Gå til innhold
  • Bli medlem

Fremste, Bakarste Storgrovhøe og Storgrovtinden fra Ytterdalssætre


knutsverre

Anbefalte innlegg

Fremste Storgrovhøe GPS: 4.61719 68.35398.

15. august 2010. Hadde på forhånd hatt kontakt med “Atomsilda” som hadde planer å gå samme tur denne helgen sammmen med “Gråbein”, men nærmere avtale ble ikke gjort pga vansker med mobildekning i området. Start fra Ytterdalsætre, Leirdalen i nydelig vær kl 10. Fulgte vanlig rute østover og oppover mot Heimre Illåe til ca 1200 moh. Elven gikk stor og bred etter meget kraftig regnvær 2 dager i forveien. På vei oppover ringte Atomsilda som hadde vært i samme området dagen før. Jeg forsøkte å krysse elven på flere steder, men måtte gi opp da elven var for stor. Valgte isteden å fortsette opp på vestsiden av elven. Det var bratt og delvis glatt fjell langs fossen og løse masser ned mot elven litt lenger oppe, men alt i alt gikk det greit å komme seg opp på flaten ved nord-enden av Heimre Illåbrean. Her var elven bred og grunn, og lett å krysse inn mot brefallet. Fortsatte opp langs en flott og stor morenerygg på østsiden av breen og deretter omtrent rett østover og oppover - delvis på en lettgått snøflate med spor etter Atomsilda og Gråbein - opp til toppen av Fremste Storgrovhøe. Imponerende utsikt nedover Storjuvbreen, mot Galdhøe, Vetlepiggen og Galdhøpiggen, Storjuvtind og Ymelstind, samt Skardstind. Brukte 5 timer opp hit, delvis pga letting etter vadested. Pause med fotografering og litt mat.

Bakarste Storgrovhøe. GPS: 4.61180 68.34672.

Fortsatte mot Bakarste, først ned på den brede flaten mellom de to toppene. Deretter enkel tur i steinur i sørlig retning ca 60 hm opp til toppen av Bakarste. Oppe ca. kl. 1530. Samme flotte været og utsikten som fra Fremre, og nå ble også dagens siste mål - Storgrovtinden - synlig i syd.

Storgrovtinden GPS: 4.61132 68.34458.

Klokken 1540 sto jeg på Bakarste Storgrovhø og måtte ta beslutningen om jeg skulle forsøke meg på Storgrovtinden. I "Norges Fjelltopper over 2000m" omtales toppen som "alpin og forholdsvis utilgjengelig" med bratt klyveklatring grad 2 - alternativt behov for rappellering ned fra Bakarste Storgrovhøe. Været var glimrende, fjellet var tørt og fint og jeg hadde med tau og utstyr. Jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk. Fra varden på toppen er det bratt, men helt greit ned til det første platået 7-8 m ned. Deretter fortsatt lett ned til et nytt platå, men her begynnte det å bli virkelig bratt. Her lå det en gammel slynge (blått tau) rundt en stor stein. Dette sammenholdt med brattheten i terrenget gjorde at jeg satte opp min rappell med nye slynger her. Kort og grei rappell ned 6-7 meter. Da jeg kom ned så jeg at det antagelig ikke hadde vært påkrevet med rappell her. Men der og da trodde jeg at dette var det vanskeligste partiet på ruten, og da jeg skulle tilbake samme vei lot jeg tauet henge til bruk på tilbaketuren.

Videre gikk det greit nedover til en ny og siste avsats, hvor det også lå en gammel slynge (blått og hvitt tau). Her var det meget bratt ned mot et V-skar som er det dypeste punktet på ruten. Jeg vurderte å snu da jeg nå var uten tau, men fant etterhvert en brukbar trase nedover og litt på vestsiden av dette siste, bratte partiet. Denne førte ned i V-skaret 10-15 vest for toppen av skaret. Etter et bratt opptak til toppen av V-skaret gikk det greit videre utover til toppen av Storgrovtinden. Dagens siste mål var nåddetter å ha brukt vel en time fra Bakarste! Igjen flott utsikt, spesielt mot Bakarste Storgrovhøe og Nørdre Heimre Illåbreatind.

Tilbake i V-skaret oppdaget jeg nå en mer direkte rute oppover igjen mot Bakarste, og fulgte denne: Først over det dypeste av V-skaret, så litt rett opp, deretter et stykke ut mot venstre (vest), og så nokså rett oppover igjen i en fjellsprekk til den laveste hyllen med den gamle, nederste slyngen. Det er nok denne ruten som beskrives i ovennevnte bok under "Storgrovtraversen" som "5 bratte meter med grad 2 klatring i et slags skråstilt Z-mønster". Egentlig er det vel her det anbefales rappell nedover fra nordsiden.

Tilbake på Bakarste ca 1730 etter å ha brukt ca. 2 timer på turen ut til Storgrovtinden. Fulgte omtrent samme vei tilbake, bortsett fra at jeg valgte å gå ned fjellsiden vest for fossen ved Hærahaugan. Her var det tildels ganske bratt med veldig mye mosegrodde og fuktige sva, men likevel bra med tørt fjell denne dagen. Denne nedgangen kan nok være ganske skummel under våte og isete forhold! Nede ved utgangspunktet kl 20 (2.5 timer ned fra Bakarste) etter en flott tur på I alt 10 timer.

post-7577-133474729675_thumb.jpg

post-7577-133474729689_thumb.jpg

post-7577-133474729701_thumb.jpg

post-7577-133474729712_thumb.jpg

post-7577-133474729726_thumb.jpg

post-7577-133474729739_thumb.jpg

post-7577-133474729754_thumb.jpg

post-7577-133474729766_thumb.jpg

post-7577-133474729779_thumb.jpg

post-7577-133474729795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.