Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytteutbygging


Kjetil Folde

Anbefalte innlegg

Annonse

Det som nå ser ut til å være en realitet er hytteutbygging lagt inntil grense mot landsskapsverneområder og nasjonalparker. Her burde det være buffersone satt opp av Miljødep.

Ser for meg en sone på 5 km der det ikke heller skal tillates inngrep som hytteutbygging, vegbygging og andre lignede reguleringer.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir i praksis bare Nasjonalparken større. Får tro at nødvendig buffersone allerede er lagt inn i nasjonalparkene. Sikkert noen steder man kunne ønske seg mer men vi får jo være glad det er fredede områder i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke. Hyttebygging er bare et symptom på det som virkelig er galt. Det som virkelig er galt, eller det som virkelig er trusselen, er det norske folks holdninger.

Jeg tror ikke det er holdningene som endrer seg når bonden går over fra hakkegrev til motorisert potetopptaker. Det var vel heller teknologiutvikling og framskritt som var årsaken :) Ikke ulikt det som skjer med hyttebygging, i tillegg til at med en stadig bedre økonomi er det mange flere som har økonomi til å kjøpe seg en fritidsbolig.

Greit å se at trådstarter sitt innlegg nr 2 nyanserer en del innlegg nr 1. Ei slik buffersone ville jo måtte gjelde mye annet enn hyttebygging, f.eks motorisert ferdsel. Og da hadde i praksis nasjonalparken blitt utvidet med en størrelse lik buffersonen. En buffersone må altså ligge innenfor nasjonalparkgrensen, den kan ikke komme i tillegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo begrepet Landskapsvernområde.

Den minst strenge verneformen vi har pr i dag, som tillater fortsatt eksisterende bruk i verneområdet, men som setter begrensninger på nye tiltak.

TIl trådstarters synspunkt kan jo da tilføyes at det bør opprettes et landskapsvernområde rundt hver nasjonalpark, for å begrense bruken inntill nasjonalparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen steder man kunne ønske seg mer men vi får jo være glad det er fredede områder i det hele tatt

Det höres ut som om du tycker att normaltillståndet på fjellet är att det är helt utbyggt.

Om någon skall vara glad för något, så är det väl i så fall hytteägarna som skall vara glad för att de fått bygga i utmark i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er langt i fra helt utbygd og kommer aldri til å bli det. Da må vi i såfall ha 20hytter hver oss pluss at vi trenger en haug med svensker til å bygge hytter i norge. Jeg verken ønsker eller tror at full utbygging er eller burde være normalen. Jeg er veldig glad for at de fleste hytter blir bygget i hyttebyer for da kan jeg holde meg unna de. Nå er ikke jeg noe hyttemenneske selv, men skulle jeg hatt hytte så ville jeg gjort det jeg kunne for å få hytte uten naboer.

Ja jeg syns vi skal være glad det er nasjonalparker her i landet. Det er mindre selvfølgelig det en at landskapet skulle blitt utnyttet til det fulle. Hytte eierne skal være glad de har den økonomiske friheten som skal til for å ha hytte.

Om någon skall vara glad för något, så är det väl i så fall hytteägarna som skall vara glad för att de fått bygga i utmark i det hele tatt?

Alle bygg står på steder som før har vært utmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er langt i fra helt utbygd og kommer aldri til å bli det.

Det krävs ju inte att varenda kvadratmeter är utbyggd för att villmarkskänslan skall gå tapt. Hur många "orörda" dalar finns det kvar i södra Norge utanför nationalparkerna egentligen?

Jeg er veldig glad for at de fleste hytter blir bygget i hyttebyer

Enig! Men det blir ju stadig fler och fler hyttebyar.

Hytte eierne skal være glad de har den økonomiske friheten som skal til for å ha hytte.

Så bara man själv har den ekonomiska muligheten så har man rätt att bygga ny hytta i tidigare orörda områden?

Innebär kapitalismen att alla som har råd skall kunna köpa sig en egen sjö?

Alle bygg står på steder som før har vært utmark.

Det är det ju svårt att argumentera mot... Men tidigare års misstag är det ju svårt att göra något åt nu :) Men kanske burde vi börja revegetarisera Oslo? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man trekker inn i kjerr og kratt så gjør det det. Selv holder jeg meg gjerne på den ytterste nøgne ø. Jeg bor 500 meter fra vannet og i sommer kan jeg ikke huske at jeg så mygg. Sitter iofs ikke så ofte utenfor huset. Enten er jeg på internett eller i båt/på svaberg.

Edit: Skal ikke si at det er myggfritt, men det er ikke engang i nærheten av hva jeg opplevde under sommerens motorsykkeltur i Hedmark/Värmland/Dalarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder buffersoner er dette i forhold til utbygging av nye hytter og veger, ikke aktivitet knyttet til friluftsliv. Jeg bor i nærheten av en nasjonalpark, Forelhogna, der 32 nye hytter skal bygges neste år, en km fra landskapsverneområde og nasjonalpark. Tro det eller ei.

Jeg har større tro på gårdbrukere og andre i bygde-Norge kan tjene seg noen kroner ved å legge ut hytter som også kan kobles til strøm,vann og kloakknett. En slik standard hører ikke heime i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder buffersoner er dette i forhold til utbygging av nye hytter og veger, ikke aktivitet knyttet til friluftsliv. Jeg bor i nærheten av en nasjonalpark, Forelhogna, der 32 nye hytter skal bygges neste år, en km fra landskapsverneområde og nasjonalpark. Tro det eller ei.

En grense er en grense. Hvordan blir det i de tilfeller der nasjonalparker blir opprettet etter at hyttene er bygget? Vil du at det skal tas utgangspunkt i hyttene, trekke fra en buffersone før nasjonalparkgrensen blir satt? Eller skal det kun gjelde nye hytter? Kan jo nevne at en konsekvens av denne type regulering medfører et marked for et produkt med knapphet, altså økte priser. Jo større lommebok, jo lettere tilgang. Hvorfor er det feks dyrt å kjøpe hus med strandtomt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.