Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge varer tauet?


galaxy1307

Anbefalte innlegg

Jeg har et dynamisk og et statisk tau (ca. 10 - 11 mm). De ble anskaffet for ca. 25 år siden. Har kun blitt brukt til noen rappeleringer i ca. 10 meters bratte fjellsider (i forbindelse med fuglemerking). De er oppbevart mørkt, tørt og kjølig.

Jeg tok dem i bruk nå på en konfirmantweekend. Ca 10 - 12 konfirmanter fikk prøve rappelering ned en 6 meter høy fjellskrent. Benyttet begge tauene i rappellen som en sikkerhet, samt et mindre tau med vikingknute nedenfor rappellen, festet til sitteselen.

Det holdt. Men hvor lenge holder de til den slags bruk når jeg bruker begge (altså dobbelt tau i rappellen)?

Sitteselen er like gammel.

Noen synspunkter på dette. (Kan man f.eks. teste en bit av tauet og måle strekk-belastning?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
De ble anskaffet for ca. 25 år siden.

Mammut (som produserer blant annet klatretau) har en del informasjon om tau-trygghet i brosjyre du kan finne her:

http://www.mammut.ch/images/Seilfibel_E_030617.pdf

Kan nevne at de anbefaler maksimum 10 år levetid på tau, selv hvis de er helt ubrukte, kortere ved hyppigere bruk.

Nå har jo Mammut en egeninteresse i at tau blir byttet ut siden de lager dem, men jeg ville nok også vært litt skeptisk til ett 25 år gammelt tau.

Det holdt. Men hvor lenge holder de til den slags bruk når jeg bruker begge (altså dobbelt tau i rappellen)?

Enkle svaret blir: Ikke 25 år. :-)

Minner om at det også er forskjeller på statisk og dynamisk tau. Hvis du bruker begge, så vil det dynamiske utvide seg, så du risikerer at det statiske får størsteparten av belastningen alene. I værstefall kan du få en situasjon hvor det statiske får hele belastningen alene, ryker, det dynamiske får hele, og så ryker det også.

Hvis du titter litt rundt kan du finne en sele for 300,- (XXL) og tau for en drøy tusenlapp (Anton Sport i Bogstadveien). Jeg er ikke i tvil om at jeg ville byttet til nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 25 år, nytt eller brukt, bør du definitivt anskaffe deg nytt tau og ny sele. Mykvare er ferskvare.

Om det holder eller ikke er nokså uinteressant i denne sammenheng, da du er så enormt mye over det enhver produsent anbefaler som normal levetid.

Pris er egentlig også uinteressant i sammenhengen, ettersom konsekvens er totalt overskyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok dem i bruk nå på en konfirmantweekend. Ca 10 - 12 konfirmanter fikk prøve rappelering ned en 6 meter høy fjellskrent...

Det holdt.

...Det holdt? Som i: phui, jammen bra det holdt?

Dette er direkte uansvarlig! Og jeg bryr meg pent lite om at belastningene på tau er langt mindre ved rappelering enn ved fall. Om du bruker disse tauene for eget bruk så er det kun deg selv som blir skadet eller drept. Her tar du derimot ansvar for folk som ikke har noe grunnlag for å vurdere risikoen de utsetter seg for, og det med utstyr som kan være i en tvilsom stand.

Jeg håper at du tenker deg kraftig om før du arrangerer noe slikt igjen. Utstyret skal det ikke være noe tvil om skal man gjøre noe slikt trygt og man skal selv ha svært god erfaring med rappelering. Det er mye som kan gå galt under rappelering, selv på "bare" 6 meter.

Kjøp nytt utstyr, men ikke bruk det på intetanende konfirmanter eller andre før du vet hva du driver med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du bare skal rappellere 10m er det jo ikke spesielt dyrt å kjøpe et egnet tau og en sele.

30m klatretau får du vel for under 500kr, og en billig klatresele havner på rundt 300-400kr.

men som nevnt, prisen bør ikke være veldig avgjørende når vi snakker om å unngå stygge ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... man skal selv ha svært god erfaring med rappelering. Det er mye som kan gå galt under rappelering, selv på "bare" 6 meter.

Takker for svarene. Jeg mente at jeg var trygg med bruk av to tau, men ser problemet med kombinasjonen av dynamisk og statisk tau. Jeg tar advarslene til følge.

Ang. farene ved rappelering, mener du at kun godkjente instruktører (om det i det hele tatt finnes en slik form for klassifisering) skal drive med den type aktiviteter blant unge? Det finnes en del klatrevegger rundt i landet. Jeg er ikke kjent med hvorvidt det finnes noen godkjenningsordning for den slags.

Apropos farene ved rappelering. Egentlig burde man vel brukt hel kroppsele eller en kombinasjon av sitte og brystsele (i tilfelle man svimer av og går rundt). Men rundt om ser jeg at kun sittesele blir benyttet. Klemknuten bør festes under rapellen og knuten bør være stor for å unngå at den går gjennom rapellen dersom man mister kontrollen. (Jmfr. Sirdal-ulykken). Men man kan vel likevel risikere at knuten låser seg. Så da er vel tauklemmer løsningen for å kunne frigjøre seg. For nybegynnere betyr det at instruktøren må tre til med tauklemmer og et ekstra tau må tas i bruk.

Synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos farene ved rappelering. Egentlig burde man vel brukt hel kroppsele eller en kombinasjon av sitte og brystsele (i tilfelle man svimer av og går rundt). Men rundt om ser jeg at kun sittesele blir benyttet. Klemknuten bør festes under rapellen og knuten bør være stor for å unngå at den går gjennom rapellen dersom man mister kontrollen. (Jmfr. Sirdal-ulykken). Men man kan vel likevel risikere at knuten låser seg. Så da er vel tauklemmer løsningen for å kunne frigjøre seg. For nybegynnere betyr det at instruktøren må tre til med tauklemmer og et ekstra tau må tas i bruk.

Synspunkter på dette?

Når det gjelder sele, tror jeg kroppssele/brystsele på rappellering er viktig hovedsakelig dersom du har tung ryggsekk, unaturlig høyt tyngdepunkt (kroppsbygger, vannhode eller ølmage?) eller er barn. Derfor brukes vanlig sittesele av de aller fleste, mens det brukes kroppssele for barn.

Når det gjelder å unngå å sette fast klemknuten i taubremsen/åtteren/whatever, mener jeg at selve størrelsen på knuten ikke er det viktigste - det er viktigere med lengden på dette tauet. Er klemknuten festet i lårløkka og taubremsen festet i sentralløkka, bør klemknutetauet være kort nok til at klemknuten umulig kan havne i taubremsen. Tilsvarende gjelder dersom du f.eks. har festet taubremsen i ei slynge fra sentralløkka (Metolius PAS e.l.) og klemknuten direkte i sentralløkka - avstanden blir omtrent den samme.

At knuten "låser seg" sånn at du ikke får den opp, har jeg aldri opplevd med den klemknuten jeg selv bruker. Men det finnes jo mange ulike typer klemknuter. Selv holder jeg meg til "fransk prusik" (som visstnok er feil navn på knuten, men jeg husker kun dette navnet) når jeg rappellerer. Til annen bruk hender det jeg bruker andre klemknuter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. farene ved rappelering, mener du at kun godkjente instruktører (om det i det hele tatt finnes en slik form for klassifisering) skal drive med den type aktiviteter blant unge?

Om "instruktøren" er godkjent eller ikke, er vel ikke emnet, men derimod om "instrukøren" er kompetent!!! Har "instruktøren" fx styr på hvornår tau og seler er forsvarlige og hvornår dei ikkje er. En NF-godgjent klatreinstruktør vil fx vide når tau er bra og ikkje er, hvis det er det du hinter til. Det er jo vanskelig for folk som ikkje kjenner til klatring/abseil, å bedømme om din kompetance som selvutnevnt "instruktør" er reel eller ikkje. Derfor er fx NF systemet en garant for sikkerheten, selv om der selvfølgelig findes flinke klatre som og kan være bra instruktører uten å ha vært innom fx NF - men da bliver det en vurderings og tillidssag blandt to parter hvor den eine egentlig ikkje har en reel chance for å vurdere forholdet. Dei som har kompetance til å vurdere om en instruktør er OK, er jo ikke dei som kontakter en instruktør for begynderkurs/aktivitets arrangement.

Du har ansvaret for helsen til dei du tilbyder din "instruktør" kompetance til, og eg vil mene det du driver med er uforsvarligt! Flaks det gik bra...

Mht. Klatrevegger, da bruges bla. EN 12572 standarten for godkjenning av ankre og henger på kunstige klatrevegge, ellers er det jo klatrens ansvar å vurdere tilstanden til en veg/rute - men ved et uhell vil og eieren/ansvarshaver for den aktuelle klatreveg blive holdt ansvarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg roper TROLL på denne her. Dette blir for teit.

"knuten bør være stor for å unngå at den går gjennom rapellen dersom man mister kontrollen"

Hva faen tror du en KLEMknute skal brukes til?!

Om jeg tar feil og du ikke er et megastort hårete TROLL, så har jeg kun en ting å si: Lykke til! Bare ikke dra andre med i grava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.