Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags fjellplaner har folk i sommer?


morten

Anbefalte innlegg

Sitter og drømmer meg litt bort fra kontorjobberiet og tankene flyr avgårde til fjellet og årets turplaner.

Planene er det mange av, men erfaringsmessig blir bare en brøkdel av disse realisert. Litt trist med de man ikke får gjennomført, men samtidig er det jo greit å ha et utvalg.

I den forbindelse kunne det jo vært artig å hørt om andre sine turplaner i sommer.

Selv har jeg ikke helt oversikten, det endrer seg liksom fra dag til dag. Plutselig får man et innfall, og så går det litt tid så må innfallet vike for et nytt innfall. Mye av turene våre skjer også på impuls og da blir det fort. Men planer for sommeren de finnes det mange av.

Hovedmålet er å revansjere seg på Store Skagastølstind ;-) som sikkert lo godt for seg selv da vi måtte reise i knallværet med uforrettet sak etter at klatreutstyret hadde gjemt seg i fjellet. Vi fant i alle fall ut at Turtagrø ikke selger klatreutstyr.

Pyreneene lokker også. Det er gøy å se andre fjell enn bare de norske.

Så har vi veldig lyst til å gå hesteskorunden rundt Leirbreen på Sognefjellet. Sannsynligvis går vi da fra Kalven og avslutter med Store Smørstabbtind (noen som har gått denne :) )

Jeg og Julia planlegger soloppgangstur til Surtningssui. Sist gang vi var der var det tett tett tåke. Så det blir vel en slags revansje det også :D

En eller annen kveld når metereologene har sagt at det skal bli fint vær kommer jeg også til å sette meg i bilen henholdsvis i retning veien Årdal / Turtagrø og Eidsbugarden. Da er det ryggene fra Soleiebotntinden den store og Slettmarkspiggen som skal få besøk av ivrig fotograf.

Planene er mange og mens en sitter slik og lar tankene fly dukker det fort opp enda flere planer, så derfor slutter jeg her.

Men det hadde vært spennende å høre om andres turplaner for sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Anonymous

En tur på St.Smørstabbtind (2208 m.) kan anbefales! Utsikten er storslagen i alle retninger. Toppen nåes greiest fra bandet mellom Storbreatind og St. Sm.tind (dvs. sørover fra bandet og til topps). Som de fleste andre toppturer, er dette en typisk godværstur.

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått deler av hesteskoen rundt Leirbreen; gikk fra Kalven til SØ for Kniven i juni 2000, med avstikker til Storebjørn. Været var strålende, og jeg gikk på ski fra Krossbu og helt opp til ca. 1900 meters høyde på Kalven. En flott tur jeg aldri glemmer ;-) Les mer på http://home.no/nfo2000m. Imidlertid har jeg mange ganger tenkt på å fullføre traversen. Dette er en lang dagstur, og gjøres enklest som vårskitur (om sommeren går det mer tid på anmarsj og retur, og det er mer krevende å krysse breene). Jeg har studert litt på saken, og det virker som om problemet er å komme seg opp på Store fra Kniven. Her skal det være mulig å gå opp ei grusrenne, og dermed unngå klatring på eggen (sjekk "Klatrefører for Jotunheimen"). Regner med at hele traversen kan gjennomføres på under 12 timer hvis man er i noenlunde god form.

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken med denne turen var å gå den som en travers, som breskrevet i NTK sin fører for Jotunheimen og dermed unngå brevandring totalt med unntak av det korte stykke ovenfor Bøvebreen og inn flata til man er oppe på Kalven. Du gikk sikkert ned via breen mellom toppene. Bl.a. virker den brefrie turen fra Bjørneskaret opp til Saksi ganske bratt. Men det er klart. Det er en kjempedrøy tur for vanlige dødelige uten kondisjonsoverskudd ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg omgikk de fleste problemene via breene.. Jeg gikk alene, uten klatreutstyr, så traversen direkte var ikke noe alternativ. Det vikrer imidlertid som en morsom tur, og føyer seg fint inn i rekka av mulige prosjekter i sommer :)

Sommerenferien skal stort sett brukes til hyttebygging, men jeg har avsatt ei uke i midten/slutten av august til turaktiviteter. Så mange topper, og så alt for lite tid.. Er jo litt tiltak å komme seg til Jotunheimen fra Bergen. Burde ha flytta til Lom eller Fagernes ;-)

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellplaner... hmmm... et fint ord. Planene er mange, det spørs bare hvorvidt tiden og været tilsier at disse planene kan realiseres. Hurrungane blir stedet i sommer, jeg får bare håpe været ikke slår seg vrang.

Ellers blir det turer over alle slags hauger, topper, tinder og daler for å få inn nok av denne herlige fjelluften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å gå Memurubu-Gjendebu over bukkelægeret, en knalltur. Skal også prøve å få gått opp til Surtningssui og Store Knutsholstind hvis været er bra nok.

Har selv gått med skoleklassen til min sønn fra Eidsbugarden - Gjendesheim.

Første dag Eidsbugarden -bukkelegeret- Gjendebu,så overnatting der.

Neste dag videre til Memurubu og overnattet der. Kjempegod servise der og ypperlig mat.

Siste dag Memuraubu -Besseggen- Gjendesheim.

En flott tur i strålende vær og kjempefin utsikt.

Virkelig noe som mange flere burde få oppleve.

mvh

Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sutringsui og St. Knutholstind er legendariske bra topper. Ikke Sutringsui kanskje, men det er sinnsykt bra utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er mange som tenker seg til Jotunheimen, og her er et par til.

Vi planlegger en ukes tur i området, men håper å unngå den verste turisttraffikken ved å ligge i telt i perioden :D . Regner med en tur fra Gjendesheim, via masse fine plasser, og ned til Eidsbugarden.

Noen tips på rute/opplevelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Turen kunne forløpt slik? :

Ankomst Gjendesheim - Forholdsvis rolig tur innover mot Leirungsdalen. Finn en fin teltplass før lendet blir for steinete. Selv Leirungsdalen er ikke alltid fri for turister, men fra Gjendesheim er det nok det beste alternativet. Nyt kvelden med de steile stupene i sør mot Kalvhøgdi og Kvitskardstinden som spisser seg mot Himmelen lenger inn.

Dagen etterpå kan man rusle over til Svartdalen og svinge av mot Gjendebu. Er værte bra og formen likedan setter dere fra dere sekkene i Svartdalen og springer opp på Store Knutsholstind. En opplevelse.

En km før Gjendebu ankommer dere flotte teltplasser. Her blir dere og koser dere en dag. Går på Svartdalspiggan, eller Slettmarkshø og nyter tilværelsen uten sekk på ryggen. Er sjokoladetrangen eller øltørsten stor nok, så springer dere bortom Gjendebu og provianterer.

Neste dag rusler dere over mot Skogadalsbøen. Lang og slitsom tur. Mye stein. Kan være vanskelig å finne teltplass, men den som leter finner. Utsyn mot Hurrungane. I området blir dere en dag. Lar telt og sekker stå. Går på topper, eller rusler litt nede i dalene.

Så fortsetter ferden over mot Eidsbugarden, en lang marsj på 8 timer, men nå er dere så trente at det går som en drøm..

Kanskje dere kommer frem for tidlig? Hva med en telleir nedenfor Uranosbreen. Flott høyfjellsnatur. Dagsturmuligheter til Uranostinden (krevende) eller Langeskavltinden (lett)?

Mulighetene er mange, og med telt er man fri og fleksibel. Planene kan endres underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Morten, godt å høre at andre også har de samme "problemene" med at turplanene endrer seg fra dag til dag. Jeg kan også gå rundt å tenke på en spesiell tur og planlegge den, for så og planlegge en annen tur neste dag. Når finværshelgen endelig kommer, ender det med at det er et tredje alternativ som blir gjennomført.

Vel, planer har jeg ihvertfall. En tur jeg snart må få gjennomført er Skagastølsryggen, fra nordre til vesle Skagastølstind, så til Sentraltind og ned på Maradalsryggen og til hytta på bandet. Hadde opprinnelig tenkt Styggedalstindane og Gjertvasstind etter Sentraltind, men med de dårlige snøforholdene som denne vinteren har sørget for, frister ikke Gjertvasskaret.

Ellers har jeg planer om å bestige Sagi, søre Austabottntind, Svånåtindan på Dovrefjell, de nordre Knutsholstindene, Trollhøi osv. Når høsten er over, har jeg vel helt sikkert gjennomført noen andre turer i løpet av sommeren.

Mvh,

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer er det nok av. Men dessverre strekker ikke tiden til for å få gjennomført alle sammen.

Imidlertid har jeg et sterkt ønske om å padle fra Gjendesheim til Gjendebu i min nyinnkjøpte Ally kano, sammen med en kamerat.

Deretter går turen opp i Svartdalen hvor vi etablerer en base camp for toppturer i området.

Her vil en tur til Store Knutholstind være hovedmålet.

Vi har 5 dager til rådighet, og tar resten av turene og dagene på sparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg flere turer i Jotunheimen i sommer. En tur over Surtingsui og Blåbretindane til Høgaste Veotinden, Austre og Store Memurutinden. Når man går nordover langs Blåbrearyggen går det en kvass egg NØ-over før man kommer til Styggehøbreskardet. Er det mulig å gå denne egga uten sikring dersom man er noe fjellvant, eller er det full stopp her? Virker ganske luftig på kartet. Skal ellers også ha baseleir i Svartdalen en ukes tid i løpet av sommeren, med tanke på å gå noen av ryggene i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg ser at det er mange som skal til Jotunheimen i sommmer. Det skal også jeg. 16. juli går jeg, min bror og datteren hans fra Memurubu over Besseggen til Gjendesheim. 19. juli tar vi en guidet tur til Galdhøpiggen.

Gjett om jeg gleder meg. Håper bare at været blir perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tid for planlegging er over. Årets første tur er gjennomført.

I strålende sol både lørdag og søndag.

Skikkelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Det nærmer seg sommer, og det hadde vært litt moro å vekke liv i denne tråden før folk reiser til fjells. :D

I sommer har jeg planer om: Stølsnostind, Falketind, Store Skagastølstind, Mjølkedalstind, Pic de Coma Pedrosa, Hornelen, Holtafjellet, Lodalskåpa og Brenibba..... håper på enda flere etter jeg har studert kartet nærmere og om været er på vår side :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å bestige Store Knutsholstind, Mjølkedalstind, Mjølkedalspiggen, Saksi, Midtre+store Rauddalseggje, Skardalseggje, Skardalstinden, alle Rauddalstindane og kanskje Torfinnstindane + en noen overraskelser. Håper på supert vær og forholdsvis rask snøsmelting :):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i hvert fall fullføre prosjektet med alle toppene i Nordmarka over 500 meter. Det er (ca) 220-224 og jeg mangler 10 eller 11.

Mangler to topper på et "rundt" tall over 2000 meter og har egentlig ikke bestemt meg for hvilke det blir.

Ellers er store Knutsholstind sannelig på tide. Cruxet her er å stå opp tidsnok til ferja tror jeg. Midtrondetraversen måtte jeg snu på pga dårlig vær. Har lyst å prøve igjen.

Bortsett fra det strekker ambisjonene seg vel i retning av biblioteksbaren på Turtagrø og desserten på Leirvassbu noe de gjerne gjør hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.