Gå til innhold
  • Bli medlem

Netthandel fra USA


klenn

Anbefalte innlegg

Hei ;).

Nå er dollaren under 6kr, og jeg har lyst å bestille litt turutstyr fra USA.

Trenger 4 sesongers liggeunderlag, multifuel primus og kanskje litt til før

budskjettet sprekker.

Men lurer på om det finnes noen enkel regel for hva prisen blir med

frakt, toll osv.

Eller blir det rimligere å bestille fra England?

Noen gode butikker å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
www.altrec.com

Kjempelinker, men vær for all del tilbakeholden med å oppgi mailadresse til trekninger hos altrec, ellers skal du få oppleve spam av en annen verden. Ingen andre av alle nettbutikkene jeg har frekventert og lagt igjen adresse hos har solgt adressen min uforbeholdent videre som altrec gjorde...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempelinker, men vær for all del tilbakeholden med å oppgi mailadresse til trekninger hos altrec, ellers skal du få oppleve spam av en annen verden. Ingen andre av alle nettbutikkene jeg har frekventert og lagt igjen adresse hos har solgt adressen min uforbeholdent videre som altrec gjorde...

:(

Er klar over det, gått på den der noen ganger.. Blandt annet hos BlackHawk tror jeg det var hvor jeg ble skrevet opp på mailinglista til 2-3 andre sider som sender innmari mye tilbud og promotions, litt slitsomt da de ofte er helt utenfor mitt interessefelt som er friluft, jakt og militært.

Forøvrig fint å få nye produkter og tilbud på mail, men finnes grenser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt en del herfra: www.sunnysports.com. De har ofte lavere frakt enn REI. De har prisgaranti også slik at finner du et produkt til lavere pris et annet sted så kan det hende de setter ned prisen tilsvarende. Jeg gjorde dette ved kjøp av sovepose i vår. Fant en Marmot Atom til veldig lav pris et sted men de sendte ikke utenfor USA. Jeg fikk da samme prisen hos Sunny Sports.

Et par andre plasser jeg har handlet fra er: www.e-omc.com og www.antigravitygear.com

Det går an bestille fra England også og fordelen er enda lavere frakt. Jeg har bestilt bla. Golite-ryggsekk herfra:

www.ultralightoutdoorgear.co.uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!. Jeg får surfe rundt og se. Husker jeg bestilte en sovepose fra Facewest UK ifjor,

og at frakten var rimelig. Takker for tipsene så langt så skal jeg skrive om erfaringene

her når det blir handlet :).

Er det forresten forskjellig lengde på liggeunderlag fra USA i forhold til Europa?

Og skrugjenger på primus i mm eller tommer.

De bruker vel amerikanske tommer på det meste over there..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lurer på om det finnes noen enkel regel for hva prisen blir med

frakt, toll osv.

Frakt er som regel oppgitt av nettbutikken. Noen har en listing av fraktkostnadene for diverse varer til forskjellige land, andre steder må du gå til utsjekking før du får oppgitt fraktkostnad.

Moms: Alt under 200,- er momsfritt. Over 200,- må du betale 25% mva på både vare og frakt.

Toll: 10.8% toll på klær, ingen toll på sportsutstyr for øvrig. Handler du klær sammen med andre ting slipper du ofte toll på klærne.

I tillegg kommer et tollbehandlingsgebyr avhengig av hvem som fortoller forsendelsen. Posten mener jeg tar ca 100,- ved verdi under 1000,- og ca 200,- ved verdi over 1000,-. Noen har dette innbakt i fraktprisen.

10-gangen som nevnes over er "godt til sikker side" i de fleste tilfeller, med mindre det er vanvittig dyr frakt i forhold til varens pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har som regel brukt campsaver.com.

Har ofte tilbud og 15 eller 20% kampanje i tillegg til "outlet".

Gratis frakt til Norge hvis du handler for mer enn 400USD.

Som regel tar forsendelse 6-10 dager. Men haster det får du det på døra på 2 døgn med UPS. Det koster vel 300-400 ekstra.

Så kommer det mva på det og forenklet tollgebyr til Posten eller UPS. UPS er billigere der så du henter vel inn igjen ca kr 100 så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du handler fra Englad fjernes jo "VAT" fra sluttsummen, hvordan er dette med netthandel fra USA? Er det skatt inni bildet der også som fjernes når varen blir sendt ut av landet?

Prisene i USA oppgis som oftest uten tax ("VAT").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har vært så uheldig og måtte sende noe tilbake på garanti osv?

ser det er en del billigere "over there" men blir vel fort styr hvis det blir noe feil?

ville vært intresant og høre om noen har prøvd "support" fra utlanske nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har vært så uheldig og måtte sende noe tilbake på garanti osv?

ser det er en del billigere "over there" men blir vel fort styr hvis det blir noe feil?

ville vært intresant og høre om noen har prøvd "support" fra utlanske nettsider.

Jeg fikk feil på en primus (Soto Muka) som jeg kjøpte på eBay av en forhandler i USA. Jeg kontaktet importøren i USA og de ba meg sende den til Japan på deres bekostning (fikk oppgitt FedEx kontonummer som jeg brukte). Samtidig sendte de meg en ny primus direkte fra Japan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bestilte en del varer fra Campsaver.com igår. Nå har jeg fått mail om at de ikke kan sende Msr, Montbell og Thermarest til Norge.

Noen som har opplevd det før?

De skrev at de kan sende til us-adresse, så jeg kan bruke Jetcarrier, men da føler jeg at jeg mister mye av vinninga. Var jo gratis frakt opprinnelig.

Er det noen andre alternativer? Er Jetcarrier dyre? Skal beregne frakten når jeg får oppgitt pakkemål og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har handlet litt forskjellig fra statene med bra service og resultat, og ikke minst, pris.

Kan blant annet anbefale moontrail.com , en meget bra side som alltid er flinke til å vise bilder av produkter etc

Ellers, kan jeg anbefale trailspace.com , som egentlig er mer enn utstyr/test - side, men de har masse henvisninger til hvilke butikker som har varene som blir omtalt og testet.

Når det gjelder shipping av div utstyr ut fra US, bla msr, thermarest, sealline (eller Cascadedesign som eier mange av disse merkene) , så gjelder det egentlig alle butikkene, tror jeg. MEN; det virker som om noen inne i mellom finner et lite smutthull. Jeg lurer på om det kan skyldes at vi ikke er medlem av EU.

Jeg har opplevd å fått kjøpe både MSR og Thermarest uten problemer. Og, jeg har egentlig ingen skrupler med å anbefale det, da det ofte kan være mange penger å tjene. Blant annet kjøpte jeg et msr telt som kostet 9.000 her hjemme (inkl bunn-trekk). Fikk det hjem for 4.000 blank, inkl frakt og toll. Jeg kan også anbefale Thermarest NeoAir All season, som jeg opplevde det samme med. Kostet mellom 2200-2500 her hjemme, men fikk de (kjøpte til samboer også) for under 1000 pr stk, igjen med frakt og moms.

Felles for begge er at butikkene har opplyst om at world-wide garantien ikke er gyldig, men om jeg shipper varen til de, så vil de løse det. Og jeg tviler egentlig ikke på at de vil gjøre det. Alle disse store og kjente butikkene er 100% avhengig av å gi god service, eller så får de umiddelbart tyn på diverse siter.

Til info så er vel også alt type friluftsutstyr fritatt for toll, så det eneste man trenger å legge til på prisen er moms, dvs 25%

MEN, vær oppmerksom på at dette ofte regnes på HELE beløpet (inkludert frakt-beløpet). Dog har jeg også opplevd at butikken er "kul" mot deg, og skriver en lavere pris på varen, enn det du faktisk har kjøpt den for, slik at prisen totalt sett blir meget hyggelig. (momsen blir lavere)

Jeg har også sett en del omtale av campsaver.com , så jeg antar at disse er bra. JetCarrier også egentlig, men min erfaring er egentlig at man kan skippe dette leddet. Finn heller varen du ønsker på flere siter. En av de "sover i timen" eller finne dette smutthullet jeg nevnte tidligere, og lar deg få kjøpe.

Jeg har også opplevd moosejaw.com som en bra side, med masse utstyr og gode priser

og, til slutt. Jeg har egentlig ingen erfaring med at det er rimeligere å kjøpe i fra UK. Har der i mot opplevd at prisene og frakt er høyere der, enn om du kjøper i fra US.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig det at det er restriksjoner på hva de kan sende hvor. Det gjelder egentklig alle forhandlere i US.

Jeg har handlet et par ganger på campsaver.com men bare kjøpt ting som kan sendes hit. Bare bra erfaring ellers.

Her er en ca liste på det som ikke sendes fra USA, evt må man da bruke Jetcarrier eller slikt.

Mulig det er noen unntak hos enkelte forhandlere.

A5

Arbor Snowboards

Arc'teryx

Asics

Atlas

Atomic

BOB Strollers

Bonfire

Burton/Anon/R.E.D.

Camelbak

Cascade Designs

Columbia

DC Snowboards (and boots)

Deuter

Eagle Creek

Exped

Gnu

GoPro

Jones Snowboards

Karhu

Katadyn

K2

Lib

Line

Little Bear

Madshus

Marker Bindings

Merrell

Morrow

MSR

Nutcase

Optimus

Patagonia

Petzl America

Petzl Charlet

Platypus

Polar Electro

Quiksilver/Roxy

Ride

Rome

Rossignol

Rottefella/OneWay

Salomon

SealLine

Steripen

The North Face

Therm-a-Rest

Thorlo

Tubbs

Vibram

Victorinox/Swiss Army

Volkl

Yakima

Kan jo evt sjekke om du finner en netshop i Canada, kanskje de har noe andre regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg handler alt mulig i USA, og får alt levert til en US-adresse hos firmaet www.myus.com. Fra min adresse hos dem kan jeg sende varene hjem når jeg ønsker i en forsendelse. De bruker DHL, og de leverer på 2 dager fra USA. Jeg handler fra USA fordi vareutvalget er større, ikke først og fremst pris, skjønt det meste blir billigere å kjøpe der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig begynt å bruke Jetcarrier. Forsåvidt godt fornøyd med Jetcarrier, men viktig å huske på et par ting. De sender (flyfrakt) på lørdager. Er det flere kolli i forsendelsen til Jetcarrier, er det viktig at de har mottatt alt sammen i god tid før lørdagen (ellers blir det to forsendelser til Norge).

 

Jeg kjøpte varer fra Backcountry.com, og problemet med dem var at de klarte å sende 5-6 varer i totalt 3 ganske digre kasser selv om jeg ba dem om å pakke ting i en liten kasse. Sier seg selv at dette blir kostbar forsendelse via jetcarrier (ble ca 900kr med JC, noe som faktisk ikke var så gærnt mtp den håpløse pakkingen til Backcountry.com). Ikke umulig at mindre selskap enn Backcountry.com ville pakket mer fornuftig (evnt hørt litt mer på mitt ønske om pakking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg mange bestillinger i USA, og de sendes alle til min adresse hos www.myus.com. Der lagres varene til jeg bestemmer at de skal sendes til Norge. Da får man en forsendelse. Kanskje du bør kutte ut Jetcarrier siden de sender automatisk.

 

Var innom myus.com, og ser ut som du må ha såkalt "premium"-abonnement for at de skal samle forsendelser på denne måten, stemmer det?

 

Det helt idelle hadde jo vært om de fikk mange forsendelser og ble gitt tillatelse til å åpne pakkene og pakke alt sammen på nytt (i mindre kasser og mer effektiv kolli-utnyttelse), men det vet jeg ikke om er mulig eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har flere typer abonnement, men jeg har Premium som koster USD 20, og da kan du lagre på adressen din i 30 dager. Standard som koster USD 10, har bare 5 dager fri lagring. De pakker om slik at det blir grei forsendelse ut av det. Enkelte ganger kan en forsendelse bestå av 2 pakker, men det er avhengig av størrelse og vekt. Noen amerikanske firmaer aksepterer ikke norsk betalingskort, og da kan Myus.com bestille for deg. Kjempefin service, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.