Gå til innhold
  • Bli medlem

Mapsource på minnepenn(portabel)


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

Bare å legge mapsource mappen inn på minnepinnen å kjøre i vei? Kopierte den til annet sted på pc'n og funket da i allefall, men er ikke sikkert det går på en maskin som den ikke er installert på. Om du tar med hele garminmappen får du jo med kartene også men om du får brukt de er ikke sikkert da de kanskje har noen verdier i registret som sier at de er åpnet eller ikke. Men bare å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å legge mapsource mappen inn på minnepinnen å kjøre i vei? Kopierte den til annet sted på pc'n og funket da i allefall, men er ikke sikkert det går på en maskin som den ikke er installert på. Om du tar med hele garminmappen får du jo med kartene også men om du får brukt de er ikke sikkert da de kanskje har noen verdier i registret som sier at de er åpnet eller ikke. Men bare å teste.

Prøvde det samme. Som du skriver så funker det på samme maskin, men ikke på en annen maskin(tror det har noe med at det ligger noen filer i registeret på maskinen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon om kvar programmet finn kartfilene, ligg i registeret. Utan desse oppføringane i registeret vil du aldri få opp noko kart i mapsource.

Nå veit ikkje eg kva det er du skal med mapsource. Men det finnst andre program som kan kommunisere med gps'en, og det finnst andre program som kan åpne kartfilene. Så det er godt mogleg at du oppnår målet ditt dersom du bare ser deg litt til sides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du uansett må ha info inn i registret på den PC du skal bruke.

Har du en registreringsfil på de kartene du skal bruke?

Teksten i filen - om du åpner den i Notepad - kan se slik ut:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource\Families\FAMILY_500]

"ID"=hex:f4,01

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource\Families\FAMILY_500\1]

"Bmap"="C:\\Garmin\\FAMILY_500\\basemap.img"

"Tdb"="C:\\Garmin\\FAMILY_500\\product.tdb"

"Loc"="C:\\Garmin\\FAMILY_500"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource\Families\FAMILY_501]

"ID"=hex:f5,01

osv nedover

Du må endre alle C:\\garmin til f.eks f:\\garmin, om det er der du har minnepennen...

Når filen er lagret som reg fil kan man bare dobbelklikke på den og registeret er oppdatert. Om du ikke vet hva du driver med så bør du heller ikke gjøre dette!! Det er nemlig risikosport å rote med det :)

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en sjangs jeg uansett risiko :)

Hvor på pcen kan jeg finne denne registerfilen ?

Du skriver at jeg må forandre c: til for eks f:, men banen/bokstaven for minnepenn vil vel variere fra pc til pc man setter minnepennen i (alt etter hvor mange harddisker o.l det er i pc'en) ?

Mener at jeg har lest på nettet at det finnes ett program som kan gjøre småprogrammer/spill portable for minnepenner o.l ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at jeg har lest på nettet at det finnes ett program som kan gjøre småprogrammer/spill portable for minnepenner o.l ?
Anbefaler deg å søke litt info om dette på slike steder.

Du kan endre diskbokstaven via diskmanager - uten at jeg helt husker hvor den er det spørs hvilket operativsystem du bruker også.

Jeg kan ikke dette selv og har aldri gjort det - så det blir som den blinde og halte :)

Jeg ville først fjernet alle spor av Garmin på PC'en - deretter ville jag mappet minnepennen slik at den ble t:\ f.eks via diskmanager som nevnt over. Deretter ville jeg ha installert Mapsource på denne pennen, samt kartene du bruker. Finn så registreringsfila som ligger i lag med kartene dine og rediger som over. Registreringsfila heter .reg til slutt

Når du skal bruke penna på en annen PC må reg fila klikkes på først - før man starter mapsource. Har ikke anelse om det funker. kan være noen bibliotekfiler (dll) som mangler i Windows også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg tror ikke det går på den måten du ønsker, fordi mapsource må ha registeroppføringene for å finne kartene.

Det du kan gjøre er å kopiere Garmin-mappa (der mapsource ligger) til minnepinnen. Så må du eksportere den riktige registeroppføringen og lagre den som en .reg-fil. Denne kopierer du også til minnepinnen.

Når du så skal kjøre mapsource på en annen PC må du kopiere Garmin-mappa fra minnepinnen til denne PC-en, og den skal ligge på samme stasjonsbokstav og i samme undermappe som den gjorde på den opprinnelige maskinen. Så kopierer du reg-fila til PC-en, og dobbelklikker på den, da får du beskjed om at innholdet er tilført i registeret.

Da vil mapsource fungere.

 

Å lage en ren portabel versjon av mapsource er sikkert mulig, men ganske komplisert pga. registeroppføringene. Og skal den være ekte portabel må programmet slette registeroppføringene når du avslutter programmet - bl.a. for ikke å "søle til" registeret på en annen persons PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det går på den måten du ønsker, fordi mapsource må ha registeroppføringene for å finne kartene.

Det du kan gjøre er å kopiere Garmin-mappa (der mapsource ligger) til minnepinnen. Så må du eksportere den riktige registeroppføringen og lagre den som en .reg-fil. Denne kopierer du også til minnepinnen.

Når du så skal kjøre mapsource på en annen PC må du kopiere Garmin-mappa fra minnepinnen til denne PC-en, og den skal ligge på samme stasjonsbokstav og i samme undermappe som den gjorde på den opprinnelige maskinen. Så kopierer du reg-fila til PC-en, og dobbelklikker på den, da får du beskjed om at innholdet er tilført i registeret.

Da vil mapsource fungere.

 

Å lage en ren portabel versjon av mapsource er sikkert mulig, men ganske komplisert pga. registeroppføringene. Og skal den være ekte portabel må programmet slette registeroppføringene når du avslutter programmet - bl.a. for ikke å "søle til" registeret på en annen persons PC.

Hei og takk for svar.

 

For en pc idiot som meg så blir dette for inviklet, men takk for at du svarte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.