Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med å velge.


Danish

Anbefalte innlegg

Folkens, jeg sliter med å velge mellom to aktuelle vintertelt. Jeg er én person, så det jeg i grunn lurer på er om hvorvidt jeg skal gå for Trollspiret 2, kontra Svalbard 3. Hva hadde dere gjort?

Kan nevne at teltet vil bli et rent vintertelt og skal brukes i høyfjellet og lavlandet. Blir det kankje slitsomt å montere Svalbard 3 når du er helt alene og vinden røsker litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Dersom jeg har oppfattet deg korrekt så skal du i all hovedsak bruke teltet alene. Så plass/fyringsmessig vil Trollspiret kunne gjøre en fullverdig jobb på dette punktet.

Da vil etter min mening egenvekt på telt samt relativt enkelt oppsett ha noe å si for utvelgelse.

Nå har jeg ikke studert Trollspiret med bl.a. tanke på lufting fra innertelt og yttertelt, kondens kan jo være et problem på noen vintertelt.

Har du sett på dette/evt. sett teltet oppslått?

Nå skal det sies at jeg ikke har lest noen omtaler/tester av Trollspiret, mens jeg vet at Svalbard har en rekke godt fornøyde brukere, også her inne på FF.

Den romslige plassen i forteltet tiltaler jo en del mennesker også da dette er nødvendig for fyring/oppbevaring dersom man er flere.

Men, sum summarum ville jeg ha gått for Trollspiret, grunnet lettere egenvekt samt at det synes å gi nok av plass for én person, ankepunktet mitt vil være at jeg ikke har nok kunnskap om luftesystemet i teltet.

Selv har jeg et Hilleberg Jannu (minner i utforming om Trollspiret) som har en helt genial oppsettsmetode med klips samt meget gjennomtenkt luftesystem. Mer enn nok plass til meg, hund på ca. 45 kg. samt Parispulk m/ utstyr på de mest vindfulle dagene.

Har også et helårstelt for 2 i Exped Orion Extreme, men har ikke testet det ut på vinterstid ennå.

Uansett valg av de to du har satt opp vil jeg nok tro du får deg er supert vintertelt.

PS: Tips, tilfør ordet telt i overskriften din så vil det lettere gå frem hva du sliter med å velge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte vintertelt ville jeg unngå de kryssende stengende i Svalbard. Gikk derfor for Spitsbergen Camp, med 4 like lange stenger. Litt stort som solotelt, men det fungerer med pulk. Har ikke prøvd å sette det opp i kuling ennå.

Hei.

Lurer på hvorfor du ønsket å unngå kryssende stenger på et dedikert vintertelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha forsikret meg (om du ikke har gjort det) at de 100 cm takhøyde du får i svalbard teltet er nok for din høyde, trollspiret har 15 cm mer. Ellers er jeg nok litt i samme situasjon som deg.

Et annet argument som er litt viktig for min del er arealet teltene bruker. Om vinteren blir det jo ikke noe problem, men skal du bruke det når det ikke er snø så blir det vanskeligere å finne et sted for svalbardteltet

akkurat nå er jo trollspiret 800 kr billigere enn svalbard på xxl...liten rettelse der, det var noe kalt svalbard x-trem 3 på xxl til 5500, svalbard high camp koster det samme som trollspiret

mange bra bilder her: http://breogfjellsport.no/npl/utrustning/pages.php?pageID=71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du bare skal bruke telte alene ville jeg nok gått for trollspiret. har selv et svalbard high camp 3 og er storfornøyd med det. men tror det kan bli litt vanskelig og sette opp alene i mye vind, og kanskje litt overdrevet stort for en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det nok er fordi det er litt enklere å sette opp.

Jeg har brukt Svalbard 5 (den nye modellen) på ukestur med daglig forflyning og synes det er for tidkrevende og komplisert å sette opp. Tenker da ikke først og fremst på alle bardunene, men på det omfattende stangsystemet. Teltet vil egne seg bedre som et basecamp-telt etter min erfaring. Svalbard 3 følger samme prinsipper såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Svalbard 3 og synes det er litt knølete å sette opp alene. Det skal sitte godt i fingrene dersom man ikke vil ha trøbbel i sterk vind på fjellet med votter på. Dessuten er det litt tungt og stort for én person, så jeg bruker det kun når jeg har med unger på tur. Standardutgaven på 1 m er litt i underkant av hva jeg finner behagelig, men ekstra høyde kan være en liten tradeoff ift. vindstabilitet. Nå vet jeg ikke om Trollspiret er noe bedre, men for å si det slik - hadde Trollspiret eksistert da jeg kjøpte mitt, ville jeg vurdert det istedet ut i fra formen og stangløsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takker for svar. Tenkte meg at dette var grunnen.

Selv liker jeg vintertelt med geodesisk utforming (som Trollspiret og Jannu) grunnet evnen til å tåle store vind- og snømengder.

Jeg skjønner det, og de er jo fine telt. Men alene i sterk vind og streng kulde synes jeg det er viktig at ting er enkelt, selv om man ikke kommer dit at ting blir kritisk. Vinter-tunneltelt er jo laget for snølast og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rendyrket vintertelt? Var det også sånn at du bare skal være alene i teltet?

I denne "Helsport - tråden" kaster jeg meg ut i noe helt annet. Gå for enduker! Endukstelt er spesialdesignet for kuldegrader, fungerer faktisk bedre jo kaldere det er. Men, det er et smalsporet bruksområde. Ikke å anbefale på camping i lavlandet om sommer'n!

Exped Polaris ble lagd for nettopp det du spør etter. Kanskje det beste teltet jeg vet om i barske stormfulle vinternetter på høyfjellet.

Teltet er derimot temmelig hjelpeløst på barmark til lett sommerbruk, noe tester har avslørt i Fjell og Vidde/VG.

Teltet veier 2,95 kg alt inkludert. Dessverre svindyrt, 6600 kroner på Amfibi i Lillestrøm.

Andre rendyrkede vintertelt blir stort sett tyngre og dyrere. Se likevel etter Hilleberg Staika og Mountain Hardware Trango 2.Helsport kjenner jeg for dårlig til å uttale meg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.