Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av telt i Usa


Mariusda

Anbefalte innlegg

Heisann! Har for tiden gode muligheter for å handle telt i USA på en trygg og kostandseffektiv måte - noe som med dagens kurs ikke er feil (5,70!!)...

Etter mye titting på nett (spesielt Rei.com og andre sider jeg har sett oppgitt her..) ser jeg en del ulemper ved å handle fra USA når det gjelder selve varen jeg ender opp med, oppsummert under (håpet er at noen her har erfaringer ved "problemene jeg lister opp"):

De fleste telt som selges i USA settes opp med innerteltet først for så å henge ytterteltet på i etterkant. Denne løsningen er jeg ikke helt sikker på om jeg liker, da jeg ser for meg at det en regnkveld vil bli VÅTT i innerteltet og tørt ellers.. Alternativer solgt i USA er enduks telt - hvor jeg ser for meg at kondens skaper de samme problemene som ved førstnevnte telttype. Ser totalt sett sjeldent/aldri telt hvor innerteltet settes opp samtidig som ytterteltet...

Etter å ha lest en del på forumet her ser jeg at enkelte anbefaler å se bortifra telt med mye myggnetting i innerteltet (hvilket det også stort sett alltid er i amerikanske telt..). Dette for å unngå en konstant trekk under kalde vinternetter.. For min del ser jeg for meg at dette vil fjerne kondens, samtidig tenker jeg at ytterteltet uansett tar unna det verste "trekket".. Hvordan er det med myggnetting og effektiv primusfyring for å varme teltet?

Er det noen her som har erfaringer ved bruk av nevnte telttyper i høyfjellet og i all slags vær? Blir innerteltet så vått som jeg ser for meg dersom man setter det opp mens det regner? Hvor mye ekstra mas er det å måtte montere ytterteltet i etterkant? Gode rutiner burde hjelpe mot dette; har noen mistet selve ytterteltet mens de har satt opp innerteltet som følge av mye vind? Hva er erfaringene med endukstelt? Gir det fortsatt så mye kondens under vedvarende regn som tidligere?

Er "Amerikanske løsninger" lite effektive i vår norske natur?

Digresjon:

Kjøper telt som skal benyttes under NPL om noen år.. I utgangspunktet hadde jeg valgt meg ut HS fjellheimen extreme 2 (veit mange kommer til å anbefale Hilleberg her..), men åpner altså øynene for andre telt ettersom jeg har muligheten til å handler billig/trygt/kostnadseffektivt fra USA..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amerikanske telt kan være både og.

Mange av de med myggnetting i innertelt er fine på sommer og i marka. På fjellet i vind og om vintern er det ikke like bra.

Mange av de har mulighet for ekstra bunn. Da kan man sette opp bunn og ytertelt først ved regn f.eks. Da må man ha med den ekstra bunn somm gir noen gram ekstra,. Samtidig så sparer man jo litt slitasje på bunn på innertelt.

Du får og telt der med duk i innertelt, dette f.eks http://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/StringRidge2

Har ikke slikt telt selv så jeg skal ikke gi meg ut på noen vurdering av det kontra telt vi kjenner her hjemme.

Ser selv på å anskaffet et lett telt til sommmerbruk derfra som har omtrent halve inntertelt i netting og halve i duk. Jeg har lavvolight og Svalbard 3 fra før.

Sportsnett fører jo en del slike amerikanske telt. Du kan jo sjekke med de om erfaringer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med bruk av telt med innertelt av myggnetting er sålangt positive. Det er som nevnt ovenfor uegnet for vinterbruk eller generell høyfjellsbruk, men dersom du telter kun på vår/sommer/høst i marka/skogen er det en god løsning.

Jeg har et MSR Hubba Hubba, med ekstra bunn (footprint), og da har jeg muligheten til å slå opp ytterteltet først, for så å hekte på plass innerteltet. Det er ikke like lettvint som å gjøre det i motsatt rekkefølge, men det er snakk om et lite minutt ekstra (du er jo forsåvidt inne i teltet mens du holder på med dette, så det spiller liten rolle).

Jeg har prøvd teltet på fjellet ved et par anledninger i sommer, og det har gjort jobben på de turene, men da spilte været og vinden på lag med oss slik at det gikk helt fint.

Men da jeg kjente trekken som oppsto under de verste kastene skjønte jeg jo at dette ikke var beregnet på slik bruk.

Ellers er teltet veldig romslig og jeg mener det har perfekt størrelse for to på tur, eneste minus: små fortelt. MEN; det er jo to av de.

Som solotelt er det særdeles romslig og da er ikke lagringsplass for sekk etc heller noe å bekymre seg for.

Til vintertelt har jeg kjøpt et Hilleberg Nammatj 2. Har ikke fått prøvd det ut skikkelig enda, men har slått det opp noen ganger og må si jeg ser lyst på at vinteren snart kommer hit til Beitostølen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min Hilleberg akto for et par år siden var jeg innom en del amerikanske alternativer. Jeg skulle ha et en eller tomanns telt som var så lett som mulig. Det var mange kjekke amerikanske alternativer, men et fellestrekk som gikk igjen var innertelt av myggnett og dårlig tetting ned mot bakken. Jeg var også innom en del tester og de konkluderte stort sett med det samme. Dårlig vindtetting nede ved bakken og så var de stort sett noe mindre enn tilsvarende telt fra Helsport og Hilleberg.

Jeg endte opp med en Hilleberg akto fra Engeland. Den kom på ca. 1700,- ferdig levert hjemme i Norge.

Hillebergen fungerer bra, men skulle jeg kjøpt samme teltet i dag kan det tenkes at jeg heller hadde gått for en Ringstind light 2 på grunn av plassen.

Det finnes faktisk en del gode tilbud hvis man bare leter litt og har litt is i magen.

Bruk av primus i teltet har aldrig vert et moment hos meg siden jeg konsekvent aldri fyrer i teltet. På vinteren blir primusen henvist til kuldegropa hvis det er mulig å lage en grei grop i ytterteltet, men hvis ikke så lager jeg kokeplass ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker amerikanske telt, men vil vurdere en Hilleberg-variant neste gang jeg kjøper telt.

Mine erfaringer med amerikanske telt er positive både sommers- og vinterstid, men jeg vil si at de er litt "kompromissløse". Med det mener jeg at jeg ikke ville funnet på å bruke sommerteltet (jeg har erfaring med MSR Zoid og North Face Tadpole) noe særlig utover september/oktober på fjellet, og vinterteltet ville jeg unngått i sommerhalvåret. Sommer/tresesongsteltene har mye myggnetting, noe som sikrer god ventilasjon og hurtig tørking, men de blir ikke så lune som f.eks. Helsports telt. Av den grunn syns jeg heller ikke det er noen stor ulempe at innerteltet må slås opp før ytterteltet. Løsningen bidrar også til lav vekt - litt over 2 kilo for både MSR og North Face teltet, noe som er OK for to-mannstelt selv om de er noe små. Jeg har aldri opplevd at ytterduken står i fare for å blåse bort - er det vind, plugger jeg innterteltet før jeg slipper det, og klipser ytterteltet på før resten av teltet slås opp. Jeg kjøpte forresten mitt MSR Zoid fra rei.com, det gikk knirkefritt.

Vinterteltet (jeg har Mountain Hardwear EV3) er én-duks, og av den grunn tilbøyelig til litt kondensproblematikk sommerstid. Dette gjelder forsåvidt også vintertid, men da som is/rim i taket, og jeg finner ikke det like plagsomt. Som vintertelt på fjellet syns jeg imidlertid det fungerer meget bra, og det er lett i forhold til størrelsen (3 kilo for tremannstelt - dvs. plass til to). Det er likevel heller ikke like "lunt" som to-duksvariantene siden det bare er én duk. Det er også en ulempe at det ikke er noe fortelt, men matlaging og fyring osv går greit inne i teltet så lenge det bare er maks 2 personer der.

For å svare på spørsmålet ditt - nei, jeg syns ikke amerikanske løsninger er lite effektive i norsk natur, men jeg ville belaget meg på å måtte eie to telt, ett for vinterbruk og ett for de tre øvrige sesongene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange innholdsrike svar! Mye å fordøye her etter en helg i skauen 8)

At man ved å kjøpe footprint kan sette opp ytterteltet først visste jeg ikke! Takker Borgern! Takker også for tips om sportsnett, det skal sjekkes :).

Mikalmo: Har vurdert Hubba Hubba teltet du omtaler, men har ekskludert det med etter at jeg så størrelsen på ytterteltene.. Hvordan synes du det fungerer? Er det plass nok for en pulk eller recon pack inni det ene? Er liggelengden god nok? Hvordan er det i forhold til våt bakke? Slår fukten gjennom?

REs: Takker for tips :) Hvor i England kjøpte du teltet ditt? Lang leveringstid?

Knut Erik: Fint å lese at du foretrekker Amerikanske telt :)!! NPL kommer til å gå utover i høstbiten av året og muligens noe utover vinteren (da kommer jeg sannsynligvis til å være under tregrensa og en gapahuk/presenning vil være "huset".. Ser det er nettopp overgangen mellom "snill høst" og mer stormaktig høst de amerikanske teltene dukker under for.. da de trekker for mye og har for permeabel bunnduk.. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Virma: Kult! Hvilke Bibler telt har du, og har du benyttet deg av det på lengre turer med vedvarende regn? Lite fuktighet innvendig etter en slik periode?

Takker igjen for alle svar!

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er på tur alene, er plassen i forteltene på hubba hubba intet problem. En pulk skal du vel slite med å få plass til, men det er jo forholdsvis sjelden man trekker pulk i de sesongene dette teltet egner seg.. En recon pack får du plass til, jeg har en osprey argon 85 og det var godt med plass for den i ytterteltet. Liggelengden er mer enn god nok til meg (jeg er 184), og eller gjør konstruksjonen teltet veldig romslig, med tilnærmet loddrette vegger. Har aldri opplevd fuktgjennomslag, men leste i noen omtaler på amerikanske nettsteder at det hadde vært et problem. Mulig de har gamle modeller, men på mitt 2010-modell er det 10000mm vannsøyle på bunnduken og med footprint i tillegg skal det myyyyye vann til for å gjøre det blått inne i teltet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna telt med nettinginnertelt hvis du planlegger NPL. Du kan kjøpe "nordiske telt" i USA også, spesielt Hilleberg. Hilleberg har lagdt ned forbud mot eksport til Europa, men det kan du sikkert komme rundt. Her er noen telt fra priskalkulatoren Spadout: http://www.spadout.com/b/Hilleberg/tents/

Jeg ville f.eks. sett på Kaitum 2 (3 hvis du er høy og liker god plass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna telt med nettinginnertelt hvis du planlegger NPL. Du kan kjøpe "nordiske telt" i USA også, spesielt Hilleberg. Hilleberg har lagdt ned forbud mot eksport til Europa, men det kan du sikkert komme rundt. Her er noen telt fra priskalkulatoren Spadout: http://www.spadout.com/b/Hilleberg/tents/

Jeg ville f.eks. sett på Kaitum 2 (3 hvis du er høy og liker god plass).

Du kommer vel rundt det ved og f.eks bruke www.jetcarrier.com. Da sendes pakken til en postboks hos de i USA hvor så de viderefrakter den til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jetcarrier er sikkert en god ide!

Jeg kjøpte Hilleberg telt fra moontrail.com sist dollaren var lav. hos moontrail får du "bonuspoeng" som du kan bruke på artig stæsj.

Jeg har slitt med "amerikansk" telt på hardangervidda i vinterstorm. ville mye heller hatt et telt hvor alt ble satt opp på en gang som f.eks. hilleberg eller helsport. Det viktigste er uansett at du øver på å sette opp teltet før du bruker det!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Både north face og mountain hardware leverer gode vintertelt uten netting i innertelt.

mvh

tore

Problemet med de teltene etter mitt syn er ikke myggnetting, men at du ikke kan sette opp både ytter og innerteltet i en rask opperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper TNF og Mountain hardware ville gjort en ypperlig jobb som basecamp telt eller noe i den duren. For min del ender jeg nok (dessverre??) opp med å handle fra en standard leverandør (Hilleberg eller Helsport...)..

Takker for mange gode innspill :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.