Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt Hilleberg telt - saitaris


halvorep

Anbefalte innlegg

Sjekket ut sportsnett.no sin nye nettside i dag og kunne ikke finne Hilleberg Saivo, fant det heller ikke på hilleberg.se.

Etter et lite søk på nettet så kom jeg over et oppslag om en kommende modell

http://www.wildsnow.com/3541/hilleberg-saitaris-tent/

Spørsmålet er om de kommer til å produsere kun denne nye modellen eller relansere Saivo i en ny modell, med en vekt på rundt 6kg og beregnet for 4 så har de fremdeles hvert sitt bruksområde synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
...Spørsmålet er om de kommer til å produsere kun denne nye modellen eller relansere Saivo i en ny modell, med en vekt på rundt 6kg og beregnet for 4 så har de fremdeles hvert sitt bruksområde synes nå jeg.

Får håpe de relanserer Saivo. Jeg foretrekker telt uten særlig store fortelt, med god utsikt... Saitaris ser greit nok ut. Kopi av Helsport Svaldbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også ut som klipssystemet må vike for kanaler, sendte mail til Hilleberg, her er hva de sa.

"Hej,

Saivo produceras inte längre i det utförande som varit. Det kommer tillbaks i vårt program i vår i en ny modifierad version där absiderna förbättrats.

mvh

Hilleberg AB

Kenneth Drake"

Vet ikke om det kan tolkes som Saivo kommer tilbake som saivo, eller om det blir Saitaris som er den nye saivo, spurte forresten kun om saivo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner de klippssystemet fjerner de hovedgrunnen til å kjøpe Saivo framfor alle andre konkurrenter. På bildet av Saitaris ser det ut som en blanding mellom klipps og stangkanaler. Merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner de klippssystemet fjerner de hovedgrunnen til å kjøpe Saivo framfor alle andre konkurrenter. På bildet av Saitaris ser det ut som en blanding mellom klipps og stangkanaler. Merkelig...

dette er jo samme prinsippet som helsport svalbard camp bruker, eneste forskjellen er at svalbard bare har to klips. synes de har tatt veldig mange detaljer fra helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ingen erfaring med Helsport Svalbard, men har derimot noen netter i Saivo. Mine ankerpunkt til klipssystemet er at det kan ta litt tid å sette opp, samt noen av klipsene er litt harde - tar litt tid. Det går fortere jo fler man er og den nye modellen Saitires rommer 4 personer så nok av folk til å sette opp teltet her.

Kanskje kanaler veier mindre?

Nå er vel ikke Hilleberg like hemlighetsfulle som Apple så det er sikkert bare å spørre mer hva slags planer de har, men ikke hver dag det lanseres et nytt telt i 10.000+kr klassen beregnet for frliluftsbruk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Hilleberg (har tre Hilleberg telt) er at alle detaljer virker veldig gjennomtenkte. Har de gått bort fra klipssystemet i denne modellen er jeg sikker på det er en god grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tar tid å sette opp Saivo (mitt største ankepunkt mot teltet). Få vil vel ta med seg et firemannstelt på tur alene. Så jeg skjønner hvorfor de benytter hovedsakelig stangkanaler.

Jeg bruker Saivo mye alene (liker stor plass på vinterturer). Klippssystemet gjør det enkelt å sette opp teltet alene i sterk vind. Saivo er også et av få tremannstelt som det er plass til tre mann i og som er høyt nok (tror familien Hilleberg er relativt lave). Håper de relanserer teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Hilleberg (har tre Hilleberg telt) er at alle detaljer virker veldig gjennomtenkte. Har de gått bort fra klipssystemet i denne modellen er jeg sikker på det er en god grunn til det.

Eg har to telt med klipssystemet til Hilleberg, og eg er godt fornøgd med begge, men det er på mindre telt. Ein grunn til at klipssystemet kanskje kan vera problematisk på eit så stort telt, er at det er langt å strekke seg for å nå midt oppå kuppelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på Hilleberg web at de hadde et telt tidligere som het det samme. Noen som har sett det? Fra The Hilleberg History:

1990 – 1993

Saitaris, the first Hilleberg dome tent, is introduced, as is the first Hilleberg tarp and their first single-wall, Gore-Tex model, the Rupal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ein grunn til at klipssystemet kanskje kan vera problematisk på eit så stort telt, er at det er langt å strekke seg for å nå midt oppå kuppelen.

Du har nok rett i det! Nedenfor er et sitat fra denne bloggen: www.trailspace.com/blog/hilleberg/

Because the Saitaris is too large to reach across for clips, a full sleeve plus a sleeve-and-clip system is used.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe at Helsport nå vil forsøke å gå Hilleberg i næringen ved å lage "kopier" av noen av deres telt, til en lavere pris.

Og ikke minst: LENGRE LIGGELENGDE I TELT MED SKRÅTT INNERTELT! Jeg må forkaste de fleste slike telt fra både Helsport og Hilleberg fordi jeg nekter å ha hue eller tær subbende i duken :) Og jeg er bare 187 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst: LENGRE LIGGELENGDE I TELT MED SKRÅTT INNERTELT! Jeg må forkaste de fleste slike telt fra både Helsport og Hilleberg fordi jeg nekter å ha hue eller tær subbende i duken :( Og jeg er bare 187 cm.

Dette kan me sjølvsagt håpe på. Men eg trur ikkje det er særleg aktuelt. Telt med skrått innertelt er laga slik for å spare vekt, og dersom ein skulle gjera desse lange nok, ville mykje av vinninga gå opp i spinninga, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan me sjølvsagt håpe på. Men eg trur ikkje det er særleg aktuelt. Telt med skrått innertelt er laga slik for å spare vekt, og dersom ein skulle gjera desse lange nok, ville mykje av vinninga gå opp i spinninga, desverre.

Tror ikke det vil være så veldig mye vektøkning i å forlenge noen av disse med 15cm nei.

Du sparer jo fortsatt ei stang, og en stangkanal! Det er jo der vektbesparelsen ligger på disse teltene... Om vi antar et 3 mannstelt (~160cm bredt) får vi ca 2.5m x 0.1m x 80g/m2 = 30 gram på ytterduken (kerlon 1800), og da ca 15 gram på innerduken...

Tror det er mange på 190-200cm som heller ville hatt 15cm ekstra lengde enn å spare 45 gram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 192cm og har selv tre Hilleberg telt (Jannu, Staika og Kaitum 3GT) og ett Helsport (Ringstind Light 2) telt og kjenner meg ikke igjen her. Er disse teltene virkelig så mye kortere en konkurrentene sine telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at storvokste skandinaver på f.eks. 187 cm må finne seg i å være lange og må leve med en verden som ofte virker for liten.

Likevel; Her i Norden er mye tilpasset for oss. Da er det rart at et svensk telt blir smått allerede for borgere som bare er fire-fem cm lenger enn gj.snitt her i våre land mot nord.

Dersom det ellers så fantastiske Hilleberg ikke fungerer nå, bør det stå som et mektig ankepunkt mot produsenten som helhet.

Et innertelt må nødvendigvis ikke være 220 cm langt. Lengden på bunnduk er nesten uinteressant. De må simpelt hen ikke ty til skråvegger der enten soveposens ben- eller hodedel ligger å gnisser mot duken/dukene. OK, da blir det tyngre. Men, storvokste skandinaver på tur har også muskelstyrke litt mer enn gj.snittet.

Kuriosa litt off topic;

Mitt første turtelt var et Norrøna Ringstind. Nå er det 30 år gammelt og har havnet på hylla, men tunell-konstruksjonen er genial. Dette er et tomanns der folk skal ligge på tvers. Da blir det fin høyde i innerteltet og god plass til utstyr under ytterduken på hver side. Der er også duken mot hode og bein loddrett. Sånne telt finnes ikke lenger. Det er kanskje fordi det er blytungt tross stenger i "fluestangcarbon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes telt med rette vegger, Hilleberg Kaitum som _OS_ nevner er et av disse, helsport har også modeller med rette vegger i hode/ben enden. Nå er ikke jeg en reser på telthistorie, men mener å huske at de eldste tunnelteltene hadde rette vegger. Skråveggen kom som en lettere variant av disse og er vel det folk i dag forbinder med et klassisk teltdesign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det vil være så veldig mye vektøkning i å forlenge noen av disse med 15cm nei.

Du sparer jo fortsatt ei stang, og en stangkanal! Det er jo der vektbesparelsen ligger på disse teltene... Om vi antar et 3 mannstelt (~160cm bredt) får vi ca 2.5m x 0.1m x 80g/m2 = 30 gram på ytterduken (kerlon 1800), og da ca 15 gram på innerduken...

Tror det er mange på 190-200cm som heller ville hatt 15cm ekstra lengde enn å spare 45 gram...

Det må forlengast meir enn 15cm, og det er riktig at det ikkje vert så veldig mange gram. Men det er i eit markedsegment der vekt har stor fokus.

Det er også to måtar å forlenge teltet. Lage enden enda lenger, det vil seie at skråveggen vert endå flatare. Det vil sjå bra ut i brosjyra, men bety fint lite i praktisk bruk. Vektauken vert 2 x teltbreidda x forlenginga. Den andre måten er å lage litt større avstand mellom bogane, dette vil legge til meir. vekt, men forlenginga vert reel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så sover mange av oss etterhvert på en luftmadrass som løfter 5cm eller mer. Virker ikke som hverken Helsport eller Hilleberg har tatt hensyn til denne endringen på utstyrsiden.

Jeg omformulerer spørsmålet mitt ovenfor: er Hilleberg og Helsport verre enn konkurrentene når det gjelder lengde i innerteltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omformulerer spørsmålet mitt ovenfor: er Hilleberg og Helsport verre enn konkurrentene når det gjelder lengde i innerteltene?

Eg har ikkje andre erfaringar enn målsatte skisser frå andre produsentar, og mitt inntrykk er at det er på det jevne over heile fjøla. Så er det nokre enkeltmodellar som i utgangspunktet er lave telt, der vinkelen vert endå spissare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omformulerer spørsmålet mitt ovenfor: er Hilleberg og Helsport verre enn konkurrentene når det gjelder lengde i innerteltene?

Jeg vet ikke om de er verre eller bedre. Men vi nordboere er vel forholdsvis lange, så hvorfor lager de ikke lange nok telt med skråvegg, som ikke gir duk-subb med standardsoveposer på rundt 2 meter (og luftmadrass)? De fleste(?) mannfolk over 185cm velger vel en slik 2-meter-pose, så det må da være marked for lengre telt? Kanskje vi er ganske få som irriterer oss over dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.