ein vil tilsette det, men eg satsar på svarthyll og vil no i haust og eksperimentere med litt søtere bær som blåbær og molte.  

Om du følg ein "carnvore diett" og er nogen lunde adaptert til å hovedsakleleg brenne fett, så er dette all mat du treng.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (5 timer siden):

Uansett fin nekroposting. 10 år siden forrige innlegg. 😊

 

Ja. Er på vei til lage ein ny batch, såg etter inspirasjon til nye idear og då havna eg her.

Såg ikkje på dato, men pemmican er jo tidlaus kunnskap, så det burde vel vere greit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.