Gå til innhold
  • Bli medlem

erfaringer med å filme egne turer?


DoktorGjørelite

Anbefalte innlegg

som sikkert mange andre på forumet har jeg et videokamera som brukes "av og til" hjemme i stua til å ta noen snutter av ungene,men ellers lite, i tillegg til mye annet snacks som mikrofoner, stativ, båndopptagere etc.

en ide jeg har lekt med er at det hadde vært utrolig bruke videokameraet mere aktivt til å lage kortfilmer av turene jeg er på, alene eller med kamerater, men hvordan gjør man noe slikt i praksis?

fokuset når man er på tur er jo nettopp å være på tur, mens det å være kameramann kan være en heltidsjobb, hvordan ta film som "venstrehåndsarbeid" uten at det tar alt fokus?

jeg gidder ikke å springe foran og sette kameraet opp på stativ for så å springe tilbake slik at jeg kan filme min egen marsj, jeg er ikke ute etter å leke "surviorman" :wink:

i tillegg tenker jeg det vil være viktig å ta film av noe som man faktisk har lyst til å se på i etterkant, det vil si at man neppe gidder å se en åttetimers episk video av hele marsjen inn til turisthytta, så det må være krav til hva som filmes. det må med andre ord helt sikkert klippes, og det er krav til handlingen. allerede fem minutter redigert video av turen kunne vært utrolig artig å ha i ettertid (fra de mere minneverdige turene, vel og merke.)

og hva med lyden?

og hvordan få til alt dette når været ikke er bra?

og hvordan unngå at man bare filmer de andre og ikke blir med på filmen selv?

er det noen som filmer egne turer, hvordan gjør dere det, blir det bra og ser dere på disse filmene i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kul tråd!

Er selv en aktiv fotograf som tar mye stillbilder på tur. I jakkelomma har jeg også et bittelite Kodak zx-1 videocamera som jeg bruker stadig vekk. Denne lille saken har jeg aldri tenkt på som noe annet enn en slags mediedagbok der jeg "snakker med meg selv" og legger inn noen bilder av det som blir kommentert. I gamle dager hadde jeg notisblokk med meg på tur for å holde styr på utstyrslogistikk; brennstoffbeholdning, proviant, sånne ting. Nå har jeg videocamera isteden. I tillegg tar jeg noen sveip rundt i landskapet hvor jeg er, men det er bare for morro skyld.

Ser forøvrig at det stort sett bare er meg selv som har utbytte av dette når turen er slutt...

Jeg har ingen store planer om å lage en villmarksdokumentar. Vet at det krever MYE MER enn å lage et godt stillbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Slik filming blir gjerne 99% til egen forlystelse. Jeg har filmet sykling, asfaltracing(bil) og fjellturer med bulletcam ol. men det er oftest lite interessant for andre.

De få filmene som jeg har lagt ut er gjerne korte men effektfulle stemingsrapporter fra bra og dårlig vær. I tillegg så hender det jo - spesielt på ski - at jeg går skikkelig på trynet, og det har jo resultert i noen artige småklipp som andre glatt ler av.

Så langt har jeg brukt et DV-cam i sekken med en ekstern bullet, samt min C905 mobil. Lyd er helt klart et problem, men dersom det finnes en audioinngang skal det la seg gjøre å bruke ekstern mic og få ok lyd. Mye vind tar derimot rotta på nesten alt.

Før vintersesongen starter skal jeg kjøpe en Kodak zx3. Vil prøve å feste denne vertikalt på remmen til ryggsekken og gjerne glemme at kameraet er tilstede. Som med stillbilder, så er det lurt å filme mye mer enn det man tror man kan bruke. Det er vanskelig å vite hva som blir bra.

Kanskje sekvensene fra hver tur blir korte - men når sesongen/året er over - så kan det bli en morsom 5min filmsnutt som en liten oppsummering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å filme de fleste turene over 4 dager, spesielt de lengste, men kun vår, sommer og høst turer. Det blir jo stort sett til eget bruk, det å ha minner, noe å se på slik at vinteren går fortere. Noen videoene har jeg klippet sammen, lagt på effekter, musikk og tekst, og de har gjort suksess som gaver under treet, spesielt da turkompiser har vært med.

Det har jo blitt både noen spennende og hysterisk morsomme videosnutter. I tillegg så har jeg vært så heldig å filmet spennende møter med dyr, samt noen av naturens lunefulle sider.

Så er det ekstra moro å se turen på dvd når barna har vært med, flott minne for ettertid, men også gøy for barna å se seg selv på tv!

Så jeg ser for meg at dvd'ene får plass i hylla til mine barn og barnebarn, slik at de får se litt av hva "blodet" dems drev med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har filmet masse på tur selv. Min siste (og kjipeste) erfaring er at man bør feste kameraet godt i kano. Mitt datt i vannet da bikkja skvatt for noe på land. Min feil, sånn kan det gå. Veldig vemodig å se at 10 - 15 000 ,- forsvinner nedover i dypet , for ikke å snakke om sekvensene som lå på tapen.. I forhold til å gå rundt i kano så filmer man sjelden når man har nok med å holde kanoen rett... la kamera ligge i en vanntett pose i de tilfellene..

Til selve "innspillingen" har jeg også gjort meg noen erfaringer..

Det desidert enkleste er å være flere på tur som er villige til å bytte på ansvaret for kamera. Da kommer alle med på film og man får som regel alltid filmet mer.

Å ha kamera lett tilgjengelig er et must. I godvær festet jeg kameraet mitt til hoftebeltet i reima for handbaken (skal se om jeg finner bilde av det..). Fungerte utmerket.

Når man er på tur så er de bildene hvor turkameratene er med alltid de mest verdsatte (i alle fall for min del). Å sette opp kameraet på stativ eller en stein er i så fall et must. Steinen har funka fint for min del mange ganger. Det er dessuten gode muligheter for å filme seg selv i leiren!

Angående lyd er erfaringen at mikrofonene på kameraet fungerer OK. Når man skal snakke til kameraet bør man være maksimum 2 meter (helst nærmere) unna kameraet. Ellers vil det fange opp mye støy. Ved vind, stå med vinden i ryggen når en filmer.

Dette er sikkert en smakssak. Men jeg syns sekvenser der man ikke zoomer eller beveger kameraet er desidert mest behagelig å se på. Ved zoom er det finest med en jevn og kontinuerlig zooming inn eller ut..

En fjernkontroll til kameraet og kikkert kan også vært kjekt på tur. Da kan du starte kameraet et stykke unna, og sjekke at det starter å filme med kikkerten.

Kunne helt sikkert ha skrevet en del mer. Det viktigste er at man filmer for å ha noe fint å se på i etterkant så kan det tekniske komme i en annen prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å feste kamera på en slik: hexakopter.net og sette i "follow-mode". Da slipper man kameramann, hehe. Krever forferdelig mye batterier da og er ikke akkurat gratis, men sikkert veldig moro! I motsetning til Mariusda synes jeg det er nettop det tekniske som er gøy, hehe.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde et kamera stødig er jammen ikke lett. Innebygd stabilisator hjelper, men du verden... Ofte har jeg tenkt at jeg kunne gjerne ha byttet bort 1080P HD mot dinosaur-VGA om jeg hadde et stativ som fungerte og kanskje en mikrofon som kunne hatt ullvotten på slik at vinterstormen ikke kom rett inn på opptaket.

Apropos stativ;

Hva tror dere om noe sånt? Stort større kan det ikke være, i alle fall ikke på mine turer.

Kunne alle Parkinsons-befengte hjemmevideoer funnet roen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en enkel Hama monopod til å holde kameraet stabilt. Funker som bare det. Skal du filme deg selv, setter du det bare på hofta, så kan du gå mens du filmer deg selv. Ellers holder du det på "strak" arm med lavere tyngdepunkt...

Se her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.