Gå til innhold
  • Bli medlem

2 mansstelt


julie

Anbefalte innlegg

er det noen som har noen gode tips eller anbefalinger ved kjøp av tomansstelt?

jeg er ute etter et telt som skal brukes mest høst og vinter, med plass til to personer. det er viktig at det er lett å slå opp, og har plass til sekk og matlaging inne/i fortelt e.l.

blir glad for tips og anbefalinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først vil jeg si at du bør ta deg tid til å lese telt-tråder her inne på Fjellforum. Diskusjonene er kanskje litt forvirrende og anbefalingene spriker, men kompetansen blant tråd-deltakerne er normalt høyere enn for butikkansatte og til dels jevngode med produkttestere i ulike tidsskrift.

Telt i barmarksesongen kan også bli utsatt for store belastninger på tur og bør tåle slitasje fra mange års bruk. Det er ikke nødvendigvis billigere å kjøpe barmark-telt, men de bør ha andre egenskaper enn vinterteltene. Ventilasjonen bør håndtere svært varme dager om sommeren, men også sterk vind. Dermed bør man ikke se etter telt som lar ventilasjonen ligge i toppåpne dører alene.

Det du ikke trenger er stormmatter og pustende membrantelt med en duk. Du kan tillate deg litt komfort i form av høyde i innerteltet og fortelt store nok til å lage mat og romme utstyr.

Skal du bære mye på teltet, bør du prioritere vekt; -tunelltelt. Skal du telte på steingrunn, må teltet stå av seg selv; -dometelt

Her skal du også få et konkret forslag, et forslag så subjektivt og inhabilt det går an fordi jeg eier teltet selv...; Exped Orion Extreme, gjerne kjøpt på Amfibi på Lillestrøm til ca. 4500 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halvorep:

teltet skal være med på tur både i fjell og skog, eks jotunheimen og oslomarka. hvis man kan få et kompromiss på dette selvsagt! jeg er kanskje ikke så opptatt av vekt, men så mye mer enn 3,5 kg bør det vel ikke være.

trondA:

takk for tips, har lest en del inne på forumet her (ja, det er til tider litt forvirrende :) ) og det ligger enormt mye bra kunnskap her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For varierende bruk høst-vinter vil et tunneltelt gi deg plassen og vekten du er ute etter. God lufting er som nevnt viktig, vinterstid så er det 2 eller flere virkende lufteluker som gjelder (min erfaring), de bør være plassert høyt så snø ikke tetter de igjen i løpet av natta.

Av erfaring så bør man kjøpe et telt med plass til en ekstra når det skal brukes på vintertur, dette er dog kun min generelle erfaring så ingen fasit:)

Så jeg vil anbefale deg å se etter et tunneltelt for 3 personer, min 2 lufteluker plassert høyt og ett stort fortelt. Gjerne 2 innganger, men da trur jeg vekten overgår dine krav.

Gode, men dyre telt i denne kategorien er:

Hilleberg Nammatj 3GT http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM

Og Helsport Fjellheimen X - Trem Camp

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Fjellheimen_X-Trem_Camp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vinterturer bør en ha et 3 mannstelt hvis man er to personer, om en ikke er veldig vektbevisst. En bør ha plass til to brede liggeunderlag (2*65cm). Bruker man bensinbrenner inni teltet bør en legge til ca 20cm (risko knyttet til bruk av brenner inni teltet må man vurdere selv).

Hilleberg Kaitum 3 synes jeg er det mest anvennlige teltet på markedet (to innganger, stor innvendig plass, god høyde, god kvalitet og lav vekt). Prisen er høy. Teltet krever ganske mange snøplugger for å stå i dårlig vær (men bare to parr ski i Nordmarka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det inn flere gode råd, deriblandt annet noen varianter fra Hilleberg som jeg gjerne henger meg på anbefalingen av. Kaitum 3 blir nevnt som et alternativ. Teltet er flott og gjør jobben, men ha isåfall et bevisst forhold til at en ikke har behov for stort fortelt. Stikkord for vintertelt er:

Selv har jeg både Keron GT og Kaitum. Skal ha nytt 1 manns vintertelt i år, og det blir Nammatj 3 gt. Vil ha stort fortelt på vinteren. Det er hyggelig å grave ut romslig oppholdsrom med god sitteplass og så sette på en primus eller 2.

Og ja, kompetansen generelt blandt dem som gir råd her på forumet er vesentlig høynet de siste tiden. Du skal ikke mer enn 3 år tilbake før den gjengse oppfattning av et vintertelt gikk på om det hadde stommatter eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.