Gå til innhold
  • Bli medlem

Registrering av uregistrerte våpen


Gal Krokfot

Anbefalte innlegg

Ein bekjent av meg har funnet att eit par våpen etter sin far. Våpna er truleg uregistrerte og

vedkomande ønskjer å få våpna lovlegt registrert.

Korleis er reglane for dette no etter at våpenamnestiet er over?

Vedkomande person har forøvrigt ikkje jegerprøve, vil ikkje ta den men ønskjer å behalde våpna

på grunn av affeksjonsverdi. Plombering er ikkje aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er å legge fram saken til det lokale politikammeret da det blir opp til de å avgjøre den enkelte saken. Her jeg bor regner jeg med det hadde gått helt fint å få registrert disse for ett til to år siden. Nå har det riktignok vært noen innskjerpinger. Som for eksempel betyr at, for å få registrert ett nytt våpen så må du vise kvittering eller annen dokumentasjon på at du eier ett Våpenskap. Kan også tenkes at de forlanger at våpeninnehaveren skal være registrert og aktiv medlem i ett skytterlag. Det med aktiv kan du i praksis se bort fra. Det blir ikke sjekket. At det er våpen etter faren og har affeksjonsverdi kan hende er godt nok. Men igjen det kommer an på det lokale politikammeret og hva de praktiserer. Det er ikke farlig å spørre dem. Tror de er interessert i å få våpnene på papiret amnesti eller ikke. Og det er stor sannsynlighet for at det kommer et nytt amnesti. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan ha et permanent "våpenamnesti" da det er en fordel for alle at flest mulig våpen kommer på papiret. Om man ikke går rundt og gjør dumme ting med disse uregistrerte våpnene er jo sjansen for å bli tatt lik 0. Derimot om de blir stjålet så vil antagelig ikke politiet noen gang få greie på at de våpnene er i hendene på kriminelle.

Edit: Spørs om dette er håndvåpen eller rifler/hagler det dreier seg om. Det er strengere med håndvåpen. Men siden du nevnte jegerprøve så gikk jeg ut fra rifle/hagle og hagle er vel lettest å få igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Våpna er standard jaktvåpen.

Problemet er at våpna er gjenfunnet på landet men personen er folkeregisterregistrert i ein større by.

Eg antek eit landsens politikammer ville behandla denne saken raskt og smertefritt. Frykta til våpeneigaren

er at storbypolitikammeret som vedkomande må forhalde seg til skal konfiskere våpna og sende dei til

destruksjon siden dei ikkje er registrerte og vedkomande ikkje oppfyller våpeneigarkrava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ta de inn til oppbevaring en stund slik at kammeraten din rekker å ordne det som skal til. De går ikke rett til destruksjon. Og husk det skader ikke å spørre politiet. De verken arresterer deg eller følger deg hjem for å beslaglegge våpnene :) Eller så gjemmer han de bare godt på loftet og aldri tar dem fram eller med seg noe sted. Da er det ca 0% sjanse for å bli tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han oppfyller ikke våpeneierkravene og ønsker ikke å gjøre noe med det (f.eks ta jegerprøven). Da er det vel bare plombering, avlevering eller å beholde de uregistrert uten å si noe som er alternativene.

Overtal han til å ta jegerprøven. Det er ganske fort gjort og ikke spesielt dyrt. Godkjent våpenskap (som han også må ha for å kunne ha våpnene uplombert og lovlig) er dyrere. Hvis det ikke er verdt noen tusenlapper og noen kvelder på kurs er vel ikke affeksjonsverdien så veldig stor.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 150kr i året i medlamskap for skytterlaget. Det er godt nok det også. Da behøver man ikke jegerprøven

Men det er en viss mulighet for at man kan beholde våpnene for de det er affeksjonsverdi på dem også, men det kan ingen svare på her inne da det er opp til det lokale politikammeret å avgjøre dette. Man kan selvsagt anke osv. etter det, men er det verdt det?

Regner med han trenger våpenskap uansett og det ligger på rundt 2000 og oppover. Pass på å få et FG godkjent skap. Kan være et lite skap til å låse inn vitale deler eller stort til å låse inn hele våpenet. Dette skal være godkjent festet i vegg,tak eller gulv, om det ikke veier over 350kg? . I tillegg er det noe krav om hvordan ammunisjon skal lagres adskilt fra våpen og innelåst, eller sammen med våpen i FG godkjent skap. Tror du kan ha 2000 skudd inne i skapet eller mer om skapet er godkjent for det. Og uten politi godkjennelse kan man ha inntil 10,000 skudd i hjemmet.

Kjenner en som fikk registrert håndvåpen på seg som 19 åring uten tilknytting til skytterlag for de det var arvegods etter faren hans. Dette var dog 10år siden ca og på bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglementet er det samme i bygd og by. Det er ingen kobling mellom jegerregister og våpentillatelse. Nok å oppgi at man har tenkt å begynne å jakte siden. Det er slett ikke alle som kjøper våpen på butikken som er jegere enda.

Dersom faren nettopp har gått bort vil det neppe være noe problem i forhold til uregistrerte våpen (i alle fall hagle). Verre om man kommer med dette mange år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på et våpen og bruker jakt som begrunnelse, så må du bevise at du står i jegerregisteret. Er heller ikke sikker på om man får kjøpt et hvilket som helst våpen bare basert på medlemskap i skytterlaget. Våpentypen må vel kunne brukes i et av programmene til skytterlaget. I DFS begrenser det seg til godkjente Mausere og Krager, Sauer 200, div. rekruttrifler i 22 LR, samt HK AG3 og HK 416 hvis du er i forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjøpetillatelse til både hagle og rifle før jeg tok jegerprøven. Jeg oppga "trening" som behov, og skrev at jeg skulle ta jegerprøven, og ville trene i mellomtiden. Det gikk uten problemer, og det var ved Grønland politistasjon i Oslo.

Våpentillatelser i Norge er behovsprøvd, ikke jaktbasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var ikke hagler registreringspliktige. Det fins derfor en haug med slike som ikke er registrert i dag, helt lovlig. Når de skifter eier så skal de registreres. Om man er villig til å tøye sannheten ørlite, kan man finne en som er villig til å påta seg å være "tidligere eier" av denne hagla og oppgi til politiet at man har kjøpt den.

Dette går imidlertid ikke med rifla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var ikke hagler registreringspliktige. Det fins derfor en haug med slike som ikke er registrert i dag, helt lovlig. Når de skifter eier så skal de registreres. Om man er villig til å tøye sannheten ørlite, kan man finne en som er villig til å påta seg å være "tidligere eier" av denne hagla og oppgi til politiet at man har kjøpt den.

Det stemmer som du sier, men jeg skjønner ikke hvordan dette skal være forskjellig fra overdragelse ved arv, det blir jo nøykatig samme saken? Med mulig unntak at slike våpen gjennom arv kan falle utenom de fire våpnene i den nye jaktgarderoben. For øvrig, om du er født før 1975 kan du jo fritt ha hatt en uregistrert hagle fra før som du nå ønsker å registrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer som du sier, men jeg skjønner ikke hvordan dette skal være forskjellig fra overdragelse ved arv, det blir jo nøykatig samme saken? Med mulig unntak at slike våpen gjennom arv kan falle utenom de fire våpnene i den nye jaktgarderoben. For øvrig, om du er født før 1975 kan du jo fritt ha hatt en uregistrert hagle fra før som du nå ønsker å registrere.

Det er null problem ved arv, men om de har blitt liggende en stund etter farens bortgang så skulle de vært registrert ved siste amnesti. Nå er det ikke lenger noen unnskyldning for å inneha uregistrerte våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mulig unntak at slike våpen gjennom arv kan falle utenom de fire våpnene i den nye jaktgarderoben. For øvrig, om du er født før 1975 kan du jo fritt ha hatt en uregistrert hagle fra før som du nå ønsker å registrere.

Det er 6 våpen du kan erverve i følge den nye "garderoben" og det hjelper fint lite om du er født i -75 hvis hagla er produsert etter 1990 (eller når det nå var at registreringsplikten startet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var ikke hagler registreringspliktige. Det fins derfor en haug med slike som ikke er registrert i dag, helt lovlig.

Dette stemmer vel ikke helt? Om en hadde uregistrerte våpen (også hagle) var det en siste frist for registrering for å ha våpnene lovlig for noen år siden.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.