Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose, anbefalinger?


tommygutt

Anbefalte innlegg

Annonse

Nanok performance WGD - 30 dunpose.

Veldig fornøyd med denne, bra pris til å være dun vinterpose og veier heller ikke altfor mye(mener det er 1,7-1,:roll:. Lite pakkvolum.

Passer fint meg som er 187cm og litt bredere enn normalt nesten hele veien(trening, ikke mat :roll:)

Finnes på tilbud på Oslo Sportlager et par ganger i året til 2000-2500 et sted som regel.

Men det er dun da så du må passe på fukt. Skal du være borti i ukevis hadde jeg nok sett på kunstfiber istedet. Der har jeg ingen anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Kona har en Bergans Trollhetta Lady (jada, faktisk samme navn som en ryggsekk fra firmaet. Det medførte selvsagt problemer da vi bestilte posen :) ) Hun var rimelig godt fornøyd med den, men det var inntil jeg kjøpte min WM Ultralite og hun fikk prøve den! Nå er det bare den hun vil ha med dersom hun skal på en jentetur. Nå er jo ikke Ultralite noe å basere seg på for overnatting ute vinterstid. Jeg kjøpte den hos http://www.getout.se/ De har ikke ordnet med sending utenfor Sverige enda, men for meg som har slekt rett over grensen er ikke det noe problem. Getout har bra priser på de virkelige vinterposene fra WM, og har priskampanjer nå og da. Jeg betalte 2800 SEK for min, og fikk da med WM sin hodepute på kjøpet.

Jeg har også skaffet gode lakenposer av typen STS Reactor. Det siste jeg kjøpte var denne http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/sovlakan-liners/thermolite-reactor-extreme-.html som skal øke temperatur opp til 14 grader i posen. Det blir spennende å teste til vinteren. Uansett hva slags pose du velger så vil jeg anbefale en av disse linerne til STS (det er visst tre varianter nå). Behovet for å vaske selve soveposen minsker betydelig, samtidig som det gir god fleksibilitet. Skulle du overnatte på ei hytte, så har du sovelaken og slipper å svette i en alt for varm sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på det når jeg har sett 71 grader nord. Enten holder ikke posene mål (og det er lite tvilsomt) eller så får ikke Bergans den beste profileringen av produktene sine i år...... Selv bruker jeg Helsport Raudfjorden kjøpt på kampanje hos XXl til noe sånt som 1200-1300 kroner og er kjempefornøyd med den posen. Men jeg vil tro at Bergans vet hva de gjør når de lager soveposer og du vil nok kunne sove godt i en hvilken som helst vinterpose derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten tilgang på Bergans til god pris, duger disse eller er det en grunn til at deltagerne på 71 grader nord fryser mye?? 8)

Har veldig sikre kilder på at dei aldri frøys inni soveposen :)

Mari har bare godord om 71 soveposen fra Bergans. Men det var aldri ekstreme temperaturer når dei var på tur med 71* i år. Var tross alt i april/mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nå 5 år gammel ajungilak tyin winter og den har jeg for det meste vært svært fornøyd med.

Brukte den på omtrent hver eneste tur gjennom året mitt på folkehøgskole i finnmark og jeg frøs vel knapt på en eneste tur, selv om gradestokken til tider krøp godt under 20 (og av og til 30) blå. Der andre frøs var jeg varm og god, men jeg var også flink til å sørge for at jeg var varm før jeg la meg i posen. Merker GOD forskjell på om jeg har glemt det før jeg legger meg nedi...

Nå etter 5 års aktiv bruk er den ikke fullt like varm lenger (kuldegrensen går nærmere 20 enn 30 blå kontra tidligere), men jeg er usikker på om det skyldes posen i seg selv eller det at jeg har hatt litt dårlig med utenetter og dermed er dårligere vant til naturlig temperaturer nå enn da jeg gikk på folkehøgskole.

Svært fornøyd iallefall :roll:

LItt OT, men om noen vil svare:

Det sies at soveposer mister isolasjonsevnen etterhvert som de eldes. Med, la oss si 30-40 utedøgn jevnt fordelt utover sesongene, hvor lenge kan man forvente at soveposen yter maksimalt? Hvor fort degraderes isolasjonsevnen og hva er beste tips for å beholde isolasjonsevnen lengst mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.