Gå til innhold
  • Bli medlem

mistet hagla


p-bril

Anbefalte innlegg

Annonse

ja det har jeg også spurt meg selv om..var skikkelig irritert på meg selv,men jeg satt hagla ved siden av bilen mens jeg ordna med bikkja og sekken,opptaget ikke at hagla var borte før jeg pakket ut av bilen 1 time senere,jeg dro tilbake igjen men hagla var borte,var ikke den dyreste hagla da, men har hatt den i 15 år med mange gode minner..var jo ikke så krise da for jeg trener en ung setter til jakt så jeg trengte ikke hagla resten av dagene..gleder meg til å kjøpe ny hagle hva med halvautomat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den ikke dukker opp etter en stund så burde det nå ikke være noe problem å få en ny tillatelse! No big deal! Det er en hagle, ikke en krysser-rakett! Uhell kan skje alle! Stort sett er nå fjellfolk ærlige så innen uken har du nok haglen din tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier politiet automatisk ja til ny våpentilatelse om noen har "mistet" et våpen?

Hvorfor skulle dette være noen begrensning i forhold til å få ny tillatelse? Alle kan glemme. Dessuten kan du etter den nye forskriften som trådte i kraft i fjor få tillatelse på seks jaktvåpen uten noen videre spørsmål. Jeg kan med andre ord ha seks kaliber 12-hagler om jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er veldig lett å selge den svart til noen i lugubre miljøer på Oslos bakgater for så å registrere seg her. Første innlegg blir en gråtetråd man kan vise til politiet for å sansynligjøre at den egentlig er mistet.

Jeg synes det stinker...

HAHA du er nok helt på viddene du :wink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er veldig lett å selge den svart til noen i lugubre miljøer på Oslos bakgater for så å registrere seg her. Første innlegg blir en gråtetråd man kan vise til politiet for å sansynligjøre at den egentlig er mistet.

Jeg synes det stinker...

Syntes denne er en smule drøy, tatt i betraktning det lille vi vet om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lite sannsynlig at noen som er dumme nok til å selge våpenet sitt til kriminelle miljøer er smarte nok til å legge ut en historie på nettet. Men må si at når det er sagt så er jeg enig i at det er pussig med første post på ett fjellforum om mistet hagle. Ville tro man hadde valgt ett mere våpenrelatert forum for slikt. Men uskyldig til det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være så enkelt som en generell etterlysning på et forum hvor friluftsintresserte fra hele landet er samlet. Konspirasjoner er noe jeg elsker, men i dette tilfelle er det alt for drøyt.

Jeg har mine tvil om at kriminelle ville kjøpt noe slikt. Det er da illegale markeder her i landet også, som ikke myndighetene har i register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke helt se for meg b gjengen gå rundt med hagle, tror nok de som skal bruke våpen til noe annet enn jakt , kjøper seg en pistol eller et annet tøfft våpen.

Det er lett å få kjøpt våpen om du kjenner de rette menneskene.

Tror nok det er mer sannsynlig at en har tatt den og bruker den til jakt eller selger den på finn.no eller et annet sted.

Kan også være at noen leverer den tilbake, men ikke har mulighet akkurat nå, men det virker nok ganske usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tidligere arbeid i kriminalomsorgen kan jeg fortelle at hagle er brukt av "B-gjengen" stadig vekk. Det er et kraftig våpen som helt inntil nylig har vært meget lett tilgjengelig. Hagler trenger ikke engang være avsagd for å være godt egnet til nærkamp og enkeltmannsstrid.

Når en hagle er på avveie, som visstnok var tema for tråden, er det likevel nødvendig å ikke miste gangsynet. Faren for at et avlagt jaktvåpen havner i neste bankran er mikroskopisk! Likevel mener jeg situasjonen innebærer et større alvor enn om fotoapparatet eller annet av tilsvarende økonomisk verdi er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan gikk dette egentlig? Du er jo helt sikkert ikke den første som har glemt igjen hagla et sted, alle kan gjøre feil. Innlegg som kommer inn på norsk kriminalomsorg er så til de grader avsporing av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet av de som finner en gjenglemt hagle på en rasteplass vil helt sikkert være ærlige mennesker som leverer denne inn til politi eller lensmann. Sjangsen for at den kommer til rette er derfor ganske stor.

Men det kan nok ta litt tid for når så denne hagla er innlevert så vil politiet sjekke om den er registrert eller ikke, hvem som eier den, hva slags person er denne eieren, er han registrert i politiets register og hvorfor lå den på en rasteplass. Denne mølla maler ganske sakte, men jeg tror nok at det er gode muligheter for at hagla kommer til rette.

Selv var jeg en gang med på å lete etter en person som hadde forsvunnet i forbindelse med en hyttetur midt i januar. Natten da han forsvant kom det snø, og det ble kaldt ut flere tropper med soldater som brukte feltspade og endevendte snøen over et kjempestort område. Personen ble likevel ikke funnet.

Under denne aksjonen mistet jeg min 9" samekniv. Dette ble ikke rapportert til andre enn mitt befal. Jeg lette litt, men kniven ble ikke funnet.

En stund senere ble kniven funnet av den savnedes foreldre og levert til lensmannen. Navnet mitt stod på slira, men likevel tok det over tre måneder fra kniven ble funnet og innlevert og til jeg fikk den i posten. Hvorfor kan man bare tenke seg. Ingen visste jo hvorfor den savnede var forsvunnet. Den savnede ble funnet av sin far da snøen forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "Batong" og andre på tråden må jeg presisere at mitt innlegg var myntet på eventuelle uærlige finnere av våpenet, ikke den som mistet det! Jeg kan gjerne gjenta at våpen på avveie er potensielt sett en alvorlig sak, men at sannsynligheten er liten for at bortkommen hagle havner i neste bankran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.