Gå til innhold
  • Bli medlem

norge på langs for en ung gutt!


Anbefalte innlegg

hei i hele mitt liv som forøvrig ikke er så langt enda (14) har jeg gått tur dratt på flere ukersturer alene for å fiske jeg går på jakt også.

det jeg lurer på er at jeg har tenkt å gå norge på langs når jeg går i tiende klasse før sommern og gjennom sommerferien for å så starte på vgs etter det men jeg trenger da fri fra skolen

jeg har gode karakterer og jobber bra på skolen tror dere jeg kan få fri for å gjøre dette? jeg mener man lærer mer av dette en av det jeg lærer på skolen de siste månedene (tror jeg)

i og med at jeg har så jevne karakterer kommer karakterene før jul til å telle jo mindre jeg plutselig blir idiotså da slipper jeg eksamen den sommern hva tror dere og syns dere?

sry litt skrivefeil vanskelig med gips på hånden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det kan bli vanskelig å få fri såpass lenge som du antagelig vil trenge. Eksamen må du vel ta i alle tilfeller. Avgangseksamener er jo de viktigste av alle. Jeg vet ikke hvor mye du kan skofte og likevel få avgangskarakterer. For å få avgangskarakterer og bestått vitnemål så er det vel et pensum som må være gjenomgått, uavhengig av tidligere karakterer? Men får du til og får lov, så go for it!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at du må avlegge avgangseksamen. En ting er tentamener i 8. - 9. - og til jul i 10. , men da eksamen er vesentlig mer essensielt med tanke på videre skolegang, får du nok ikke "fri". En annen ting er jo om du begynner turen når sommerferien begynner, for heller bruke begynnelsen av vgs. Men om det i det hele tatt er lurt, er jo en annen historie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg ikke tar helt feil, så må du ha oppmøte på første dag VGS, for å få studieplass, så det er nok dumt å ikke møte da.. Eventuelt så kan du vurdere noen alternativ.. Hvor lang er ferien? Kan du ta turen i etapper? Høres ut som en kul ide! Men det spørs om det er smart å gjennomføre på bekostning av skole :)

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg ikke tar helt feil, så må du ha oppmøte på første dag VGS, for å få studieplass, så det er nok dumt å ikke møte da.. Eventuelt så kan du vurdere noen alternativ.. Hvor lang er ferien? Kan du ta turen i etapper? Høres ut som en kul ide! Men det spørs om det er smart å gjennomføre på bekostning av skole :)

God Tur!

Skal ikke være noe stort problem å slippe å møte opp første dagen om en avtaler det med skolen først.. men er langt ifra sikkert at det er lurt uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en over her sa: ta en snakk med rådgiveren det kan nok være lurt. Jeg tror ikke du skal ta for lett på det siste halvåret. Det er absolutt mulig å falle på karakterstigen selv om du har gjort det bra så langt. Tenk også litt på hvordan fraværet blir ført på vitnemålet. En kan få til mye tur med bare sommerferien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Opplæringslova så kan rektor innvilge inntil to ukers permisjon:

"§ 2-11. Permisjon frå den pliktige opplæringa

Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker. "

Å få permisjon for ei lengre periode enn to uker kan nok være vanskelig å få til, dessverre. Du har både plikt og rett til skolegang.

Hvorfor ikke ta et friår etter fullført ungdomsskole? Finn deg en jobb du kan komme tilbake til etter turen, så begynner du på vgs et år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ut som en god ide!! Spekulerte i det samme selv. Søkte meg fri i fra ungdomskolen for å gå Norge på langs etter tiende klasse. Søknaden ble avslått. En er nødt til å ha avgangseksamen i 10 klasse. Stiller en ikke på første dagen på videregående, så ryker plassen til helvette. Prøvde å utsette starten der og, men Hordaland Fylkeskommune ga blankt avslag. Vel, skal ikkje klage. Norge på tvers, Nordland på langs og kanoekspedisjon i Canada er gjort(alene). Skal gå Norge på langs til sommeren i en alder av 18 år. Det er nok fullt overkommelig å gå Norge på langs som 15 åring, men ikke på under 90 dager tror eg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

et lite tips...

under min tid pä videregäende(200-2003) drev jeg med alpint pä relativt höyt nivä. Dvs jeg gikk pä skigymnaset pä oppdal(disse finnes flere steder rundt om i lander), men spesielt pä oppdal da dette ikke er en privatskole finnes det ogsä friluftslinjen(som er alle som vil gä idrett men ikke kjörer/kommer inn pä alpint eller telemark). vi var i gjennomsnitt mellom skolestart og jul maksimalt 2 uker pä skolen og frem til päske mer eller mindre BARE ute ä reiste..

det jeg vil frem til er at om du er virkelig interresert i det du driver emd(noe det höres ut som), har du mange muligheter til ä kombinere dette med skole. du mä bare finne en skole som lar deg kombinere dette uten at du stryker bare fordi du ikke er der.. det krever selvfölgelig en veldig selvdisiplin for ä lese om gammelnorsk historie og matte midt ute i skogen, men vil du sä fär du det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

har hatt et møte med rektor nå, hun var ikke veldig positiv til det i starten men! hun ble mer og mer optimistisk til det og hun kontakter nå skoletaten eller noe? for å spørre om lov

ps tror du er den yngste ja :lol: grattis men jeg kommer dessverre til å slå deg :D

starter blogg, planlegging og sponsor avtaler etter nyttår! gleder meg som en vet ikke hva!

Dette får jeg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei.

Jeg lurer på om noen vet hvem som er den yngste som har gått Norge på Langs.

Flere som har fortalt meg at de trodde jeg var den Yngste som hadde gått Norge på langs alene.

Jeg ble ferdig 29 aug.

21år :)

Tonje B er den yngste jeg har sett har gjennomført turen. Hun var 17 år. http://ut.no/artikkel/1.8118022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

for å oppdatere litt, det blir tur! drar nå i månedskifte holder på med all planlegningen jeg egentlig burde ha gjort for lenge siden... men skole og alt annet tar sin tid... har jobbet mye for å få grunnformen opp og erfaring jeg trenger gjennom turen. Iløpet av denne uken kommer kartene på bord og all mat skal kjøpes inn og pakkes.

Det er en helt sinnsyk følelse å forlate alt i 4 mnd gleder meg og gruer meg, er spent på hvordan det blir med ensomheten:) Er ikke så veldig glad i å skrive i tilleg til at jeg ahr hatt veldig mye og gjøre med skole så bloggen blir dårlig oppdatert nå før turen desverre men skal prøve å få inn turene jeg har gjort i det siste

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.